کد خبر 967885
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کودکان یمنی

به نظر می رسد مردم یمن بعد از رویارویی با یک تجاوز ۵ ساله علیه این کشور این بار باید با نوع دیگری از تروریسم یعنی دریافت مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش مشرق، چند وقتی است که بحث ارسال مواد غذایی فاسد به مردم تحت محاصره یمن توسط نهادهای بین المللی خبر ساز شده است.

نیروهای انصارالله یمن بارها اعلام کرده اند که محموله‌های حاوی مواد غذایی فاسد را در بندر الحدیده کشف کرده و کشتی‌های حامل این مواد غذایی را مجبور کرده اند به مقصد خود عودت دهند. بر اساس این گزارش، محموله‌های مذکور عموماً حاوی بسته‌های آرد تاریخ مصرف گذشته هستند. حدود ۱۲۰ هزار کیسه حاوی آرد متعلق به سازمان برنامه جهانی غذا توسط نیروهای انصارالله کشف و ضبط شده است.

بیشتر بخوانید:

نیروهای انصارالله بارها اعلام کرده اند که اجازه نخواهند داد این مواد غذایی فاسد از سوی هر طرف و گروهی که به یمن ارسال شده باشد در داخل این کشور و در میان مردم تحت محاصره یمن توزیع گردد. این نخستین باری نیست که سازمان برنامه جهانی غذا مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و حتی مسموم و غیر قابل استفاده برای انسان‌ها به یمن ارسال کرده و خواهان توزیع آن میان مردم این کشور شده است.

مسئولان جنبش انصارالله اعلام کرده اند که دست کم ۴ کشتی وابسته به این سازمان را از آغاز سال جاری میلادی به مبدأ خود عودت داده اند به طوریکه بر اساس گفته‌های مسئولان این جنبش، آخرین محموله آردهای فاسد سازمان برنامه جهانی غذا حاوی مواد سمی بوده و در صورت توزیع در میان مردم یمن باعث مرگ دهها هزار نفر از مردم مظلوم این کشور می‌شد.

به نظر می‌رسد این اقدام سازمان برنامه جهانی غذا در ارسال مواد غذایی مسموم و تاریخ مصرف گذشته در راستای اهداف ائتلاف متجاوز سعودی صورت می‌گیرد چرا که متجاوزان با ریختن بمب بر سر مردم بیگناه یمن هزاران تن از آنها را به شهادت می‌رسانند و سازمان مذکور نیز با ارسال مواد غذایی ناسالم و مسموم عمداً تلاش می‌کند تا یمنی‌های گرسنه و تحت محاصره را که با قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند به کام مرگ بکشاند.

در این میان تلاش نیروهای انصارالله یمن برای ممانعت از توزیع این مواد غذایی بین مردم یمن به مذاق ائتلاف متجاوز سعودی و نهادهای وابسته به سازمان ملل خوش نیامده چرا که آنها مدعی هستند نیروهای انصارالله در روند توزیع کمک‌های بشر دوستانه میان یمنی‌ها سنگ اندازی کرده و این کمک‌ها را به دست مردم این کشور نمی‌رسانند. مسئولان برنامه جهانی غذا با فرافکنی در خصوص ارسال مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته تلاش می‌کنند مسئولیت این اقدام را متوجه نیروهای انصارالله کنند.

آنها تلاش دارند تا از این رهگذر نشان دهند نیروهای انصارالله شایستگی نظارت بر بندر الحدیده را نداشته و کنترل این بندر باید به نیروهای متجاوز و یا نیروهای سازمان ملل منتقل شود. مسئولان انصارالله به ویژه محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن بارها نسبت به این اقدام سازمان برنامه جهانی غذا و خطرناک آن هشدار داده اند.

نیروهای یمنی بارها اعلام کرده اند که به جای این اقدام غیر انسانی سازمان‌های بین المللی و واردات مواد غذایی، این مواد از جمله آرد و روغن و حبوبات از تولید کنندگان داخلی خریداری شود که به این وسیله هم تولید داخل تقویت شده و هم نرخ بیکاری در این کشور که شاهد بدترین بحران انسانی در جهان است کاهش داده شود. پیشتر نیز سازمان برنامه جهانی غذا نسبت به ارسال کمک‌های غذایی تاریخ مصرف گذشته به یمن در مه سال ۲۰۱۷ اذعان کرده بود. بر اساس این گزارش سازمان مذکور اعتراف کرد که کمک‌های غذایی فاسد شامل ۳۲ هزار تن آرد تاریخ مصرف گذشته به عدن ارسال شده است.

گذشت ۵ سال از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن باعث وخیم شدن شرایط زیستی و انسانی در این کشور شده به طوریکه بنا به اعلام سازمان‌های جهانی بیش از ۸۰ درصد مردم این کشور به کمک‌های انسانی فوری نیازمند هستند.

گزارش‌های میدانی و معاینات پزشکی صورت گرفته در شهرهای مختلف یمن از جمله استان حجه واقع در شمال غرب این کشور نشان می‌دهد که تعدادی از کودکان یمنی به دلیل استفاده از مواد غذایی فاسد دچار اسهال شدید شده اند. به عنوان مثال مالک ۱۱ ساله ساکن منطقه عبس در استان حجه اواخر سال ۲۰۱۸ به دلیل خوردن بیسکوئیتهای ارسالی از سوی سازمان برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل دچار اسهال شدید شده بود.

نمایندگان این سازمان در منطقه عبس در تاریخ مذکور اقدام به توزیع ۲۰ کارتن از این بیسکوئیتها کرده بودند. بعد از مدتی مسئولان این منطقه با شکایت‌های پی در پی ساکنان آن مبنی بر مسموم بودن مواد غذایی مذکور رو به رو شدند به طوریکه گفته می‌شود این بیسکوئیتها نه تنها تاریخ مصرف گذشته بودند بلکه در آنها کِرم نیز دیده شده بود. تعداد زیادی از این مواد غذایی نیز به عنوان تغذیه مدارس در اختیار دانش آموزان یمنی قرار گرفته است.

سازمان برنامه جهانی غذا با اعمال فشار بر نیروهای مقاومت یمن از ارسال کمک‌های بشر دوستانه به عنوان اهرم فشار علیه این نیروها استفاده و هشدار داده که در صورت ممانعت از توزیع این مواد غذایی فاسد، روند ارسال کمک‌های بشر دوستان به یمن را متوقف می‌کند.

این سازمان با بهانه تراشی در این خصوص اعلام کرده که باید اثر انگشت و عکس تمام یمنی‌هایی که کمک‌های مذکور ثبت و به این سازمان تحویل داده شود این در حالیست که داشتن چنین اطلاعاتی از شهروندان یک کشور تنها در حیطه اختیارات نهادهای همان کشور است و سازمان‌های بین المللی حق دریافت چنین اطلاعاتی را ندارند.

در هر صورت باید گفت که سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان‌های وابسته به سازمان ملل همسو با ائتلاف متجاوز سعودی سعی در شکستن مقاومت ملت یمن دارند اما این بار از طریق خدشه دار کردن وجهه نیروهای مقاومت یمن در زمینه توزیع کمک‌های بشر دوستانه تلاش می‌کنند تا جایگاه نیروهای انصارالله را در میان مردم یمن از طریق تبلیغات رسانه‌ای و گمراه کردن افکار عمومی تضعیف کنند؛ اقدامی که دست کمی از حملات تجاوزکارانه و تروریستی ائتلاف سعودی علیه یمن ندارد و نوع جدیدی از تروریسم به شمار می‌آید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    11 0
    خدا لعنتشون کنه کمر به نابودی مردم یمن بسته اند. می خوهند با این غذاهای فاسد. مردم رامسموم کنند وازبین ببرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس