روزنامه

برخی اصلاح طلبان با ارائه این آدرس غلط در پی آن هستند تا شرایط کشور را بحرانی و بدون راه حل جا زده و با ناراضی سازی در میان مردم، زمینه آشوب‌های خیابانی را کلید بزنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با رضایت از برجام موشکی و منطقه‌ای، نخست وزیر ژاپن را دست پر برگردانیم

«علی بیگدلی» دیپلمات سابق و از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «آقای آبه با دو هدف به ایران می‌آید. هدف اول این است که از بروز جنگ بین دو کشور جلوگیری کند تا از این طریق، هم ایران و هم آمریکا و البته هم جامعه جهانی را از شرِ هزینه‌های جنگ نظامی خلاص کند. در قدم دوم، حتماً آقای آبه سعی‌اش را به کار می‌گیرد تا چالش فعلی را که روز به روز بیشتر می‌شود، کنترل کند و فضا را به نوعی مدیریت کند تا بلکه ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها اگر همچنان تصمیم به تداوم قطع رابطه دارند، حداقل از جدل و رویارویی‌های ضرررسان ممانعت کنند».

بیگدلی در ادامه گفت: «دستگاه دیپلماسی ایران باید هوشیاری بالایی داشته باشد و هر آنچه لازم است انجام بدهد تا از این طریق، آبه دست خالی تهران را ترک نکند. ما می‌توانیم، ضمن طرح نقطه نظرات‌مان پیشنهادهایی منطقی و مهمی را پیش روی نخست وزیر ژاپن قرار بدهیم تا بتوانیم از سفر نفر اول یکی از مهمترین و محبوبترین کشورهای جهان بهره وری لازم را ببریم».

در حال حاضر اندیشکده ها و تحلیلگران مطرح آمریکایی و حتی مقامات ارشد این کشور به صراحت اذعان کرده‌اند که در مواجهه با ایران به هیچ عنوان گزینه نظامی و جنگ مطرح نیست؛ در حقیقت پاسخ پشیمان کننده ایران، اجازه چنین جسارتی را به طرف آمریکایی نمی‌دهد. تحریم‌ها نیز نتوانسته است ایران را فلج کند. بر همین اساس تنها راه موجود، مذاکره است. اما هدف آمریکا از مذاکره، رسیدن به توافق نیست، بلکه دیکته کردن خواسته‌های خود در جهت خالی کردن دست طرف مقابل از مؤلفه‌های قدرت ساز است.

بر همین اساس بود که «جان کری» - وزیر خارجه دولت اوباما- در آخرین روزهای فعالیتش در دولت گفت که ما برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و حالا نوبت دولت بعدی آمریکاست تا این رویکرد را در حوزه موشکی و منطقه‌ای ادامه دهد.

در روزهای گذشته، روزنامه «ماینیچی» ژاپن در گزارشی به نقل از مقامات آگاه در دولت این کشور با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نوشت: «هدف اصلی این سفر، تشویق تهران به مذاکره با واشنگتن است». همزمان با انتشار این خبر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با «یورنیوز» در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: «در یک سال گذشته رئیس جمهور ترامپ اعلام کرده که ما حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی درباره مسائل مختلف از برنامه هسته‌ای گرفته تا برنامه موشکی و فعالیت‌های نظامی و منطقه‌ای ایران گفت‌وگو کنیم و این موضوع تازه‌ای نیست».

هدف اصلی نخست وزیر ژاپن به ایران، نه ارتقای روابط دوجانبه، بلکه زمینه چینی برای کلیدزدن مذاکره با هدف اجرای برجام موشکی و منطقه‌ای است.

با اینحال متاسفانه طیف اصلاح طلب در ترفندی نخ نما و تکراری با هراس افکنی از سایه جنگ، مدعی است که باید با چوب حراج زدن بر توان موشکی و قدرت منطقه‌ای، نخست وزیر ژاپن دست پر برگردد!

** مشاور کروبی: روحانی باید استعفا دهد، مگر اینکه اختیارات ویژه بگیرد!

«اسماعیل گرامی‌مقدم» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور «مهدی کروبی» -از سران فتنه- در مصاحبه با روزنامه ابتکار گفت: «به عقیده من در شرایط کنونی خود رئیس‌جمهوری نیز باید استعفا دهد چرا که زمانی که نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، ماندن او فایده‌ای ندارد مگر اینکه اختیارات ویژه به او داده شود. به نظر من نه تنها وزرای مستعفی بلکه دیگر وزرا نیز وامانده‌اند و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. خود من با برخی از وزیران که دیدارهایی داشتم، از کاستی‌ها گلایه داشتن به گونه‌ای که حتی از پذیرفتن مسئولیت پشیمان شده بودند. حالا اینکه چرا برخی هنوز مانده‌اند و تاکنون استعفا نداده‌اند دلایلی دارد و یا احتمالاً در آینده استعفا می‌دهند».

گرامی مقدم در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان در دولت حضور ندارند که الان بخواهند از آن خارج شوند. آقای روحانی تمام دولت خود را در اختیار اصولگرایان معتدل گذاشت. درواقع حسن روحانی اصلاح‌طلبان را فقط تا پشت در پاستور راه داد…ناکارآمدی فعلی به عملکرد دولت بر نمی‌گردد چرا که بسیاری از مسائل پیش آمده خارج از اختیار دولت بود و بر او تحمیل شد».

کارشناسان و صاحبنظران- با گرایش‌های مختلف سیاسی- متفق القول هستند که دولت روحانی اختیارات ویژه‌ای دارد، اما متاسفانه اهتمام و اراده‌ای برای بهره مندی از این اختیارات ویژه در دولت وجود ندارد و به همین دلیل، بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده است.

اصلاح طلبان پیش از این پیشنهاد استعفای روحانی را به منتقدان دولت نسبت می‌دادند، اما اولین بار «سعید حجاریان» این پیشنهاد را مغایر با منافع ملی را مطرح کرد. پس از آن «حسین موسویان» از اعضای تیم مذاکره کننده توافق سعدآباد که اکنون در آمریکا اقامت دارد، مدعی شد که نظام باید برای خروج از بن‌بست به «استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس» تن دهد!

برخی اصلاح طلبان با ارائه این آدرس غلط در پی آن هستند تا شرایط کشور را بحرانی و بدون راه حل جا زده و با ناراضی سازی در میان مردم، زمینه آشوب‌های خیابانی را کلید بزنند.

** انتقاد از عملکرد دولت، بازی در زمین ترامپ است!

«سید رضا صالحی امیری» وزیر سابق ارشاد در دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «باور دارم در شرایط فعلی که دولت درگیر تقابل و جنگ مستقیم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با آمریکا است، هر نوع اقدام در راستای تخریب و تضعیف قدرت دولت، چه خواسته و چه ناخواسته بازی در زمین دونالد ترامپ محسوب می‌شود».

صالحی امیری در ادامه نوشت: «در وضعیت امروز ایران تضعیف شرایط دولت و تخریب چهره آن، تضعیف قدرت ملی است و به‌نوعی بازی در زمین آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور محسوب می‌شود. بدون اینکه بخواهیم بررسی کنیم و ببینیم دلایل و انگیزه‌های تخریب‌کنندگان دولت چیست و آنها چه هدفی را از این امر دنبال می‌کنند، می‌توان گفت نتایج این تخریب با هر علت و انگیزه‌ای در راستای خواست آمریکایی‌هاست».

متاسفانه مقامات ارشد دولت آقای روحانی به هر گونه نقد- به خصوص انتقادات دلسوزانه و کارشناسی- برچسب تخریب زده و در پی آن هستند تا به طرق مختلف، دهان منتقدان دولت بسته شود.

بر همین اساس، یک روز می گویند «مخالفان برجام، با اسرائیل همصدا هستند»، روز دیگر می گویند «مخالفان FATF با ترامپ همصدا هستند» و یک روز دیگر می گویند، مخالفان دولت با ترامپ همصدا هستند!

متاسفانه برخورد دولت آقای روحانی با منتقدان هیچگاه محترمانه نبوده است.

برخی دولتمردان پیش از این، منتقدان را با تعابیری همچون: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و» خطاب قرار داده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    93 15
    نمی دونم چرا بسیاری از اصلاح طلبا بوی کثافت و خیانتِ به کشور می دهند؟!
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      5 9
      لازم نیست دست خالی از ایران بره،لطف کنن چن تا سلفی ازش بگیرن این لیست امیدیها!!!
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    86 9
    بله اختیار کافی نداره تا کشور به فنا بده یه چندتا دیگه بدید که دیکه کشور نابود کنه نفوذی ها عوضی
    • AE ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      10 2
      خودمون بهش رای دادیم
    • RO ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      25 5
      من موندم دیگه چه اختیاری باید بهش بدن احتمالن میخواد خدایی کنه صفت خالقیت میخاد
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      6 1
      تنها راه در عرصه موندن اصلاح طلبا ایجاد بحران و و تنش های اجتماعیه، #اصلاح طلبان کاسبان بحران داخلی
  • كله قند بالستيك DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    10 37
    اي كله قندا همش فتوشاپه بديد بره الكي لجبازي نكنيد تا اصلش فرود نيومده رو كلتون .
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      30 2
      به امور مربوط به منقلت برس
    • حواستون باشه IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      18 7
      از موتوری نگیر عزیزم چندبار بگم......اینم توهمت ......خوددانی<<< ______________________________________________________ اجالتا حواستون به پهپادهای یمنی و موشکهای شخم زن باشه اگه در رفتین بیا شعرسرایی کن
    • محمد CA ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      23 16
      سرباز اسراییلی بدبخت خودتو واسه شنا اماده کن.
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    30 2
    خاتمی خودش کیمده که مشاورهش کی باشد مورچه خودش چی که کله پاچه اش چی باشد
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    14 3
    تحریم‌ها نیز نتوانسته است ایران را فلج کند!!!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    32 14
    آنکه گفت "باید با رضایت از برجام موشکی و منطقه‌ای، نخست وزیر ژاپن را دست پر برگردانیم" وطن فروش است!
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      4 2
      برجام های داخلی رو به ملت تحمیل نکنن این اصلاح طلبا دست بردار نیستن،خدا به همه رحم کنه با این تحلیلهایی که اصلاح طلبا دارن
  • محمد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    26 3
    اگر برای این می آید که شروع برجام دیگری را رقم بزند خیلی خیلی غلط کرده که می آید
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    28 6
    ملت از استعفای روحانی خوسحال میشوند وقیمت دلار میشکند وبه زیر شش هزار میرسد
  • ناشناس IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    30 4
    روحانی باید تا اخر دولتش باشه وجواب گوی وعده هاش مگر اینکه خاتمی وهمفکرهاش بگن غلط کردیم واز سیاست کناره گیری کنن مجموعاهمه باهم برن با نوه هاشون بازی کنن تاعمرشان به سراید
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    21 0
    خدا یک باید به شما افساد طلب ها نشان بدهد حظ کنید.همچین که دیگه جرات نکنید حرفی بزنید.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    28 7
    باید ... های منافق داخلی رو سلاخی کنیم
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    30 2
    دقیقا روحانی بگه منظورش از اختیارات ویژه چیه تا جواب محکم بگیره.کشور رو که سپردیم به دیوانه ای مثل روحانی اختیارات ویژه هم بدهیم دیگه هیچی ...باقالی بازکن.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    24 0
    افساد طلب ها خیلی پرروشدند باید روشون رو کم کنند.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    22 1
    افساد طلبان ببنند .دهشون رو تا خدا خودش نبسته.
  • SE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    26 0
    با این آمادگی برای خیانت اصحال طلبی به پایان عمر خود نزدیک میشود
  • SE ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    18 6
    تف به سراپای همدلان امریکای خونخوار از هر تباری
  • حسنا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    6 2
    اگر رئیس محترم جمهور حرف مشاور کروبی را گوش کند در حق ملت محبت کرده است.
  • DE ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    24 3
    تعجبی نیست . آدمیکه غیرت نداشته باشه میشه اصلاح طلب .
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    8 0
    کاری نداره که ،یک نسخه نرم افزار فوتوشاپ تقدیمش کنید بقیه را هم به Adobe مراجعه بدهید.بفرمایید سخنگوی دولت فرستنده شما ظاهرا اعتقاد دارند مشکل از این نرم افزار هست که کاملا تقدیم شد ما بقی هم به عهده خود شرکت سازنده .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    7 3
    فکر کنم درک آقای زیبا کلام از اصلاح اینه که یکی یه ژیلت برداریم ریش هامون رو بزنیم و نونوار بشیم، پس همه پیش به سوی اصلاح!
  • آنتی مزدور IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    11 0
    به آبه همون چیزیو میدیدم که تو والیبال دادیم
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    14 8
    هیچ مذاکره ای صورت نمیگیره آبه بهتره وقت خودشوتلف نکنه ما تسلیم امریکای وحشی وعهد شکن نمیشیم
    • AE ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      8 26
      از طرف خودت حرف بزن افراطی.
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      4 4
      افراطی تویی که به خاطر شکم هسته ای رو دادی و الان به خاطر آلت داری کشور رو لیبی می کنی
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    8 1
    من موندم چطور اصلاح لجنها درخواست تاسیس وزارتخونه کنسرت و قر کمر رو به مجلس ندادن . شاید هم چند تا وزیر دیگه استعفا کنه این کار رو بکنن
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    4 5
    آقای شینزو آبه حمل نامه فدایت شوم ترامپ خطاب به مقامات ایران است تا باب مذاکره دوباره ایران و آمریکا را باز کند
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    4 4
    شینزو آبه حامل نامه فدایت شوم ترامپ خطاب به مقامات ایران است تا باب مذاکره دوباره ایران و آمریکا
  • علی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    0 0
    کدام ... مشاور کروبی است
  • DE ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    4 5
    ما نه از زاپنی ها سخت کوشتریم نه صادق ترین نه شجاع تریم نه درست کارتریم و نه به اندازه زاپنی ها امریکایی کشتیم امریکا با بمب اتم بلایی سر زاپنی ها اورده تا نسلهای خیلی بعد مطیع شدن حالا اگه تن شما هم میخاره بسم الله... ده نود که زاپن بودم سیل و رانش زمین برنجزارهاشونو نابود کرد دولت از امریکا برنج امریکایی وارد کرد که تا سقف سوپر مارکتاشون برنج امریکایی چینده بودن ولی زاپنی ها یه کیسه برنج امریکای نمیخریدن میگفتن کمتر میخوریم تا سال بعد برنج خودمون بدست بیاد ولی ما ایرانی ها هر اشغالی از هر جایی بیاد میخوریم زمان انقلاب همین شماها شلوار امریکایی و اورکت امریکایی تنتون میکردین و مرگ بر امریکا میگفتین....بله.
    • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      4 7
      کسی که درکش از انقلاب و غیرت و مقاومت همین است بهتر است همان اصلاح طلب بماند!!
  • SE ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    4 3
    برجام موشکی را در راست روده اصحالیستها فرو میکنیم تا اصهالشان برای همیشه درمان شود
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    2 2
    روحانی بهترست بمیرد نه اینکه اختیارات ویژه بخواهد بااین بلایی که سر کشور آورده.
  • ع. گ IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 1
    شما که شش ساله کشور رو عقب نگه داشتید این دو سال هم روش
  • اصلاح طلب IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 3
    پیشنهاد می کنم مذاکره موشکی در گام اول با اروپا با اجرای کانال مالی ایتکس درباره کاهش برد و حجم کلاهم موشک هایی مثل شهاب سه سجیل قیام عماد و عاشورا و خرمشهر به زیر 700کیلومتر و کلاهک زیر 500 کیلو صورت بگیره اگر کانال مالی به موضوعات تحریمی گسترش یافت و اگر اینها تضمیم عینی دادن در گام دوم به زیر 700 و در گام نهایی اگر امریکا به برجام برگشت به 300 کیلومتر همینطور به اعراب مثل امارات عربستان بحرین پیشنهاد شراکت در برنامه فضایی رو میدیم و انتقال سایت های پرتاب و مونتاژ موشک به یکی از کشورهای عربی همسایه که از ایران به خط استوا نزدیک تر هستن مثلا امارات یا بحرین و عربستان
  • کربلایی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    14 7
    کسانی‌که‌از‌طرف‌آمریکا‌وغربیها‌به‌ایران‌پیشنهاد‌مذاکره‌میدهند‌‌چه‌از‌داخل‌‌چه‌از‌خارج‌مانند‌‌امان‌نامه‌شمر‌ملعون‌به‌حضرت‌عباس‌(ع)است.مراقب‌باشیم‌از‌اردوگاه‌امام‌خارج‌نشویم‌ومانند‌عباس(ع)رفتار کنیم.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    2 1
    ما ار استعفای آقای پرزیدنت شدیدا استقبال می کنیم
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 6
    لیبرالهای داخلی که سرمایه اسراییل محسوب می شود کاسه داغتر از آش هستند آمریکا اذعان به ناتوانی مقابل انقلاب هستند نوچه های داخلیش بزکش می کنند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس