ترامپ

تیم ترامپ با افرادی که در جنگ، منافع اقتصادی دارند تغییر کرده است. این در کنار رفتار دفاعی ایران به نظر لَری ویلکرسون نشان می‌دهد اگر اکنون جنگی آغاز شود، از سوی آمریکا خواهد بود.

سرویس جهان مشرق- مصاحبه چندی پیش ترامپ با فاکس‌نیوز که در آن اعلام کرد برخلاف تیم امنیتی‌اش طرفدار جنگ با ایران نیست، چندین بار سوژه رسانه‌های منتقد در آمریکا شده و این بار به خاطر جمله‌ای که اذعان ترامپ به فشار شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی برای راه‌انداختن یک جنگ دیگر است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه پیرامون احتمال جنگ با ایران می‌گوید «شوخی که نداریم. ما یک مجموعه صنایع تسلیحاتی داریم که قطعاً طرفدار جنگ هستند». سپس شرح می‌دهد که چگونه فرماندهان نظامی در ابتدای دولتش او را در جلسه‌ای دوره کرده‌اند و همه نقاط جنگ‌خیر جهان را به گونه‌ای به ایران نسبت داده‌اند. او خیلی ترسیده است: «آنها (=ایرانیان) واقعاً قدرتمند بودند».

وزیر دفاع او، پاتریک شاناهان خود یک مرد بوئینگی است که در جنگ، منافع دارد، برخلاف وزیر قبلی جیمز متیس که بیشتر یک ارتشی باتجربه بود. اینکه شاناهان وقتی به جنگ با ایران فکر می‌کند، فقط پیامدهای سودآورش برای صنایع آمریکا را می‌بیند یا پیامدهای تلخش برای نهادهای نظامی و سیاسی آمریکا را مشخص نیست اما مهم این است که با تغییر کامل تیم نظامی- امنیتی در کاخ سفید، حالا دیگر هیچ کسی در رأس هرم اجرایی کشور نیست که مخالف جنگ باشد.

این شرایط در کنار بررسی رفتار دفاعی ایران به نظر لری ویلکرسون نشان می‌دهد اگر اکنون جنگی آغاز شود، از سوی آمریکا خواهد بود. این برخلاف عملیات روانی کاخ سفید است که دائماً تهدید می‌کند ایران نباید دست از پا خطا کند یا در منطقه به تهدید نیروهای آمریکایی دست بزند.

سرهنگ لری ویلکرسون که پیش از این رئیس دفتر کالین پاول به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دوره بوش بوده است، در مصاحبه با Real News هشدار می‌دهد که «ایران، عراق نیست. نمی‌دانم چند بار باید این را بگویم». او می‌گوید دو پیامد منفی در صورت جنگ با ایران وجود دارد:

۱- اگر اکنون تصور می‌کنید که یک اقلیت تندرو در مقابل سیاست‌های شما (آمریکا) ایستاده‌اند، این خیلی بهتر است تا اینکه همه «۸۰ میلیون ایرانی» در مقابل شما بایستند. حمله به ایران موجب می‌شود همه ایرانیان در مقابل شما بایستند در صورتی که شما می‌خواهید ایرانیان در مقابل حکومت خود بایستند.

۲- اگر به ایران حمله کنید، ایران به دلیل تفاوت توانایی‌هایش به حمله شما پاسخ می‌دهد و در این صورت شما هیچ راهی برای ادامه جنگ جز اشغال کامل ایران ندارید چون «بمب‌ها قرار نیست هیچکدام از اهداف ما را برآورده کنند». تازه اگر موفق شوید، این خود یعنی گرفتاری طولانی در یک باتلاق دیگر، بدتر از عراق؛ یک گرفتاری که «این امپراتوری (آمریکا) را برای همیشه فلج می‌کند… این یک فاجعه کامل است».

بخش‌های مهم از مصاحبه ترامپ همراه با تحلیل آن توسط لری ویلرکسون

دلیل اینکه جنگ با ایران پیامدهای شدیدتری از عراق دارد، به نظر ویلرکسون واضح است:

  • ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد، یعنی سه برابر عراق
  • ایران متحدتر است و یکدست‌تر
  • ایران ناهمواری‌هایی دارد که فقط خود ایرانی‌ها به خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند، مثل زاگرس.

ویلکرسون در ادامه مصاحبه تأکید می‌کند آنچه این جزئیات را ممکن است از چشم ترامپ دور نگه دارد، تیم امنیتی-نظامی او است و اینکه ترامپ عادت دارد به صِرفِ ملاحظه کلیات تصمیم بگیرد و الا رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها با «جنگ فاجعه‌بار و احمقانه در عراق در سال ۲۰۰۳» مخالفت کرده است.

دو سال پیش دون پیتیس در سی‌بی‌اس نوشت اگر خیال می‌کنید که ترامپ می‌تواند از زیر فشار این شرکت‌های تسلیحاتی خارج شود، کور خوانده‌اید. وی تعجب می‌کند برخی به این استناد می‌کنند که آمریکا از لحاظ درصدی از بودجه که به مخارج نظامی اختصاص می‌دهد، در جهان رتبه نهم را در اختیار دارد ولی مهم این است که همین درصد از بودجه کلان آمریکا ۱۰ برابر بودجه نظامی روسیه و سه برابر بودجه نظامی چین است که عمده آن به شرکت‌های تسلیحاتی می‌رسد.

این وضعیت که برای چندین دهه در سیاست آمریکا حاکم شده، همان خطری است که آیزنهاور در دهه ۱۹۶۰ هشدار داده بود «کسب غیرقابل توجیه قدرت توسط مجموعه نظامی- صنعتی، خواسته یا ناخواسته».

منبع

https://therealnews.com/stories/trump-says-the-military-industrial-complex-is-pressuring-him-into-a-war-with-iran

https://www.cbc.ca/news/business/whitehouse-trump-afghanistan-economy-1.4258762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    54 24
    به فضل الهی شاخ قلدری شیطان بزرگ شکسته شد.
  • ان حزب الله هم الغالبون IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    20 41
    خیلی احساس خوبی دارم . جنگ بزرگ ترین نعمته . میتونیم تجارب زیادی در جنگ کسب کنیم و خودمون رو برای ظهور آقا آماده کنیم .
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      7 4
      مذهب و ایمون شیطانیات
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      7 1
      خوب چرا برای این نعمت الهی پیش دستی نمیکنید برادر؟
    • قدرت IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      1 0
      خودتو به یه روانپزشک نشون بده.فسادی ک مدیران فاسد دولت روحانی دارند بدتر و بیشتر از ترامپ غریبه ست-فک میکنی آدمای بی مغز تو رکاب امام زمان جایی دارند ک خوشحالی؟!!
  • سرابی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    27 6
    بله مطمئننا گورکنها و سنگ قبر سازها و بیمارسنانها و دیوانه خانه های شماها هم دوسدار جنگ خواهند بود
  • عبدالله IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    36 8
    بسم الله الرحمن الرحیم ؛ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. حضرت امام خمینی (ره). ما دنبال جنگ نیستیم ولی اگر جنگی را آغاز کنید ، مطابق فرمان الهی از ایمان و دین خود دفاع خواهیم کرد چرا که خدای متعال ، جهاد را موجب عزت مسلمانان قرار داده است. خدای متعال به کسانی که در راه او کشته می شوند وعده بهشت جاویدان داده است و جایگاه شما کافران ، دوزخ ابد خواهد بود.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      14 3
      برای دفاع کاملا آماده ایم. چرا که تو سوریه و عراق تمام آموزشها رو مرور کردیم.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    11 20
    رفتار دفاعی ایران! فیلمش پخش شده، کار ایران بوده! ایندفعا دیگه ...
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    44 6
    ما هم قطعا دوست داریم ... جنازه سربازان آمریکایی را تقدیم کنیم.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    22 8
    سرویس بهداشتی های ایران هم قطعا طرفدار جسد دولتمردان شما هستند
  • مهدی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    6 1
    ترامپ میخوای باورکن میخوای باورنکن،صنایع نظامی پیشرفته ایران هم منتظر تست تسلیحات ایران برروی پایگاهها و اهداف متحرک دریائی وزمینی شما هستن،وقتی قیمت نفت پائینه در این شش سال که این خبیث رئیس جمهور ایرانه بزرگترین خدمت او به مردم اروپا وآمریکا بوده.
  • ناشناس IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    10 0
    ترامپ متكبر بالاخره كتك ميخوري نگران نباش اجل دور سر ات مي چرخه.
  • خلیل قاسمی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    1 0
    خب خنده دار است این سوال بارها تکرار شود حالا اگر در دورترین نکته دنیا هم از یک بچه کوچک هم بپرسید خودتان خجالت میکشید از جواب ان بچه وووووو
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    11 1
    زر نزن .فقط قبل حمله حتما برا فرماندها و سرباز هاتون پوشک به مقدار کافی بیارین
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    4 10
    در حمله ی امریکا با خاک یکسان خواهید شد
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 1
    بیا . ما منتظریم . چنان تو دهنی بخوری که تو تاریخ ثبت بشه .
  • علی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    2 0
    بپا بغلو نمالــــی!
  • CA ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 0
    پس اول این شرکت های جنگ افزار سازی و پاسگاههای آمریکا دلشون میخواد اول موشک ایرانی نوش جان کنند. ما که طرفدار جنگ نیستیم ولی اگر جنگی بشه مطمئنا طرف مقابل در دو سه هفته اول آنقدر موشک دریافت خواهد کرد که هیچ نقطه ای بدون دکوراسیون ایرانی نباشد باشد که کامروا شوید.
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 0
    سنگ بزرگ نشانه نزدنه. عجیبه که عراق را با ایران مقایسه میکنید.و این نشانه عدم آگاهی آمریکایی ها نسبت به ماست.
  • سعید LU ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    4 1
    فرصت دار از دست میره ،هر چه سریعتر گارانتی کنید ایران را،با دولا دولا که شتر سواری نمیشه ،اگه ایران قدرت اتمی بدست بیاره دیگه تا قیامت کسی نمی تونه ایران را تهدید کنه،تاریخ و نگاه کنید ایران تو همین ۱۰۰سال اخیر چند بار اشغال شده و مورد تهاجم واقع شده،یک کم واقع بین باشید ،مولفه اصلی قدرت ۶۰ عدد بمب اتمی،به پاکستان نگاه کنید،از تمام کشور های دنیا بخاطر اینکه بمب اتمی داره باج میگیره ،از آمریکا سالانه به صورت ثابت پول میگیره،از عربستان،از چین،از ایران،به اروپا نگاه کنید از زمانیکه بمب اتمی تولید شده و کشور فرانسه و انگلیس و روسیه دارای این قدرت شدند دیگر جنگی اتفاق نیفتاده ،به فاصله بین جنگ جهانی اول و دوم نگاه کنید ۲۷ سال بوده ولی از جنگ جهانی دوم دیگه تا الان که حدود ۷۵ سال میگذره دیگه جنگی رخ نداده،بمب اتم سلاحی که دم دسته که هر وقت افراده کنید هست و هیچ وقت هم به صاحبش خیانت یا پشت نمیکنه،وجاسوس از آب در نمیاد،بدون هیچ منتی خدمت میکنه،تاریخ آئینه اینده است وباید درس گرفت
    • محسن IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      2 1
      دوست عزیز، نظر شما کاملاً درسته و بنده هم صددر صد موافقم. فقط مشکل اینه که ما عُرضه نداشتیم بمب اتمی بسازیم. لطفاً فوری نگید تقصیرِ دولتِ روحانی بود. دولتِ روحانی 6 ساله اومده و مسالۀ هسته ایِ ما سابقۀ حداقل 40 ساله داره. اصلاً چرا در دورانِ هشت سالۀ دولتِ پیشین، که موضوعِ هسته ای رو اون همه در بوق و کرنا کردیم، بمب نساختیم؟ بنده فقط یک جواب به نظرم میرسه: عُرضه نداشتیم!
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      0 2
      11:22 کاش میشد به این حرف شما هزار لایک بزنم دانشمندان کره شمالی پاکسنان سالهاس بمب رو درس کردند ولی دانشمندان ما با اونهمه زمان و وق کشی درس نکردند بلد نبودند
  • DE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 6
    افراطی‌های وطنی پاس می‌دهند، ترامپ آبشار می‌زند
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      6 0
      نامسلمان کسی که برجام رو قبول کرده و هسته ای رو داده رفت افراطی هست یا ترامپی که به خاطر بمب های امی اسراییل و عربستان دنبال محو ایرانه
  • DE ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    7 2
    ترامپ چ: شوخی که نداریم؛ صنایع نظامی ما قطعاً طرفدار جنگ با ایران هستند!//اتفاقا میلیونها مسلمان هم در خاورمیانه شوخی که ندارند قطعا منتظر شماها هستند و ساعت شماری میکنند.
  • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    1 2
    مردک خبر نداره که: هرکه با آل علی(ع) در افتاد ور افتاد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس