سفارت انگلیس

شب جمعه به بهانه تولد ۹۳ سالگی ملکه انگلیس، جشن تولدی در سفارت بریتانیا در ایران برگزار شد که مهمانان آن جمعی از تجار ،صنعتگران و سیاستمداران ایرانی بودند.

به گزارش مشرق، سفارت بریتانیا در ایران روز پنج شنبه ۲۳ خردادماه به مناسبت تولد ۹۳ سالگی ملکه الیزابت دوم میزبان جمعی زیادی از تجار ایرانی بود. از روزهای گذشته که خبر برگزاری این تولد در رسانه‌های غیر رسمی ایران منتشر شد دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی انتقاد و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

الیزابت الکساندرا مری که حالا چند روز است پا به ۹۳ سالگی گذاشته، قبلاً نیز سابقه غیبت در تولدش را داشته است. در واقع بهتر است این طور بگوییم که این اولین باری نیست که در ایران و از راه دور برای این ملکه تولد می‌گیرند! پیش تر نیز در دهه ۸۰ یک‌بار این اتفاق افتاده بود اما چیزی که این جشن را متمایز از جشن تولدهای قبلی کرده اقدام عجیب انگلیس است. این سفارت از روزهای پیش اعلام کرده بود که هزینه‌ای از جیب خودش برای برگزاری این جشن نمی‌پردازد و هزینه آن را می‌بایست ایرانی‌ها بپردازند. انگلیس از روزهای گذشته در ایمیلی به شرکت‌ها؛ برندهای معتبر، هنرمندان و برخی سیاستمداران خواست که برای برگزاری این جشن مبلغی معادل ۲۵۰۰ پوند بپردازند و به نوعی اسپانسر این جشن تولد شوند.

این موضوع از روزهای گذشته واکنش‌های زیادی در پی داشت تا اینکه چهارشنبه شب، جنبش عدالت‌خواه دانشگاه تهران با تحصن مقابل سفارت انگلیس اقدام به پخش کلیپی از اقدامات اخیر بریتانیا علیه ایران روی دیوار این سفارت کرد! این ویدئو نیز در کانال‌های خبری با بازدید زیادی مواجه شد.

در زیر روایت و مشاهده از برگزاری این مراسم در سفارت بریتانیا واقع در خیابان جمهوری را می‌خوانید:

روز: پنج شنبه، ساعت: ۱۶:۳۰

از میدان فردوسی به سمت پایین حرکت کردم، راسته چرم فروش‌ها مشغول کسب و کار خود بودند و از بازار داغ دلالان دلار خبری نبود. کم کم به تقاطع خیابان نوفل لوشاتو که رسیدم ماشین‌های پلیس خود نمایی می‌کردند. ظاهراً نیروی انتظامی به کمک پلیس دیپلماتیک آمده بود. مقابل کیوسک پلیس دیپلماتیک در کنار درب سفارت چند مأمور ایستاده بود. کارت خبرنگاری خود را به آنها نشان دادم و با دست دیگرم پرینت کارت دعوت جشن تولد ملکه را که در فضای مجازی منتشر شده بود را و گفتم: «چطور میشه رفت تو؟» با لبخندی به من گفت: «خودت بهتر میدونی که باید به صورت رسمی دعوت شده باشی؛ حالا هم اینجا تجمع نکن و رد شو.» حرف مأمور اگر چه بدیهی منطقی بود اما به عنوان یک خبرنگار وظیفه داشتم شانش خود را برای ورود به این ضیافت شوم امتحان کنم!

به ناچار از عرض خیابان عبور کردم و مقابل درب سفارت به تماشا نشستم.

ساعت ۱۷:۵۰

حوالی ساعتی ۶ بعد از ظهر آرام آرام ماشین‌هایی با شیشه‌های دودی و با پلاک‌های سیاسی یک به یک وارد سفارت می‌شدند. یکی از کارمندان سفارت به بیرون آمده بود و همراه با پلیس دیپلماتیک خودروها را چک و به داخل راهنمایی می‌کرد. سراسر خیابان نیروهای پلیس بود و فضای امنیتی حاکم به راحتی حس می‌شد.

ساعت ۱۸:۳۰

در حالی که مهمان‌ها مشغول ورود به سفارت انگلیس بودند، کم کم تعدادی از دانشجویان نیز از دور به این سمت می‌آمدند. دانشجویانی که نه برای تبریک بلکه برای اعتراض آمده بودند. گروهی از دانشجویان با نظم در مقابل در اصلی سفارت ایستاده و هرکدام با بیلبوردی حاوی شعارهای مختلف، اعتراض خود را به برگزاری این مراسم اعلام می‌کردند.

از شعارها و تابلوها این‌طور بر می‌آمد که دانشجویان و مردم نه صرفاً از برگزاری چنین مراسم در محل سفارت انگلستان، بلکه از شرکت‌ها و افراد ایرانی که حاضر به پرداخت پول برای شرکت در این جشن تولد شدند، ناراضی هستند. شنیده‌ها حاکی از آن بود که مسؤولین زیادی از بخش خصوصی و دولتی در این مراسم شرکت کرده‌اند و این موضوع بیش از هرچیزی انتقاد دانشجوها را برانگیخته بود. شعارهایی مانند «اسپانسر باغیرت، پول رو بده به صنعت» به خوبی حرف دل دانشجویان را بیان می‌کرد. همچنین در میان آنها مجسمه‌های تمسخرآمیز از دونالد ترامپ هم دیده می‌شد.

ساعت ۱۹:۴۵

حضور دانشجویان در مقابل سفارت خیلی زود رسانه‌ای شد و انتشار عکس‌های آن در فضای مجازی، سبب شد این مسئله به موضوعی داغ در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. هشتگ #جشن_حقارت در توئیتر به دنبال همین حضور دانشجویان داغ شد و کاربران توییتری نظرات خود را با این هشتگ منتشر می‌کردند.

یکی از کاربران در توییتی نوشته است:

همچنین کابری با نام بهاره گفته است:

ساعت ۲۱:۰۰

هوا تاریک شده بود اما خیابان فردوسی همچنان شلوغ بود و پر رفت و آمد. بسیاری از دانشجویانی که مقابل سفارت تجمع کرده بودند رفته‌اند، با این وجود فضا همچنان امنیتی بود. مأموران لباس شخصی را از دور هم به راحتی قابل تشخیص بودند. به فاصله هر ۲۰ متری تعدادی از آنها دور یک دیگر گعده کرده بودند. ماشین‌های مهمانان یکی پس از دیگری از سفارت بیرون می‌آمدند و خودروهای ون شیشه دودی کنار خیابان به حرکت در می‌آمدند.

نگاه نگران مردم عابر در آن لحظات، چشم‌های دوخته شده به در سفارت حین عبور از خیابان، نور قرمز آژیر خودروهای پلیس و صدای بی‌سیم‌هایی که توجه‌ات را به سمت عابرهای پوششی جلب می‌کرد و سوالی که هنوز برای آن پاسخی پیدا نکرده‌ام! چه کسانی به این ضیافت شوم دعوت شدند!؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    عده ای حقیر+ پست .
    • دیدگا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      20 7
      وای بحال این دولت که چنین حقارتی رو برای مردم این کشور ببینه و هیچ غلطی نکنه!
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      13 6
      خدا لعنتان کند که همیشه مایه تحقیر مملکت هستید خدا حفظ کند حضرت اقا را که همیشه عزت ما را حفظ کرده اند
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      8 0
      تعدادی مسئول دوتابعیتی رذل بی ناموس به این جشن رفتند.........
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    آنهایی که رفته بودند، عده ای یوز بودند، البته قبل از آن ، پف ، هم بیاورید . حالا صفتشان ، زیبا شد .
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    چرا اسمشون رو نمیگید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      11 4
      آنهایی که اجدادشون دیگ پلو سفارت خورده بودند
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    2 12
    آنهایی که در میهمانی سفارت روسیه بودند و عکس آنها در فضای مجازی در کنار زنان نیمه عریان موجود است
  • احمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    9 25
    ما هرچی بدبختی داریم از خودمون داریم کسی که این هزینه رو از جیب مردم ایران داده خائنه
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    9 3
    متنفر و خشمگین و غمناک و دست بسته ام. یاد جوانان باغیرت قدیم بخیر اگه اونا بودن قلم پای این وطن فروشان نانجیب رو خرد میکردند.
  • ابوحسام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    8 2
    دیگه حجت داره تموم میشه که چرا در ایران اینقدر مشکلات فراوان است سپاه باید نفوذی ها رو شناسایی و در جامعه علنی کنه،باید!!!!!!
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    9 2
    بالاخره کیا رفتن تو لونه روباه؟ و چه کسانی اسپانسر شدن؟ تف به غیرتشون
  • مهماندار هواپیما IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    7 1
    دولت روحانی رو قاجار را سفید کرده است
  • نون خالی خور IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    2 2
    حالا شام چی چی بود
  • خلیل قاسمی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    7 0
    معلوم است وقتی اجازه داده میشود ثروتمندان ایران هر روز ثروتمند تر شوند (البته با احتکار و گرانفروشی) ان ها هم نمیتوانند پولها ی خود را جای دیگر خرح کنند
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    7 0
    انقلاب سوم بهتره از اشغال لانه جاسوسی روباه مکارانگلیس جنایتکار رقم بخوره. شک نکنید این جاسوس خانه کار نیمه تمام ،لانه جاسوسی امریکا را انجام میده.‌چشم فتنه در کشور همین جاست.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    3 0
    عجب گزارشي جالبي بود مرسي مشرق
  • باغیرت IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    19 11
    بجای این همه قلمفرسایی اسم نحس این مزدوران وطن فروش اجنبی پرست را اعلام کنید.دیگه تکرار نخواهد شد .
  • م. ناظر IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    13 6
    نسبت عنوان خبر با متن، حقه‌بازی بود. فکر کردم تعدادی از جانوران بیغیرت شرکت‌کننده در محلهٔ‌فساد را معرفی کرده‌اید تا مشمول تحریم غیرتمندان قرارگیرند، اما دریغ از ........
  • RO ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    13 6
    مایه حقارت اسپانسرها.....
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    10 8
    این ملکه عمر نوح دارد. عفریته چرا نمی میرد. بمیر ملعونه مغضوب
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    15 39
    معلومه کی بودند. اسهال طلبان و گند تکرار خاتمی.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    16 4
    برخی ذاتا نوکر صفت و پستن
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    12 28
    پول مردم نباید در راه امنیت کشور و کمک به همپیمانان ما در عراق و سوریه و فلسطین خرج بشه باید در راه ملکه خبیث انگلستان خرج بشه؟؟؟؟؟
  • جانباز - چراغچی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 6
    هر روز به یک چیزی ملت را مشغول می کنند .ملت احساسی و زود رنح و .... یاد علی حاتمی بخیر
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    18 4
    مبلغ جشن تولد یطرف ،،،جشن تولد یک پیرزن 93 ساله نبود جشن تولد دلالان استعمارپیر انگللستان بود اما اف بر خائنان ،،،،ننگ بر چاکران استعمار
  • رحمن IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    9 4
    اعلام اسپانسر و تجمع در سفارت انگلیس یک پیام وحشتناک دارد و آن نفوذ استعمار پیر در ایران است که حرف اول را میزند.یادم کانالی درفرش ایران افتادم مقابل سفارت در خیابان فردوسی تهران که سالیان طولانی محل آمد شد نوکران سیاست مداران و تجار ایرانی به سفارت بود و این کار بشکلی ادامه دارد این وزارت اطلاعات چه میکند فقط موشهای کوچک رادستگیر میکند .این موشهای خانگی و گنده را نمیبیند.نمیدانیم نفوذ انگلیس تا کجای حکومت است . مجلس دخالت کند این دولت فخیمه روحانی قابل اعتماد نیست
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    17 8
    در هیچ کجای دنیا چنین وطن فروش هائی پیدا نمی شود...
  • SE ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    12 4
    خاکبر سر همه اعضای دولت روحانی
  • SE ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    10 6
    خاکبر سر همه اعضای دولت روحانی که از جیب ملت تحت تحریم انگلیس خبیث خرج تامین امنیت جشن تولد ملکه قاتل میلیونها ایرانی میکنه
  • سید IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    5 43
    استعمار پیر همیشه زهر به کام ملت میریزد.
  • امیر IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    5 36
    برآورد نهادهای اطلاعاتی ایران نشان می‌دهد که موساد پشت حمله به دو نفتکش در دریای عمان قرار دارد.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    7 7
    عده ای وطن فروش و خائن
  • حسین IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    9 44
    سلام ایده قشنگی بود حالا فرض کنید یه فرد برای فرزندش عروسی بگیره بعد به مهمان ها بگه تشریف میارید 2500 یورو بدید برای هزینه عروسی کسی میره ؟؟؟؟؟ تازه کار خیر هم هست این یکی که نحس بود اوج ذلت همینه که طرف بگه باید پول مهمونی من رو هم بدید و بعد قدم نحستون رو بذارید داخل سفارت برای مهمانی اونجوری دیپلماسیتون این بود دکتر ظریف !!!!!!
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    7 27
    واقعا ؟ يعني اينقدر احمق حقير كه پول بدند برن جشن ملكه ؟ اي واي بر حقارت
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    5 68
    اگر انقدر که علیه رامبد جوان موضع گرفتند علیه این خاینین وطن فروش هم موضع می‌گرفتند باید جل وپلاسشون را از این مملکت جمع میکردن میرفتند معلومه چه کسانی بود کسانیکه اقا زاد ها شون در به قولی بلاد خارجه با سرمایه بیت المال خوش می‌گذرانند وبا پول بیت المال باج به اجنبی میدهند جا داشت دولت بی عرضه بجای این کار وبه خاطر بد عهدی دیپلمات های انگلیس وامثال انهاراازکشور اخراج کند
  • وحید IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    10 45
    این بدبختها برای مادرِ خودشان جشن تولّد به زور می‌گیرند؛ خاک بر سرِ افرادی که به این سطح از حقارت تنزّل می‌کنند برای پیرزن مکّار تاریخِ معاصر، جشن تولّد بگیرند.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    2 10
    اینجاست ک باید اعلا حضرتان ورود کنن و سره رو از ناسره جدا کنن.اما نمیشه!
  • ناصر IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    2 23
    بهتر مورد که به ذهنم رسید : خاک عالم تو صورت پست و وطن فروشتون . خدایا نسل اینها رو که به ایران خیانت میکنن با سرطان خون مشهور کن تا این غده ها از پیگره ایران محو شوند .
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    1 0
    تا آقا با بی محلی به اون سگ زرد دل ما را شاد کردند و باعث سربلندی مان شدند اینا اومدند ما را در مقابل این روباه پیر سرافکنده کردند . اگر این گزارش حقیقت باشد ما شرمنده ایم اقاجان
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    2 0
    اسامی اعلام شود. مطالبه گریم
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    2 0
    خاک برسر افراد حقیری که میدانند این عجوزه چه برسر دنیا میاره، بازهم ازپول خودشون کاسه لیسی این عفریته را میکنند
  • علی IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    0 0
    مراسم اگه رسمی بوده که دعوت هم شده اند ، خب رفته اند که البته که نباید می رفته اند. ولی چرااااا چراااا پولش رو باید خودشان بدهند این دیگه میشه خفت و خواری !!!!!!!!
  • عباس IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    0 0
    اونها که به زور پول نگرفتند کرم از اونهایی است که پول دادن به اجنبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس