روزنامه

طیف اصلاح طلب که هیچ شناختی از روابط بین الملل و سیاست خارجی ندارد، همچنان پیشنهادهای عجیب و غریب می‌دهد. آیا مشکل ما با آمریکا مکالمه تلفنی است؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عبدی: نجفی نماد تکنوکراسی سالم و کارآمد پس از انقلاب است!

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «نجفی را می‌توان یکی از نمادهای تکنوکراسی سالم و کارآمد پس از انقلاب معرفی کرد…غرورش دوست داشتنی بود...روشن است که باید این نتیجه را گرفت که او حتماً به شرایط بسیار بحرانی رسیده بود و حتی اگر با سبق تصمیم هم همسرش را نکشته باشد، رفتاری کرده که خواسته یا ناخواسته منجر به قتل او شده است. این شرایط بحرانی چیست؟ و چرا وی به این نقطه رسید که یکی از سرمایه‌های ارزشمند ایران باید اکنون به اتهام قتل عمد آن هم همسرش محاکمه شود؟».

وقتی اصلاح طلبان، مفسدان دانه درشت اقتصادی را که خون مردم را در شیشه کرده و معیشت خانواده‌های ایرانی را به مشکلات عدیده دچار کرده‌اند، کارآفرینانی در حد «استیو جابز» می‌نامند، اصلاً عجیب نیست که یک قاتل را- صرفاً به دلیل هم قبلیگی- انسانی سالم و کارآمد جا بزنند!

واقعیت این است که رفتار قبیله‌ای اصلاح طلبان، آسیب‌های زیادی به کشور زده است. حمایت از مدیران نجومی بگیر، حمایت و پشتیبانی از مفاسد اقتصادی آقازاده‌ها و در جدیدترین نمونه، تطهیر و بزک یک قاتل.

همانطور که عبدی به درستی اذعان کرده است، نجفی یک مدیر تکنوکرات بود. تکنوکرات ها نگاه متفاوتی به قدرت و انقلاب است. این تیپ سیاسی همه انگاره‌های سیاسی را از حیث ملاحظات فردی می‌بیند. رفتارشناسی تکنو کرات‌ها را باید در زندگی فردی‌شان دنبال کرد. سبک زندگی این جریان رفاه طلبی فردی- اشرافیگری و خودشیفتگی- است و سبک زیست سیاسی این نحله نعل به نعل زندگی فردی‌شان رقم می‌خورد.

** تاجزاده: باید به ترامپ شماره تلفن بدهیم!

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «در شرایط کنونی من به مذاکره مشروط با دولت آمریکا و حتی شخص ترامپ معتقدم. بر این اساس باید با پذیرش اصل مذاکره نسبت به رفتار آمریکایی‌ها عکس‌العمل نشان دهیم؛ برای مثال اگر آمریکا ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران می‌گذارد، جمهوری اسلامی هم ۱۲ شرط بگذارد…اگر ترامپ تلفن می‌دهد ما هم تلفن بدهیم. موافقم که ما ابتدا نباید به او زنگ بزنیم زیرا القاکننده ضعف ایران است اما می‌توان گفت هر که تمایل به مذاکره دارد، این شماره ماست؛ زنگ بزند».

تاجزاده در ادامه گفت: «اگر ایران بخواهد به سمت لغو تحریم‌ها حرکت کند، باید به تنش‌زدایی بپردازد و تنش‌زدایی میسر نیست مگر با دیپلماسی قوی و پایبندی به اصول معقول و جهان‌پسند».

این فعال اصلاح طلب در ادامه گفت: «ما با برجام توانستیم چندسال از امتیازات خوبی استفاده کنیم، نفت بفروشیم و بخشی از اموال بلوکه‌شده خود را پس بگیریم و به اقتصاد کشور آرامش ببخشیم».

تاجزاده مدعی است که «برجام موجب آرامش اقتصادی در کشور شده است». شاید از نگاه او کاهش ارزش پول ملی- دلار ۳ هزارتومانی در قبل از برجام و دلار ۱۲ هزارتومانی در پسابرجام (که حتی در برهه‌ای تا حدود ۲۰ هزارتومان نیز افزایش یافت) - و افزایش سرسام آور قیمت خرید و اجاره بهای مسکن و همچنین افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو و سکه و لوازم خانگی همگی مصادیق به آرامش رسیدن اقتصاد ایران است!

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که برای لغو تمامی تحریم‌ها، باید دیپلماسی جهان پسند داشته باشیم. طیف اصلاح طلب پیش از این، برجام را نماد تنش زدایی و تعامل و برد- برد نامیده بود. حال سؤال این است که آیا این توافق- که دولتمردان آن را فتح الفتوح نامیده بودند-تحریم ها را لغو کرد؟! برخی در پاسخ می گویند که ترامپ نگذاشت که تحریم‌ها لغو شود!

در پاسخ به این ادعا باید گفت؛ مقامات ارشد دولت روحانی تاکید کرده بودند که در اولین روز اجرای برجام- دی ۹۴- تمامی تحریم‌ها به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق، اما هنوز ۲۴ ساعت هم از اجرای برجام نگذشته بود که دولت اوبامای مؤدب! و باهوش! تحریم‌های جدید ضدایرانی را اعلام کرد.

آمریکا، مذاکره را برای معامله نمی‌خواهد، بلکه هدف اصلی آمریکا از مذاکره و توافق، دیکته کردن زیاده خواهی های خود است. اینکه طرف مقابل اجازه ندارد دانش هسته‌ای داشته باشد- دانشی که در علم پزشکی کاربرد فراوان دارد- نه اجازه دارد توان دفاعی داشته باشد- تا هر زمان واشنگتن اراده کرد، حمله کند- و در مجموع هیچ مؤلفه قدرتی نداشته باشد و اگر دارد، یکطرفه در مذاکره تقدیم کند!

اکنون بلوف حمله نظامی آمریکا به ایران به هیچ عنوان در افکار عمومی مردم ایران جواب نداده. از سوی دیگر تحریم‌ها نتوانسته ایران را فلج کند. برای همین واشنگتن برای مذاکره التماس می‌کند، یکروز با اعلام شماره تلفن و روز دیگر با فرستان واسطه.

اما طیف اصلاح طلب که هیچ شناختی از روابط بین الملل و سیاست خارجی ندارد، همچنان پیشنهادهای عجیب و غریب می‌دهد. آیا مشکل ما با آمریکا مکالمه تلفنی است؟! مگر آقای روحانی ۱۵ دقیقه با اوباما گفتگوی تلفنی نداشت؟! نتیجه چه شد؟! نتیجه آن شد که تنها در یک قلم، آمریکا- در اقدامی که پس از انقلاب بی سابقه بود- نماینده دولت روحانی در سازمان ملل را تروریست! نامید و از ورود او به خاک آمریکا جلوگیری کرد!

** FATF عامل دخالت بیگانگان است، اما چاره‌ای جز پذیرش نداریم!

«مصطفی هاشمی طبا» در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «ایران اگر الحاق به کنوانسیون‌های مورد نظر کارگروه ویژه اقدام مالی FATF را نپذیرد، کلیه روابط بانکی‌اش با کشورهای دیگر مختل می‌شود…اگر ما به خاطر خواست اروپا و آمریکا الحاق به این کنوانسیون‌ها را نپذیریم به خود آسیب زده‌ایم. حرف‌های دیگری نیز مطرح می‌شود که این نوع لوایح دخالت بیگانه در کار ما را تسهیل می‌کند که به گمان من وقتی ما وارد اقتصاد جهانی شدیم و خواهان باقی‌ماندن در آن هستیم، باید شرایط و قوانین بازی را بپذیریم... یقیناً اگر به ضرب‌الاجل FATF بی‌توجهی شود، شاهد رشد نرخ ارز و بالا رفتن قیمت‌ها خواهیم بود و تاوان این مسائل را باز هم مردم باید بپردازند».

چندی پیش «ناهید تاج الدین» نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو فراکسیون امید گفته بود: «من به عنوان موافق پیوستن به FATF می دانم که ۴۷ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و ۲۳ درصد در اروپا انجام می‌شود و اروپا و آمریکا سهم ۷۰ درصدی در پولشویی دنیا دارند و انگشت اتهام پولشویی پیش و بیش از هرکس به سمت آمریکا و اروپا دراز است. من می دانم که سیاستمداران دنیا بیشتر از اینکه نگران اخلال در نظم اقتصادی به وسیله پولشویی باشند، نگران اخلال در نظم سیاسی هستند و بیشتر از اینکه به اقتصاد توجه داشته باشند، به اثرات و تبعات اقتصاد سیاسی توجه دارند و این نگرانی بیش از همه در آمریکا وجود دارد. اما نباید یادمان برود موقعیت امروز ایران در روابط بین الملل موقعیتی است که با ظرافت می‌تواند نجات برجام را مطابق منافع بین المللی مدیریت کند و این پیچ تاریخی را بادرایت بگذراند».

طیف اصلاح طلب خوی سلطه گری و دیکتاتوری آمریکا را با تعابیری همچون «نظم موجود بین المللی» و «قوانین بازی» بزک می‌کنند و علیرغم اذعان به رکودشکنی آمریکا و اروپا در پولشویی و حمایت از تروریسم، مدعی هستند که ایران باید از سلطه گری آمریکا تبعیت کرده و به FATF بپیوندد.

می گویند برجام را امضا کنید تا اقتصاد نجات یابد، کانال مالی اروپا را بپذیرید تا برجام نجات یابد، FATF را بپذیرید تا کانال مالی اروپا نجات یابد، برجام موشکی و منطقه‌ای را بپذیرید تا FATF نجات یابد، برجام حقوق بشری را بپذیرید تا برجام موشکی و منطقه‌ای نجات یاید و...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    13 4
    تاجرزاده خائن است
    • سید IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      1 4
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!
    • خیسه خال IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      1 3
      ...شماره تلفن بدهیم !؟ آقای تاجزاده مطمئنی دونالد ترامپ شماره تلفن شما را ندارد ؟
    • پیرمردهای عجوزه IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      1 2
      چرا نجفی باید سرمایه ایران باشه؟ بله چون ایران سرزمین پیرمردهاست
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    4 10
    تاجزاده مناسب ترين گزينه براي رياست جمهوري 1400 هست .
    • سید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      1 3
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      1 3
      از نظر وطن فروشان و دشمنان ایران
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    10 4
    مگر در جمهوری اسلامی غیر از شهدای دفاع مقدس نماد درست حسابی هم داریم؟؟؟؟؟
  • محسن IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    4 8
    با سلام، بنده سخنان تاجزاده در مورد مذاکره را کاملاً درست و منطقی یافتم؛
    • سید IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      4 3
      ای آن که مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت!!!!
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      0 2
      شما؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    6 4
    تاج زاده تویکی فقط شماره تلفنت رو بده ‌‌‌.یه وقت از شوق دیدار و مذاکره با ترامپ تلف نشی انشاالله که تلف بشی .
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    3 4
    آقای عبدی سلام. نجفی با این اشکالاتی که خود شما گرفتی از کذب گویی و فریب و پنهان کاری و ریختن خون مظلوم در ماه رمضان و.. نماد سالم و کارامدی هست یعنی طبق نظر شما اوضاع بقیه احزاب اصلاحاتی خیلی وخیم تر هست و پر از کذب و فریب و نیرنگ و قتل زنجیره ای و...هستند؟ـ لطفا در مقاله جداگانه در روزهای آینده جواب این سوال مهم را بدهید. با تشکر از جناب عبدی منتظر جواب شما میمانم
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      2 3
      اینها تروریست هستند روز روشن در محل امن زن خودش را ترور کرده و نماد نظریه یک تروریست (عبدی) دیگر است!!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    7 4
    اخه چرا یک نفر نیست به این عباس عبدی و تاج زاده بگه خسته نشدید غورباغه هم این قدر غرغر نمی کند به اندازه مدفوع فیل حرف می زنید واقعا من هر وقت می خواهم اخبار یک سایتی را ببینم عکس این دو بزرگوار که می بینم حالم بهم میخوره به اندازه ای که از مدفوع ادمها این قدر حالم بهم نمی خوره .
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    3 6
    درور بر تاجزاده
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      1 3
      آخه یه فتنه گر دهن گشاد هم درود فرستادن داره خدا یکم بهت شعور بده
  • سعید IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    6 3
    آقای تاج زاده یک روز هم سابقه کاری درحوزه سیاست خارجی ندارد. سابقه ایشان معاونت سیاسی وزارت کشور( داخلی ) بوده که آن هم به فاجعه کوی دانشگاه ودست بردن به آراء مردم ( حق الناس) منجرشد
  • US ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    حتما شماره بده اخه خیلی به نفع شماست مذاکره کنیم
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    خخخخخخ.....تنها شماره تلفن کافی نیست لطف کنید آدرس تون دقیق بفرمایید در کدام خیابان ، کوچه ، پلاک چه میدونم شایدم برا زیارت و دیدنت مایل شدن و تشریف آوردن....!!!!!؟
  • FR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    سرمایه تون هم مثل ذخیره تون واقعا نمادین است!!!
  • ذره بین FR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    آقای عبدی ، لیست ناقص عنوان کرده. باید میگفت : موسوی تبریزی ، ابطحی، معادیخواه، بهزاد نبوی ، علی جنتی ، حسن و حسین فریدون ، ظریف و مهاجرانی همگی نماد مدیران پاک و سالم بعد از انقلاب هستند !!!
  • FR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    تاجزاده جزو بلزجوعای خشن لول انقلاب بوده . حالا ادای لیبرال بودن در آورده تا مردم را فریب دهد
  • FR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    1 3
    اقای عیدی ! لطفا در مورد علت خودکشی همسر اول تان توضیح بدهید !!!!
  • ناشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    سلام بر مردان قاتل ، همسر کش ، آزاده ، سالم ،تکنو کرات و . . . .
  • SE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    شماره شما را که ترامپ دارد قابل نیستید که زنگ نمیزند برای کسی که جوابش رو نمیده نخست وزیر ژاپن رو میفرسته
    • محمود IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 0
      دمت گرم
  • FR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    اگر آمریکا هم تاجزاده داشت تلفن میدادیم ! منفی در منفی بازم منفی ست.....
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 3
    آقای فتنه گر دوباره هوای کدخدا به کله بی مخت زده
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 3
    هررور فتنه گران را لعنت کنید. خائنین اتو کشیده مملکت.
  • مهدی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 3
    خدا هم تو کار این اصلاح طلبا مونده.یه روز سفارت آمریکا رو اشغال میکنن یه روز خودشون و بچه هاشون واسه پناهندگی و بردگی به همونجا صف میکشن.تا کی باید کتک این جماعت سبک مغز ساده لوح رو باید بخوریم؟؟؟؟؟؟؟
  • DE ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    1 3
    تاجزاده: باید به ترامپ شماره تلفن بدهیم!//نیر نیر بیایه بار وفا کن بیا نیر ..نیر یا جونم بستون یا دردم دوا کن بیا نیر..تلفن میزنم جواب نمیدی چرا نیر...کسی رو مثل من عذاب نمیدی چرا نیر..
  • رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 2
    آقای تاج زاده شما اسفاکطلبان فتنه گر وطن فروش اینقدر اظهار نظر بیجا میکنید بوی تهفنوتون اطراف خودتون را هم آلوده کرده
  • دکتر خسروی AT ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    1 2
    کاخ سفید مدتهاست شماره تلفن شخصی اقای تاجزاده را کرفته ما خبر نداریم تمام مشکلات ما اینه که هنوزم فکر میکنیم اینها دلشون برای انقلاب میسوزد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس