صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۰ خرداد

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای روحانی دارای روحیه‌ای نیست که از سوی وزرای خود توصیه و انتقاد جدی بپذیرد».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** علوی تبار: ایدئولوژی مقاومت، احترام و منزلت جهانی نمی‌آورد!

«علیرضا علوی تبار» در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «پس از خروج آمریکا از برجام، ایران در موقعیت‌های برتر اخلاقی و حقوقی قرار دارد؛ اما نباید گمان کرد که تکیه بر همین موارد موجه و قابل دفاع، در شرایطی که روابط جهانی بیشتر به جنگل و قواعد حاکم بر آن شبیه است، تضمین‌کننده تأمین منافع و امنیت ملی ما باشد. توجه به برخی از وقایع گذشته می‌تواند این واقعیت را نشان دهد. پایان واقعه تصرف سفارت آمریکا، پایان جنگ هشت‌ساله و تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی پیش از برجام، درس‌های مهمی برای امروز ما دارند. در همه این مقاطع ما شعارها و خواسته‌هایی را مطرح می‌کردیم که ظاهراً در چارچوب ایدئولوژی و نگاه ما به روابط جهانی قابل دفاع و موجه بودند؛ اما تناسبی با امکانات و ظرفیت‌های ملی ما نداشتند. خوب است واقع‌بینانه و منصفانه از خود بپرسیم: نتیجه چه بود؟ آیا احترام و منزلت جهانی ما افزایش یافت؟ در صحنه زندگی واقعی باید «آرمان‌گرای واقع‌بین» بود. نه تسلیم واقعیت‌های تلخ شویم و نه در خیال و رؤیا از روی همه واقعیت‌ها بپریم».

علوی تبار در ادامه گفت: «اگر قرار باشد میان "مذاکره مستقیم" و "مذاکره از طریق میانجی‌ها" یکی را انتخاب کنیم، به طور قطع باید مذاکره مستقیم را انتخاب کنیم! تجربه ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که هرگاه مذاکره مستقیم را رد کرده‌ایم، برای تأمین امنیت و منافع ملی خود به دامن میانجیگری‌های غیراثربخش افتاده‌ایم».

لازم به ذکر است که علوی تبار چندی پیش مدعی شده بود: «انقلاب سال ۵۷، خشونت آمیز و تقلیل گرا بود»!

این فعال اصلاح طلب در لفافه، ایدئولوژی مقاومت را زیر سؤال برده و با اشاره به برخی وقایع در پس از انقلاب اسلامی، مدعی شده است که «شعارها و خواسته‌هایی را مطرح می‌کردیم که ظاهراً در چارچوب ایدئولوژی و نگاه ما به روابط جهانی قابل دفاع و موجه بودند؛ اما تناسبی با امکانات و ظرفیت‌های ملی ما نداشتند».

علوی تبار در ادامه با حمله به ایدئولوژی مقاومت مدعی شده است که «نباید در خیال و رؤیا از روی واقعیت‌ها بپریم»!

این فعال اصلاح طلب، رویکرد مقتدرانه در سیاست خارجی مبتنی بر «عزت، حکمت و مصلحت» را زیر سؤال برده و مدعی شده است که با این روش نمی‌توان احترام و منزلت جهانی ایران را افزایش داد! این ادعای مضحک در حالی است که وی در همین مطلب اذعان کرده است که در روابط جهانی «قانون جنگل» حاکم است.

وقتی در جایی «قانون جنگل» حاکم باشد، تنها رفتار مقتدرانه می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد و نه انفعال و ضعف. در برجام قرار بود در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تمامی تحریم‌ها یکباره لغو شود، اما به جای لغو یکباره تمامی تحریم‌ها، تنها کاپ اخلاق برجام به ما رسید!

رژیم سعودی به قانون جنگل تن داده است، ولی لقب تحقیرآمیز «گاو شیرده» را از ترامپ دریافت کرده است!

** ناصری: روحانی، توصیه و انتقاد جدی وزرا در جلسات را نمی‌پذیرد!

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای روحانی دارای روحیه‌ای نیست که از سوی وزرای خود توصیه و انتقاد جدی بپذیرد».

ناصری در ادامه گفت: «آقای روحانی باید به‌عنوان نخ تسبیح در بین اعضای کابینه عمل می‌کرده و اعضای کابینه را به هم متصل می‌کرده است. این در حالی است که آقای روحانی چنین مدیریت مقتدرانه‌ای از خود بروز نداده است. در شرایط کنونی نیز کشمکش و اختلاف بین اعضای کابینه و برخی مدیران ارشد اجرایی ادامه دارد و نشانه‌هایی مبنی بر کاهش این کشمکش‌ها مشاهده نمی‌شود…اختلافات درون دولت، دلیل استعفای بطحایی بود».

چندی پیش «فاطمه هاشمی» گفته بود: «در دولت سازندگی تمام افراد در سطوح مختلف نه فقط در سطح وزیر بلکه از رئیس‌اداره و مدیرکل و معاونان هم به پدرم زنگ می‌زدند و ایشان به آنها جواب می‌داد، نامه‌ها را هم سریعاً دستور پیگیری می‌دادند، ولی آقای روحانی هیچکدام از این کارها را انجام نمی‌دهد، حتی با وزیران خود هم وقت ملاقات نمی‌گذارد و وزیران ایشان هم در همین دولت از ایشان گله دارند».

«احمد توکلی» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در مطلبی به موضوع عدم دسترسی وزرا به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: «مدتی پیش یکی ازمشاورین آقای رییس جمهور را به جهت طرحی که در حال اجرا بود، دیدم و توصیه کردم که برای رفع مشکلات و کاهش انتقادات، اشکالاتی که در اجرای طرح وجود دارد را به رییس جمهور منتقل کنید اما در کمال تعجب پاسخی که شنیدم این بود: رییس جمهور به ما وقت ملاقات نمی‌دهد. مدتی پیش هم یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیئت دولت با رئیس‌جمهور مسائلم را مطرح می‌کنم، چون رئیس جمهور به ما وقت دیدار نمی‌دهد».

متاسفانه اختلافات درونی دولت و ناهماهنگی‌ها در کابینه موجب شده است تا مطالبات مردم بر زمین بماند.

** از اروپا آبی گرم نمی‌شود

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «در شرایطی که برجام در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته است و اروپایی‌ها گام مهمی برای حفظ آن برنداشته‌اند، همنوایی برخی از شرکای اروپایی توافق هسته‌ای با ادعای امریکا پیرامون برنامه موشکی و دفاعی کشورمان نه تنها حداقل اعتماد باقی مانده میان ایران و اروپا را از بین می‌برد که تلاش برای حل موانع موجود را نیز با دشواری زیادی روبه‌رو می‌کند».

وقتی آمریکا- اردیبهشت ۹۷- از برجام خارج شد، منتقدان تاکید کردند که با توجه به سابقه تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان، فرانسه) در توافق سعد آباد- ۸۲ تا ۸۴- و توافق برجام- ۹۴ تا ۹۷- امیدبستن به طرف اروپا، ثمری برای ایران ندارد. اما برخی دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب با تعریف و تمجید از اروپا تاکید کردند که «اروپا پشت ماست» و «اروپا فراتر از انتظارات ما از برجام حمایت کرده است» و «کانال مالی اروپا تا آبان ۹۷ اجرایی می‌شود» و «شکاف عمیقی میان اروپا و امریکا ایجاد شده» و...

حال تازه با گذشت بیش از یکسال از خروج آمریکا از برجام، طیف اصلاح طلب و رسانه‌های دولتی تازه به حرف منتقدان رسیده‌اند.

در روزهای گذشته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه گفته بود: «اروپا تنها چیزی حدود یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیرمسعود IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    1 0
    بله درسته. روند مقاومت احترام و منزلت جهانی نمی آورد. روند گاو شیری شدن و نوکری و دست بوسی کدخدا منزلت می آورد. خیانت تا کجا? ? ? تا کی ? ? ? برف برجام آب شد. کبک ها سرشان را همچنان در برف خیالی پنهان کرده اند.
  • سید IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    1 0
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!
  • SE ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    2 0
    فقط احمقها که نمی فهمند و نیز پادوهای دشمن هستندکه خود را به نفهمیدن میزنند منکر این حقیقت روشنتر از نور هستند که احترام و منزلت جهانی ما رابطه مستقیم با قدرت نظامی دفاعی و منطقه ای و اقتصادی ما دارد و اگر قدرت نظامی و منطقه ای را از دست بدهیم نهایتا میشویم ژاپن که استحاله شده در فرهنگ و قدرت امریکا است که این هدف مردم و امام نبوده و نیست لذا مذاکره بر سر قدرت نظامی دفاعی و منطقه ای عین حماقت است.
  • رهسپار IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    چرا همه چیز را سیاه و سفید می بینید مذاکره چه ربطی به گاو شیرده داره؛ یه چند وقتی اشت تا ترامپ یک بخشی از تجارت چین را به چالش می کشه فوراً وزیر خارجه چین بدو بدو میره واشینگتن مذاکره... حال باید بگیم کشور دوست و برادر چین، گاو شیرده شده!!!!!!!!!!!!
  • DE ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    اقای علوی تبار بدانن که شاه با غرب هر نوع سازشکاری انجام داد و اخر کارش به گنداب کشید. ملت رشید و غیور ایران زیر بار معامله شاه نرفت و به عزت رسید. اقای علوی تبار از سرنوشت شاه عبرت بگیر و تسلیم اخرش ذلت و نابودی است. در مقابل مقاومت عزت و استقلال میاورد. ملتی که نتواند جلو دشمنان قسم خورده خود توانایی و ایستادگی نشان دهد ، محکوم به فنا و ذلت است.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    تا این اصلاح طلبا برجام داخلی رو به ملت تحمیل نکنن دست بردار نیستن،دلیل این همه تقلا این طیف به همین خاطره،اگه میکروب ها برای زیستن به فضای عفونی نیاز دارن تندروهای اصلاح طلب هم برای زیست و ادامه حیاتشون نیاز به التهابهای اجتماعی و سیاسی دارن
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    0 1
    اتفاقا برعکس مقاومت منزلت جهانی می آورد که تاکنون هم آورده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس