کد خبر 964943
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
حسن یزدانی

کشتی گیران ایران در اوزان ۵۷، ۶۱، ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم شانسی برای حضور در جمع ۴ نفر نخست سیدبندی رقابت‌های قهرمانی جهان ندارند و در بین اوزان دیگر نیز تنها حضور علیرضا کریمی در بین ۴ نفر نخست قرار دارد.

به گزارش مشرق، پس از برگزاری تورنمنت بین‌المللی ساساری ایتالیا که امتیاز آن در رنکینگ کشتی‌گیران موثر بود، رده بندی برترین آزادکاران جهان اعلام شد که نگاهی به آن نشان می‌دهد نمایندگان ایران در بیشتر اوزان وضعیت جالبی ندارند، این در حالیست که تا آغاز رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ که از ۲۳ شهریور در قزاقستان برگزار می‌شود، تنها جام یاشاردوغو ترکیه باقی مانده که امتیاز آن در رنکینگ موثر است و کشتی گیران ایران در برخی اوزان می‌توانند با کسب مدال و بسته به شرایط رقبا خود را به جمع ۴ نفر برتر رنکینگ برسانند.

بیشتر بخوانید:

حسن یزدانی: ۲ سال است که هیچ حقوقی نداریم

بر اساس طرح سید بندی اتحادیه جهانی، کشتی گیرانی که در رقابت‌های جهانی، قاره‌ای و رقابت‌های بین المللی دارای طرح سیستم رنکینگ شرکت کنند با توجه به مقام بدست آورده امتیازاتی را بدست خواهند آورد که ۴ نفر برتر هر وزن (از لحاظ کسب امتیاز) در رقابت‌های جهانی و یا المپیک به ترتیب در بالا و پایین جدول (نفرات اول و چهارم در بالا و نفرات دوم و سوم در پایین) قرار می‌گیرند.

کشتی‌گیرانی که در رویدادهای قاره‌ای به مدال‌های طلا، نقره و برنز برسند به ترتیب صاحب ۱۲، ۱۰ و ۸ امتیاز می‌شوند. همچنین کشتی‌گیرانی که در تورنمنت‌های موثر در رنکینگ حاضر شوند با کسب مدال طلا ۸ امتیاز، نقره ۶ امتیاز و برنز ۴ امتیاز دریافت می‌کنند، البته اگر در این تورنمنت‌ها در هر وزن تعداد کشتی‌گیران کمتر از ۱۰ نفر باشد ۶ امتیاز، بین ۱۱ تا ۲۰ نفر ۸ امتیاز و بیشتر از ۲۰ نفر ۱۰ امتیاز به این تعداد امتیاز افزود می‌شود.

در ادامه وضعیت آزادکاران ایران بر اساس جدیدترین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی مورد بررسی قرار گرفته است.


وزن ۵۷ کیلوگرم: اطری با ۲ پله سقوط در رده دوازدهم

در بین ۲۰ نفر نخست رنکینگ که اسامی آنها توسط اتحادیه جهانی اعلام شده، رضا اطری که در رنکینگ قبلی با ۲۰ امتیاز دهم بود در رده بندی جدید با همین مقدار امتیاز دوازدهم است تا دیگر هیچ شانسی برای قرار گرفتن در ۴ رده نخست نداشته باشد.

این در حالیست که وی عازم جام ساساری ایتالیا که امتیاز آن در رنکینگ موثر بود اعزام نشد و سرلک و حاج آقانیا راهی این تورنمنت شدند. در ساساری حاج آقا نیا برنز گرفت و سرلک هم هفتم شد.

وزن ۶۱ کیلوگرم: سقوط ۲ پله‌ای یخکشی و احسانپور

یخکشی و احسانپور در رده بندی قبلی به ترتیب در جایگاه هفتم و نهم قرار داشتند و این امید وجود داشت تا با کسب مدال در جام ساساری و سپس جام یاشاردوغو برای رسیدن به ۴ نفر نخست رنکینگ پیش از رقابت‌های جهانی برسند.

یخکشی نفر پنجم جهان در سال ۲۰۱۸ تنها نماینده ایران در این وزن بود که عازم جام ساساری شد اما در حالی‌که مدال طلا گرفته بود با بی توجهی مسئولان تیم با تی شرت ورزشی بر روی سکو حاضر شد تا به راحتی مدال طلا را از دست بدهد و دیسکالیفه شود.

در رده بندی جدید یخکشی با همان ۲۰ امتیاز قبلی و دو پله سقوط نهم است و احسانپور نیز در رده دهم جای دارد. به این ترتیب در این وزن نیز کشتی گیران ایران شانسی برای قرار گرفتن در میان ۴ نفر نخست رنکینگ ندارند.

وزن ۶۵ کیلوگرم: ایران بدون نماینده در ۲۰ نفر نخست!

در این وزن هیچ کدام از کشتی‌گیران ایران در میان ۲۰ نفر نخست رنکینگ جای ندارند تا در وزن ۶۵ کیلوگرم نیز شانسی برای قرار گرفتن در بین ۴ نفر نخست نداشته باشیم.

در این وزن امیر محمد یزدانی عازم جام ساساری شد که در نهایت به عنوانی بهتر از دهمی نرسید.

وزن ۷۰ کیلوگرم: صعود ۱۱ پله‌ای امامی با برنز جام ساساری

یونس امامی تنها با مدال برنز خود در جام ساساری و ۱۲ امتیازی که گرفت با ۲۸ امتیاز و صعود ۱۱ پله‌ای در رده پنجم رنکینگ قرار دارد.

در این وزن پس از گاژی ماگمدوف روس که با ۹۲ امتیاز در صدر دست نیافتنی است، آدام باتیروف کشتی گیر روسی الاصل بحرین، کایپانوف قزاق و کویاتکوفسکی اوکراینی به ترتیب با ۴۰، ۳۶ و ۳۰ امتیاز در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند و امامی با کسب مدالی خوشرنگ در جام یاشاردوغو می‌تواند خود را در جمع ۴ نفر نخست رنکینگ قرار دهد.

وزن ۷۴ کیلوگرم: ایران بدون نماینده در ۲۰ نفر نخست

در این وزن نیز وضعیت برای کشتی ایران اصلاً مساعد نیست، تا جایی‌که کماکان هیچ کدام از کشتی گیران ایران حتی در بین ۲۰ نفر نخست نیز جایی ندارند!

در این وزن محمد نخودی به جام ساساری رفت که به عنوانی بهتر از نهمی نرسید.

وزن ۷۹ کیلوگرم: تیموری رده هفدهمی هنوز هم شانس دارد

در این وزن نیز ایران نماینده‌ای در جام ساساری نداشت. عزت الله اکبری که دیگر در تیم ملی حضور ندارد با ۲ پله سقوط پانزدهم است و بهمن تیموری دارنده مدال طلای آسیا نیز با ۵ پله سقوط نسبت به آخرین رنکینگ در جایگاه هفدهم قرار دارد.

با این وجود تیموری با ۲۰ امتیاز تنها ۱۰ امتیاز با نفر ۴ رنکینگ فاصله دارد و می‌تواند این اختلاف را با کسب مدالی خوشرنگ در جام یاشاردوغو جبران کند.

وزن ۸۶ کیلوگرم: خطر بیخ گوش حسن یزدانی

هر چند حسن یزدانی کماکان با ۴۳ امتیاز در رده سوم قرار دارد، اما نفرات پایین‌تر از او نیز اختلاف امتیازی چندانی با او ندارند و یزدانی برای اینکه خیال خود را برای قرار گرفتن در بین ۴ نفر نخست راحت کند باید راهی جام یاشاردوغو شود تا با کسب مدال در نهایت به این هدف برسد.

کامران قاسمپور نیز در این وزن با ۳ پله سقوط نسبت به رده بندی ماه گذشته در رده چهاردهم قرار دارد.

این در حالیست که کادر فنی تنها احمد بذری را به جام ساساری فرستاد و این کشتی گیر علی رغم نمایش درخشان و کسب مدال طلا که تحسین اتحادیه جهانی را نیز در پی داشت اما جایی در بین ۲۰ نفر نخست ندارد.

با تصمیم کادر فنی تیم ملی، مسابقه انتخابی این وزن برای حضور در رقابت‌های جهانی تنها با حضور حسن یزدانی و کامران قاسمپور قرار است برگزار شود و بذری با وجود نمایش خوب در جام ساساری در انتخابی حضور نخواهد داشت. البته با توجه به برگزاری مسابقات انتخابی در فاصله کمتر از دو هفته تا جام یاشار دوغو، به احتمال فراوان یزدانی یا قاسمپور به آخرین تورنمنت رنکینگ دار اتحادیه جهانی اعزام نمی‌شوند.

البته با توجه به مصدومیت دیوید تیلور و غیبت او در مسابقات جهانی، یزدانی یک پله بالاتر می‌آید اما ۴-۵ کشتی‌گیر پائین‌تر از او این شانس را دارند تا با کسب مدال در یاشاردوغو، خود را بالا بکشند و از یزدانی عبور کنند.

وزن ۹۲ کیلوگرم: قطعی شدن حضور علیرضا کریمی در جمع ۴ نفر نخست

کریمی که در رده بندی ماه پیش نیز با ۴۵ امتیاز دوم بود، با کسب مدال طلای جام ساساری ۵۹ امتیازی شد و جایگاه خود را در رده دوم و پایین‌تر از جی دن کاکس آمریکایی که با ۷۸ امتیاز صدرنشین است، مستحکم کرد.

در رده بندی جدید ماتسوموتو ژاپنی با ۴۱ امتیاز در رده پنجم است و با توجه به اینکه حداکثر امتیاز کسب طلا در جام یاشاردوغو ۱۸ امتیاز است، به نظر می‌رسد کریمی اگر به جام یاشاردوغو نرود و رقبای پایین‌تر از او در این تورنمنت نیز کشتی بگیرند، باز هم حضور کریمی در جمع ۴ نفر نخست رنکینگ برای حضور در رقابت‌های جهانی قطعی است چرا که نفرات دوم و سوم هر دو روسی هستند و در نهایت یکی از آنها می‌تواند در مسابقات جهانی حاضر باشد. در صورتیکه کریمی در نهایت در رتبه دوم یا سوم بماند و در رقابت‌های جهانی نیز ملی پوش ایران باشد تا دیدار فینال به جدی ترین رقیب خود یعنی جی دن کاکس آمریکایی نمی‌خورد.

ارشک‌محبی که در جام ساساری مقابل کریمی شکست خورد نیز جایی در بین ۲۰ نفر نخست رنکینگ ندارد.

وزن ۹۷ کیلوگرم: یاشاردوغو، میدانی که می‌توانست فرصت طلایی برای رضا یزدانی باشد

رضا یزدانی پس از بازگشت خوب خود به کشتی بعد از ۲ سال دوری که با کسب مدال برنز جام دان کلوف و طلای آسیا همراه بود در رده بندی ماه پیش به جایگاه پنجم صعود کرد. یزدانی اخیراً ۲ پله در رنکینگ جدید سقوط داشته است. البته او با نفر چهارم رنکینگ که اودیکادزه گرجستانی است تنها ۷ امتیاز اختلاف دارد و می‌تواند با اعزام به جام یاشاردوغو به عنوان آخرین فرصت و کسب مدال در این تورنمنت، در نهایت در جمع ۴ نفر نخست رنکینگ قرار گیرد. البته تاریخ مسابقات انتخابی برای اعزام کشتی‌گیران به جام یاشاردوغو چندان مناسب نیست و کشتی گیران حاضر در انتخابی به احتمال فراوان به یاشاردوغو نمی‌روند.

حامد طالبی زرین کمر و عباس فروتن در این وزن عازم جام ساساری شدند که به ترتیب بر سکوی نخست و دوم ایستادند. زرین کمر با این نتیجه در رنکینگ جدید ۱۶ امتیازی شد و در رده بیستم جای دارد اما فروتن در بین ۲۰ نفر نخست جایی ندارد.

وزن ۱۲۵ کیلوگرم: نگاه پرویز هادی به جایگاه طاها آکگل

در این وزن نیز کادر فنی بر خلاف اعلام قبلی تصمیم گرفت هیچ آزادکاری را به تورنمنت ساساری ایتالیا اعزام نکند.

در رنکینگ جدید پرویز هادی کماکان با ۴۱ امتیاز ششم است. هادی با نفر چهارم رنکینگ که طاها آکگل قهرمان جهان و المپیک از ترکیه است تنها ۹ امتیاز اختلاف دارد و می‌تواند با کسب مدال در تورنمنت یاشاردوغو و البته نحوه حضور و نتایج رقبایش در نهایت در بین ۴ نفر نخست قرار گیرد. البته با توجه به میزبانی ترکیه، احتمال حضور آکگل در جام یاشاردوغو نیز زیاد است ضمن اینکه هادی باید دو هفته قبل از جام یاشاردوغو در انتخابی شرکت کند و حضورش در جام یاشاردوغو تقریباً منتفی است.

یدالله محبی نیز در این رده بندی با ۲۰ امتیاز و یک پله سقوط دوازدهم است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس