به گزارش مشرق، عباسعلی نورا در گفتوگو با فارس در مورد بودجه عمرانی در لایحه بودجه 91 گفت: 38 هزار میلیارد تومان برای بودجههای عمرانی در این لایحه پیشنهاد شده است و در عوض در هزینههای جاری دولت صرفهجویی شده و به صورت انقباضی تهیه شده است و برعکس در بخش عمرانی بودجه انبساطی پیشنهاد شده که این از نظر افکار عمومی و برنامهریزی کار بدی نیست و مثبت است اما مشکل این است که اگر این ارقام تحقق پیدا نکند پروژههای عمرانی شروع شده و با کسری و افزایش هزینه بالاسری مواجه میشود.
نماینده زابل و زهک افزود: دولت باید ارقامی پیشنهاد کند که مطمئن باشد دست یافتنی است، هرچند بودجه هزینه های جاری انقباضی و هزینه های عمرانی انبساطی را همه میپذیرند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۱ گفت: درآمد مالیاتی با 20 درصد افزایش پیشبینی شده و در بخش سایر درآمدهای بودجه، منهای درآمد نفت 70 درصد رشد در نظر گرفته شده است که شکی نیست ،این عدد تحقق پیدا نمیکند و اگر قرار باشد رشد 20 درصدی درآمد مالیاتی اتفاق افتد، فشار زیادی به مردم وارد میشود.
نورا در مورد افزایش نرخ مالیات ارزش افزوده در لایحه بودجه 91 گفت: شرایط اقتصادی حاکم در کشور اجازه نمیدهد، درآمدهای مالیاتی 20 درصد رشد کند و اگر بخواهیم این رشد 20 درصدی درآمد مالیات را کاهش دهیم، نمیتوان کاهش داد، چون باید هزینهها نیز کاهش پیدا کند و در نتیجه برخی از پروژههای منطقهای باید چشمپوشی شود که نمایندگان نیز با داشتن دید منطقهای در مقابل کاهش هزینه عمرانی مقاومت میکنند.
این نماینده مجلس افزود: رشد 20 درصدی درآمد مالیاتی واقعا سنگین است و باید در هزینههای بودجه صرفهجویی شود.
نورا در پاسخ به این پرسش که آیا مالیات شرکتهای دولتی به صورت انتقال از یک جیب به جیب دیگر دولت است، گفت: مالیات از شرکتهای دولتی باید گرفته شود، چون آنچه در بودجه به شرکتهای دولتی اختصاص مییابد، بابت انجام عملیاتی مانند راه، تصفیه خانه، جاده و یا سدسازی است و اگر مالیات از این شرکتها گرفته نشود، در مناقصهها رقابت ناسالمی بین شرکتهای دولتی و خصوصی پیش میآید و هرگز بخش خصوصی نمیتواند در این مناقصهها برنده شود.
وی افزود: در شرایط حاضر شرکتهای پیمانکار خصوصی با وجود پرداخت مالیات، سودآور هستند و بنابراین شرکتهای دولتی هم باید مالیات بپردازند، اما اگر از زاویه دیگر نگاه شود که اعتبار دولتی به شرکتهای خصوصی پرداخت شود و آنگاه مالیات بدهند، به معنای انتقال از یک جیب به یک یک جیب دیگر است.
نورا در مورد کل درآمدهای نفتی لایحه بودجه گفت: براساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرد، بودجه عمومی دولت تنها 30 درصد از نفت و 70 درصد از منابع غیرنفتی به دست میآید که البته این نکته مثبت به شمار میرود، اما نگاه دقیقتر به لایحه بودجه نشان میدهد ،مالیات فرآوردههای نفتی هزار میلیارد تومان است و همچنین بسیاری از عوارض و درآمدهای دیگری از محل درآمدهای نفتی به دست میآید که اگر نفت نباشد این درآمدها تحقق پیدا نمیکند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد سهم نفت از بودجه جاری یادآور شد: به نظر من سهم درآمدهای نفتی و غیرنفتی از بودجه به مرز 50-50 درصد رسیده است.
نورا با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت خام 85 دلار و نرخ دلار 1150 تومان در نظر گرفته شده است گفت: در مقطعی که بحرانهای سیاسی و بینالمللی وجود دارد، این رقم بالا برای نفت به عنوان یک ریسک است و اگر مجلس این عددها را قبول کند، ارقام بودجه تحقق پیدا نمیکند و این نکته مثبت به شمار نمیرود، اما نگرانی وجود دارد درصدی از این ارقام تحقق پیدا نکند و نظام اقتصاد کشور متضرر شود.
وی یادآور شد: این به صلاح جامعه نیست که بودجههای خوبی پیشنهاد شود ، اما در عمل درآمد آن تحقق پیدا نکند و به نظر من در بودجههای عمرانی هم دولت باید انقباضی عمل کند.
وی یادآور شد: البته لایحه بودجه 91 نسبت به بودجههای قبل واقعیتر به نظر میرسد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد بودجه سازمان هدفمندی یارانهها و اجرای قانون هدفمندی گفت: برای هدفمندی لازم است یک سر فصل کامل از بودجه در نظر گرفته شود و باید سناریوهای اصلاح قیمتی را دولت به مجلس ارائه کند وگرنه مجوز رقم کلی برای یارانهها به دولت نمیدهیم.
نورا افزود: این اشتباه است که دولت از مجلس فقط یک رقم کلی برای هدفمندی یارانهها درخواست کند، بدون اینکه سناریوهای قیمتی را ارائه کند و از طرفی با توجه به اینکه یک فوریت طرح نمایندگان مجلس برای اختصاص بخشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی برای پرداخت بیمه های اجتماعی و درمانی تصویب شده، نظر نمایندگان این است که نباید همه درآمد ناشی از افزایش قیمتها در هدفمندی به یارانه نقدی اختصاص یابد.
وی افزود: نمایندگان بر این باورند که هر آنچه که از اصلاح قیمتها در حاملهای انرژی به دست میآید 50 درصد صرف یارانه نقدی و 50 درصد صرف حمایت از تولید، صنعت و خدمات شود و این سناریوها باعث میشود، نمایندگان به ارقام دولت بهتر رای دهند.
وی یادآور شد: نمایندگان اصرار دارند نباید سهم مردم از یارانه نقدی از سهم تولید و صنعت پرداخت شود و سهم این دو بخش باید از یکدیگر جدا شود.
نورا در مورد حمایت از صنعت گفت: البته در فصلهای دیگر بودجه با توجه به تحولات نرخ ارز و نوسان این بازار حمایت از صنعت باید فراتر از یارانهها دیده شود، به این خاطر تأکید میکنم سهم صنعت و تولید از یارانه نقدی جدا شود، تا سهم این بخش صرف پرداخت یارانه نقدی نشود.
وی افزود: گرچه مسئولان دولتی میگویند سهم صنعت را در هدفمندی یارانهها پرداخت کردهاند، اما برای کسی مشهود نشده و باید بستههای حمایتی دولت روشن و مشخص باشد و به نظر من صنعت هنوز بهرهای از هدفمندی یارانهها نگرفته است.
نماینده زابل و زهک یادآور شد: مجلس و دولت توافق کردهاند که اگر قرار است از صنعت حمایت شود، تنها راه نوسازی صنعت و افزایش فناوری دستگاههای تولیدی است، چون در شرایط فرسودگی دستگاهها، راندمان تولید و صنعت پایین است و مصرف انرژی بالایی دارند.
این اقتصاددان افزود: باید صنعت کشور مورد حمایت قرار گرفته و راندمان تولید افزایش یابد و بخش صنعت به سمت صرفهجویی در انرژی حرکت داده شود.
وی گفت: جلسات کمیسیون برنامه از روز شنبه 15 بهمن شروع میشود، اما اکثر نمایندگان درگیر انتخابات هستند.