کد خبر 964202
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
ابوذر گوهری

هدف آمریکا از طرح مسئله مذاکره، بازگرداندن ایران به موضع انفعال و عدم واکنش مؤثر و به فراموشی سپردن این واقعیت است که عملاً واشنگتن جنگ اقتصادی را علیه ملت ایران بدون پرداخت هزینه، پیگیری نموده است.

به گزارش مشرق، دکتر ابوذر گوهری کارشناس مسائل آمریکا درکانال تلگرامی خود نوشت:

با تکرار پیشنهاد مذاکراتی آمریکا به ایران در برخی محافل داخلی این شبهه مطرح‌شده است که با توجه به تمایل ترامپ به مذاکره، می‌توان با وی به توافقی رسید که حتی بهتر از برجام باشد! این دسته افراد معتقدند رئیس‌جمهور آمریکا صرف‌نظر از محتوا، صرفاً به دنبال توافقی شکلی با ایران است و لذا باید از این فرصت استفاده کرد و حتی ایده‌های خود را به وی تحمیل کرد و به توافق رسید. در این رابطه ذکر چند نکته لازم است.

بیشتر بخوانید:

اولاً؛ اگر بپذیریم که ترامپ به دنبال توافق شکلی است باید تأکید کرد که بر اساس قاعده، شروع چنین مذاکره‌ای با ترامپ بوده و در ادامه، جزییات مذاکرات مجدد به تیم افراطی و کارشناسی تیم امنیت ملی آمریکا سپرده می‌شود که در عمل شروط ماهوی دوازده‌گانه را همچنان به شکل رسمی در مذاکرات مطرح خواهند کرد. همان کاری که عملاً تیم ترامپ در مذاکرات کارشناسی با کره شمالی انجام داد و باعث اجتناب این کشور از مذاکره مجدد گردید؛ تصریح پیونگ‌یانگ به حذف بولتون و پمپئو از مذاکرات، شاهدی بر این مدعاست.

ثانیاً؛ عدم توجه به این نکته اساسی که دولت پنهان و ساختار حاکمیتی آمریکا در مورد ایران رویکرد خصمانه داشته و عملاً اجازه توافق مؤثر به دولت‌های این کشور صرف‌نظر از دمکرات یا جمهوری‌خواه را نمی‌دهد، می‌تواند خطای تحلیلی جدی به وجود آورد. مخالفت گسترده افکار عمومی، بخش گسترده‌ای از نخبگان حکومتی و غیرحکومتی آمریکا با تنش‌زدایی با ایران، بسیار جدی است. همین امر باعث شد اوباما که برخلاف ساختار به توافق برجام رسید درنهایت ناکام بماند. مسلماً در صورت رسیدن به توافق احتمالی ترامپ با ایران، دولت پنهان آمریکا به شیوه‌های مختلف با این امر مخالفت خواهد کرد و عملاً برخلاف خواست ترامپ حتی کنگره نیز چنین توافقی را تصدیق نخواهد کرد و سرنوشت برجام تکرار خواهد شد.

ثالثاً؛ مذاکره در عمل بده بستان طرفینی است. آنچه آمریکا از ایران می‌خواهد مسائل حساس دفاعی کشور است. ورود به فاز مذاکراتی در این مسائل حیاتی، کشور را به همان روندی می‌کشاند که عراق بعد از جنگ اول خلیج‌فارس تا زمان اشغال با آن مواجه شد؛ روندی که سرانجام بسیار خطرناکی برای کشور خواهد داشت.

رابعاً؛ با در نظر گرفتن این شرایط، آمریکا همچنان تلاش می‌کند با طرح مسئله مذاکره از سویی بر افکار عمومی ایرانیان فشار آورده و توپ را به زمین حاکمیت ایران منتقل کند و از سوی دیگر متحدان اروپایی را جهت فشار بر ایران همراه ساخته و "کانال‌های" احتمالی همکاری اروپا-ایران را مسدود سازد. همچنین شخص ترامپ قصد دارد صرف موضع مذاکره را تبدیل به فضاسازی انتخاباتی به سود خویش نماید.

درنهایت هدف آمریکا از طرح مسئله مذاکره، بازگرداندن ایران به موضع انفعال و عدم واکنش مؤثر و به فراموشی سپردن این واقعیت است که عملاً واشنگتن جنگ اقتصادی را علیه ملت ایران بدون پرداخت هزینه، پیگیری نموده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    حالا که پیش شرط ها برداشته شده بهانه اتون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برید مذاکره کنید خودتون خوشین ملت رو بدبخت کردید بچه هاتون هیچکدوم توی ایران نیستن و توی آمریکا با پول ملت خوش میگزرونن اینجا شما به ما میگی بگو مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس این چه دروغ بزرگیست؟؟؟
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    بر جام خودش به شکلی که دولت روحانی زیر بار آن رفت افتضاح است افتضاح بیرون رفتن آمریکا از آن و برگشتن تحریمها روی آن معطل کردن صنعت هسته ای و..افتضاح دیگر .این که مادل خوش باشیم آمریکا به بر جام برگردداین فریب بزرگ است بر جام با آمریکا بی آمریکا خسران است
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    بر جام خودش به شکلی که دولت روحانی زیر بار آن رفت افتضاح است افتضاح بیرون رفتن آمریکا از آن و برگشتن تحریمها روی آن معطل کردن صنعت هسته ای و..افتضاح دیگر .این که مادل خوش باشیم آمریکا به بر جام برگردداین فریب بزرگ است بر جام با آمریکا بی آمریکا خسران است
  • محسن IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    من نفهمیدم تو این مملکت چقدر کارشناسِ مسائل سیاستِ خارجی داریم! ماشاالله همه کارشناس و دیپلمات تشریف دارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس