عباس موسوی نمایه

سید عباس موسوی گفت: زاغری را تبعه ایران می دانیم و جرم آن امنیتی است و در حال گذراندن دوران محکومیت است.

به گزارش مشرق، سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدا به هفته حقوق بشر آمریکایی که از ششم تا ۱۲ تیر است اشاره کرد و گفت: با ترور مقام معظم رهبری در سال ۶۰ شروع می شود و حادثه هفت تیر و حمله شیمیایی و قربانیان زیادی که داشتیم و ۱۲ تیر که سقوط هواپیمای مسافربری خلیج فارس با موشک ناو آمریکایی را داریم. این حقوق بشر آمریکایی را در یک هفته می توانیم مشاهده و قضاوت کنیم.

بیشتر بخوانید:

خبرنگاران ضدایرانی در مقابل سفارت ایران در لندن چه می‌خواهند؟

*دیپلماسی ادامه دارد/به دنبال افزایش تنش نیستیم

موسوی همچنین عنوان کرد: به رغم فشارها و لفاظی ها، دیپلماسی ادامه دارد و رفت و آمدهای دیپلماتیک و ابتکارات دیپلماتیک از سوی ایران و برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای کاهش تنش در منطقه ادامه دارد. ما هم از هرگونه کاهش تنش استقبال می کنیم و به دنبال افزایش تنش و مشکلات پس از آن نیستیم. آنهایی که دنبال این راه حل ها هستند به علت این تنش ها رجوع می دهیم که همان بدعهدی ها و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران تحمیل شده است. 

* اقدامات دیپلماتیک و پیگیری ها ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به تشریح اقدامات اخیر دستگاه دیپلماسی در پی تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکایی اشاره و عنوان کرد: اقدامات دیپلماتیک و حقوقی را انجام دادیم از جمله نامه به شورای امنیت و سازمان ملل و امیدواریم با شواهد و مدارک ارائه شده متجاوزان و آنهایی که دنبال تبلیغات منفی هستند بفهمند کار اشتباهی کردند و این پیگیری ها کماکان ادامه دارد.

*جز اندک تقلای برخی دوستان بقیه  شرکای برجام تاکنون اراده لازم را برای حفظ برجام نداشته اند

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران برجام را با دو کشور روسیه و چین ادامه می دهد و اظهارات ریابکوف مبنی بر اینکه اگر اروپا نتواند به تعهداتش عمل کند روسیه به ایران کمک خواهد کرد، گفت: ما تاکنون به برجام متعهد هستیم و اقدامات ما در چارچوب برجام است، ولی حیات و ممات برجام به عنوان یک دستاورد و توافق چندجانبه بین المللی بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف های برجامی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: با خروج غیرقانونی آمریکا کشورهای باقیمانده هم در کلام، دیدارها و بیانیه ها متعهد شده بودند که نگذارند این دستاورد از بین برود، ولی جز اندک تقلای برخی دوستان ما بقیه  شرکای برجام تاکنون اراده لازم را برای حفظ برجام نداشته اند و ایران علیرغم میل خود مجبور شد در داخل مکانیسم برجام به عکس العمل دست بزند و برخی تعهدات را کاهش دهد.

وی درباره اظهارات ریابکوف اعنوان کرد: این در قالب تعهداتی است که داشتند ولی ما خیلی منتظر اروپا نماندیم و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به صورت دوجانبه در حال رایزنی هستیم که برخی راهکارهای تجاری، مالی و بانکی را با آنها تنظیم کردیم که برخی اعلام و برخی اعلام نشده است و این تلاش ها از سوی دوستان و همسایگان ما از جمله روسیه ادامه دارد.

* اظهارات غیرسازنده مقام تازه کار انگلیسی

 سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مقام انگلیسی و اظهارات مطرح شده از سوی معاون وزیر خارجه انگلیس بعد از دیدار با مقامات ایرانی تصریح کرد: این شیوه انگلیسی ها به ویژه در سفر اخیر را تأیید نمی کنیم و غیرسازنده می دانیم، موریسون به عنوان معاون جدید بیشتر برای آشنایی با مواضع ایران به کشور سفر کرد و در این سفر دیدارهایی را با مقامات ایران از جمله عراقچی داشت که دیدار بسیار صریحی بود و طرفین مواضع خود را بیان کردند و طرف ایرانی تمام موارد را به خاطر اینکه ایشان تازه کار است و تازه وارد این عرصه در رابطه با ایران شده است، به صراحت پرونده هایی که ایران به آنها درگیر بوده به ایشان گفت و مواضع ما را ابلاغ کرد.

وی گفت: حرف هایی که بعد از دیدار گفتند خیلی نمی پسندیم و سازنده نمی دانیم، قصد تحلیل ندارم؛ ولی شاید بتوان گفت انگلیس با توجه به گرفتارهای داخلی اش و فعلا با بی دولتی مواجه و گرفتار بحران برگزیت است و شاید پشتوانه اتحادیه اروپا را کمتر در خودش می بیند ترجیح می دهد بیشتر با سیاست های آمریکا همسو شود که قطعا سیاست های سازنده ای نیست و مخرب است و همراهی با این سیاست ها برای ایران غیرقابل قبول است.

* ایران با آغوش باز آماده گفتگو با همسایگان خلیج فارس

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات مبنی بر اینکه بحران به وجود آمده در منطقه خلیج‌فارس نیازمند اقدام مشترک برای آرام‌سازی و پیدا کردن راهکار سیاسی از طریق گفت‌وگو و مذاکره است و در پاسخ به این سوال که آیا ایران خواستار مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم است؟گفت: اگر منظورشان از مذاکره با کشورهای همسایه و حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد، ایران مدت هاست اعلام و پیگیری کرده که آماده مذاکره و گفتگو با این کشورهاست و این را در راستای منافع همه کشورهای منطقه و فرامنطقه ای می داند و ما در قالب مکانیسم های مختلف پیشنهادهایی از جمله پیمان عدم تعرض و مجمع گفتگوی منطقه ای را مطرح کردیم و اینها راهکارهایی است که ایران پیش روی این کشورها قرار داده و الان آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه بخواهند کنند. ایران با آغوش باز علیرغم اختلافاتی که با برخی همسایگان دارد و احساس می کند ناشی از سوء تفاهمات و فشارهاست، آماده است با این برادران گفتگو کند.

* ما به هیچ کشوری از جمله اروپا بدهکار نیستیم/پرونده اسدی در دستوکار است

وی درباره بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در بلژیک و اینکه چرا وزارت خارجه از اجرای اصل عمل متقابل امتناع می کند و آیا ما به اروپایی ها بدهکار هستیم؟ خاطرنشان کرد: ما به هیچ کشوری از جمله اروپا بدهکار نیستیم، پرونده اسدی در دستورکار وزارت خارجه و نهادهای ذیربط قرار دارد و به جد پیگیری می شود، یکسری پیچیدگی های فنی دارد و این کار در حال انجام و وکلای ایشان در حال پیگیری هستند، اقدامات متقابلی هم صورت گرفته و ایران حق خودش را همان موقع محفوظ دانست و این کار را احتمالا همان زمان انجام داد.

موسوی بیان کرد: ولی این پرونده سیری دارد که در حال انجام است و امیدواریم در نهایت به نفع ایشان ختم و بیگناهی ایشان که بر ما محرز است، برای آنها ثابت شود.

*زاغری را تبعه ایران می دانیم و جرم آن امنیتی است 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحصن همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران در لندن گفت: تصمیم گیری درباره مجرمان امنیتی توسط قوه قضاییه و دستگاه ذیربط انجام می شود. خانم زاغری یک فرد دوتابعیتی است و ایران به صراحت اعلام کرده و قوانین ما هم نشان می دهد که ایران دوتابعیتی را نمی پذیرد و تابعیت مورد قبول ما تابعیت ایرانی است.

وی گفت: زاغری را تبعه ایران می دانیم و جرم آن امنیتی است و در حال گذراندن دوران محکومیت است. چنین کارهایی که بیشتر به شانتاژ و جلب توجه شبیه است، به روند این پرونده کمک نخواهد کرد و هرگونه جنجال و مزاحمت برای کارهای عادی و جاری سفارت ایران در لندن را نمی پذیریم به آنها اعلام کردیم که خلاف کنوانسیون های بین المللی است و نمی تواند مورد پذیرش ایران قرار بگیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: توصیه می کنیم اگر حرف و نکته ای است از طریق مراجع رسمی و قانونی پیگیری شود و اجازه دهند سفارت ایران کار خود را انجام دهد و این کارهای تخریبی را نمی پسندیم و سازنده نمی دانیم.

*توان پدافند دفاعی سایبری ایران در برابر حملات زیاد است

موسوی همچنین درباره خبر منتشر شده مبنی بر حملات سایبری آمریکا به سیستم های دفاعی و سامانه موشکی ایران عنوان کرد: من خبری دقیقی ندیدم ولی شنیدم برخی منابع آمریکایی عنوان کردند که چنین کاری را انجام داده اند. البته توان پدافند دفاعی سایبری ما در برابر این حملات زیاد است و بعید می دانم اثرگذاری خیلی خاصی داشته باشند؛ ولی صرف این اعتراف و اعلام این موضع اگر رسمی باشد نشان می دهد اینها دچار خبط بزرگی شدند و خلاف حقوق بین الملل و رویه ها و علیه یک دولت مستقل اقدام به عملیات سایبری کردند که در جای خود می تواند مبنای کار حقوقی ما قرار بگیرد.

*اروپایی ها برجام را مجددا بخوانند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر مقامات اروپایی به تهران در هفته های گذشته و اینکه اروپایی ها در دیدارهایشان در تهران طلبکارانه صحبت می کنند و اینکه اگر ایران تعهداتش را اجرا نکند، اروپا حمایتش را از برجام ادامه نمی دهد، گفت: اینکه اروپایی ها می گویند و ابراز نگرانی کرده و یا از ایران درخواست می کنند با توجه به پیشینه عملکرد آنها خیلی قابل شنیدن نیستند و اگر حرفی زدند همانجا جواب قاطع خود را خواهند گرفت. اینکه آنها می گویند اگر از برجام خارج و به کاهش تعهدات ادامه دهید، چنین یا چنان خواهد شد، خیلی مسموع نیست و در قالب برجام و تعهدات طرفین به برجام نمی گنجد. 

وی به اروپایی ها توصیه کرد برجام را مجددا بخوانند و افزود: برجام به طرفین اجازه می دهد اگر طرفی نقض عهد کند طرف مقابل اقداماتی را صورت دهد. برای ایران، اگر تعهدی از سوی آنها اجرا نشده، کاهش تعهدات و خروج از برجام پیش بینی شده است.

موسوی تصریح کرد: آنها نمی توانند ادعا کنند ایران نقض عهد کرده و تعهدش را اجرا نکرده است. 15 گزارش آژانس نشان می دهد ایران به رغم بدعهدی ها و بی تعهدی آنها، کماکان به برجام پایبند بوده و در قالب آن عمل کرده است. اگر ایران ابتدا به ساکن اقدام به کاهش و نقض تعهدات می کرد شاید حرفشان مسموع بود، ولی اقدامی که ایران صورت داده و در قالب برجام نیز هست، عکس العملی بوده به کاهش تعهدات طرف مقابل و بنابراین چنین حرف هایی به هیچ وجه قابل قبول نیست و اصلا نمی توانند چنین اقدامی را صورت دهند و صراحتا به آنها اعلام شده است.

موسوی گفت: تا زمانی که گام عملی و ملموس برداشته نشود و خواسته های به حق و قانونی ایران در چارچوب برجام عملی نشود، اقدامات کاهش تعهدی خودمان را ادامه می دهیم و اگر ببینیم اتفاق ویژه ای صورت نگیرد، گام دوم را قاطع تر برخواهیم داشت.

*کنفرانس منامه شرم آور است

ین دیپلمات ارشد کشورمان درباره کنفرانس اقتصادی معامله قرن در منامه آن را شرم آور خواند و افزود: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام و فراموشی آرمان فلسطین شود و یا اینکه قدس شریف، فلسطین و حقوق مردم فلسطین را بفروشد و ضایع کند شرم آور است و این کنفرانس و به حراج گذاری آرمان فلسطین ره به جایی نخواهد برد و قطعا محکوم به شکست است و ما این اقدام آنها را محکوم می کنیم.

* مبنای ما حقوق بین الملل و احترام به حاکمیت ارضی کشورهای حاشیه خلیج فارس

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران به عنوان عامل بازدارنده در خصوص اقدامات تحریک آمیز شیخ نشین های جنوبی خلیج فارس، پرونده تجزیه شدن این کشورها و محاکمه کسانی که این تجزیه را انجام دادند و ایرانی بودند را مطرح کند؟ بیان کرد: اظهارنظری در این زمینه ندارم آنچه مبنای ماست حقوق بین الملل و احترام به حاکمیت ارضی این کشورهاست.

*باید بین حقوق و تکالیف ما در برجام یک توازنی برقرار شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اروپا تراکنش های مالی را در این مدت 60 روزه انجام دهد آیا احتمال دارد ایران گام دوم را بر ندارد و به شرایط قبل بر می گردد؟ گفت: ما صراحتا حق و حقوق خود را اعلام کردیم و باید بین حقوق و تکالیف ما در برجام یک توازنی برقرار شود. من نمی دانم سازوکار اینستکس تا چه حد می تواند این توازن را برقرار کند، ولی اگر بخواهد یک چیز صوری باشد و یک مبلغ ناچیزی و باری به هر جهت در آن بگذارند ما را راضی نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ایران باید به درآمدهای نفتی قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد. ما چیزی حدود دو2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت می فروختیم و پولش را دریافت می کردیم. اگر اراده کنند و بخواهند به عنوان اجرای تعهدشان، نه چیزی به ما بدهند و یا تعبیر دیگری داشته باشد، اگر بخواهند در راستای اجرای تعهدشان مبلغی یا معامله ای انجام دهند باید ببینیم چه هست و چگونه می تواند خواسته های ایران را تامین کند و اگر چیز عادی باشد ایران را راضی نخواهد کرد و مردم را قانع نمی کند.

*انگلیسی ها موظف به پرداخت غرامت به بانک ملت هستند

موسوی درباره غرامت انگلیس به بانک ملت هم گفت: انگلیسی ها موظف هستند آن پول را پرداخت کنند و امیدواریم این کار به زودی صورت بگیرد.

*وزارت خارجه متولی کار اقتصادی نیست 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت که وزارت خارجه متولی کار اقتصادی نیست و معاونت دیپلماسی اقتصادی تسهیل کننده و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اقتصادی فعال در خارج از کشور است. وزارت خارجه در حال کمک به دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و خصوصی است که کار تجاری و اقتصادی آنها با خارج از کشور تسهیل شود و هماهنگی های لازم را از طریق سفارتخانه ها و مکانیسم های دیگر انجام می دهد و از وزارت خارجه توقع کار اجرایی و دخالت در کار اجرایی سایر دستگاه های متولی این کار را نباید داشت.

وی بیان کرد: وزارت خارجه به وظیفه خود به عنوان تسهیل کننده و هماهنگ کننده با شدت و قوت ادامه می دهد.

* هر کس در آمریکا سازی می زند/هر هفته هم آمریکایی ها به منطقه تشریف بیاورند کاری از پیش نخواهند برد

موسوی در پاسخ به سوالی درباره سفرهای پامپئو به منطقه و تلاش برای ائتلاف سازی علیه ایران و همچنین تناقض در رفتار و گفتار مقامات آمریکایی گفت: اینکه دست به ائتلاف سازی بزنند چیز جدیدی نیست و تا حالا شکننده بوده و شکست خورده است. ایران کشور مقتدری است و 15 همسایه نزدیک دارد و جایگاه محکمی در منطقه و جهان دارد و ائتلاف سازی علیه ایران کار ساده ای نیست و آنها هر هفته هم به منطقه تشریف بیاورند کاری از پیش نخواهند برد.

موسوی افزود: تناقض در رفتارهای آنها ریشه در بلاتکلیفی و سردرگمی سیاسی آنها دارد. اینکه حرف های متفاوتی از مقامات آمریکایی شنیده می شود، نشانگر تشتت در تیم تصمیم گیری فعلی در آمریکاست و هر کس برای خودش سازی می زند و گاهی شرط و شروط می گذارند و بر می دارند، ما به لفاظی ها، شرط و شروط ها اعتنایی نمی گذاریم و روی آن حساب نمی کنیم، آنچه برای ما مهم است اقدام عملی است و تغییر رویکردی که لازم است و باید در قبال ایران داشته باشند و ما به این حرف ها خیلی اعتنا نمی کنیم.

وی درباره گام های بعدی ایران بیان کرد: گام هایی که در نامه ریاست جمهوری به سران کشورهای باقیمانده در برجام اعلام کردیم همان گام هاست و اینها گام های عملی ماست که در برابر بی تعهدی آنها برخواهیم داشت.

*سفر ماکرون به ایران؟

سخنگوی وزارت خارجه درباره  سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران هم گفت: چنین خبری را نشنیدم. 

* قطعا از راه فشار، نه جمهوری اسلامی ایران مذاکره خواهد کرد نه تسلیم خواهد شد

وی درباره تحریم هایی که آمریکایی ها اعلام کردند امروز اعمال می شود، پرسید: آیا واقعا تحریمی بوده که آمریکا در 40 سال گذشته علیه کشور و ملت ما عملی نکرده باشد و اگر کرده چه دستاوردی داشته است. این تحریم ها را در راستای تبلیغاتی می دانیم که می خواهند بر افکار عمومی داخلی و خارجی اثرگذاری کنند.

موسوی تصریح کرد: ما هر تحریمی را جدی می گیریم و یک اقدام خصمانه و در راستای تروریسم اقتصادی علیه ملت و جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ما جریان دارد می بینیم، ولی در اثرگذاری این تحریم ها که واقعا نمی دانیم کجا را می خواهند هدف قرار بدهند در آن سود و اثری نمی بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از سویی بحث میانجیگری و مذاکره عنوان می کنند و از سوی دیگر ادامه فشار حداکثری علیه مردم ماست که اینها با هم جور در نمی آید و خودشان می دانند اگر فشار و تحریم پاسخگوی کارهای آنها بود، تا حالا نتیجه می گرفتند و قطعا از راه فشار، نه جمهوری اسلامی ایران مذاکره خواهد کرد نه تسلیم خواهد شد.

*آبه پیام کتبی نداشت، ولی شفاهی چرا

خبرنگاری از موسوی پرسید آیا نخست وزیر ژاپن با بسته پیشنهادی مدونی آمده بود که وی گفت: سفر آقای آبه را فارغ از حواشی آن یک سفر تاریخی و مهم در روابط دوجانبه تلقی می کنیم، سفری بود که بعد از 40 سال یک مقام ارشد ژاپنی به ایران آمد و این یک نقطه عطفی در روابط تاریخی و دیرینه دو کشور بود.

موسوی افزود: حواشی سفر این بود که آبه که در حسن نیت ایشان و صداقت ایشان شک نداریم، حامل پیامی است و یا برای میانجیگری به تهران سفر می کند در کنار اهمیتی که برای روابط دوجانبه دو طرف قائل هستند.. ایشان پیام کتبی نداشت ولی پیام شفاهی داشت و اینکه آمریکایی ها اعلام می کنند پیام داشت یا نداشت به خودشان واگذار می کنیم.

وی افزود: ایران از ابتدا از سفر نخست وزیر ژاپن استقبال و اعلام کرد شنونده حرف های آنها خواهیم بود. مقامات ایرانی در سطوح مختلف از جمله مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر خارجه با آبه و وزیر خارجه این کشور مذاکره داشتند و صحبت های ایشان را شنیدند و حرف های آنها هم حرف هایی بود که در رسانه ها منتشر شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه اینها دنبال کاهش تنش در خلیج فارس بودند و اهمیت منطقه برای آنها ما و دنیا غیرقابل کتمان است، اظهار داشت: اینها خیلی تمایل نداشتند در منطقه ای که اقتصاد دنیا به آن وابسته است دچار بحران و تنش باشد و روز به روز بر تنش ها افزوده شود. آنها این حرف را منتقل کردند که خواستار کاهش تنش هستند.

* آنها بسته ویژه ای را نتوانستند ارائه دهند که بشود روی آن فکر کنیم

وی گفت: پیام ویژه ای از طرف آنها (آمریکا) نداشتند و حرف هایی بود که رسانه ای شده بود و حرف ها و جواب های ما هم رسانه ای شد، آنها بسته ویژه ای را نتوانستند ارائه دهند که بشود روی آن فکر کنیم. یکسری در قالب روابط دوجانبه پیشنهادهایی برای مراودات تجاری بین دو کشور بود هنوز آن درها باز است که به مراودات تجاری و بحث خرید نفت محدود می شد.

*امیدوارم آمریکا دیگر دست به چنین حماقتی نزند

موسوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه 10 دقیقه قبل از حمله به ایران دستور توقف آن را صادر کرده و این اظهارات چقدر با واقعیات میدانی تطابق دارد؟ گفت: آنچه برای ما مهم است و بر آن تأکید داریم تجاوزی بود که پهپاد آمریکایی به حریم ایران کرد و پاسخ قاطعی نیز دریافت کرد. اگر آنها می خواهند در حمایت از تجاوز خودشان یک اقدام نابخردانه ای دیگری کنند با بکنند به آن توجهی نمی کنیم، ولی آمادگی خود را همیشه حفظ کردیم و آنچه مقام معظم رهبری فرمودند که جنگ نمی شود به این معنا نیست که ما آمادگی دفاعی نداشته باشیم.

وی افزود: همین اقدام نشان داد ایران در عین اینکه خواستار جنگ و تنش نیست، ولی آمادگی بالای دفاعی خود را حفظ کرده و سرنگونی این پهپاد جاسوسی یکی از نمونه های کوچک این اقدام بود که صورت گرفت و امیدوارم آمریکا دیگر دست به چنین حماقتی نزند.

* تاریخ نشست سران ایران، روسیه و آذربایجان هنوز قطعی نشده

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سران روسیه، ایران و آذربایجان در روسیه نیز بیان کرد: این مکانیسم جدیدی نیست و ایران در این سازوکارهای منطقه ای و فرامنطقه ای عضو است چه دوجانبه، سه جانبه، چهارجانبه و پنج جانبه ای که شاید اخبار آن را بشنوید، معتقد به کار با همسایگان، کار دسته جمعی و کار در منطقه به خصوص با کشورهایی که با آنها همسو هستیم، می باشیم. این فرصت متقابلی برای همه کشورهاست و نه ایران از این فرصت برای توسعه و رونق اقتصادی استفاده خواهد کرد دیگر کشورها نیز می توانند از این فرصت به نفع خود استفاده ببرند.

وی گفت که این نشست برگزار می شود، ولی تاریخ آن هنوز قطعی نیست.

* اسناد ارائه شده ایران متقن و قابل استناد است

وی درباره ادعای آمریکایی ها در خصوص پهپاد ساقط شده تصریح کرد: برای ایران اسنادی که ارائه کرده متقن و قابل استناد است و برای ما ثابت شده است. تشکیکی که آنها می کنند، در اصل موضوع و تجاوز خللی ایجاد نمی کند. رادارهای نظامی و غیرنظامی ما این ورود غیرقانونی را ثبت کردند و فاصله ای که اینها ادعا می کنند در مرز بوده این قدری هست که ثابت کند ایران با دقت و هوشیاری این کار را انجام داده و لازم هم بوده و در این چارچوب اقدام خود را انجام داده است. 

موسوی بیان کرد: حرف هایشان دقیق نیست به قدر فتوشاپی است که درباره برنامه موشکی ما ادعا کرده بودند اگر ادعای آنها درباره فتوشاپ بودن برنامه موشکی ما دقیق بوده، این هم دقیق است.

*سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه

موسوی درباره سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به تهران و اینکه حامل پیام ماکرون به ایران بوده است، نیز گفت: این سفر انجام شد و ایشان به ایران آمد و دیدارهایی هم داشت. دیدارهایی که نمی توانم بگویم خیلی خوب، ولی خوب بود و حرف هایی که زده شد قدری متفاوت بود. در چارچوب مسائل منطقه و برجام بود که نقطه نظراتشان را اعلام کردند و طرف ایرانی پاسخ های لازم را داد و اعلام موضع کرد و ایشان به فرانسه تشریف بردند.

*کارهای دوجانبه نافی تعهدات سه کشور دیگر در برجام نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره انجام تعهدات مالی توسط روسیه و اینکه آیا در صورت اجرای این تعهدات ایران حاضراست گام هایی که قرار است بردارد متوقف کند؟ گفت: خیر، در چارچوب روابط دوجانبه با روسیه و کشورهای دیگر کارهایی انجام می دهیم و اینها نافی تعهدات کشورهای اروپایی و سه کشور در برجام نیست.

*در مناسبات دیپلماتیک ایران و کانادا تحول ویژه ای نشنیدم که اتفاق بیفتد

وی درباره تحول در مناسبات دیپلماتیک ایران و کانادا در پی سفر عراقچی به سوئیس و انتقال حفاظت منافع ایران در کانادا از عمان به سوئیس که البته عنوان شد خدمات کنسولی را در بر نمی گیرد، گفت: آنچه اتفاق افتاد طبیعی است و معمولا کشورها حفاظت منافع خود را به کشوری می سپرند و بعد از مدتی به دلایل مختلف و مشغله زیاد سفارتشان و هزینه هایی که دارد اعلام می کنند که نمی توانند و عوض می کنند.

موسوی ادامه داد: سوئیس هم زحمت چند کار حفاظت منافعی را می کشد، هم درباره آمریکا و هم عربستان و کانادا را اخیرا بعهده گرفت، ولی چون کارهای اجرایی زیاد دارد، ظاهرات توان آن را نداشتند به کارهای کنسولی با توجه به تعداد زیاد ایرانیانی که در آنجا هستند، بپردازند. این کارها فعلا در ستادی که در تهران است انجام می شود و برخی نمایندگی های ما در اروپا  و آمریکا موظف شدند کارهای ایرانیان مقیم کانادا را با سرعت و دقت انجام دهند.

موسوی افزود: قبلا هم به کانادایی ها پیشنهاد کرده بودیم اگر آمادگی داشته باشند آماده هستیم حداقل در بخش کنسولی برای رفاه ایرانیان اقداماتی را صورت دهیم و تحولاتی که در آن کشور رخ می دهد و بالا و پایین هایی که می شود تا حالا اجازه نداده آنها به این جمع بندی برسند. ایرانیان مقیم در کانادا فرهیخته و مهمی هستند که کارهای کنسولی و اجرایی زیاد دارند که بایستی دغدغه دولت ما و دولت کانادا باشد و نمی شود این چنین بماند و باید راهی برای این موضوع پیدا کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد که تا این لحظه در مناسبات دیپلماتیک ایران و کانادا تحول ویژه ای نشنیدم که اتفاق بیفتد.

*​ پیشنهادات برای کاهش تنش ها را رد نکردیم

وی درباره میانجیگری دیگر کشورها بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم گفت: ما هیچگونه میانجیگری را رد نکردیم و کشورهای زیادی تلاش کردند چه در منطقه و اروپا و شرق دور کشورهایی بودند که از ما خواستند میانجیگری کنند و ما از آنجا که معتقد به تعامل و گفتگو با همسایگان هستیم حتی همسایگانی که گونه دیگری می اندیشند، پیشنهادات و میانجیگری ها برای کاهش تنش ها را رد نکردیم، ولی نمی دانم وقتی آنها با طرف مقابل مواجه شدند چه پاسخی گرفتند و آنها چگونه برخورد کردند، اگر به سهم ما باشد با قاطعیت و قوت و صلابت آماده گفتگو و مواجهه با این هستیم.

* ادعای دبکا

خبرنگاری به ادعای پایگاه صهیونیستی دبکا اشاره کرد مبنی بر اینکه یک خط تماس اضطراری بین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین و نیروی دریایی سپاه در بوشهر برقرار شده، اشاره کرد و نظر موسوی را پرسید که وی گفت: دوستان از منابع معتبرتر مطالب را عنوان کنند. سیگنال های رادیویی بین همه کشتی هایی که در آبراه های بین المللی تردد می کنند وجود دارد و راجع به این موضوع اطلاعی ندارم که خط ویژه ای باشد و کشتی های نظامی و تجاری سیگنال هایی را به هم می دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کارشناس سیاسی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 6
    فردی که برعلیه کشور خودش جاسوسی کرده محکوم به اعدام است. شیطنت های انگلیس دردی را دوا نمیکند
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 4
    جناب موسوی : خدا خیرت دهد، بیشتر تو دهن کفار بزن .
  • US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 5
    زاغری بیشرفه
  • US ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 6
    زاغری رو باید ازاد کنیم قبل از اینکه برامون مشکل ساز بشه
    • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      1 4
      مثل جیسون رضائیان که واسه برجام بد فرجام مفت ولش کردیم رفت
  • US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 5
    تو خواب ببینن زاغری رو تحویلشون بدیم
  • US ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 1
    این همه جاسوس ازاد کردید اینم بدید بره دیگه
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      0 0
      اولا از امریکا نظری که بهت مربوط نیست نده دوما جاسوسان هم اعدام شدن ها
  • DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 5
    کسیکه مقصر نباشه و جرمی نکرده باشه ، لااقل در موقع دستگیری یه چندتا سؤال میکنه که چی شده و چرا ؟؟ و چهره اش بطور اتوماتیک حالت تعجب بخودش میگیره . اما خانم زاغری در هنگام دستگیری اصلاً نه تعجب و نه سؤالی کرد و چهره اش به اینصورت بود که انگاری داشت به خودش میگفت : آخ آخ ... مثل اینکه بالاخره گرفتنم . از فیلم دستگیری این خانم برای آموزش دانشجویان رشته رفتار شناسی و روانشناسی بخوبی میشه استفاده کرد .
  • FR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    یک سئوال ، چرا نازنین زاغری درخواست لغو تابعیت ایرانی اش را نمی دهد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس