کد خبر 964225
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
عربستان؛ منزوی‌ترین کشور جهان/ پرداخت رشوه به کشورهای مختلف به چه قیمتی؟!

80 تن از علمای مسلمان ساکن کشورهای غربی در نامه‌ای به حکومت سعودی خواستار عدم اجرای حکم اعدام سه تن از علمای این کشور شدند.

به گزارش مشرق، پس از گزارش منابع خبری از تصمیم عربستان سعودی برای اعدام سه نفر از علمای این کشور از جمله «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری»، ۸۰ تن از علمای مسلمان ساکن کشورهای غربی در نامه‌ای به حکومت سعودی خواستار عدم اجرای این حکم شدند.

به نوشته هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست این نامه به ابتکار «فراز ربانی» عالم پاکستانی ساکن کانادا (۴۵ ساله) نوشته شده است و همه امضاء کنندگان وابسته به اخوان‌المسلمین یا حامیان آن نیستند بلکه در بین آن‌ها علمای سنتی نیز حضور دارند که در غرب از احترام برخودارند و دخالتی در سیاست ندارند و امضای این نامه از سوی آن‌ها خرق عادت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اختلاف در عربستان بر سر عید فطر

طبق این گزارش، بیشتر مساجد کشورهای غربی با پول سعودی‌ها اداره می‌شود و همین مسأله نشان دهنده شجاعت امضاء کنندگان است. بیشتر امضاء کنندگان حامی جریان اخوان‌المسلمین هستند. در بین آن‌ها علمای سلفی نیز حضور دارند که با دولت سعودی ارتباط دارند یا پیش از این داشته‌اند. یک عالم شیعی و چندین استاد دانشگاه غیر مسلمان نیز در میان امضاء کنندگان حضور دارند.

«عبدالله العوده» فرزند «سلمان العوده» و پژوهشگر دانشگاه «جرج تاون» در آمریکا به اکونومیست گفت که حاکمان سعودی می‌خواهند به غرب بگویند که آن‌ها تنها طرفی هستند که حق سخن گفتن از اسلام را دارند و از این رو اخیرا کنفرانسی تحت عنوان «اسلام میانه‌رو» برگزار کرده‌اند اما این نامه حاکمان سعودی را در معرض نقد قرار می‌دهد.

«جاناتان براون» استاد دانشگاه «جرج تاون» نیز گفت: «این نامه آثار مخرب سیاست‌های عربستان سعودی را بر ملا می‌کند؛ «سلمان العوده» و «عوض القرنی» دو فردی هستند که تفکرات مستقلی دارند و می‌توانند به حکومت سعودی در انعکاس تصویر مناسبی از خویش یاری دهند، اما اعدام آن‌ها کاملا نتیجه عکس دارد.»

وب‌سایت میدل ایست آنلاین، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت گذشته به نقل از دو «منبع دولتی» و یکی از نزدیکان این سه روحانی سلفی نوشت که به زودی حکم اعدام این سه تن به اتهام «تروریسم» صادر و بعد از مدت کوتاهی از ماه رمضان اجرا خواهد شد.

سلمان العوده از علمای مشهور سعودی است که سال ۲۰۱۷ پس از آنکه در توییتی خواستار مصالحه بین عربستان سعودی و قطر شد، بازداشت شد. «عوض القرنی» واعظ سنی، نویسنده و دانشگاهی است و «علی العمری» نیز یک مجری معروف است که هر دوی آن‌ها سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شده‌اند.

اخیرا «عائض القرنی»، از مبلغان معروف دولت عربستان سعودی از گذشته و اظهارات خود اعلام برائت و پشیمانی کرده و گفته است که موافق اسلامی است که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی منادی آن است.

اما در خصوص وضعیت فعلی این سه تن، حساب توئیتری «معتقلی الرأی» در تاریخ سوم خرداد گذشته نوشته که «سلمان العوده»، «ناصر العمر» و «عوض القرنی» در بازداشت انفرادی به سر می‌برند و تحت شکنجه قرار دارند و در بسیاری موارد «سعود القحطانی» مشاور پیشین بن سلمان و متهم ردیف اول قتل «جمال خاشقچی» بر روند شکنجه نظارت داشته است.

از زمان آغاز ولی‌عهدی «محمد بن سلمان» در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷، فضا برای علما و شیوخ سعودی در کنار دیگر افراد و شخصیت‌ها بسیار تنگ شده است. به نوشته حساب کاربری «معتقلی الرأی» در توئیتر که اخبار بازداشتی‌های عربستان سعودی را دنبال و منتشر می‌کند، از سپتامبر ۲۰۱۷ تا سپتامبر ۲۰۱۸  نیروهای امنیتی سعودی مجموعا ۱۰۴ نفر را که بیشتر آن‌ها از خطیبان مساجد بودند، بازداشت کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدبهرامى بلوچ CZ ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    1 0
    منتقدنباشد راه درست گم ميشود سازنده راه درست دردستان انتقاد است پذيرش انتقاد سلامت عقل راثابت ميكند
  • DE ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    1 0
    تبت یداابی لهبِ سعودی - بریده باد دست ملک یهودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس