کد خبر 970365
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
سیل

بررسی منابع درنظرگرفته‌شده برای جبران خسارت ۳۸هزار میلیارد تومانی سیل اخیر نشان می‌دهد؛ هنوز وضعیت ۷هزار میلیارد تومان از تسهیلات تعریف‌شده برای بازسازی مناطق سیل‌زده مشخص نیست.

به گزارش مشرق، در حالی که براساس گزارش قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده ۳۸ هزار میلیارد به ابنیه، زیرساختها و اموال مردم در استانهای مختلف خسارت وارد شده است، بررسی اظهارات مقامات نشان می‌دهد؛ هنوز وضعیت تأمین مالی جبران خسارات سیل تکمیل نشده است.

بر اساس یک تقسیم‌بندی اولیه، برای تأمین منابع لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، قرار بر تأمین ۲۳ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و ۱۵ هزار میلیارد باقیمانده از محل تسهیلات مختلف تأمین خواهد شد که نظام بانکی کشور نیز برای کمک در این حوزه اعلام آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید:

٣٠٠٠ میلیارد تومان در راه مناطق سیل زده

در هفته اخیر تفاهم‌نامه ۳هزار میلیاردی ارائه تسهیلات از سوی نظام بانکی با سازمان برنامه و بودجه امضا شد، که در این تفاهم‌نامه ۱۷ بانک مختلف، متعهد به پرداخت ارقامی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیاردی برای جبران خسارات سیل شدند. گفتنی است از این مبلغ ۱,۸۰۰ میلیارد تومان توسط بانک‌های دولتی و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان توسط بانک‌های خصوصی تأمین خواهد شد.

بررسیها نشان می‌دهد؛ سیستم بانکی تاکنون حدود ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای جبران خسارت سیل در ۵ استان کشور ارائه کرده است با در نظر گرفتن تسهیلات ۳هزار میلیارد تومانی اخیر مجموعاً ۸ هزار میلیارد تومان از سوی سیستم بانکی برای جبران خسارت سیل پرداخت خواهد شد.

پیگیری ها نشان می‌دهد؛ برداشتی از صندوق توسعه ملی برای بحث خسارات سیل انجام نشده است.

گفتنی است؛ در حالی دولت روی منابع ۲۳ هزار میلیارد تومانی بودجه‌ای حساب کرده که هنوز گزارش مشخصی از نحوه تأمین مالی خسارت سیل از ردیفهای بودجه منتشر نشده است.

این در حالی است که به‌گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، در هفته جاری در دولت برای بازسازی مناطق سیل‌زده ۳,۹۰۰ میلیارد تومان دیگر اختصاص یافته که ۱۰۰۰ میلیارد برای راه و زیرساختها، ۱۵۰۰ میلیارد برای اماکن و ۱,۴۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت به زیرساختهای آب و برق و گاز اختصاص داده خواهد شد. پیش از این ۳ هزار میلیارد تومان به‌منظور جبران خسارت‌ها در مناطق سیل‌زده از طریق خزانه تخصیص یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس