کد خبر 966372
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
سرطان خون در کودکان

بسیاری از نشانه های سرطان خون در کودکان نشانه های بیماری های رایج دوران کودکی هستند. سرطان خون می‌ تواند مزمن باشد و نشانه‌ ها به کندی رشد کنند و یا ممکن است حاد باشد و نشانه ‌ها بسیار سریع ظاهر شوند.

به گزارش مشرق، لوسمی، کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و طبق گفته موسسه ملی سرطان در ایالات متحده، این شایعترین نوع سرطان در کودکان زیر ۱۵ سال است. هر ساله حدود ۴۰۰۰ کودک به سرطان خون مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید:

دلایل انحراف انگشت شصت پا

لوسمی بر سلول های خونی اثر می گذارد. این بیماری سبب ایجاد گلبول های سفید غیرطبیعی در مغز استخوان فرد می شود. اینها پس از آن از طریق جریان خون حرکت می کنند و تولید سلول های سالم خون را سرکوب می کنند.

علائم شایع سرطان خون کودکان

اگر کودک علائم زیر را داشته باشد و در خانواده اش سابقه سرطان خون باشد، تماس با یک پزشک ضروری است.

کم خونی

کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن دچار کمبود گلبول های قرمز خون است. گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن در اطراف بدن هستند و اگر کسی آن را به اندازه کافی نداشته باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

خستگی
ضعف
تنفس دشوار
سرگیجه
سردرد
پوست رنگ پریده
احساس سرمای غیرعادی

عفونت های مکرر

کودکان مبتلا به سرطان خون دارای تعداد زیادی گلبول های سفید خون هستند اما بیشتر این گلبول ها به درستی کار نمی کنند. این به این دلیل است که سلول های غیر طبیعی جایگزین سلول های سفید سالم خون می شوند.

گلبول های سفید خون به محافظت از بدن کمک می کنند و با عفونت ها مبارزه می ‌کنند.

عفونت های مقاوم و مداوم می تواند نشان دهد که یک کودک به اندازه کافی گلبول های خون سفید سالم ندارد.

کبودی و خونریزی

اگر یک کودک به راحتی کبودی، خونریزی شدید بینی یا خونریزی لثه را تجربه می کند، این می تواند نشان از سرطان خون داشته باشد. یک کودک مبتلا به این نوع سرطان فاقد پلاکت هایی است که به جلوگیری از خونریزی کمک می کند.

درد استخوانی یا مفصلی

اگر کودکی از درد مفصلی می نالد و یا استخوان هایش درد می کند، این درد شدید می تواند خبر از ابتلای کودک به سرطان خون دوران کودکی داشته باشد. وقتی سرطان خون پیشرفت می کند، سلول های غیر عادی می توانند در مفاصل و یا نزدیک به سطح استخوان جمع شده و باعث درد شوند

تورم

در یک کودک مبتلا به لوسمی، تورم می تواند بر قسمت های مختلف بدن او تاثیر بگذارد، از جمله:

شکم، زمانی که سلول های غیر طبیعی در کبد و طحال جمع می شوند

چهره و بازوها، زمانی که فشار روی وریدی به نام کاوا(cava) ، باعث خونریزی در منطقه می شود.

غدد لنفاوی، زمانی که یک فرد توده های کوچک را در دو طرف گردن یا در قسمت استخوان ترقوه مشاهده می کند.

مهم است که توجه داشته باشیم که کودکی که بدون اینکه علائم دیگری داشته باشد، فقط به غدد لنفاوی متورم مبتلا شده، دچار یک عفونت شده تا سرطان خون!

همچنین، تومورهای دیگر انواع سرطان به احتمال زیاد فشار را بر ورید اجوف بالایی وارد می کنند و منجر به تورم صورت می شوند. تورم زمانی بدتر خواهد شد که کودک بیدار شود و در طول روز بهبود خواهد یافت.

این بیماری سندروم ورید اجوف فوقانی نامیده می شود و به ندرت در موارد ابتلا به سرطان خون اتفاق می افتد. با این حال، می تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مراقبت اضطراری دارد.

فقدان اشتها، دل درد و کاهش وزن

اگر سلو ل‌های سرطان خون در کبد، کلیه ها و یا طحال ایجاد شوند، این اندام ها می ‌توانند بر روی معده فشار بیاورند. در نتیجه این اتفاق کودک ممکن است یک احساس سیری، کاهش اشتها و کاهش وزن داشته باشد.

سرفه یا مشکل تنفسی

لوسمی می تواند قسمت های بدن را در داخل و اطراف قفسه سینه، مانند برخی از غده های لنفاوی یا تیماس، غدد بین ریه ها تحت تاثیر قرار دهد. اگر این قسمت ها از بدن متورم شوند، می توانند بر روی نای فشار ایجاد کنند و دشواری تنفس به وجود آید. مشکلات تنفسی نیز در صورتی رخ می دهد که سلول های خونی بدن در رگ های خونی کوچک ریه رشد کنند.

اگر کودک به سختی نفس می کشد، مراجعه به اورژانس ضروری است.

سردرد، استفراغ و تشنج

اگر سرطان خون بر مغز و یا نخاع تاثیر بگذارد، ممکن است کودک موارد زیر را تجربه کند:

سردرد
ضعف
تشنج
استفراغ
مشکل تمرکز
مسائل مربوط به تعادل
تاری دید

حساسیت های پوستی

سلول های لوسمی که به پوست نفوذ می کنند، ممکن است منجر به ظهور لکه های کوچک، تیره و یا مانند جوش شوند. این مجموعه سلول ها کلرم یا سارکوم گرانولیسیتی نامیده می شود و بسیار نادر است. کبودی و خونریزی که یکی از نشانه های سرطان خون هستند نیز می تواند باعث ایجاد نقاط کوچک به نام پتشی شود که ممکن است مانند نوعی جوش به نظر برسند.

خستگی شدید

در موارد نادر، لوسمی منجر به ضعف و خستگی بسیار شدید می شود که می تواند منجر به ضعف گفتار شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سلول های سرطان خون در خون جمع می شوند و باعث سفت شدن خون می ‌شوند. خون ممکن است آنقدر غلیظ باشد که گردش خون از طریق عروق کوچک مغز کند شود.

احساس کلی ناخوشایند و بیمارگونه

یک کودک ممکن است قادر به توصیف جزئیات علائم خود نباشد، اما ممکن است که به طور کلی بیمار به نظر برسد. هنگامی که علت بیماری کودک معلوم نیست، با پزشک مشورت کنید.


علائم اولیه سرطان خون در کودکان

تشخیص زودهنگام سرطان خون ممکن است کمی دشوار باشد.

این علایم ها می توانند از کودک به کودک دیگر متفاوت باشند، ممکن است همه کودکان مبتلا به سرطان خون، علائم فهرست شده در بالا را نداشته باشند.

علائم اولیه نیز بسته به اینکه کودک به سرطان خون حاد مبتلا است یا مزمن، متفاوت هستند. علائم سرطان شدید اغلب به سرعت ظاهر می شوند و ممکن است قابل توجه باشند. افراد مبتلا به سرطان خون مزمن ممکن است خفیف تر بوده و به تدریج در طول زمان پیشرفت کنند.

اگر والدین یا مراقبان کودک هر یک از علائم بالا را در کودک مشاهده کنند، بهتر است که در اسرع وقت کودک را به یک پزشک ببرند. تشخیص سریع می تواند اطمینان حاصل کند که کودک سریعاً درمان درست را دریافت می کند.

با این حال، بسیاری از این نشانه ها رایج هستند و می توانند گستره ای از بیماری ‌های دیگر را نشان دهند. دکتر آزمایش ‌ها و ارزیابی ‌های مختلفی را قبل از تشخیص بیماری انجام خواهد داد.


چشم انداز

سرطان خون مخصوص کودکان انواع مختلفی دارد. برای والدین و یا مراقبت کننده مهم است که هر چه زودتر درباره سلامت فرزندشان با پزشک صحبت کنند.

امروزه پزشکان می توانند بسیاری از موارد سرطان خون دوران کودکی را با موفقیت درمان کنند. روش های درمان در حال پیشرفت هستند و نرخ بقا برای برخی از اشکال این بیماری به بهبود خود ادامه می دهد.

منبع: مجله سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس