کد خبر 966881
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
فیلم/ کشف انبار بزرگ احتکار کاغذ!

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با تأیید خبر واردات کاغذ از سوی کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت: اینکه آیا این کارخانه، کارت بازرگانی داشته و می‌توانسته کاغذ وارد کند را نمی‌دانم.

به گزارش مشرق، سیدمحمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره برطرف شدن برخی از مشکلات در حوزه کاغذ و ترخیص از گمرک اظهار داشت: پس از اینکه مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به وزیر ارشاد و صنعت تاکید کردند مسأله کاغذ را حل کنید، جلسه‌ای در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل و مقرر شد به میزان ۸۰ هزار یورو برای وزرات ارشاد ارز دولتی تخصیص یابد.

بیشتر بخوانید:

مافیای خودمانی کاغذ

* ۸۰ هزار یورو ارز برای واردات کاغذ به ارشاد رسید

وی با بیان اینکه تخصیص این ارز برای آن بود تا در اختیار تجار قرار گیرد و در سال ۹۸ مسأله کاغذ از حالت بحران خارج شود، گفت: از این میران اعلام شده ۴۰ هزار یورو به معاونت فرهنگی برای چاپ کتاب تخصیص یافت تا کاغذ سفید و تحریر تهیه کند و ۴۰ هزار یورو برای ورود کاغذ کاهی در اختیار معاونت مطبوعاتی قرار گرفت تا برای رسانه‌ها کاغذ وارد کند.

* نمایندگان معاونت مطبوعاتی و معاونت فرهنگی از امروز وارد سامانه شدند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در ادامه افزود: از آن زمان که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را ابلاغ کرد، فرآیند اداری کمی به طول انجامید، اما پس از آن قرار شد یک نفر از معاونت فرهنگی و یک نفر از سوی معاونت مطبوعاتی برای اجرای این کار معرفی شود؛ از سوی معاونت مطبوعاتی قرار شد مدیرکل مطبوعات داخلی (اینجانب) و از سوی معاونت فرهنگی، مدیرکل کتاب معرفی شده و نام کاربری دریافت کردند تا در سامانه جامع وارد شده و تمام درخواست‌ها بررسی شود.

* افرادی که قرار است ارز دولتی دریافت کنند، وارد مسیر اخذ ارز قرار می‌گیرند

به گفته این مقام مسئول، این دو نفر قرار شد درخواست‌ها را بررسی کنند. هر کدام را که تشخیص دهند قابل کنترل است که ارز دولتی اعطا کنیم، انتخاب خواهند شد تا ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کنند. هفته گذشته جلسه آموزشی برگزار شد و امروز ما وارد سامانه شدیم و در حال انتخاب هستیم. افرادی که قرار است ارز دولتی دریافت کنند، وارد مسیر اخذ ارز قرار می‌گیرند.

* ماجرای کاغذهای وارداتی از سوی چوب و کاغذ مازندران

وی در پاسخ به سوالی درباره دریافت ارز دولتی از سوی کارخانه چوب و کاغذ مازندران و ورود کاغذ به جای خمیر و مواد اولیه و اینکه آیا این مسأله زیر نظر معاونت مطبوعاتی ارشاد بوده، توضیح داد: این مسأله زیر نظر معاونت مطبوعاتی نبوده است. بخش عمده سهام این کارخانه، متعلق به بانک ملی است و حالت دولتی دارد. وظیفه کارخانه تا الان این بوده ارز دریافتی را برای وارد کردن خمیر کاغذ هزینه کند تا در ادامه با استفاده از چوب‌های شکسته جنگل‌های ایران کاغذ تولید کند، اما برای تولید کاغذ با مشکلاتی مواجه شد.

* کارخانه کاغذ مازندران بدون اطلاع ارشاد اقدام به توزیع کاغذ کرد

دربندی تصریح کرد: اینکه آیا کارخانه چوب و کاغذ مازندران کارت بازرگانی داشته و می‌توانسته کاغذ وارد کند یا نه را مطلع نیستم. نمی‌دانیم مجوزهای لازم را داشته‌اند یا نه؛ اما در هرحال این کار را انجام داده و اقدام به واردات کاغذ کرده است. البته تاکید می‌کنم که کاغذهای وارداتی بدون نظارت این معاونت و بدون اطلاع دادن به ما وارد و توزیع شده است.

* نشریه ۲۰۰ نسخه‌ای ۲۰ تن کاغذ دریافت کرده است! / سازمان تعزیرات وارد شد

وی گفت: بر اساس مصوبات کارگروه کاغذ هرکس که کاغذ با ارز دولتی وارد می‌کند باید زیر نظر ارشاد توزیع کند، اما کارخانه مازندران اینگونه عمل نکرده است؛ اخیراً مدیران کارخانه تغییر کرده و مدیران جدید روی کار آمده‌اند. مدیران جدید با ما جلسه‌ای داشتند و وعده همکاری داده‌اند و در این مسیربرای نخستین بار فهرست کاغذهای واگذار و توزیع شده خود را منتشر کردند. پس از بررسی این فهرست متوجه شدیم روزنامه‌هایی که حتی چاپ نمی‌شدند از این کارخانه کاغذ دریافت کرده‌اند و یا روزنامه‌ای که ۲ تن کاغذ نیاز داشته ۲۰ تن کاغذ دریافت کرده است. ما اینها را جزو برنامه گذاشته‌ایم و قرار است به وضعیت آنها رسیدگی کنیم. چرا که رسانه‌ای که ۲۰ تن کاغذ دریافت کرده نمی‌تواند زین پس کاغذ دریافت کند و به تعزیرات هم معرفی خواهد شد تا بدانیم روزنامه‌ای که با ۲۰۰ نسخه منتشر می‌شود با ۲۰ تن کاغذ چه کرده است!

* فعالیت‌های واردات کاغذ کارخانه مازندران زیر نظر ارشاد نبوده است

وی در پاسخ به اینکه کارخانه چوب و کاغذ مازندران کاغذهای وارداتی را با ارز نیمایی وارد کرده یا دولتی گفت: کاغذهای وارد شده این کارخانه در گذشته با ارز دولتی بوده اما آنچه اخیراً وارد کرده با ارز نیمایی است. ضمن اینکه تاکید می‌کنم این کارخانه هیچ فعالیتی زیر نظر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ندارد.

دربندی در پایان بیان داشت: بر ارز نیمایی نظارتی نیست و هرکسی می‌تواند اقدام کرده و با ارز نیمایی کاغذ وارد کند.

هفته گذشته گزارشی در خبرگزاری فارس با تیتر «کارخانه کاغذی که کاغذ وارد کرد» [اینجا بخوانید] منتشر شد. در این گزارش، جزئیات مسأله واردات کاغذ از سوی یکی از کارخانه‌های داخلی بیان شد، چرا که مطرح شده یکی از کارخانه‌های کاغذی که ارز قابل توجهی دریافت کرده تا مواد اولیه و خمیر کاغذ وارد کند، کارخانه کاغذ مازندران است.

مسؤولان این کارخانه پس از تماس‌های بسیار خبرنگار فارس و ارسال سوالات از پاسخ امتناع کردند، اما با تائید معاونت مطبوعاتی مشخص شد کارخانه کاغذ داخلی به جای مواد اولیه کاغذ وارد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس