صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۴ تیر

نهادهای امنیتی (و از جمله وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی) با توجه به حواشی خانوادگی و شخصیِ نجفی، به درستی نسبت به این انتخاب اشتباه تذکر داده بودند ولی شورای شهر بی‌توجهی کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** انهدام پهپاد آمریکایی، دستاورد برجام است!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «برجام، مانعی در برابر اجماع علیه ایران» نوشت: «ایران منفعت اقتصادی شایانی از این توافق (برجام) نداشته است. اگر منافع مادی و اقتصادی این قرارداد برای ایران چشمگیر نبوده اما نباید و نمی‌توان منافع سیاسی آن را برای ایران نادیده انگاشت…برجام نه تنها زمینه و موجب و دلیل موجه و مؤثر خروج ایران از ذیل مقررات فصل هفتم منشور ملل متحد شد بلکه یک نظام سیاسی و حقوقی جدید را ترسیم کرد که از رهگذر آن ایران را از یک کشور در مظان اتهام به یک کشور مدعی تبدیل کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مجموعه وقایع پس از نقض برجام تا لزوم حمله به پهپاد نیروی نظامی ایالات متحده امریکا که کاربرد جاسوسی برای اتخاذ تصمیم نظامی دارد، معلول و وابسته یا حداقل متأثر از تأسیس حقوقی برجام است. خروج از شمول مقررات فصل هفتم منشور ملل متحد، نه به عنوان یک اثر آنی بلکه به عنوان یک جریان حقوقی مستمر که پس از پیدایش تا زمانی که خلاف آن به اثبات نرسد منشأ اثر است، سبب شده که رییس‌جمهور فعلی ایالات متحده امریکا از زمان روی کار آمدن به لطایف‌الحیل تلاش کند این اثربخشی حقوقی را منقطع و طرح شوم خود را به اجرا درآورد. عدم امکان توفیق ایشان در ایجاد اجماع علیه ایران بدون شک و به‌طور قطع و یقین از آثار ایجابی توافق هسته‌ای است. اثری که اگر نبود با واقعه اخیر اجماع علیه ایران آسان بود.»

اعتماد در ادامه نوشت: «بنابراین رفع تجاوز اخیر می‌تواند در سایه موازین حقوقی ایجاد شده وسیله برجام بدون آنکه کوچک‌ترین تعارضی با اصول و مقررات مندرج در این برنامه اجرایی بین‌المللی داشته باشد».

این روزنامه اصلاح طلب ضمن اذعان به بی دستاوردی برجام در حوزه اقتصادی، مدعی شده است که چون به موجب برجام از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم، با آسودگی خیال توانستیم پهپاد آمریکایی متجاوز را منهدم کنیم و در ادامه به دلیل اینکه ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل نبودیم، آمریکا نتوانست به ایران حمله کند!

درباره این یادداشت چند نکته قابل ذکر است:

اول اینکه، ایران هیچگاه ذیل کلیت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نبوده که حالا برجام بخواهد ایران را از آن وضعیت خارج کند. فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد دارای بندهای متعددی است که دو بند از مهم‌ترین آن‌ها را بندهای ۴۱ و ۴۲ تشکیل می‌دهند. مشخصه اصلی بند ۴۱، «الزام‌آور» بودن اقدامات خواسته شده ذیل این بند است، اما بند ۴۲ می‌تواند به

«اقدام نظامی علیه یک کشور» منجر شود. از نظر حقوقی، یک قطعنامه هنگامی ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌گیرد که در بخش مربوط به اجرایی آن، عبارت «بدون هیچ قید و شرطی» (بند ۴۲) مندرج باشد. نه در گذشته و نه اکنون هیچگاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا «ماده ۴۲» فصل هفت که اجازه حمله نظامی را صادر می‌کند نبوده، بلکه تنها تفاوت گذشته با الان اینجاست که قبلاً ایران قرار داشتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی آن را به رسمیت نمی‌شناخت ولی امروز به واسطه برجام و به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت در قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار کرده و به آن رسمیت هم داده‌ایم!

دوم اینکه، هدف اصلی برجام- همانطور که دولتمردان و اصلاح طلبان بارها تاکید کرده بودند- لغو یکباره تمامی تحریم‌های ضدایرانی بود. اما در پسابرجام نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه بر دامنه آن نیز افزوده شد. بر همین اساس حامیان برجام مرتب در حال دستاوردسازی هستند، یکروز مدعی می‌شوند که نابودی داعش دستاورد برجام بود، روز دیگر ادعا می‌کنند که دستاورد برجام، پیروزی اخلاقی ایران بود و دیگر روز می گویند، انهدام پهپاد آمریکایی دستاورد برجام بود!

سوم اینکه، انهدام پهپاد آمریکایی نه دستاورد برجام بلکه محصول اقتدار جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مجاهدت خستگی ناپذیر غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

** عبدی: انتخابِ نجفی به عنوان شهردار، کج فهمی و چشم بسته بود

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «انتخابِ آقای نجفی به‌عنوان شهردار تهران ناشی از یک نوع کج‌فهمی یا بدفهمی در تطبیق عمل سیاسی و راهبرد سیاسی بود…در این انتخابات گفتند چون ما رأی گرفته‌ایم، هرکسی را می‌خواهیم باید بیاوریم، حتی چشم باز نکردند تا نقاط ضعف و کاستی‌های آن را ارزیابی کنند و چشم‌بسته ۲۱ رأی دادند و حاضر نشدند مسائلِ موجود را بررسی کنند تا مبادا متهم به ضعف و ناکارکردی شوند».

عبدی در ادامه گفت: «به نظرم مشکل اصلاح‌طلبان این است که شجاعتشان را در موقعیت نامناسبی به کار می‌برند؛ جایی که می‌توانند تفاهم کنند انجام نمی‌دهند و جایی که نباید کوتاه بیایند، کوتاه می‌آیند و برعکس. به نظرم انتخاب آقای نجفی محصول اشتباهی از گذشته بود که مجدداً در سال ۹۶ تکرار شد».

در انتخابات شوراهای شهر پروسه نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد. بر همین اساس شورای شهر پنجم تهران (که همگی اصلاح طلب هستند) بدون نظارت استصوابی روی کار آمدند.

همین شورای شهری که بدون نظارت استصوابی روی کار آمد، با ۲۱ رأی و بدون حتی یک رأی منفی، «محمد علی نجفی» را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد.

نهادهای امنیتی (و از جمله وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی) با توجه به حواشی خانوادگی و شخصیِ نجفی، به درستی نسبت به این انتخاب اشتباه تذکر داده و تاکید کردند که این انتخاب به صلاح نیست. ولی شورای شهر به تذکر دقیق نهادهای امنیتی بی توجهی کرد و نجفی را با ۲۱ رأی انتخاب کرد.

نتیجه چه شد؛ جنایتی که به اذعان خودِ اصلاح طلبان مصداق انحطاط اخلاقی این طیف بود.

** مشکل ما این است که آمریکا را که یک قدرت بزرگ فرامنطقه ای است، دشمن می‌نامیم!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «یوسف مولایی» نوشت: «وقتی از اول انقلاب آمریکا را در لیست دشمن قرار دادیم و نمی‌خواهیم به عنوان یک قدرت بزرگ فرامنطقه‌ای هیچ نوع تعاملی با این کشور داشته باشیم، در چارچوب اتفاقاتی هم که می‌افتد، نمی‌توانیم یک برنامه عملیاتی تعریف کنیم. به هر حال مناسبات آمریکا با ما ویژه است، برای اینکه مناسبات ما هم با آمریکا ویژه است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آمریکا از قدرتش استفاده می‌کند و ایران را تحت فشار قرار می‌دهد که بعضاً جنبه تنبیهی دارد و درحقیقت ما را با این اقدامات مجازات می‌کند. اما اینکه رویکرد ایران چه باشد، غیر از اقداماتی که تاکنون در مقابل آمریکا انجام داده، کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم. ما فقط داریم افکار عمومی را نسبت به اقدامات تنش افزا و جنگ‌طلبانه و خصمانه آمریکا آگاه می‌کنیم که مسیری که آمریکا در پیش گرفته صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد. غیر از اقدامات دیپلماتیک و سیاسی و تبلیغ، فعلاً کار خاصی از ما برنمی‌آید و تنها به لحاظ حقوقی روی کاغذ می‌توانیم آمریکا را تحریم کنیم که بی‌اثر است».

طیف اصلاح طلب، چشم خود را بر سلطه گری و دیکتاتوری و در یک کلام، گرگ صفتی-اعتیاد به چپاول و دریدن ملت‌ها- آمریکا می‌بندد و با بزک نظام استکبار، مدعی است که تقصیر ماست که نظام سلطه را دشمن می‌نامیم!

نویسنده یادداشت مذکور مدعی شده است که ما هیچ تعاملی با آمریکا نداشته‌ایم. این ادعا در حالی است که برجام نتیجه مذاکره و توافق با آمریکاست.

ایران با آمریکا توافق امضاء کرد و تمامی تعهدات خود را انجام داد. اما آمریکا- هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ- به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    5 6
    یعنی این اصلاحطلبارو باید.....! کاغذپاره ننگین برجام از مرز ما محافظت کرد! یعنی کشوری که برجام نداره خطوط مرزی و حدیش مشخص نیست! اسمون ترک خورد با این مقاله روزنامه های زنجیره ای..
  • mmmmmmm RO ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 2
    زدن پهپاد آمریکایی و سایه حقوقی برجام === دو دوتا میشه پنج
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      0 2
      مثبت در جهت بی دستاوردی برجام , علاوه بر اینکه از نظر من یک فرد ایرانی برجام خیانت به وطن و میهن بود و خدا شاهد که هنگام امضای برجام گریه کردم چون برام هضم این خیانت دشوار بود .در ضمن در دولت فخیمه اعتدال بعد از 10 سال کار قراردادم را لغو و در یک کلام یک زندگی را نابود کردن اینو گفتم که وصله ای بهم نچسبه.ان یوم فصل کان میقاتا
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 1
    وقتی به این روزنامه اصلاح طلبی نگاه کنی. وتیطر آنراببینی عین اخبار صدای آمریکا وبی بی سی موعلفه ها وخدمتات انقلاب اسلامی راتیره وتار نشان داده وسیاه نمایی. می کنند. .تا آمریکا بزک کرده وتطهیر نمایند
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 3
    برجام که خسارت محض.تا حالا که فایده ای نداشته بلکه فقط ضرربوده .
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 2
    تنها دستاورد این دولت برجام بود وتنها دست اورد برجام نابودی حیثیت جریان واداده وغربزده برای سه نسل آینده بود
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 3
    خدا اکبر هاشمی رفسنجانی را لعنت بکند که این جنایتکار را به کشور تحمیل کرد .
    • مهدی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      0 2
      تف به شرف نداشته این قوم دشمن دوست
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 2
    آقای مولایی این همه دشمنی آمریکا با ملت ایران. ندیده ای شما که تحلیل گر سیاسی. هستید. چرا چشم خود بر واقعیت ها می بندید کودتا علیه دولت مردمی مصدق. تحمیل کردن جنگ هشت ساله. حمله به هواپیما ی مسافر بری.. حمله هوایی به ایران. توطعه برای براندازی نظام.... فکرکنم ازنظر دین وایمان به خدا هم ضعیف هستید. کسی به اسلام اعتقاد دارد. به یک قدرت پوشالی وطاغوتی مثل امریکا دل نمی بندد
  • حامد IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 2
    خود اعضای شورای شهر هم باید کج فهمی و چشم بسته انتخاب شده اند
    • محمد IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      2 0
      تا وقتی شما این طور قضاوت می کنید و همیشه خود را حق می بینید و ذره ای حق به دیگران قائل نیستی . انها همیشه به چننین کج فهمی اگاهانه ادامه خواهند داد.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 2
    با این تفاسیر اصلاح طلبی برجام هم ثمره ی برجام بوده خخخخ
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 2
    مثبت در جهت بی دستاوردی برجام , علاوه بر اینکه از نظر من یک فرد ایرانی برجام خیانت به وطن و میهن بود و خدا شاهد که هنگام امضای برجام گریه کردم چون برام هضم این خیانت دشوار بود .در ضمن در دولت فخیمه اعتدال بعد از 10 سال کار قراردادم را لغو و در یک کلام یک زندگی را نابود کردن اینو گفتم که وصله ای بهم نچسبه.ان یوم فصل کان میقاتا
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    2 0
    امریکا پول بهپادشو از حسابهای ایران برداشت میکنه
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      1 2
      امریکا حیثیت از بین رفته اش را چگونه جبران می کند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس