کد خبر 96617
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تحلیل خود از ارقام لایحه بودجه 91 گفت: افزایش 20 درصدی درآمدهای مالیاتی و بودجه 38 هزار میلیارد تومای عمرانی قابل تحقق نیست و ریسک نفت 85 دلاری بالاست.

به گزارش مشرق، عباسعلی نورا در گفت‌وگو با فارس در مورد بودجه عمرانی در لایحه بودجه 91 گفت: 38 هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی در این لایحه پیشنهاد شده است و در عوض در هزینه‌های جاری دولت صرفه‌جویی شده و به صورت انقباضی تهیه شده است و برعکس در بخش عمرانی بودجه انبساطی پیشنهاد شده که این از نظر افکار عمومی و برنامه‌ریزی کار بدی نیست و مثبت است اما مشکل این است که اگر این ارقام تحقق پیدا نکند پروژه‌های عمرانی شروع شده و با کسری و افزایش هزینه بالاسری مواجه می‌شود.

نماینده زابل و زهک افزود: دولت باید ارقامی پیشنهاد کند که مطمئن باشد دست یافتنی است، هرچند بودجه هزینه های جاری انقباضی و هزینه های عمرانی انبساطی را همه می‌پذیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۱ گفت: درآمد مالیاتی با 20 درصد افزایش پیش‌‌بینی شده و در بخش سایر درآمدهای بودجه، منهای درآمد نفت 70 درصد رشد در نظر گرفته شده است که شکی نیست ،این عدد تحقق پیدا نمی‌کند و اگر قرار باشد رشد 20 درصدی درآمد مالیاتی اتفاق افتد، فشار زیادی به مردم وارد می‌شود.

نورا در مورد افزایش نرخ مالیات ارزش افزوده در لایحه بودجه 91 گفت: شرایط اقتصادی حاکم در کشور اجازه نمی‌دهد، درآمدهای مالیاتی 20 درصد رشد کند و اگر بخواهیم این رشد 20 درصدی درآمد مالیات را کاهش دهیم، نمی‌توان کاهش داد، چون باید هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند و در نتیجه برخی از پروژه‌های منطقه‌ای باید چشم‌پوشی شود که نمایندگان نیز با داشتن دید منطقه‌‌ای در مقابل کاهش هزینه عمرانی مقاومت می‌کنند.

این نماینده مجلس افزود: رشد 20 درصدی درآمد مالیاتی واقعا سنگین است و باید در هزینه‌های بودجه صرفه‌جویی شود.

نورا در پاسخ به این پرسش که آیا مالیات شرکت‌های دولتی به صورت انتقال از یک جیب به جیب دیگر دولت است، گفت: مالیات از شرکت‌های دولتی باید گرفته شود، چون آنچه در بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص می‌یابد، بابت انجام عملیاتی مانند راه، تصفیه خانه، جاده و یا سدسازی است و اگر مالیات از این شرکت‌ها گرفته نشود، در مناقصه‌ها رقابت ناسالمی بین شرکت‌های دولتی و خصوصی پیش می‌آید و هرگز بخش خصوصی نمی‌تواند در این مناقصه‌ها برنده شود.

وی افزود: در شرایط حاضر شرکت‌های پیمانکار خصوصی با وجود پرداخت مالیات، سودآور هستند و بنابراین شرکت‌های دولتی هم باید مالیات بپردازند، اما اگر از زاویه دیگر نگاه شود که اعتبار دولتی به شرکت‌های خصوصی پرداخت شود و آنگاه مالیات بدهند، به معنای انتقال از یک جیب به یک یک جیب دیگر است.

نورا در مورد کل درآمدهای نفتی لایحه بودجه گفت: براساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرد، بودجه عمومی دولت تنها 30 درصد از نفت و 70 درصد از منابع غیرنفتی به دست می‌آید که البته این نکته مثبت به شمار می‌رود، اما نگاه دقیق‌تر به لایحه بودجه نشان می‌دهد ،مالیات فرآورده‌های نفتی هزار میلیارد تومان است و همچنین بسیاری از عوارض و درآمدهای دیگری از محل درآمدهای نفتی به دست می‌آید که اگر نفت نباشد این درآمدها تحقق پیدا نمی‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد سهم نفت از بودجه جاری یادآور شد: به نظر من سهم درآمدهای نفتی و غیرنفتی از بودجه به مرز 50-50 درصد رسیده است.

نورا با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت خام 85 دلار و نرخ دلار 1150 تومان در نظر گرفته شده است گفت: در مقطعی که بحران‌های سیاسی و بین‌المللی وجود دارد، این رقم بالا برای نفت به عنوان یک ریسک است و اگر مجلس این عدد‌ها را قبول کند، ارقام بودجه تحقق پیدا نمی‌کند و این نکته مثبت به شمار نمی‌رود، اما نگرانی وجود دارد درصدی از این ارقام تحقق پیدا نکند و نظام اقتصاد کشور متضرر شود.

وی یادآور شد: این به صلاح جامعه نیست که بودجه‌های خوبی پیشنهاد شود ، اما در عمل درآمد آن تحقق پیدا نکند و به نظر من در بودجه‌های عمرانی هم دولت باید انقباضی عمل کند.

وی یادآور شد: البته لایحه بودجه 91 نسبت به بودجه‌های قبل واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و اجرای قانون هدفمندی گفت: برای هدفمندی لازم است یک سر فصل کامل از بودجه در نظر گرفته شود و باید سناریوهای اصلاح قیمتی را دولت به مجلس ارائه کند وگرنه مجوز رقم کلی برای یارانه‌ها به دولت نمی‌دهیم.

نورا افزود: این اشتباه است که دولت از مجلس فقط یک رقم کلی برای هدفمندی یارانه‌ها درخواست کند، بدون اینکه سناریوهای قیمتی را ارائه کند و از طرفی با توجه به اینکه یک فوریت طرح نمایندگان مجلس برای اختصاص بخشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای پرداخت بیمه های اجتماعی و درمانی تصویب شده، نظر نمایندگان این است که نباید همه درآمد ناشی از افزایش قیمت‌ها در هدفمندی به یارانه نقدی اختصاص یابد.

وی افزود: نمایندگان بر این باورند که هر آنچه که از اصلاح قیمت‌ها در حامل‌های انرژی به دست می‌آید 50 درصد صرف یارانه نقدی و 50 درصد صرف حمایت از تولید، صنعت و خدمات شود و این سناریوها باعث می‌شود، نمایندگان به ارقام دولت بهتر رای دهند.

وی یادآور شد: نمایندگان اصرار دارند نباید سهم مردم از یارانه نقدی از سهم تولید و صنعت پرداخت شود و سهم این دو بخش باید از یکدیگر جدا شود.

نورا در مورد حمایت از صنعت گفت: البته در فصل‌های دیگر بودجه با توجه به تحولات نرخ ارز و نوسان این بازار حمایت از صنعت باید فراتر از یارانه‌ها دیده شود، به این خاطر تأکید می‌کنم سهم صنعت و تولید از یارانه نقدی جدا شود، تا سهم این بخش صرف پرداخت یارانه نقدی نشود.

وی افزود: گرچه مسئولان دولتی می‌گویند سهم صنعت را در هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کرده‌اند، اما برای کسی مشهود نشده و باید بسته‌های حمایتی دولت روشن و مشخص باشد و به نظر من صنعت هنوز بهره‌ای از هدفمندی یارانه‌ها نگرفته است.

نماینده زابل و زهک یادآور شد: مجلس و دولت توافق کرده‌اند که اگر قرار است از صنعت حمایت شود، تنها راه نوسازی صنعت و افزایش فناوری دستگاه‌های تولیدی است، چون در شرایط فرسودگی دستگاه‌ها، راندمان تولید و صنعت پایین است و مصرف انرژی بالایی دارند.

این اقتصاددان افزود: باید صنعت کشور مورد حمایت قرار گرفته و راندمان تولید افزایش یابد و بخش صنعت به سمت صرفه‌جویی در انرژی حرکت داده شود.

وی گفت: جلسات کمیسیون برنامه از روز شنبه 15 بهمن شروع می‌‌شود، اما اکثر نمایندگان درگیر انتخابات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس