بیت امام خمینی(ره) در نجف

از بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) تا حوزه و هنری و دیگر نهادهای فرهنگی باید پرسیده شود که پس از گذشت سی سال از درگذشت امام خمینی (ره) مهم‌ترین فعالیت شما در زمینه تولید آثار مکتوب چه بوده است؟

به گزارش مشرق، حسام آبنوس در سرمقاله ویژه نامه قفسه در روزنامه جام جم نوشت:

«آیا این تنبلی یک خصوصیت ملی ماست یا در طول زمان بر ما تحمیل شده؟ ما درباره شخصیت‌هایمان [کار نمی‌کنیم]. حالا مثلاً فرض کنید امام بزرگوار ما یک شخصیت درجه یک است دیگر؛ یعنی هیچ کسی چه دوست، چه دشمن مثلاً درباره شخصیت امام تردید ندارد و عظمت این شخصیت را کسی تردید نمی‌کند. ممکن است یکی [او را] قبول نداشته باشد، اما عظمت او را قبول دارد. حالا ما درباره این شخصیت عظیمی که در زمان ما بود و قریب ۳۰ سال از درگذشت او می‌گذرد، چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟ واقعاً فکر کنید ببینید ما چند کتاب درباره امام نوشته‌ایم! این را مقایسه کنید با تعداد کتاب‌هایی که مثلاً درباره آبراهام لینکلن در آمریکا نوشته شده. من در یک گزارشی خواندم که [اگر] تعداد کتاب‌هایی که برای آبراهام لینکلن نوشته شده روی هم بچینند، یک ستون ده متری درست می‌شود؛ یک چنین چیزی. حالا آبراهام لینکلن یک عنوانی دارد گرچه عقیده بنده این است که آن عنوان، دروغ است؛ این‌که می‌گویند ایشان [عامل] آزادی بردگان و مانند اینها است، حرف مفتی است، حرف واقعی نیست؛ [اما] حالا این‌جوری عنوان شده لکن درباره رؤسای‌جمهور معمولی آمریکا مثل آیزنهاور، مثل دیگران، گاهی هزار جلد کتاب نوشته شده! شوخی است؟ شما ببینید درباره امام خمینی ما چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟ این‌جوری است قضیه؛ ما در این زمینه‌ها عقب هستیم؛ [البته] ما ایرانی‌ها عقب هستیم، والا در کشورهای عربی هم من دیده‌ام درباره حوادثی که اتفاق می‌افتد، بلافاصله کتاب نوشته می‌شود؛ بلافاصله تحلیل، کتاب سیاسی و از این ‌قبیل می‌نویسند؛ از ابعاد مختلف، از جوانب مختلف، سلایق مختلف، موافق، مخالف، تحلیل می‌کنند و مانند اینها؛ ما در این زمینه‌ها انصافاً عقب هستیم.»

قرار بود در این شماره قفسه به امام خمینی (ره) بپردازیم، ولی هرقدر بیشتر می‌گردیم با کتاب‌های کمتری روبه‌رو می‌شویم. کتاب‌هایی که هم زوایای شخصیت امام را به‌خوبی نمایانده باشد و هم این‌که تنوع آن دست مخاطب را در انتخاب باز بگذارد. به همین خاطر دیدیم بیانات رهبر انقلاب در ارتباط با این‌که درباره شخصیت امام خمینی (ره) کتاب تولید نشده دقیق و درست است؛ بیاناتی که در دیدار با شاعران و اهل فرهنگ و ادب در سال ۹۶ مطرح شده است.

مطالبه دقیقی که کمتر نهاد فرهنگی و هنری به آن توجه نشان داده است. این در حالی است که سالانه بودجه‌های کلان در ارتباط با امام خمینی (ره) به نهادهای مرتبط تخصیص داده می‌شود، ولی در عمل خبری نیست. قفسه کتاب‌های مرتبط با امام با آثاری تکراری و اغلب غیرجذاب پر شده و برخلاف تصور عمومی، تصویر درستی از بنیانگذار کبیر انقلاب در کتاب‌ها بازتاب داده نشده است. شاید عموم تصور کنند که درباره امام خمینی (ره) کتاب‌های بسیاری تولید شده زیرا بالاخره رهبر این انقلاب و پایه‌گذار آن بوده ولی وقتی با واقعیت روبه‌رو می‌شویم چیز دیگری توجه را به سمت خود جذب می‌کند.
از بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) تا حوزه و هنری و دیگر نهادهای فرهنگی باید پرسیده شود که پس از گذشت سی سال از درگذشت امام خمینی (ره) مهم‌ترین فعالیت شما در زمینه تولید آثار مکتوب چه بوده است؟ آثاری که زمینه آشنایی مخاطب و نسل امروز با اندیشه‌ها و زوایای شخصیتی امام را در قالب‌هایی جذاب و پویا فراهم کرده باشد. به نظر می‌رسد مسأله امام خمینی (ره) به قدری فراگیر است که مسؤولان و افراد فرهنگی بر این باور بوده‌اند که درباره امام به اندازه کافی کار شده و دیگر نیازی به تولید نیست! در حالی که در واقع چنین نیست و شاهد این قضیه هستیم که آثار تنوع کافی ندارد و در برخی موارد حتی اثری موجود نیست!

این در حالی است که در دنیا برای شخصیت‌های درجه دوم و سوم خود نیز چنان آثاری تولید می‌شود که مخاطب گمان می‌کند از شخصیتی ممتاز حرف زده می‌شود و او تا پیش از این وی را نمی‌شناخته است، در صورتی که این رسم و سنت آنهاست که از کوچکترین چهره‌ها و شخصیت‌های خود نمی‌گذرند و به سادگی از کنارشان رد نمی‌شوند.

با توجه به عبارتی که رهبر انقلاب به کار بردند باید دید ستون کتاب‌هایی که درباره امام خمینی (ره) تولید شده چند متر است؟ کتاب‌هایی که علاوه بر محتوای غنی از ساختار و فرم جذابی نیز سود ببرند تا مخاطب نسل امروز را به سوی خود جذب کنند. مخاطبی که در معرض انواع و اقسام محتواهای گوناگون است و باید در تولید به جذابیت اثر نیز دقت شود تا بتوان توجه این مخاطب را که سلیقه‌اش با سلیقه پیرمردهای قدیمی فرق دارد را جذب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس