کد خبر 970259
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
رضا سراج

کارشناس مسائل راهبردی با ترسیم عملیات دشمن در ایجاد جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی دلیل طرح مجدد مذاکره از سوی آمریکا را شرح داد.

به گزارش مشرق، رضا سراج عصر امروز در همایش بزرگ اساتید بسیجی استان اصفهان اظهار داشت: امروز یک جنگ تمام عیار محاسباتی در همه عرصه‌ها در جریان است و پیروز این جنگ تأثیر بسیاری بر نظم منطقه‌ای، مناسبات جهانی و حتی نظم جهانی دارد.

وی افزود: در واقع ما امروز درگیر نسل پنجم جنگ‌ها هستیم، نسل پنجم جنگ هیبرید و یا ترکیبی است و ۸ جنگ را در خود جای داده و از هم‌افزایی این ۸ جنگ هم‌افزایی لازم باید حاصل شود.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد مذاکره فریب آمریکا برای خلع سلاح ما است

توصیه ما به آمریکا و اروپا، بازگشت به عهدشان در برجام است

کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: نقطه آغاز جنگ ترکیبی جنگ دیپلماتیک است و سعی می‌شود اجماع علیه کشور شکل گیرد و زمینه‌سازی برای هجمه بر کشور را آماده می‌کنند، در گام بعدی این جنگ باید منجر به جنگ اقتصادی شده و پس از آن جنگ اطلاعاتی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در صورت موفقیت در ایجاد رخنه در کشور هدف، شاهد جنگ سیاسی هستیم و پس از آن وقتی در کشوری جریانی از کانون تصمیم‌ساز وارد حوزه‌ها تصمیم‌گیری شد کشور دچار جنگ شناختی تمام عیار می‌شود.

سراج بیان کرد: در ادامه جنگ‌های بعدی مکمل آن شده و جنگ محاسباتی وارد مرحله اساسی می‌شود که جنگ سایبری و معتبر شدن جنگ نظامی و جنگ نیابتی شکل می‌گیرد و بعید است کشوری درگیر جنگ نظامی شود.

وی گفت: دشمن یا سعی می‌کند از این جنگ ترکیبی استفاده کند یا اینکه سعی می‌کند از جنگ نیابتی استفاده کند، در عرصه جنگ کشورها تا جایی که بتوانند از جنگ نظامی استفاده نکرده و سعی می‌کنند جنگ را در حوزه جنگ شناختی معتبر کنند.

کارشناس مسائل راهبردی اظهار داشت: براین اساس جنگی در کشور شروع نمی‌شود اما مسئولان آن کشور خودشان را در لبه پرتگاه آن کشور حس می‌کنند، این ۸ عرصه را جنگ ترکیبی می‌گویند.

وی افزود: این جنگ ترکیبی از سال ۸۴ علیه ما با شکل دادن به یک مجموعه‌ای به نام کمیته خطر جاری آغاز شد، نخستین کاری که کردند این بود که به بهانه حساسی، پرونده ما را به شورای امنیت بردند و از اینجا جنگ دیپلماتیک آغاز شد.

سراج خاطرنشان کرد: جنگ دیپلماتیک باید اجماع‌سازی می‌کرد که متاسفانه با کمک فتنه‌گران، دشمن در جنگ دیپلماتیک پیروز شد، جنگ اقتصادی را علیه ما با ۱۹ تحریم جدید آغاز کردند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط فتنه‌گران به کنگره آمریکا ارائه و ۱۹ تحریم ترسیم شد.

وی تصریح کرد: فتنه ۸۸ بخشی از جنگ اطلاعاتی بود و پس از آن نیز در انتخابات ۹۲ جریان نفوذ از مراکز تصمیم‌ساز وارد مراکز تصمیم گیر و عرصه جنگ سیاسی فعال شد.

کارشناس مسائل راهبردی بیان کرد: شرطی‌سازی جامعه و تلاش برای تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و تغییر شیوه حکمرانی در این راستا مدنظر دشمن در جنگ شناختی است.

وی گفت: در کنار این جنگ شناختی از سال ۹۲ به بعد برای اینکه محاسبات ایران تغییر کند جنگ تروریستی و نیابتی در عراق و سوریه شروع شد و در جایی که لازم باشد جنگ سایبری صورت می‌گیرد.

سراج اظهار داشت: در این جنگ ترکیبی مهم‌ترین ورودی جنگ اقتصادی و سیاسی است و مرکز ثقل این جنگ ترکیبی جنگ شناختی است که آحاد جامعه، نخبگان و مسئولان کشور ذهن و فکرشان درگیر عرصه جنگ شناختی است.

وی افزود: در عرصه جنگ شناختی باید محاسبات طرف مقابل تغییر کند و دیگر نیازی به هیچ هزینه بالاتری نیست و اینکه مثلاً مذاکره مجدد مطرح می‌شود نشان از این دارد که جنگ شناختی و محاسباتی تاثیر خود را گذاشته و ذهن‌ها سقوط کرده است.

کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که فکر می‌کنند به آمریکایی‌ها می‌شود اعتماد کرد دچار اشتباه محاسباتی شدند و ذهن این افراد سقوط کرده است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با این موضوع باید پیش‌بینی استراتژیک صورت داد که از طریق ۳ روش تحلیل روند، تصویرسازی و سناریوسازی انجام شده و سود و زیان پیش‌بینی استراتژیک را مشخص می‌کند.

سراج بیان کرد: این ۳ روش به پیش‌بینی استراتژیک بسیار کمک می‌کند، در حوزه تصویرسازی که از این روش می‌خواهیم استفاده کنیم می‌گویند باید ۴ تصویر به صورت گویا ترسیم شود تا بتوان همه ابعاد یک تصویر را درک کرده و تصمیم بگیریم.

وی گفت: باید ابتدا تصویری از دشمن داشته باشیم تا بدانیم ما را چگونه می‌بیند، تصویر دوم تصویر ما از دشمن، تصویر سوم تصویری که ما از خودمان داریم و تصویر چهارم تصویری است که دشمن از خودش دارد که این تصاویر جلوی خطای محاسباتی را می‌گیرد.

کارشناس مسائل راهبردی اظهار داشت: یکی از وظایف نیروهای فرهیخته جامعه این است که این تصاویر چهارگانه را ترسیم و تبیین کنند، باید در این حوزه بسیار تلاش کنیم چون تصاویر القایی به ذهنیت ما در حال انتقال است.

وی افزود: در حالی که ما جزو ۴ یا ۵ کشور نخست دنیا در حوزه موشکی هستیم این اشتباه در محاسبات آن جایی خودش را نشان می‌دهد که مقام بلند پایه در سخنرانی خود بیان می‌کند که آمریکایی‌ها با یک دکمه می‌توانند سیستم موشکی ما را از بین ببرد و این ناشی از این است که تصویر این مسئول از خودمان کامل نیست.

سراج خاطرنشان کرد: تصویر ما زمانی کامل می‌شود که بدانیم سقوط پهپاد آمریکایی توسط سامانه کاملاً ایرانی بخش کوچکی از تصویر خودمان درباره خودمان است، چرا نمی‌گذارند این تصاویر ساخته شود؟ به این دلیل که اگر محاسبات صحیح در جامعه صورت گیرد مسئولیت‌ها به اهلش سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: خطا در محاسبات سبب توسعه نفوذ می‌شود، ما می‌خواهیم این ۴ تصویر را برای خودمان ترسیم کنیم، به جای اینکه فضای جامعه را ۲ قطبی کنیم وقت صحبت‌های عقلانی است، تصویری که ما از دشمن داریم این است که دشمن عرصه‌های جنگ ترکیبی را علیه ما پیاده‌سازی کرده است.

کارشناس مسائل راهبردی بیان کرد: اینجا با تصاویر غلط ما را درگیر یک خطای در محاسبات می‌کنند و این تصاویر در ذهن بخشی از مسئولان و نخبگان جا افتاده است.

وی گفت: جنگ شناختی جنگی است که روایت‌ها را بیان می‌کند و جنگی است که به برداشت‌ها می‌پردازد، در عرصه جنگ شناختی ما پهپاد آمریکایی‌ها را ساقط می‌کنیم و عده‌ای به جای اینکه این حرکت را تحسین کنند به رئیس سازمان‌های بین‌المللی نامه می‌نویسند و روایت منحرف را ارائه می‌دهند.

سراج اظهار داشت: جنگ در حوزه ادراک و برداشت است و پدیده‌ها را معنا بخشی می‌کنند و هر کس زودتر معنا بخشی کرد گل نخست را زده و هر چه زودتر روایت بخشی کند ذهنیت جامعه را دیگری در دست گرفته است.

وی افزود: در حوزه جنگ شناختی نیازمند سرعت عمل، دقت نظر و هوشمندی هستیم، آن‌ها هوشمندانه وارد عمل شده و ما باید به همین شکل عمل کنیم.

کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: دشمن نُرم‌های مورد نظر خود مانند برجام را به ما تحمیل کرده، بر اساس تصویری که از دشمن ترسیم کرده‌ایم تصویر دشمن از ما این است که دشمن می‌گوید اگر ما ایران را تحریک کند بحران شکل می‌گیرد و با تصاعد در بحران شاخ ایران را شکانده و ایران پای مذاکره می‌نشیند.

وی تصریح کرد: در این بخش اسرائیل در مرکز، آل‌سعود و امارات در ادامه آن قرار گرفتند، این‌ها می‌گویند باید ایران را وارد یک بحران کنند، تیم پمپئو و بولتون سعی می‌کنند ایران را وارد بحران کرده و شاخ ایران بشکنند که هزینه‌های آن را عربستان و امارات می‌دهند.

سراج بیان کرد: شورای روابط خارجه و بنیادهای آمریکایی می‌گویند که ایران در اثر تحریم‌ها به نارضایتی شدید اقتصادی می‌رسد و مردم شورش می‌کنند؛ از سال ۹۶ به این سمت همه تلاش دشمنان برای این مسئله است.

وی گفت: تصویر سوم یا بخش سوم از تصویر عده‌ای در آمریکا هستند که می‌گویند اگر فشارها و تحریم‌ها را تشدید کنیم نرخ تورم در ایران بالا می‌رود و این منجر به کمپین جنگ سیاسی می‌شود و جامعه به ۲ دسته تقسیم می‌شود و این ۲ قطبی منجر به جنگ سیاسی شده و جامعه را به ۲ قطب مذاکره و عدم مذاکره تبدیل می‌کند.

کارشناس مسائل راهبردی اظهار داشت: ۲۹ بازیگر این جریان را جریان فتنه نامیدند اینگونه که در واقع باید به سمت یک جنبش روی بیاوریم و با حرکت نخبگانی نمی‌تواند کار را به جایی رساند و در این جنبش باید یک موضوع را به رفراندوم بگذاریم و این تبدیل به یک دوگانگی شود.

وی افزود: نگاه چهارم دشمن این است که اگر به همین منوال فضا را ۲ قطبی کنند تغییرات فرهنگی را با انقلاب استارتاپی راه‌اندازی کرده‌اند، این‌ها به دنبال جریان نو ظهور استارتاپی هستند.

سراج خاطرنشان کرد: دشمن آمده به جای ما وارد شده و تصویری از خود ما می‌سازد و القا می‌کند، تصویر دشمن ما این است که فساد سیستماتیک شده و خانواده مسئولان دچار فساد هستند و در ایران حاکمیت به یک بن‌بست رسیده و یک دورنمایی از شکست اقتصادی به ایران القا می‌کند.

وی تصریح کرد: کمک مردم به سیل‌زده‌ها تصویر واقعی ما از خودمان است، علی‌رغم همه این‌ها تصویری سیاه از خودمان به خودمان القا می‌شود و برخی به نتیجه رسیده بودند که انقلاب به سال چهلم نمی‌رسد.

کارشناس مسائل راهبردی بیان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب از حضور مردم در صحنه می‌گویند تصویر واقعی است، بیانیه گام دوم یک تصویر واقعی بوده، انتخابات پرشور از ما تصویر واقعی می‌سازد.

وی گفت: دشمن یک زن که روسری خود را برداشته را به نحوی پوشش می‌دهد که مردم فکر می‌کنند عفاف و حجاب ما از بین رفته، القا شکاف‌های گسترده در داخل و تروریست خواندن ما تصویر دشمن از ماست، مردم ما مقاوم هستند اما این مقاومت ترمیم و ترسیم نمی‌شود.

سراج اظهار داشت: عزت‌طلبی مردم ایران به چشم نمی‌آید، تصویری که ما از دشمن داریم به چشم نمی‌آید، توان رزمی آمریکا ۴۰ درصد است، در تصویرسازی دشمن بیان می‌کند که ۱۵ دقیقه قبل از حمله جنگ را متوقف کردند و آمریکا دیگر هزینه یک جنگ مستقیم ندارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها هر زمان جنگ را آغاز کرده‌اند، قدرت نرمشان به شدت تحلیل رفته و هر زمان این مسئله تحلیل رود در جای جای دنیا حرکت‌های ضد آمریکایی شکل می‌گیرد.

کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: هیچ جناحی در آمریکا در سال آخر منتهی به انتخابات جنگی را آغاز نمی‌کند، دشمن به دنبال این بود که جنگ نیابتی را ۳۰ سال ادامه دهد و ۲ طرف شیعه و سنی تا جایی که می‌توانند در برابر هم قرار گیرند که خوشبختانه این جنگ رخ نداد.

وی تصریح کرد: توان واقعی دشمن در عرصه داخلی، حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امور خارجه کاهش یافته، آن‌ها می‌گوید ما نمی‌توانیم اجماع را علیه ایران برای دراز مدت حفظ کنیم.

سراج بیان کرد: آمریکا می‌گوید در حالی که یک معاهده بین‌المللی را زیر پا گذاشتیم چگونه می‌توانیم اجماع را با خود همراه کنیم و باید ایران را هر چه زودتر پای میز مذاکره گذاشتند، ایران اگر در این جنگ هم موفق عمل کند بسیاری از جنگ‌ها را پیروز شده است.

وی گفت: پهپاد که سقوط کرد نگاه چین و روسیه تغییر کرد و این تصویر دقیق ماست و این تصویر دقیقی است که از ما ساخته شده، آمریکایی‌ها می‌گویند اگر از ۶ الی ۹ ماه فرصت باقی مانده استفاده کنیم ابتدا اینکه اجماع را از دست داده و جریان غرب‌گرا و استارتاپی جدید را در ایران از دست می‌دهند و ایران می‌تواند تحریم‌ها را بشکند.

کارشناس مسائل راهبردی اظهار داشت: بر اساس تصاویری که ساخته شد در جنگ محاسباتی باید چه کنیم، باید سراغ قواعد و سنت‌های الهی برویم و بر اساس این قواعد باید بدانیم چه کنیم، کلید فهم و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بر اساس قواعد و سنن الهی است که آینده‌ای را ترسیم می‌کند.

وی افزود: در قواعد و سنن الهی به یک نقطه می‌رسیم و آن هم مقاومت فعال است، خداوند می‌گوید اگر شما مقاوم باشید در برابر دشمن پیروز می‌شوید، سهم ما مقاومت در عرصه‌های مختلف است.

سراج خاطرنشان کرد: مقاومت فرهنگی بخشی سلبی و بخشی ایجابی است و در بخش ایجابی بزرگداشت شهدا و تجلیل از خانواده آن‌ها باید باشد، امام راحل فرمودند محرم و صفر را زنده نگاه دارید و در مقاومت فرهنگی و سیاسی باید به محرم و صفر بیشتر از سال‌های گذشته اهتمام داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه بین‌المللی باید جهاد کبیر داشته و زیر بار سلطه نرویم، در حوزه اجتماعی خدمت است که نباید مردم آسیب دیده و باید به ضعفا توجه کنیم، همان طور که در سیل نیروهای سپاه، بسیجی و طلاب به کمک مردم رسیدند.

کارشناس مسائل راهبردی بیان کرد: تأکید به پیشرفت در عرصه علم و فناوری دیگر حوزه مقاومت است، پیشنهاد من این است که بر اساس بحثی که از جنگ تصاویری صورت گرفت جلسه‌ای را برگزار کرده و کمیته‌های مختلف را ترسیم کنید و عرصه‌های مقاومت فعال را عملیاتی کنند.

وی گفت: انتخابات مجلس آینده انتخاباتی است که نیروهای جوان وارد صحنه می‌شوند و می‌توانند مقاومت فعال را از حوزه نظری وارد حوزه حاکمیتی کنند و مقدمه‌ای می‌شود تا از این فشارها خارج شویم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس