هلال احمر

شاید عجیب ترین چیزی که در ماه‌های اخیر از سوی جمعیت هلال احمر درخواست شده تعداد ۷۰۰ عدد تقویم رومیزی در خردادماه است تا شاید از این بابت که دچار فراموشی‌های وعده ها نشوند، امری ضروری باشد!

گروه جامعه مشرق_ هنوز چند ماهی بیشتر از سیل ترسناک در چند استان کشور نگذشته اما بخش زیادی از اهالی منطقه درگیر در این حادثه وحشتناک، همچنان گرفتار هستند و شاید فراموش شدن وعده‌های برخی مسئولان دیگر چیز عجیبی محسوب نشود اما کم توجهی رسانه‌ها و افکار عمومی نیز در این میان، جای تأمل دارد. انگار زندگی روزمره ساکنان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان که تا همین چند هفته قبل چندین متر زیر آب بود هم دارد فراموش می‌شود.

بیش از ۲۲ وعده توسط مسئولان مختلف کشور درباره مناطق سیل زده داده شده؛ کمک بلاعوض برای خرید دام، ارائه وام بلند مدت برای ساخت خانه‌های ویران شده، ایجاد ۲۳۰۰ فرصت شغلی، ارائه وام برای خرید وسایل خانه. اینها بخشی از وعده‌هایی است که در طول هفته‌های اخیر از سوی مسئولان به مردم سیل زده بیان شده اما مردم که به فراموشکاری مسئولان کنایه می زنند نیز خود درگیر کارهای خویش شده و سیل زدگان را فراموش کرده‌اند. اما نگرانی اصلی از جایی شروع می‌شود که برخی دستگاه‌ها که همیشه در صحنه بوده‌اند و همواره برای کمک به مردم پیش قدم بوده‌اند دچار فراموشکاری شوند.

نگاهی به بخشی از اهداف و وظایف هلال احمر

شاید بد نباشد برای یادآوری هم که شده باز هم نگاهی به اهداف و وظایف جمعیت هلال احمر داشته باشیم. آنطور که عنوان شده، اهداف جمعیت هلال احمر عبارتند از: تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه تبعیض میان آنها.

همچنین از جمله مهمترین وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدین قرار است:

۱- ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور.

۲- ارائه کمک‌های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله‌ی امدادگران.

۳- برنامه‌ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز.

۴- اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیری ها و فعالیت‌های مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام‌المنفعه.

با توجه به این اهداف و وظایف افکار عمومی انتظار دارد از آنجایی که در طول سال‌های اخیر بودجه جمعیت هلال احمر چندین برابر شده است این جمعیت مانند نیز بسیاری از دستگاه‌های کشور دچار ریخت و پاش های تجملاتی نشده و هدف، توان و بودجه خود را صرف همین هدف‌های مهم کند.

از ساک ورزشی تا زرشک پلو مخصوص

همین چند وقت پیش بود که علیرغم همه مشکلات مردم در لرستان خبری منتشر شد که هلال احمر این استان اقدام به خرید ۱۰ هزار پرچم برای این سازمان کرده؛ پرچم‌هایی که بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه برای این سازمان داشت. یا اینکه هلال احمر خوزستان با مبلغی بالغ بر ۳۸ میلیون تومان سفارش خرید ظروف آرکوپال داده بود. خبرهایی که تا حدودی شوکه کننده بود آن هم درست در میانه بحبوحه درگیری مردم با مشکلات سیل.

اگرچه هنوز هم هر روز خبرهایی در خصوص کمک‌های مردمی به مردم مناطق سیل زده شنیده می‌شود اما انگار فراموشی زودتر از مردم عادی به سراغ برخی آمده است. شاید انتظارها از نهادی مانند جمعیت هلال احمر بیش از سایرین باشد. شاید آخرین امید مردم همین جمعیت هلال احمر باشد و شنیدن اینکه شاید آنها هم مردم را فراموش کرده‌اند بیش از پیش کسانی را که هر روز با مشکلات پس از سیل در استان‌های مختلف درگیر هستند ناامید کند.

سفارش "هزار و ۱۰۰ پرس زرشک پلو مخصوص با کیفیت عالی" شاید از دلایل همین فراموشی هاست. دلایل همین نگرانی مردم که نکند فراموش شده‌اند. اینکه شاید مسئولان هلال احمر فراموش کرده‌اند که هنوز بسیاری از مردم سیل زده در چادرهای کوچک و بعضاً در حسرت یک وعده غذای گرم زندگی می‌کنند. به گفته مسئولان هلال احمر هنوز هم بسیاری از مردم مناطق سیل زده نیازمند اقلام اولیه مانند غذا و آب هستند و حتی با گرم‌تر شدن هوا تجهیزات و وسایل سرمایشی و درمانی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های خاص نیز به شدت در برخی از این مناطق مورد نیاز است اما برخی در هلال احمر به دنبال این هستند که زرشک پلو سفارش داده شأن حتماً مخصوص و با کیفیت عالی باشد!

شاید گفته شود هلال احمر آذربایجان شرقی که این اقلام را سفارش داده، ربط اجرایی به مناطق درگیر در سیل ندارد اما می توان یادآور شد که آنها نیز علاوه بر وظایف قانونی، اقدامات انسان دوستانه و خیرخواهانه‌ای را می توانند انجام دهند که سود مادی و معنوی آن به مناطق سیل زده برسد. البته وقتی یک مسئول ارشد این سازمان، در بحبوحه سیل، در رستوران زیبا و با انواع غذاهای رنگارنگ مشاهده می شود، نتوان به زیردستان خرده گرفت که تاکید نکنند حتماً "زرشک پلو مخصوص با کیفیت عالی" را طلب نکنند.

البته مشخص نیست این زرشک پلوهای مخصوص برای چه کسانی در این سازمان سفارش داده شده چون مهمانان در هلال احمر با قیمه پذیرایی می‌شوند. شاید همین که به قیمه اکتفا شده، جای شکرش باقیست. سفارش ۸۵۰ پرس قیمه برای مهمانان جمعیت هلال احمر در خرداد ماه جاری باز هم نشان می‌دهد دغدغه‌ها جای دیگری است.

اما سفارش بیش از ۵۰ عدد پاوربانک و ۱۰۰ عدد فلش مموری هشت گیگ توسط این سازمان قدری عجیب است. این بار، هلال احمر خراسان رضوی در تدارک چنین خریدی بوده است!

شاید عجیب‌ترین چیزی که در ماه‌های اخیر از سوی جمعیت هلال احمر سفارش داده شده است تقویم رومیزی است. تعداد ۷۰۰ عدد تقویم رومیزی در خرداد ماه از سوی جمعیت هلال احمر سفارش داده شده است که شاید از این بابت که دچار فراموشی‌های یاد شده نشوند، امری ضروری باشد. ساک ورزشی، جوراب ورزشی ساق بلند، لباس گرمکن فاستونی، پیراهن و شورت نخی پنبه‌ای، ساق بند ورزشی و کتانی ورزشی در حدود ۲۵ تا ۳۵ دست از دیگر اقلامی است که در ماه‌های اخیر توسط این سازمان سفارش داده شده است.

بدون شک هیچکس منکر زحمات جمعیت هلال احمر در طول سال‌های اخیر به خصوص در سیل ماه‌های گذشته در چند استان کشور نیست اما آنچه باعث دغدغه مردم می‌شود این است که اگر این گونه سازمان‌ها که همواره دغدغه مردم را داشته‌اند و برای کمک رسانی به مردم پیش قدمت بوده و سرما و گرما نمی‌شناسند دچار روزمرگی شده و هدف و اولویت‌های اصلی خود را فراموش فراموش کنند دیگر چه امیدی به برخی سیاسیون که حافظه ضعیفی داشته و بیشتر به دنبال منافع جناحی و سیاسی خود باشند؛ چیزی مثل شعارهای انتخاباتی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    17 56
    فوروارد شود برای جناب اردکانیان
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    0 21
    آداپتور POE با پاور بانک فرق میکنه ولی یکی از متعلقات ضروری تجهیزات شبکه هست!
  • هموطن IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    11 43
    يه امار سر انكشتتى نشون ميده بودجه هلال احمر ده برابر بارسال شده مديران ارشدم سازمان هلال احمرم فرت فرت سفراى خارجن
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    5 43
    مردم سيل زده چادر و كانكس هست برن تهيه كنن و زندگيشونو بكنن ما پول نداريم تو اين اوضاع اگه شما هم زرشك پلو دوست داريد بايد بريم مذاكره كنيم .
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    4 43
    وقتی باقالی پلو با ماهیچه هست چرا زرشک پلو با مرغ؟!
  • محمد ابهری IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    37 7
    متاسفم برای سایت خبری که تحلیلی را درج نموده، که واقعا مایه شرمساری است. تحلیلگر انتظار دارد. چون سیل آمده کارکنان حلال احمر نباید غذا بخورند، ویا روی میزشان تقویم نباید باشد. چرا که سیل آمده و عده ای گرفتارند. پس دیگر فلش مموری در اداره نباید مصرف شود. این چه تحلیل کوته فکر و نادانی است و چرا باید ر رسانه شود. من از کارکنان محترم حلال احمر به دلیل وجود این رسانه وتحلیل عذر خواهی می کنم. امیدوارم از این جزم اندیشی نجات پیدا کنیم.
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      52 2
      هلال احمر درسته نه حلال احمر
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      5 30
      كسي نميگه غذا نخورند يا لباس نپوشند و... منتها حرف اينه كه چرا موقع خوردن خودشون كه مي شه زرشك پلو با بهترين كيفيت اون هم با پول بيت المال وپول اهدايي مردم براي كمك به مردم محروم وگرفتار داده شده و وقتي نوبت غذا براي مردم بيچاره ميشه نان بسته بندي و كنسرو و....
  • پناهی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    7 45
    واقعا اینقدر روی کیفیت زرشک پلو تاکید دارن، روی حل مشکلات مردم دارن؟
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      0 0
      اره روی دروغ گفتن مال مردم خوردن خیلی تاکیدمیکنن
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    4 44
    مملکت بخور بخوریه
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    0 41
    این سامانه ای که فاکتور ها و لیست ها آمده، کجاست؟ این اسناد از کجا امده؟ هیچ اشاره گذرا و کلی هم در متن خبر به آن نشده است
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    3 0
    تنها راه حل خفه کردن است.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام این تحلیل رو در حمایت از خبر سایتهای وزین ارزشی در مورد خبر امروزشون برای نشان دادن تصاویر هوایی از پارکینگ ایران خودرو و خودروسازان در انبار و دپوی هزاران و بینهایت خودرو و اتومبیل و ماشین براشون فرستادم و منتشر کردم و الحمدلله همشون منتشرش کردند و با استقبال بینهایت خوبی رو برو شدش جوابیه ی در حمایت ازشون این است
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    3 1
    فعلا که هلال احمر مثل بقیه دولت دنبال لوندی و بازیهای سیاسیه...
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    3 0
    تمام سال وسالها این کارشونه بودجه های بین المللی و ملی هرز میکنندویادر اقصی نقاط کشور ویلا هاوتفرجگاههای لوکس میسازند به اسم اردوگاه وبه صرف خوشگذرانی خودشان ووقت بروز حادثه سپاه و بسیج مردمی وروحانیون باید به داد مردم برسند ومزددستشون هم اماج تهمت افترا باشد
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    3 1
    بنده خواننده سایت شما هستم حداقل روزی چندین بار چک می کنم اخبار را انصافا گزارشتان خوب نبود. هلال احمر خیلی اشکالات دارد ولی نه از این جنسی که شما بدان پرداختید. این مواردی که شما ذکر نمودید حداقل در تمامی سازمان هایی که رسالت های مهم تری هم دارند طبیعیه و از طرفی در سامانه تدارک الکترونیکی این عناوین درج میشه مثل با کیفیت عالی و ... ای کاش به اشکالات اساسی هلال احمر و شائبه های دخالت در انتخابات اتی بپردازید
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      3 0
      این حرفها را وللششش! حالابگو چند سال هست که تو هلال احمر استخدام شدی دادا؟!!!!
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    1 0
    الان این همه کمک مردمی باید کجا خرج بشه پس؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس