کد خبر 970055
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
گواهینامه

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ گواهینامه امسال چاپ شده که ۲۹۸ هزار نفر از آن‌ها رانندگان جدید هستند و این عده مجاز نیستند که تا یکسال در جاده‌ها رانندگی کنند.

به گزارش مشرق، سردار «سید کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۱ نفر کشته و ۳۶۵ هزار نفر در حوادث مجروح شدند، گفت: جدی‌ترین عامل، عامل انسانی است و باید در مورد تغییر رفتار فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

سردار هادیانفر در ادامه افزود: ۹۱ درصد ترددهای کشور در جاده‌های کشور صورت گرفته است و این یعنی سهم ناوگان هوایی و ریلی در کشور کمتر از ۹ درصد است که این موضوع به نشان می‌دهد که در بحث ایمن‌سازی جاده‌ها باید توجه بیشتری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه آمارهای جالبی در خصوص تعداد خودروها و وسائل نقلیه موتوری اعلام و عنوان کرد: در کشور بیش از ۲۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو و بیش از ۱۱ میلیون خودرو در کشور، فعال هستند.

سردار هادیانفر بیان کرد: همچنین برای ۴۱ میلیون نفر گواهی‌نامه انواع وسائل نقلیه صادر شده است.

وی در خصوص جانباختگان ۲ ماهه اخیر حوادث رانندگی نیز گفت: براساس آمار پزشکی قانونی در کمتر از ۶۰ روز اخیر ۲۵۸۴ نفر در حوادث رانندگی فوت کردند، که بر این اساس روزانه ۲۵ نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

هادیانفر سهم آمار جانباختگان کودک را روزانه ۸ نفر اعلام کرد.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه آمار جالبی را در خصوص کشته شدگان جاده‌ای اعلام کرد و گفت: سالانه ۱.۳ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در دنیا کشته می‌شوند

هادیانفر در ادامه گفت: در ترددهای درون شهری ۴.۶ درصد معادل ۳۰ نفر افزایش کشته رانندگی داریم در برون شهری ۹ درصد معادل ۱۸۱ نفر کاهش داریم که در مجموع ۵.۵ درصد معادل ۱۵۱ تن کمتر کشته شدند.

وی افزود: در این مدت ۵۴ درصد کشته‌های تصادفات در صحنه، ۶ درصد در حین انتقال و ۳۹ درصد در مراکز درمانی جان باختند.

هادیانفر عنوان کرد: واژگونی حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد شکل تصادفات رانندگی است و اساسش سرعت غیرمجاز و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است.

آنطور که هادیانفر اعلام کرد عابران پیاده ۲۱.۵ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی را تشکیل می‌دهند و در ۳ ماهه امسال ۲۳۶۸ راننده مقصر باعث جان باختن ۳۸۶۳ نفر شده اند.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، از اول تا ۳ تیر ۶۴ تن در تصادفات رانندگی کشته و ۱۳۷۵ نفر مجروح شدند.

هادیانفر ۴ عامل اصلی تصادفات را عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت و خستگی وخواب آلودگی دانست و افزود: ۵۹ درصد تصادفات مربوط به سواری، ۲۷ درصد موتورسیکلت، وانت ۷.۳ کامیون ۴.۴ و اتوبوس‌ها حدود ۱ درصد است.

هادیانفر اظهار کرد: در محورهای استان‌های شمالی ۸۲ درصد کشته‌های تصادفات مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت هاست.

رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص ساعات تصادف نیز افزود: حدود ۲۵ درصد تصادفات مربوط به ساعت ۱۶ تا ۲۰ است و ۲۳ درصد از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است.

هادیانفر اظهار کرد: طی ۳ ماهه امسال شماره گذاری خودروها نوشماره ۶۰ درصد کاهش داریم و در نقل و انتقال ۶.۱ درصد کاهش داریم و در نقل و انتقال و موتورسیکلت ۳۸ درصد افزایش داریم و در بخش اسقاط خودروها ۷۵ درصد کاهش داریم.

وی اظهار کرد: ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ گواهینامه امسال چاپ شده که ۲۹۸ هزار نفر از آن‌ها رانندگان جدید هستند و این عده مجاز نیستند که تا یکسال در جاده‌ها رانندگی کنند.

سردار هادیانفر روزانه آمار جانباختگان تصادفات رانندگی تابستان سال ۹۶ در بخش درونشهری را ۱۳ نفر و در بخش برونشهری ۴۴ نفر را اعلام کرد و افزود: مهمترین علت تصادفات تابستان سال ۹۷ سرعت غیرمجاز بوده است.

رئیس راهور ناجا در ادامه به رانندگان هشدار داد که در طرح تابستانه برخورد با آنان در دستورکار جدی پلیس راهور است.

وی در ادامه افزود: سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس است و تا ۷۲ ساعت خودروهای متخلف در جاده‌ها توقیف می‌شوند، با تخلفات رانندگان اتوبوس در طرح تابستانه به طور جدی برخورد می‌شود رانندگان اتوبوس‌ها در شبانه روز حداکثر ۹ ساعت اجازه رانندگی دارند، رانندگان پرخطر اتوبوس احضار و به شدت با آن‌ها برخورد می‌شود.

هادیانفر در ادامه از هموطنان درخواست کرد که تخلفات رانندگان اتوبوس را از طریق پیامک ۱۱۰۱۲۰ به پلیس اطلاع دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: رانندگانی که در جاده‌ها بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت از سرعت مجاز و در شهرها بیش از ۳۰ کیلومتر از سرعت مجاز توسط دوربین‌های پلیس ثبت تخلف شوند احضار شده و با آن‌ها برخورد قضایی می‌شود.

به گفته هادیانفر، ۶۴ هزار و ۹۴ راننده متخلف به دلیل نمرات منفی در آستانه ضبط گواهینامه هستند و ۵ هزار و ۲۹ نفر نیز گواهینامه رانندگیشان ضبط شده است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس