حسن روحانی

خبرگزاری دولت از قول یک نماینده مجلس گفته است: رئیس جمهوری برای فرماندهی جنگ اقتصادی به افزایش اختیارات نیاز دارد و ظرفیت های این اختیارات در قانون اساسی پیش بینی شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ارگان دولت: اختیارات روحانی باید افزایش یابد

«سلام امینی»، از نمایندگان اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، طی اظهاراتی گفته است: رئیس جمهوری برای فرماندهی جنگ اقتصادی به افزایش اختیارات نیاز دارد و ظرفیت های این اختیارات در قانون اساسی پیش بینی شده است.

وی شرایط کنونی کشور را شرایط جنگ اقتصادی دانست و تصریح کرد: افزایش اختیارات رئیس جمهوری مستلزم بازنگری در قانون اساسی است و این بازنگری نیز به سازوکارهای خاصی نیاز دارد.

امینی می افزاید: شرایط کنونی کشور به لحاظ اقتصادی با شرایط عادی تفاوت می‌کند؛ اکنون زمانی مشابه جنگ تحمیلی است که خیلی از اختیارات با رئیس جمهوری بود و برخی اختیارات از طرف امام راحل (ره) به رئیس جمهوری وقت تفویض شده بود، ممکن است رئیس قوه مجریه بر اساس مشابهت این دو زمان و همچنین فرماندهی قوی جنگ اقتصادی، بخواهند که اختیارات بیشتری به ایشان تفویض شود. [۱]

*اصرار بر بی اختیاری و کم اختیاری دولت در حالی صورت می گیرد که ناکارآمدی ها و ضعفهای دولت اعتدال در نزد افکار عمومی ظاهر شده است و به نظر نمی رسد که این بهانه توسط مردم پذیرفته شود.

این ادعا همچنین در حالی است که آقایان در ایام تبلیغات انتخاباتی هیچ اشاره ای به آن نداشتند و حتی از این می گفتند که برای رفع مشکلات کشور چاره دارند.

از سوی دیگر، حضور ۲ دوره ای رئیس جمهور روحانی در انتخابات های ریاست جمهوری دولت های یازدهم و دوازدهم نشان می دهد که روحانی دغدغه ای به نام «بی اختیاری یا کم اختیاری» نداشته است.

اشاره به ماجرای «جنگ اقتصادی» و این همانی میان جنگ اقتصادی و جنگ نظامی نیز در حالی است که رئیس جمهور به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی از اختیارات لازم و تامّه برخوردار است. اختیاراتی که حتی شاهدیم برخی از آنها مثل «نظارت بر قیمتها» و یا امیدبخشی به مردم عملاً بصورت کمرنگ اجرا می شود.

در این زمینه یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب به تازگی طی اظهاراتی از این گفت که مسئله روحانی بحث اختیارات نیست و حتی برخی اطرافیان رئیس جمهور مشغول سوء استفاده از اختیارات رئیس جمهور هستند .[۲]

***

تأکید حجاریان بر تشکیل یک نیروی استقلال‌طلب در ایران!

«سعید حجاریان»، از تئوریسین های جریان سیاسی خاص و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک مصاحبه با القای اینکه ایران در شرایط وقوع جنگ قرار دارد و مقاومت مردم نیز «شکننده» شده؛ خواستار تشکیل چیزی به نام «نیروی مقاومت صلح طلب» برای جلوگیری از جنگ شده و در پاسخ به اینکه اگر حاکمیت مانع فعالیت این نیرو شود چه باید کرد؟ گفته است:

«من معتقدم به هر میزان با این نیروی صلح‌طلب برخورد شود، پیام استقلال آن بیشتر مخابره خواهد شد.»

او همچنین ادعا کرده است که این نیرو باید به سمت داخل نشینان جنگ طلب! حمله کرده و آنها را همپیمانان ترامپ معرفی کند و ضمن تلاش برای جلب مشارکت خارجی، برخی نیروهایش را نیز برای رایزنی به خارج از کشور اعزام کند.

حجاریان می گوید: می‌توان نیروهایی را به خارج از کشور اعزام کرد و ایده صلح را ترویج و تحکیم کرد و به‌گمانم، اگر مرکزیت این نیروی صلح‌طلب به‌اصطلاح امتحان پس داده باشد، برچسب نفوذ و برخوردهایی از این جنس ممتنع می‌شود.

او همچنین در خاتمه اظهار کرده است: شاید اگر سال ۵۹، چنین جریانی وجود داشت و در مقابل آغاز جنگ قرار می‌گرفت، ایران از مسیر توسعه دور نمی‌شد. «نیروی مقاومت صلح‌طلب» مانند بالشتک ضربه‌گیر است و درجه تخاصم را کم می‌کند و هر چه حول آن بسیج نیرو صورت بگیرد، مخاصمه دورتر خواهد شد. در مقابل، هر چه صدای صلح‌طلبان ضعیف‌تر شود امکان تخاصم و تصادم افزایش پیدا می‌کند.

حجاریان تأکید کرده است که این نیرو بسیج‌گر مردم نیز خواهد بود. [+]

*حجاریان خود بهتر از هر کسی می داند که این ایده او عملی نخواهد شد. همانطور که طرح گفتگوی تمدنها عملی نشد… چون پیش فرض های چنین تئوری هایی غلط هستند. اما او چرا با وجود این دانستن؛ چنین حرف های عجیبی را مطرح کرده است؟!

پاسخ هنگامی قابل لمس می شود که این صحبت ها را در کنار اظهارات چند وقت اخیر حجاریان مشاهده کنیم...

وعده رویارویی مردم با نیروهای امنیتی در آستانه انتخابات ۹۸، تکیده شدن جامعه ایرانی، عام البلوی بودن فضای جامعه ایران، تمام شدن صبر مردم، استعفای روحانی، بازگشت قویتر موج های طوفان دیماه ۹۶ و غیره...

گزاره هایی که تنها چیزی که کم دارند یک نیروی راهبر و نحله فرماندهی با داعیه استقلال طلبی است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند راهبرد اصلی تیم تئوریسین جریان خاص در سال های اخیر ایجاد «فتنه اقتصادی» است و این اظهارات نیز در راستای همان صورت می گیرد.

تحلیلهای موجود اینطور می گوید که جریانات معاند برای راهبری فتنه آینده به تشکیل یک میلیشیا احتیاج دارند...

***

یک فعال اصلاح طلب تأکید کرد حمایت‌ها و سکوت‌های ما در مقابل لاریجانی اشتباه بود!

آنها دیگر لاریجانی را نمی‌خواهند

«علی تاجرنیا»، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم به تازگی در بخشی از مصاحبه با روزنامه آرمان امروز درباره تعاملات دولت و اصلاح طلبان با دکتر علی لاریجانی اظهار کرده است:

«به‌نظر من آقای لاریجانی به لحاظ نوع مواضع چندان تغییری در رویکردهایش ایجاد نشده است. فراموش نکنیم آنچه موجب شد که آقای لاریجانی مقداری از دولت آقای احمدی‌نژاد کنده شود این بود که در آن دولت به کار گرفته نشد. یادمان باشد که آقای لاریجانی در دولت اول آقای احمدی‌نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و تا آن زمان نیز هیچ مشکلی با دولت آقای احمدی‌نژاد نداشت. به‌نظر من بعضاً حمایت‌ها و سکوت در برابر عملکرد آقای لاریجانی اشتباه بود. در مجلس شاهد هستیم که بنا به ضرورت حفظ موقعیت در کنار لایه‌های تندرو قرار می‌گیرند. حق این بود که آقای لاریجانی که ۳ سال ریاست مجلس را داشت در این مدت به جهت اینکه طبیعتاً مورد حمایت دولت برآمده از اصلاحات بود، تعامل بهتری با این جریان انجام می‌داد، اما سابقه نشان داده که آقای لاریجانی در چنین هنگامه‌ای اصولگرایی است که از جریان اصلاحات فاصله دارد .»[۳]

*جریان اصلاحات با این قبیل رفتارها، خود را به شدت غیر قابل اعتماد ساخته است.

چه اینکه آنها طی روزهای اخیر و با تمام شدن تاریخ مصرف رئیس جمهور روحانی؛ نظیر همین رفتار را را دولت متبوع خودشان نیز در پیش گرفته اند و از این می گویند که روحانی از ما نیست، باید برود و اگر مجلس آینده اصلاح طلب باشد ما در مقابل دولت فعلی خواهیم ایستاد.

این رفتارها همچنین در حالیست که آقایان نهایت استفاده را از تعاملات پیش گفته داشته اند و به واسطه همین تعاملات بود که برجام روحانی و اصلاح طلبان ظرف مدت ۲۰ دقیقه در مجلس به تصویب رسید و یا شاهد حضور رجال جریان چپ بر مناصب رفیع دولت و جایگاه های حساس آن هستیم.

اصلاح طلبان در روزهایی که به دکتر لاریجانی نیاز داشتند تا حدی پیش رفتند که حتی او را کاندیدای مطلوب اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نیز معرفی کردند و دائماً از این می گفتند که لاریجانی نماد یک اصولگرای معقول است!

***

1_www.irna.ir/news/83338051/

2_ mshrgh.ir/963680

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/259602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    33 4
    کاش اصلاح طلبان تهوع آور برای مدتی هم که شده است خفه خوان بگیرند تا مشکلات مردم کمتر شود!!!
    • DE ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      1 19
      ميخوايم جام زهر بسيار تلخي رو به خوردتون بديم .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      14 2
      دولتی که توان برگزاری یک فینال جام حذفی را ندارد و ان را تا سرحد یک بحران اجتماعی ملی پیش میبرد میخواهد بر تمام ارکان یک کشور غالب شود؟؟؟؟؟؟پیشنهاد بنده این است که جناب حسن همین الان جهانگیری را برکنار و یکی مثل قالیباف را با تفویض تمام اختیارات بسیار زیاد خود معاون اول نمایید و خودش به عنوان نخودی فقط امضا کند تا ببیند کار مملکت چطور در جاده صلاح قرار میگیرد
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      13 0
      اون احمقی که حرف از جام زهر زده بهش بگین برو داروهاتو بخور حالت خوب میشه
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      14 0
      خدایا این جماعت واقعا تو کدوم سیاره زندگی می‌کنند «باید نیروهایی را به خارج از کشور اعزام کرد و ایده صلح را ترویج و تحکیم کرد» واقعا فکر می‌کنند مشکلات آمریکا و نوچه‌هایش با ما با این مسخره بازی‌ها حل می‌شود؟؟؟ اسم خودشم گذاشته نظریه‌پرداز!
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      10 0
      کاربر ۹:۰۰ اولا تو و اربابات غلط میکنید بعد هم مادرت به عزات بشیه از بس که بی شرف و بی وطنی
    • محمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      6 0
      ۹:۰۰ منم میخوام یه .... بخوردت بدم
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    21 1
    اینها خیال کرده اند در جامعه جهانی هر قدر بچه مظلوم و تو سری خور و صلح طلب تری باشی بیشتر به تو رحم می کنند! قاجارها خیلی صلح طلب بودند. چون برای دور شدن سایه جنگ با انگلیس راحت به جدا شدن هرات و افغانستان تن دادند. پهلوی ها هم خیلی صلح طلب بودند. چون برای دور شدن سایه جنگ با ترکیه و افغانستان و کشورهای عربی راحت آرارات و هیرمند و بحرین را تحویل دادند. بازرگان هم خیلی صلح طلب بود. چون برای پایان جنگ در کردستان هیات حسن نیت فرستاد و پسادارها را بیرون کرد تا شرایط خودمختاری کردستان را فراهم کند. اگر این صلح طلبها قدرت را در سال 59 در دست داشتند اروند را هم تقدیم صدام می کردند و سایه جنگ را دور می کردند با این منطق که صد سال عایدات اروند جبران یکسال هزینه جنگ را نمی کند. الان هم رسما می گوید استقلال کشور را بدهیم و بشویم یک کشور نرمال. یکی از وابستکان آمریکا و اسراییل. چون به سایه جنگ نمی ارزد.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    26 2
    آره. ما بدجور جنگ طلبیم. آخر این ما بودیم که در آمریکا کودتا کردیم. این ما بودیم که یک دیکتاتوری بزرگ در آمریکا درست کردیم. این ما بودیم که حق توحش از آمریکا گرفتیم. این ما بودیم که آمریکا را تبدیل به خام فروش نفت کردیم. این ما بودیم که حق کاپیتولاسیون در آمریکا برقرار کردیم. این ما بودیم که به آمریکا دستور دادیم هواپیماهای ما را بخرد و به نیابت از ما برود با شوروی و یا شورشیان ظفار بجنگند و صدها کشته بدهد. این ما بودیم که بی اجازه و اطلاع مقامات آمریکا هواپیماهای آنها را برای بمباران ویتنام می بردیم. این ما بودیم که فرهنگمان را بر آمریکا تحمیل کردیم. این ما بودیم که وقتی شاه آمریکا در خال قتل عام مردمش بود از او حمایت کردیم. این ما بودیم که بعد از انقلاب آمریکا از تجزیه طلبان آمریکایی حمایت اطلاعاتی و مالی و تسلیحاتی کردیم. این ما بودیم که صدام را به حمله به آمریکا تشویق کرده و از او حمایت کردیم. این ما بودیم که قرارداد الجزایر را تبدیل به کاغذ پاره کردیم. این ما بودیم که سلاح شیمیایی به صدام دادیم و همه نوع حمایت اطلاعاتی و مالی از او به عمل آوردیم و حتی خلبانان عراقی را با ناوهایمان نجات می دادیم. این ما بودیم که ناوهایمان را به خلیج مکزیک فرستادیم و هواپیماهای مسافری آمریکا را هدف قرار دادیم. این ما بودیم که آمریکا را زیر شدید ترین تحریمهای فلج کننده قرار دادیم. این ما بودیم که بمب اتمی خودمان داشتیم اما آمریکا را به دلیل داشتن برنامه صلح آمیز اتی مجازات کردیم. این ما بودیم که هر روز آمریکا را تهدید کردیم. این ما بودیم که با تاسیس شبکه های متعدد ماهواره ای به امنیت و فرهنگ آمریکا حمله کردیم. این ما بودیم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن کشور فتنه راه انداختیم. این ما بودیم که به آمریکا دستور دادیم دستاورد دانشمندانش را بتن ریزی کند. این ما بودیم که خودمان برجام را بر آمریکا تحمیل کرده و خودمان هم نقض کردیم. و.. می بینید ما چقدر بد هستیم؟ آمریکایی های بیجاره در کشورشان نشسته بودند و ما رفته ایم آن طرف کره زمین اینهمه ظلم به آنها کردیم و هنوز هم دست از سرشان بر نمی داریم! تازه پرچم آمریکا را هم آتش می زنیم! البته که نشان دادیم دوستی طلب نیستیم! این جنگ را آمریکا شروع کرده و ما فقط در حال دفاع هستیم.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    15 1
    چرا این ادمهای مفسد ازاد اند هر خزعبلاتی را سر هم کنند و واسه نظام هزینه تراشی کنند
  • SE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    10 1
    ناهنجاریان قرصهاشو نمیخوره شر و ور میگه
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    9 1
    حسن روحانی مگر سرهنگ است که فرمانده بشود؟!! کدام حرفتان را باور کنیم؟
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    9 1
    ذهن حجاریان متحجر شده و به هذیان گویی افتاده.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    15 0
    لاریجانی و اصلاحات یکی از یک برتر هستن اه اه اه حداقل تو این 40 سال 24 سال اجرائیات کار دست این ها بوده و همه فاجعه از مدیریت همین هاست
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    4 0
    افساد طلب کم بود؟که استقلال طلب هم اضافه شود.اونوقت بشود افساد طلب مستقل.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    6 0
    حجاریان خفه.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    5 0
    با این کاری که روحانی با اقتصاد کرده من به شخصه قبول دارم که بی اختیاری داره خخخخ
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    4 0
    چاکران دولتی بگویند آیا رئیس جمهور از تمام اختیارات فعلی به نحو احسن استفاده کرده است؟ مشکل سر توان فرد است نه اختیارات. کمانگری که قدرت بازویش ده متر است، کمان حرفه ای و ویژه برای چی می خواهد؟ تو همون ده متر رو درست بزن، ممنونت میشیم.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    6 1
    اقای حجاریان مقوله " استقلال" در قاموس سیاسی اصلاح طلبان و غربزدگانی مثل شما معنا ندارد . لطفا عشوه گری نکنید . این حرفها به شما نمیاید . شنیدن واژه استقلال / صلح / حقوق بشر از شما خنده دار است ! شاکله فکری شما چنان که از نظریاتتان و عملکرد 30 ساله تان برمیاید اصولا به هیچگونه استقلال سیاسی و فرهنگی و اقتصادی قائل نیستید .
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    7 0
    حجاریان نفوذی از وقتی که عرصه برایش تنگ شده، داره خود واقعیشو نشون میده.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    5 0
    این اقایان همه شان تاجر نیا هستند حرف مفت می زنند ولی مفت حرف نمی زنند . حجاریان و هم پیاله هایش ا گر این طور حرف نزنند از گرسنگی می میرند پول همین حرفا را می خورند.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    1 0
    لاریجانی ، روحانی ای دیگر است...
  • وطن پرست IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    1 0
    جایی که به نفعشان باشه، موازی کاری و نیروی موازی اشکالی نداره...!!! ما بسیج را داریم، اما این بشر حجاریان ، همیشه سعی در کشف شکاف ها یا خلاها است، بنابراین بهتره بسیج تقویت بشه و گفتمان ایران گرایان ضد بیگانه هم گفتمان دوم باشه، گفتمانی که هنرش زدن پل بین ایران باستان و ایران اسلامی باشه...!! و شاهنامه پتانسیل این گفتمان را داره، برایت از اهریمنان ...!!!
  • DE ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    2 0
    تأکید حجاریان بر تشکیل یک نیروی استقلال‌طلب در ایران!//این وابستگان غربزده هر روز با یک اسمی ملت را مشغول و بیت المال را بین خود تقسیم میکنند.در جواب حجریان به تشکیل نیروی استقلال‌طلب بایستی گفت خر همان خر است میخواهند پالانش را عوض کنند.
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    0 0
    ادمین تنبل شدی////

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس