کد خبر 967572
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
خودرو

طبق این مصوبه که به وزارت صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ گردیده،تاکید شده این شماره گذاری منوط به نصب فیلتر دوده یا اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده به ازاری هر 3 دستگاه خودروی تولید شرکت «اسنا» است.

به گزارش مشرق، دی ماه سال ۱۳۹۳ یعنی حدوداً ۵ سال پیش بود که دکتر سعید متصدی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت شماره گذاری ۵ خودرو تولیدی به دلیل آلایندگی خبر داد و گفت که از این پس، تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند "استاندارد آلایندگی یورو ۴ " را رعایت کنند و بر این اساس ۵ خودرو تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴ نشدند که طی نامه ای به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ممنوعیت شماره گذاری این خودروها اعلام شد.

اما با گذشت این مدت، بر اساس پیشنهاد مهرماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت که در جلسه ۱۲ خرداد امسال هیات دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفته، مقرر شده شماره گذاری تعداد ۸ دستگاه اتوبوس دو اتاقک (کابین) شهری دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ و تعداد ۳۸ دستگاه اتوبوس دو اتاقک (کابین) شهری دارای استندارد یورو ۴ مطابق با جدول پیوست مصوبه دولت، بلامانع باشد.

بیشتر بخوانید:

اتوبوس‌های کهنه خارجی در راه ایران

طبق این مصوبه که به وزارت صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده، تاکید شده است این شماره گذاری منوط به نصب فیلتر دوده (DPF) یا اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده مشابه به ازاری هر ۳ دستگاه خودروی تولید است.

بررسی‌ها نشان می دهد این اتوبوس ها متعلق به شرکت ستاره نیک آریا یا همان برند معروف "اسنا" است. به نوشته رسانه ها، شرکت خودروسازی ستاره نیک آریا (اسنا) مجموعه ای است که صد در صد سهام آن مربوط به بخش خصوصی بوده و فعالیت رسمی این شرکت از سال ۱۳۸۰ و در حوزه های تولید، واردات، صادرات، خدمات و مشاوره در امر خودرو آغاز شده است.

بهمن ماه سال ۱۳۹۳ نیز یعنی یک ماه پس از نامه فوق، کارخانه تولیدی شرکت خودروسازی اسنا بزرگترین تأمین کننده ناوگان حمل و نقل درون شهری یک دهه اخیر کشور، در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسیده است.

اگرچه اقدام "اسنا" یا خریداران این خودروها، در پیگیری و تلاش برای شماره گذاری اتوبوس های تولیدی با استاندارد یورو ۳، اقدامی منطقی و اقتصادی به شمار می رود اما مجوز دولت برای این کار و اجرای مدلی که به ازای اسقاط هر اتوبوس فرسوده، ۳ خودرو مجوز شماره گذاری دریافت کنند، در حالی که در خصوص خودروهای سبک، این فرمول بالعکس است، جای تامل و پیگیری دارد.

منبع: ‌صبحانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس