کد خبر 970108
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
ترامپ

رئیس جمهور آمریکا پس از روزهای سیاسی پرکار اخیر، مجالی برای دخالت در امور غیرسیاسی هم یافته است.

به گزارش مشرق، جام‌جهانی زنان فرصت مغتنمی برای اظهار نظر و دیدگاه‌های متفاوت در بحث برابری جنسیتی به وجود آورده اما ظاهراً قرار نیست همه بحث‌ها به این زمینه محدود شود!

نشان به آن نشان که دونالدو ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه جنگ روانی علیه کشورهای مخالف با آرمان‌هایش، مشغول انتقاد از تیم ملی زنان آمریکا و صحبت از درآمد فوتبالیست‌ها شده تا از این طریق، اندکی چهره عوض کند!

انتقاد به خاطر نخواندن سرود

رئیس جمهور آمریکا از «مگان رپینو»، بازیکن تیم بانوان کشورش به خاطر نخواندن سرود ملی در جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه انتقاد کرد. او در یک مصاحبه گفت درست نبود بازیکن سیاتل ریگن هم تیمی‌هایش را در خواندن سرود همراهی نکرد. البته اعتراض ترامپ نسبت به کاپیتان تیم ملی در مقایسه با انتقادات قبلی‌اش خیلی شدید نبود. او در گذشته اعلام کرده بود ورزشکارانی که به نشانه اعتراض سرود ملی را نمی‌خوانند، نباید در کشور او باشند! برای متوجه شدن دلیل این کار هافبک آمریکایی باید به ۳ سال قبل برگردیم؛ زمانی که کالین کاپرنیک به نشانه اعتراض نسبت به رفتار نژادپرستانه پلیس با سیاهپوستان، هنگام نواخته شدن سرود زانو زد. کاپرنیک با انتقاد برخی رسانه‌ها آمریکایی، دولتمردان این کشور به خصوص ترامپ و فدراسیون فوتبال آمریکایی مواجه شد. در نهایت او در لیست فروس قرار گرفت اما هیچ تیم آمریکایی حاضر نشد به کاپرنیک پیشنهاد دهد. با این حال نحوه اعتراض او از بین نرفت و صدها ورزشکار به او ملحق شدند و مانند کاپرنیک اعتراض کردند. به عنوان مثال تیم بسکتبال بانوان لسآنجلس اسپارکس هنگام نواخته شدن سرود ملی در سال ۲۰۱۷ در رختکن ماند. رپینو مانند کاپرنیک شروع به اعتراض کرد. کاپیتان تیم ملی از سال ۲۰۱۶ اعتراض‌های خود را آغاز کرد تا اینکه فدراسیون فوتبال آمریکا تصمیم گرفت یک قانون بگذارد تا همه فوتبالیست‌های زن و مرد هنگام نواخته شدن سرود سرپا باشند. پس از آن رپینو مجبور شد به این قانون عمل کند اما به نشانه اعتراض سرود را نمی‌خواند.

اظهارات سیاست‌مدارانه درباره تبعیض جنسیتی

دایره دخالت‌های فوتبالی ترامپ تنها به این مورد محدود نشد. او پیش از این و همزمان با داغ شدن ماجرا تبعیض در درآمد بازیکنان مرد و زن به نوعی به کمپین ایجاد شده از سوی ماراتا، ستاره بزرگ فوتبال پیوست؛ با این تفاوت که ترجیح داد نیمه مردانه فوتبال را از خودش ناراحت نکند. به همین دلیل کاملاً سیاست‌مدارانه حرف زد: «من عاشق تماشای فوتبال زنان هستم و من فکر می‌کنم بازیکنان این رشته واقعاً با استعداد هستند. از نظر من باید در منظر اقتصادی نیز فعالیت بیشتری در مورد فوتبال بانوان انجام شده و منابع مالی بیشتری به این عرصه تزریق شود. می‌توان با جذب ستاره‌هایی مانند کریستیانو رونالدو درآمد بیش‌تری برای فوتبال مردان رقم زد اما این تبعیض و شکاف قابل قبول نیست. اگرچه من در این رابطه موضع خاصی ندارم اما باید این مساله بررسی شود!»

اعتقاد یا نمایش؟

برای یک تاجر بی‌اطلاع از فوتبال، این اظهارات کمی نمایشی به نظر می‌رسد. ترامپ هیچ پیشینه‌ای در هواداری از فوتبال ندارد و تا پیش از داغ شدن اقدامات اخیرش در عرصه سیاست، هیچ سخن خاصی از او درباره فوتبال در جراید و شبکه‌های اجتماعی به چشم نمی‌خورد اما حالا همزمان با زوم شدن رسانه‌های دنیا، سعی کرده با اظهارات فرا سیاسی، اندکی از چهره جنگ طلبانه‌ای که ساخته، فاصله بگیرد. به نظر می‌رسد این اظهارات بیش از آنکه از سر علاقه و اعتقاد شخصی باشد، نتیجه اطلاع یافتن از فواید بهترین قرص فراموشی دنیا یعنی فوتبال باشد!

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس