پدافند

سامانه پدافندی جدید ایران به نام ۱۵ خرداد، بردی بیش از سامانه بوک ام ۳ روسی و پاتریوت مدل ۱ آمریکایی دارد و به خوبی پتانسیل های افزایش برد به ۱۰۰ کیلومتر را در خود جای داده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در کنار طراحی و توسعه انواع موشک‌های کروز و بالستیک، ساخت و به‌روزرسانی موشک‌های ضد هوایی چند سالی است که در نیروهای مسلح کشورمان با شدت در حال پیگیری است بخصوص پس از تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اولویت قرار دادن پدافند و دفاع هوایی. به همین خاطر چندین محصول خوب در این زمینه تا به امروز به تولید رسیده و تلاش‌ها برای بهبود و افزایش توان پدافند هوایی کشور ادامه دارد که جدیدترین آن‌را می توان رونمایی از یک سامانه مهم و مدرن در روز ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ با نام "۱۵ خرداد" دانست.

در مدل پیش بینی و اجرا شده در نیروهای مسلح کشورمان، سپاه پاسداران با الگوگیری از طرح موفق و مدرن "بوک" روسیه، خانواده موشک‌های سری طائر را توسعه داده و سامانه‌هایی مثل سوم خرداد و طبس را به تولید انبوه رسانده است. این سیستم در حال حاضر به نوعی ستون فقرات دفاع هوایی سپاه را تشکیل می دهد. در مقابل، وزارت دفاع برای ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از طرح موشک آمریکایی استاندارد که نمونه‌های اولیه آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور وارد شده بود، طرح موشک‌های سری صیاد را کلید زد.

بیشتر بخوانید:

مرگبارترین توپ دریایی ایران آماده مقابله با موشک‌های کروز شد / تجهیز گلوله‌های «فجر ۲۷» به فیوزهای مجاورتی +عکس

چشم مرموز «اس ۳۰۰» ایران هم رؤیت شد / امکان شناسایی موشک‌های بالستیک دشمن از فاصله ۱۱۱۱ کیلومتری +عکس

صیادها برای دفاع مطمئن به پرواز در می‌آیند

یکی از پروژه‌های اجرا شده در بخش خودکفایی نیروهای مسلح، مربوط به مهندسی معکوس و تولید مجدد موشک استاندارد است که خروجی این برنامه، موشک محراب نامیده می شد که در یگان‌های شناور نداجا نصب شده است. برد موشک محراب در حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر تخمین زده می شود. سری بعدی در این خانواده موشک صیاد ۲ است. این موشک در سال ۱۳۹۲ رونمایی شده و این سامانه نیز در زمینه طراحی کلی از موشک استاندارد الگو گرفته است. موشک صیاد -۲ هر چند تا نزدیک انتهای بدنه شباهت بسیاری به موشک‌های استاندارد / محراب دارد اما مهمترین تفاوت ظاهری آن در شکل بالک کنترلی نصب شده در انتهای بدنه است.

تفاوت دیگر صیاد -۲ با موشک‌های استاندارد موجود در ایران در طول آنها است که با توجه به فاصله نوک دماغه از بال و فاصله بالک از انتهای بال، موشک جدید باید در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کشیده‌تر از نمونه آمریکایی بوده و در واقع به ابعاد نسل‌های جدید موشک استاندارد نزدیک است.

موشک صیاد ۲

این موارد به علاوه تفاوت‌های موجود در اندازه و زوایای لبه حمله و فرار بال دو موشک با وجود مشابهت کلی طرح، نشان دهنده اجرای فرایند طراحی روی موشک ایرانی و نه یک مهندسی معکوس از طرح آمریکایی است. همچنین هر چند از تصاویر نمی‎توان اطلاعات قطعی در زمینه قطر بدنه موشک بدست آورد اما به نظر می‎رسد در صورت بیشتر بودن قطر صیاد -۲ از استاندارد، این اختلاف بسیار اندک است هر چند که تأثیر آن روی برد موشک به دلیل ایجاد فضای بیشتر برای پیشران می‎تواند قابل توجه باشد.

بنا بر این با توجه به اینکه بر مبنای مقایسه با موشک‌های هم رده احتمالاً باید برد موشک صیاد -۲ در حدود ۱۰۰ کیلومتر یا کمتر با بیشینه ارتفاع درگیری کمتر از ۳۰ کیلومتر باشد، لذا این موشک به خوبی بردهای متوسط و ارتفاعات بالا و متوسط را پوشش می‎دهد.

موشک صیاد ۳ جدیدترین عضو خانواده صیاد است.بدنه و ظاهر کلی این موشک شبیه به خانواده استاندارد و باله های انتهایی موشک نیز شبیه به خانواده موشک‌های پاتریوت هستند. در موشک صیاد ۳ با یک حالت ترکیبی از هدایت‌های مختلف برای موشک هستیم. بر اساس آنچه که اعلام شده است از سیستم‌های هدف‌یابی مادون قرمز، راداری نیمه فعال و فعال راداری در صیاد ۳ استفاده شده است. هنوز اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد این سامانه‌ها در موشک مذکور منتشر نشده اما می توان این گونه این احتمال را مطرح کرد که حالت هدایت نیمه فعال راداری برای زمانی است که موشک به سمت هدف شلیک شده و تا قبل از فاز نهایی، اطلاعات لازم را از رادار زمینی دریافت می کند و در صورت لزوم نسبت به تغییر مسیر پروازی اقدام می کند.

موشک صیاد ۳

پرواز با هدایت فعال راداری احتمالاً مربوط به مرحله نهایی است که رادار نصب شده در خود موشک، هدف را کشف کرده و بدون نیاز به به ایستگاه رادار زمینی به سمت هدف حرکت می کند. با وجود رادار فعال در این موشک میزان نیازمندی آن به رادار زمینی کمتر است. در نمونه‌های راداری نیمه فعال تا لحظه برخورد نیاز به حفظ ارتباط با رادار درگیری مستقر در زمین، هوا یا دریا وجود دارد که سامانه مورد نظر را در برابر جنگ الکترونیک دشمن آسیب پذیر می کند.

اما درباره بحث هدایت مادون قرمز احتمالاً از این حالت برای درگیری با اهداف در فاصله کمتر بدون نیاز به استفاده از رادار استفاده می شود. جستجوگر فروسرخی که در سامانه زمینی نصب شده بعد از کاوش فضای مورد نظر هدف را کشف و به موشک منتقل کرده و موشک تا لحظه برخورد با هدایت سامانه مادون قرمز به حرکت خود ادامه می دهد.

سامانه ۱۵ خرداد، جدیدترین عضو خانواده پدافندی ارتش

همانطور که اشاره شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در روز ۱۹ خرداد سال ۹۸، سامانه دفاع هوایی جدیدی را به پدافند هوایی ارتش تحویل داده است. سامانه جدید که ۱۵ خرداد نام دارد از نظر ظاهری شبیه به سری سامانه‌های تلاش بوده و بر اساس اعلام وزیر دفاع از موشک صیاد ۳ بهره می برد.

درباره مشخصات این سامانه، وزیر دفاع گفته است: در شبکه جامع پدافند هوایی کشور لازم است گستره‌ای از سامانه‌های پدافند هوایی با بردهای مختلف از چند کیلومتر تا چند صد کیلومتر به کارگرفته شوند؛ و بر این اساس این سامانه می تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپادهای مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری نماید و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را دارا می‌باشد.

پرتابگر ۴ تایی و موشک صیاد ۳ متعلق به سامانه ۱۵ خرداد

سامانه پدافند هوایی "۱۵ خرداد" قادر است تعداد ۶ هدف را بطور همزمان شناسایی و ردگیری کرده و علیه ۶ هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک پذیری آن می‌باشد، بگونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از ۵ دقیقه است. برد موشک این سامانه برای مقابله با اهداف معمولی ۷۵ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن ۲۷ کیلومتر اعلام شده است.

یکی از نکات مهم درباره سامانه سوم خرداد نسبت به دیگر سیستم‌های مشابه در کشور، افزایش تعداد پرتابگرهای موشکی روی یک کشنده است. قبلاً به صورت معمول هر پرتابگر موشک صیاد حامل ۲ موشک بود که در سامانه ۱۵ خرداد این تعداد به عدد ۴ رسیده و حجم آتش هر واحد از این سامانه را به نسبت مدل‌های قبلی افزایش می دهد. در عین حال قابلیت درگیری همزمان آن با ۶ هدف از جمله دیگر توانایی‌های مهم این سامانه است که پیش از این کم‌تر در سیستم‌های پدافندی بومی ایران دیده شده بود. استفاده از رادار آرایه فازی کنترل آتش در ۱۵ خرداد نیز باعث افزایش مقاومت آن در برابر جنگ الکترونیک دشمن خواهد شد.

پرتاب موشک صیاد ۲ از سامانه تلاش مجهز به پرتابگرهای دو فروندی

پرتابگر ۴ تایی در کنار رادار کنترل آتش سامانه ۱۵ خرداد

در مقام مقایسه باید گفت نسل جدید موشک بوک به اسم مدل "ام ۳ " که یکی از مدرن‌ترین سامانه‌های پدافندی در کلاس خود در دنیا محسوب می شود و ورود آن به ارتش روسیه عمری کمتر از ۳ سال دارد، دارای برد درگیری در حدود ۷۰ کیلومتر است. روس‌ها با توجه به وضعیت تهدیدات هواپایه، امروز اقدام به افزایش تعداد موشک‌ها بر روی پرتابگر بوک ام ۳ و افزایش برد درگیری آنها کرده‌اند. افزایش قدرت رادار برای کشف و شناسایی موشک‌های کروز و اهداف پنهان‌کار از دیگر فعالیت‌های روسیه بر روی بوک مدل ام ۳ است. ارتفاع درگیری موشک بوک ام ۳ بیش از ۳۰ کیلومتر است ولی در هر صورت ارتفاع درگیری ۲۷ کیلومتری صیاد ۳ نیز برای پوشش دادن طیف کاملی از تهدیدات هوایی کفایت می کند.

بر این اساس، سامانه ۱۵ خرداد، بردی بیش از بوک ام ۳ و پاتریوت مدل ۱ دارد (برد و نه ارتفاع) و به خوبی پتانسیل‌های افزایش برد به ۱۰۰ کیلومتر نیز در خود جای داده است. فراموش نکنیم که پلتفرم مورد استفاده برای موشک این سامانه یعنی صیاد ۳، بر اساس موشک استانداردی است که امروز حتی بر اساس آن مدل‌هایی با توانایی خروج از جو زمین و درگیری با ماهواره‌ها و موشک‌های قاره‌پیما در حال حرکت در مدار زمین نیز ساخته شده است.

توسعه سامانه ۱۵ خرداد نشان دهنده این مسئله است که سیستم پدافند هوایی کشور ما عمده تهدیدات را در برد و ارتفاع متوسط رصد کرده که شامل هواپیماهای شکاری بمب‌افکن می شود چراکه امروزه عمده سیستم‌های پدافند هوایی زمین پایه روی این محدوده تمرکز کرده‌اند. در عین حال با داشتن قابلیت درگیری با پهپاد ها و موشک‌های کروز و همچنین افزایش تعداد موشک‌ها به ازای هر کشنده، قدرت آتش پدافند هوایی ارتش برای مقابله با حملات پر حجم هوایی نیز افزایش پیدا کرده است. رسیدن به چنین قابلیت‌هایی که بتوان یک سامانه پدافندی کاملاً ایرانی را با نمونه‌های مشهور پدافندی در روسیه و آمریکا مقایسه کرد، افتخاری است که قطعاً با تکیه بر نیروهای جوان و متخصص داخلی و اعتماد به ظرفیت‌های بومی، امکان رسیدن به آن فراهم شده است؛ چیزی که کمبود آن در سایر بخش‌های کشور به شدت احساس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 14
  • حقیقت تلخه IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    F22 میزنه پودرش میکنه .
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      شکر زیادی میخوره با شما همراه
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      76 16
      منطقتو عقشه
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      شیطان بزرگ به تدریج به چیزهای بزرگتری هم کنار خواهد آمد. چاره ای ندارد.
    • ممملوکی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      51 15
      یادت رفته امریکائی تو جنگ میشا... به خودش!
    • حیدر صالح IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      48 9
      b52 رو هم مثل هولو میزنه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      44 4
      نگران نباش فکر کن فتوشاپه
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      51 22
      امریکا اصلا لازم نیست از اف 22 استفاده کنه. فقط بیشینه تماشا کنه اینا خودشون با اختلاس چیزی از ایران باقی نمیگذارند.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      21 2
      فعلا که توی دریا غرق شده ژاپن داره دنبالش میگرده
    • اریا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      19 0
      عزیزم همین سامانه های وطنی مثل سوم خرداد بودن که اونج تکنولوژی و پنهانکاری امریکا مثل گلوبال هاوک رو به زیر کشیدن و نابود کردن از اجنبی تو چند صد سال اخیر چی بهتون رسیده؟ اگه جوانی که خودش رو تحقیر میکنه هست مثل همون هم جوانی هست که افتخار ایران و دانشمند ایران زمین هست تا کی قراره خود تحقیری و اجنبی پرستی بکنن عده ای از خود باخته
  • AE ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    89 90
    خدا قوت
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    هر قدر نیروهای انقلابی افتخار می آفرینند در عوض غربزده ها ننگ و ذلت پدید می آورند. مرگ بر برجام و کاسبانش...
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    10 66
    یک سوال. چرا کاملا جلو کشنده ( کامیون ) حامل را پوشانده اند ؟
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      25 90
      استتار کردن
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      41 11
      پوشوندن تا تو موتورشون حشره های صحرایی نره، تشریف ببرید جنوب میبینید جلو ماشینو تور میبندن.
    • حیدر صالح IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      30 1
      برای حفاظت خودرو از شعله پیشرانه موشک
    • SC ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      26 10
      اقای 11:50 جلو رادیاتور رو توری می زنند. خودم جنوبی هستم . مجبوری مزخرف توجیه کنی ؟
    • Joseph IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
      4 0
      سلام.عزیز این جا جنوبه حشره به کنار گرمای جنوب بعضی موقع بالا۵۰درجه است مجبورن جلو روبپوشن. یکی به خاطر گرمای هواودوم به خاطر اتش پشت موشک موقع شلیک.بعضی موقع اتفاق میفته که موشک باید از جلو کشنده رد بشه.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    اگر مردم عقل داشتن باشن دیونه نشن تا پنج سال تاده سال دیگه درنظامی دیگه صدردصد در حد روسیه هستیم
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      توسعه ی نامتوازن رو شوروی نفهمید، شد روسیه! ایرانِ زمانِ شاه، از منظر نظامی ژاندارم منطقه بود که الان جزء صفحات تاریخ شده! قدرت، برگرفته از چندین پارامتر هست برادرجان.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      36 84
      منظورت این بود که اگر نظام عقل داشته باشه و مردم را تحت فشار نگذارد
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      27 36
      وقتی همه چیز نابود شده تجهیزات نظامی قراره از چی دفاع کنه؟ امریکا هم میدونه ایران خودش در حال نابودیه. دلیلی نداره کلی هزینه جنگ بکنه.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    احتمالا با این میشه بادبادک رو در ارتفاع 300 متری رهگیری کرده و وسطش یه سوراخ کاشت بادکنک در فاصله 350 متری ترکوند نهایش قدرتش ترکوندن دو تا هلی کوپتر و جنگنده نسل دو و سه باشه
    • مهدی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      غرب زده بدبخت
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      این تحلیل هم در حد سواد و شعور خودته خخخخ
    • خخخخ IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      11 0
      سامانه پایین دستی این زد پهبادتونه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    به نظر میرسد یک نمونه به روز شده از سامانه تلاش باشد.
  • گولاخ امريكايي FR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    78 58
    ارتش نميخواد كه چارتا از اين اراذل اوباش هاي امريكايي از اينا كه تو GTA هستن رو بفرستيم ايران كارتون تمومه .
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    اینام فوتوشاپه فقط وقتی میخوره بدجور می سوزونه
  • علی IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    الله اکبر. زنده باد ایران
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      کافر به الله اکبر. زنده باد ایران منفی می دهی؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    احسنت فراوان
  • امین IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    دم بچه های وزارت دفاع گرم پیشرفت خیلی خوبیه تا عملیاتی شدن سامانه باور،ولی خدایش با بوک ۳ مقایسه نکنید چه از نظر فناوری موشکی و چه فناوری راداری از بوک ام ۳ ضعیف تره تکنولوژی ما براحتی دو دهه از روس ها عقب تره،تو کمیت شاید بهتر از بوک باشه ولی تو کیفیت نه، نمونش موشک ۴۰۰ ک گ سامانه ویتاز مانورپذیری ۲۰ جی ارتفاع درگیری ۵ متر و برد ۱۲۰ ک م مقایسه کنید با صیاد یک تنی با برد ۱۲۰ ک م و مانورپذیری پایین جالب هم وزن بودن صیاد ۲ و ۳ هست ولی با برد خیلی کمتر
    • امیر IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      8 0
      امین جان کسانی که سامانه پانزدهم خرداد را با بوک سه مقایسه می کنند ، بر خلاف شما متخصص نظامی هستند، با وبگردی توی چهارتا سایت نظامی و داشتن اطلاعات سطحی ، کسی متخصص نمیشه .
  • احمد IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    43 88
    بفرستید سوریه. اگر هواپیمای صهیونیستی و آمریکایی انداخت، میشه رقیب اس 300 و اس400 . اگر هم نتونست، ایرادها و اشکالاتش در عمل دربیاد و رفع بشه.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      15 9
      نیست تا حالا اس 300 و اس 400 هواپیما امریکایی انداختن !
    • سعید IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      15 4
      سوریه با اس 200 اف 16 اسراییلی را سرنگون کرد ، حالا یک خود کم بین حقیر آمریکاپرست ، در اوج بلاهت ادعا می کند که اس 300 و اس 400 توان سرنگونی جنگنده آمریکایی را ندارند!!!!داداش بهتره کمتر فیلم هالیوودی نگاه کنی ، در ضمن اگر این جوری بود ، بابت صادرات اس 300 به ایران و اس 400 به ترکیه ، اینقدر آمریکایی ها جیغ و داد نمی کردند.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      2 0
      با s200 دو تا جنگنده اسراییلی زدن، از اون به بعد جنگنده های اسراییل خارج از حریم هوایی سوریه به اهداف حمله کردند، البته یه جاهایی مثل انهدام سامانه دفاع هوایی غیر مسلح پانتسیر از پهپاد انتهاری هارون استفاده کردن
  • حسین AE ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    31 62
    سلام مشرق جان از باور 373 گزارش بده کارش به کجا رسید؟ ممنون
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    36 95
    سلام و خداقوت به تمامی دانشمندان و متخصصین ارتش و سپاه و وزارت دفاع، واقعا دست مریزاد که مایه قوت قلب و افتخار ملت و میهن هستند،انشاءالله همیشه مورد عنایت خدا و آقا امام زمان باشید به کوری چشم صهیون و نوچه هاش
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    54 93
    پیش بسوی موشک ضدماهواره
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      28 0
      اونو با لیزر میزنن موشک نیاز نیست :)
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      5 38
      چشم، ولی راستش دوست عزیز! خیلی به صرفه نیست. تعداد ماهواره های جاسوسی زیادن و هزینه ی ساختِ موشک های مناسب که بتوانند ارتفاع مدار LEO [بین ۳۰۰ تا۸۰۰ کیلومتر از سطح زمین] رو پشتیبانی کنه سرسام آوره!!! ماهواره های زمین ثابتِ GEO هم تقریباً در ارتفاع ۳۵ "هزار" کیلومتری از سطح زمین واقع شدن! والا من ترجیح میدم با این موشک، ماهواره مخابراتی تزریق کنن و یا فضانورد بفرستن تا اینکه باهاش ماهواره بزنن!!
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      0 4
      یه موشک مجهز به کلاهک هسته ای کافیه در مدار لئو منفجر کنن تا هر چی ماهواره جاسوسیه در محدوده گسترده نابود بشه
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    9 44
    این نسخه بروز شده تلاش هست با رادار جدیدتر این باور 373 چی شده!!؟
  • فوق دکترای مکانیک مواد IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    شاید برای دوستان باور کردنی نباشه اما یکی از علت های اصلی ترکیه برای عدم خرید دفاع ضد موشکی از امریکا و حتی لغو احتمالی خرید F-35 و تهدید امریکا به تحریم و رفتن سراغ خرید نسخه های روسی و چینی اعتراض ترک ها به امریکایها نسبت به توسعه بومی نظامی ایران در بخش پدافند هوایی و هوایی هست و ترک ها به امریکایها اعتراض کردن شما بعد 60 سال بردگی غرب و باز شدن کاباره در ترکیه اصلا اجازه بومی سازی فناوری ها رو برخلاف روسیه و چین به ما نمی دید و ایران از ترکیه جلو زده و ما دنبال خرید اس400 و سوخو 57 و جی 31 با هدف تولید بومی اونها هستیم دقیقا به خاطر همین نماینده امریکا چند روز پیش با عصبانیت اومد گفت جنگنده و موشک های ساخت ایران فوتوشاپ هستن..البته اگر دولت اعتدال سیاست های ضد تسلیحاتی رو پیش نمی گرفت و چند سال پیش 90 درصد بودجه نظامی کاهش پیدا نمی کرد و خیلی پروژه ها متوقف نمیشد الآن ما خیلی جلوتر بودیم اصولا در جهان اسلام امریکا فعلا به پشتوانه نفت اعراب بخصوص عربستان استراتژی ضد ایرانی خودش رو با هدف بازگشت ایران به عصر قاجاریه داره ادامه میده و اگر نفت سعودی تمام شه خیلی ها در جهان اسلام مثل عراق به ایران نزدیک میشن
    • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      14 34
      مطلب جالبی بود شاید هم اینطور باشه. ولب برای این حرف منبعی دارین
    • فوق دکترای مکانیک مواد IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      22 9
      من اینو از یکی از بچه های ایرانی مقیم استانبول شنیدم با یک شرکت تسلیحاتی ترکیه به دلایل کاری در ارتباط هستم اصولا از متخصصین کشور بود اما جذب یک شرکت صنایع کامپوزیت در ترکیه شد (با کاهش 85 درصدی بودجه نظامی از سال 92 به بعد و کنسل شدن تولید انبوه خیلی از پروژه های دفاعی در داخل در دولت ضد نظامی گری اعتدال خیلی ها رفتن) اصولا میگه ترکیه از نظر عمق ساخت فناوری نظامی از ایران عقب تر هست و به دلیل قانون سخت کپی رایت در ترکیه دستشون برای کپی کردن محصولات غربی هم بسیار بسته هست و تحریم ها و جرایم بسیار سنگینی داره برعکس داخل ایران که رهاست اما از نظر مدیریت فناوری از ایران جلوتر هست و به لطف دسترسی های تجهیزاتی هر چیزی رو می تونن در کشورشون به مرحله تولید انبوه برسونن چون عمق ساخت داخلی رو لازم نیست طی کنن اماعمق ساخت داخلی زیر سیستم هاشون کمتر از ایران هست اکثر برندهای زیر سیستم های تسلیحات ترکیه هم در اصل ترکی نیستن برندهای آلمانی اتریشی سوئدی سوئیسی فرانس انگلیس کره جنوبی و..هستن که با نام یک برند ترکی تحت نام یک شرکت تخصصی همکار نظامی که یک یا چند قطعه سامانه سلاح رو طراحی کرده با نام اون برند تولید میشن در اصل نوع پیشرفته تری از سی کی دی یا مونتاژ هست اما مونتاژی که به سفارش شما برای یک زیر سیستم از ساب سیستم مجموعه نهایی برای شما صورت می گیره میگفت سر رونمایی از موتور توربوجت اوج و زیر دریایی فاتح و پهپاد آر کیو یا سیمرغ هم اصلا باور نمی کردن ساخت ایران باشه اما به پیشرفت های بخش فضایی و موشکی و پدافندی و هسته ای ایران بیشتر اعتقاد داشتن
  • US ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    35 86
    بومی سازی س-۴۰۰ از اوجب واجبات است.
    • FR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      15 2
      اومد. دوباره سید اوجب اومد.
    • US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      14 0
      من اون آواکسی نیستم، ولی‌ راهش ادامه دارد :)
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    13 70
    اگر واقعا چنین است که میگویید بایستی ظرفیتهای صادراتی بسیاربسیار مناسبی وجود داشته باشد
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    44 74
    واقعا باید به وزارت دفاع برا نام گذاری های بی جهت باید تذکر داد حداقل یه اسم بزارید مثل موشک صیاد بهش کد 1و 2 و3 و4 بدین نمیشه بعد تلاش 1و 2 یهو بشه 15 خرداد کیه این مسول نامگزاری پاچه خوار این نشریه ها هم از ترس توقیف جرئت نشر نظر ندارن انگار که الکی تایپیدم
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
      0 1
      خوب در ایران همین نامگذاری های غلط و بدون سری نشان دهنده عدم یکپارچگی مجموعه های نظامی ایران است و مونتاژ بظر امدن را به ذهن متبادر می کند
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    11 11
    باسلام وتشکرازدستندرکاران سایت مشرق وخداقوت به مدافعان عزیزمیهن بهترنیست به جای موازی کاری باهم افزایی وکنارهم قراردادن دانش وتوانایی بالای متخصصان ارتش وسپاه ومنابع مالی سامانه های مورد نیاز نیروهای مسلح را بصورت مشترک تولید کرددراینصورت هم درهزینه تولید وهم آموزش ونگهداری به صرفه تر برای ماخواهد بودضمن اینکه دراین شرایط تحریم میتوان منابع مالی و نیروی انسانی صرفه جویی شده را صرف سایرپروژه های دفاعی نمود اگرقراره ارتش وسپاه هریک به صورت مجزا نیازهای دفاعی خود را تولید کنند که غالبا ازحیث توانایی و بازدهی دفاعی نزدیک به هم هستند اصولا وجود صنایع دفاع ووزارت دفاع برای چیست؟ آیا این کار اصراف منابع بیت المال مسلمین نیست ؟چه مالی وچه نیروی انسانی
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    ارتش البانی چرندیات خودتون افاضه کنید....چشمتون کور
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    12 46
    همچنین سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در این مراسم طی سخنانی با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت و روز آمد سازی پدافند هوایی کشور در برد‌های پست، متوسط و بلند اظهارداشت: سامانه صیاد ۳ با برد عملیاتی حدود ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی ۲۷ کیلومتر در مقابل تهدیدات هوایی در برد متوسط و بلند طراحی شده است.
  • امیر NL ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    آفرین سپاه
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    موشک صیاد ۳ که طی روزهای اخیر به پدافند هوایی تحویل شده نیز حاوی نکات جالبی در بخش طراحی است. بدنه و ظاهر کلی این موشک شبیه به خانواده استاندارد و باله های انتهایی موشک نیز شبیه به خانواده موشک های پاتریوت هستند. موشک صیاد ۳ دارای ۱۲۰ کیلومتر برد و ارتفاع درگیری ۲۷ کیلومتر است. از نظر ارتفاع درگیری این موشک هم طراز خانواده اس ۳۰۰ است و از نظر برد ۸۰ کیلومتر از اس ۳۰۰ های تحویل شده به ایران پایین تر است. در حقیقت می توان صیاد ۳ را به نوعی پر کننده فاصله بین موشک هایی مثل تور ام ۱، سوم خرداد، طبس و هاوک با موشک اس ۳۰۰ دانست.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      12 16
      منبع کپی شده نوشته رو هم ذکر میکردی خوب میشود :))
    • حسین IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      7 2
      از سایت جنگاوران من اینو قبلا خونده بودم
  • AU ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    16 57
    چرا لوله ی پرتاب موشک روسی استوانه ای هست ولی مال ایران و آمریکا مکعبی هست؟
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      15 6
      فتوشاپ مکعب راحت تر از دایره است.
    • AU ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      11 5
      منظورم مکعب مستطیل هست. یک سوال پرسیدم. چرا این همه رای منفی؟
    • سید IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      1 0
      پاتریوت رو نگاه کنید
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    33 85
    قدرت ما در پدافند هوایی یعنی تضعیف توان هوایی دشمن. واین فعالیت ها یعنی ارامش بخشیدن به اسمان کشور است و دستمریزاد
  • محمد IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    28 98
    درود برتمامی مدافعان پرافتخار( ارتش.سپاه.نیروی.انتظامی.وزارت دفاع.وزارت اطلاعات و...) وطنم پاره تنم ایران عزیز
  • ali IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    دست مریزاد واعدلهم مستطعتم بالقوه... تاکورشوند آنها که نتوانند دید...
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    این افتخار ایرانی است. حمله برای مذاکره و فرستادن انواع وزراء و سفیران و نخست وزیر و 0000 برای میانجی گری فقط برای پیدا کردن نقاط ضعف ما است. چون هر حرف و خواست ما را هزاران بار تحلیل می کنند تا نکات ضعف مارا پیدا نمایند و از ان سوراخ وارد شوند. از تاریخ باید عبرت بگیریم. امریکائی ها 400 قرار داد با سرخ پوستان بستند و زیرش زدند . با لیبی و عراق قرار داد بستند و شخم زدند و با افغانستان و حتی ژآبن قرار داد بستند اما فقط برای سلطه و حتی خود اروپا هم زیر سلطه امریکا است. خلاصه امریکا و در اصل مدیران صهیونست امریکا مانند گرگ هر جا موجودی را تنها و ضعیف پیدا کردند می درند و می خورند. متاسفانه انسان هوشمند هم درست مانند حیوانات عمل می کند و فقط به فرار در مقابل گرگ عمل می کند. باید در مذاکرات بگوئیم ما نفت را فقط مثلا به کره شمالی و چنین مجانی می دهیم از ان ها بخرید. از واردات هر کالائی از امریکاهم خوداری می کنیم. اگر به روستائیان و حتی مراکز بزرگ پرورش طیور اموزش بدهیم دو مطلب خیلی ساده را رعایت نمایند در تولید با کیفیت و ارزان تامین طیور خود کفا می شویم 1- دست انسان نباید با مواد غذائی طیور تماس داشته باشد چون بهر صورت الوده است. لذا با دست کش ضد عفونی شده باد اب وغذا به طیور داد. 2- طیور گاز متان تولید می کنند لذا باید روز ها طیور را به محوطه های باز برد و زیر انها را در سالن ها تمیز نمود. در نتیجه احتیاجی به مصرف بیرو برق برای فن های بزرگ نیست و در تمام موارد اگر روشه ای علمی ساده رعایت شود تولید باکیفیت و ارزان امکان دارد
  • میلیتاریست US ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    به امید پرواز با قاهر و شفق
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    3 40
    چرا ته لانچر باز نمی زارن تا بدنه موشک ذغالی نشود؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    5 52
    پس باور چی شد؟
  • ازاد IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    ماشاالله. کور بشه چشم دشمنا و بدخواها. کور بشه چشم اونایی که تحمل دیدن پیشرفت ایران و ایرانی رو ندارن. همونایی که گزارش رو با عصبانیت می خونن و اخرش میان منفی میدن
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    15 93
    خدا قوت بر دلیر مردان ارتش اسلام....خدایا ملت و رهبر ما را از شر نفوذی ها و خود فروخته های استعمارطلب (اصلاح طلب) مصون بدار و شر خودشان را به خودشان بر گردان..ان ربک لبالاستخر....یا اله المغروقین...
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    62 15
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    12 76
    خداقوت .بامید خدا در خودروسازی و .... این اتفاق خوب و موفق بیفتد.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    27 2
    این شبیه باور 373 است
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    24 59
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ارتشی وسپاهی یک لشکر الهی الله اکبر از این همه نعمت مادی ومعنوی تحت لوای نظام مقدس اسلامی که با هدایتگری فر مانده کل قوا حضرت امام خامنه ای ومقاوت در مقابل استکبار به ثمر نشسته است برای موفقیت همه عزیزان بخصوص متخصصین دفاعی وتولید کنندگان این سیستم دفاعی با ارزش 14 صلوات هدیه نمائیم
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    23 74
    ممطئن بهترشم ساختن رو نمی کنن
  • م ز IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    درود بر انقلاب، درود بر جوان انقلابی، درود بر کار انقلابی. درود بر برنامه انقلابی، درود بر هدف انقلابی. اگر برنامه های نظامی دست غرب پرستان بود. الان باید فلاخن به جنگ دشمن می رفتیم. مثل خیلی از فجایع دیگرشان در اقتصاد، نفت، آموزش پرورش، مدیریت بحرانها، وزارت خارجه و ...........الی الخخخخخخخخ.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    13 76
    خدا رو شکر از این همه تلاش ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    30 13
    سرعت واکنش موشک پایینه
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    باید بسمت افزایش برد موشکهای بالستیک پیش بریم و موشکهای با برد بالاتر از 5000 کیلومتر با قدرت انهدام بسیار بالا درست کنیم تا حال آمریکا و اسراییل و اصلاح لجنهای داخلی نوکرشون بیاد جا
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    21 95
    اگر ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح زمین، ارتفاعِ مؤثر این موشک برای درگیری هست؛ من که راضیم ازشون.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    25 96
    خدا قوت بچه های وزارت دفاع و دانشگاه های صنعتی نظامی که اینقدر مخلص برای ایرانی های قدرشناس کار میکنین و سامانه ها رو بهتر میکنید و حتی وقتی ندارید که جواب یاوه گویی های سینه چاکان استکبار و غرب زده ها رو بدید
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    7 184
    امیدوارم جنگ بشه هم یه استفاده ای بشه ازشون کرد هم ببینیم چه قدر کارایی داره.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    11 4
    پرستو ها همه غلاف کردند تا اطلاع ثانوی
  • عبا دالله IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    18 70
    سلام با درود به شرف فرزندان این ملت باور کنید ما می توانیم اکر متحد باشیم تمام دنیا را حریفیم عزیزان
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    10 29
    چیزی برای دفاع مونده که ازش دفاع کنید؟؟؟ کشور نابود شده طی این 40 سال
    • رامین IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      4 2
      حرف مفت نزن ، چیزی که داره نابود میشه مغز پوسیده امثال شماست که مدام دم از یاس و ناامیدی می زنید ، اگر در این چهل سال چیزی نابود شده بود ، دشمنان این کشور و دنباله های داخلیشان اینقدر جلز و ولز نمی کردند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    5 4
    دارن رو فتوشاپش کار می کنند... اینا فقط فتوشاپ بلدن.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    4 13
    چی ؟ قاطر و شتر؟؟
  • محمد حسین IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    23 26
    تمام سلاح ها عیوبی دارند. تنها سلاحی که نابود نمیشه حتی با بمب اتم و هیدروژنی که در اختیار ماست سلاح ما ایمان ماست
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      2 2
      ملت فعلی ایران که به حسن رای میدن این سلاح رو از دست دادن باید رفت سراغ بمب هیدروژنی
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
      4 7
      وقتی بمب هیدروژنی زد پودرت کرد، اونوقت میفهمی چه حماقتی کردی به جای سلاح رفتی دنبال دعا.
    • سعید IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      5 1
      بمب هیدروژنی و سایر ادوات و تجهیزات و سلاحها و بمبها و موشکها به جای خود و سلاح ایمان هم به جای خود ، چرا مسائل را با هم قاطی می کنید و دچار سفسطه و نغلطه می شوید؟!!!!! همین سلاح ایمان است که حوثی ها توانسته اند در مقابل ائتلاف تا بن دندان مسلح عربی عبری آمریکایی و اروپایی ، مقاومت کنند ( همه نی دانند حوثی ها یک هزارم ائتلاف هم تجهیزات میشرفته ندارند، سلاح ایمان کمبود تجهیزات مادی در مقابل دشمن را تا حد زیادی جبران می کند.
  • حمیز IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    3 2
    بسیار شیک از خوانندگان این پست میخوام که برن و یه نگاهی به سیستم پاتریوت آمریکا هم بندازن!!!! بسیار به هم شبیه هستند چه در شکل و چه در کارایی و برد موشک فوق العادس کار صنایع دفاعی واقعا اینبار از کارشون لذت بردم
  • AU ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    2 0
    فرقش با باور چیه؟
  • مهدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    فقط تو چهل سال با بالاترین تحریم ها و در عین حال با یک بودجه نظامی کم تونستیم اینقدر پیشرفت کنیم این یعنی روحیه جهادی و دست برتر خدا. دم همه بچه های حوزه دفاعی توی ارتش و سپاه گرم. خدا قوت
  • US ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    1 2
    اشتباه میکنید تا این اندازه از این سامانه اطلاعات ارائه میکنید، ما هم جنگنده هامون رو در ارتفاع 60 هزار فوت میفرستیم سراغتون!
  • فرهاد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 1
    الان واسه سیستم پاتریوت آمریکا که اُوردن تو منطقه چیکار کردن !!!؟؟؟
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    به امید بهره برداری از ضد موشک های تاد ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس