کد خبر 964790
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
نابودی اسرائیل - نمایه

محافل بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی شلیک موشکی اخیر از سمت سوریه به بلندی های جولان اشغالی و همچنین تحرکات حزب الله در مرز لبنان با منطقه اشغالی مزارع شبعا را موجب نگرانی ارتش این رژیم دانستند.

به گزارش مشرق، یواف لیمور، تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است شلیک موشکی بامداد یکشنبه از سوریه به سمت بلندی‌های جولان و مواضع رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که تنها طرف تعیین کننده قواعد بازی در جبهه شمالی نیست.

وی تاکید کرد شلیک موشکی مذکور نخستین حمله در نوع خود نبوده و طی سال های اخیر موشک هایی به سمت حرمون (نام عبری منطقه جبل الشیخ در بلندی های جولان اشغالی) پرتاب شده است.

نویسنده صهیونیست در تحلیلی که روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرده نوشت: حادثه شلیک موشک اخیر به جولان از سمت سوریه یک چیز استثنایی داشت، اینکه بر خلاف موارد پیشین در ظاهر مستقیماً با رخدادی در ارتباط نبود یعنی به تلافی عملیاتی اسرائیل انجام نشد.

لیمور به نقل از محافل امنیتی بلندپایه در تل آویو آورده است: اسرائیل تا الان نمی‌داند چه کسی عامل پرتاب موشک‌هایی بوده که از مسافتی قریب به سی کیلومتری شلیک شده بود. جایی که طرف‌های زیادی فعالیت می‌کنند که سه مورد آنها از تعرض به اسرائیل نفع می‌برند. یکی سوریه که می‌خواهد نشان بدهد در خاک خود تصمیم گیرنده است، دوم گروه‌های طرفدار ایران یا حزب‌الله که به دنبال انتقام گیری از اسرائیل هستند و سوم گروه‌هایی فلسطینی یا دیگر گروه‌هایی که دستشان به موشک رسیده و تصمیم به انجام عملیاتی گرفتند.

نویسنده با بیان اینکه برای اسرائیل اهمیتی ندارد چه کسی موشک‌ها را پرتاب کرده است، توضیح داد: پاسخ اسرائیل حمله به اهداف سوری بود تا بفهمند صاحب خانه باید مانع عملیات از خاک خود علیه تل آویو شود. این سیاست ثابت اسرائیل درباره غزه هم بکار گرفته می‌شود و اسرائیل در طول سال‌های جنگ حتی قبل از اینکه دولت دمشق، منطقه نزدیک به مرز سوریه با جولان را تحت تسلط بگیرد به هر حمله‌ای از آنجا پاسخ داده است.

لیمور نوشت: با این وجود موشک پراکنی‌ها از سمت سوریه باید اسرائیل را نگران کند؛ چون کسانی در سوریه می‌خواهند اسرائیل را به چالش بکشند و باید برای راه‌هایی جدید در حفظ قدرت بازدارندگی اسرائیل و تحقق اهداف آن در سوریه برنامه ریزی شود.

در همین خصوص یک کانال نیمه رسمی عبری زبان به نقل از منابع امنیتی بلند پایه تل آویو اعلام کرد، ارتش اسرائیل برای احتمال حمله حزب الله علیه نظامیان اسرائیلی در منطقه مزارع شبعا آماده می شود.

این کانال به نقل از منابع بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی گفت: حزب الله درصدد است مزارع شبعا را بار دیگر در دستور کار خود قرار دهد و در هفته‌های اخیر شاهد اتفاقات عدیده‌ای در این منطقه بودیم. از جمله اینکه جوانانی از لبنان پرچم های حزب الله را در نوار مرزی برافراشته کردند.

به گفته این کانال در این روزها که آمریکا در حال میانجی‌گری بین اسرائیل و لبنان برای دستیابی به راه حلی درباره کل مسائل اختلافی بر سر نوار مرزی از جمله منطقه استراتژیک هاردوف است در صورتی که حزب الله این منطقه را از دست بدهد ارتش اسرائیل بعید نمی‌داند که نظامیانش در این منطقه بار دیگر هدف حمله قرار بگیرند.

هاردوف بین دو منطقه کوه‌های حرمون و روستای کفر شوبا واقع شده و نقش پل ارتباطی بین جولان اشغالی با لبنان را بازی می کند و اولین خط دفاعی منطقه حرمون و شهرک های صهیونیست نشین شمال سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهد.

همچنین به اعتقاد این نظامی صهیونیست، به دلیل واقع شدن هاردوف بر سطحی مرتفع، سیطره حزب الله بر آن، به معنای اشراف نظامی رزمندگان حزب بر مناطق پیرامون است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس