میثم مطیعی

شعر «ای نشسته صف اول» پس از ارائه در عید فطر سال ۹۶، امسال در قالب کتابی با همین نام، که شامل اشعار ارائه‌شده توسط میثم مطیعی است، چاپ و عرضه شد و طی روزهای گذشته هم به چاپ دوم رسیده است.

به گزارش مشرق، عید فطر سال ۹۶ بود که میثم مطیعی در برگزاری مراسم نماز عید فطر در تهران، شعر معروف «ای‌نشسته صف اول» را در جمع نمازگزاران خواند و پس از آن، نام این شعر سر زبان‌ها افتاد و رسانه‌ها نیز واکنش‌های مختلفی نسبت به آن داشتند. درباره این شعر، واکنش‌های فردی و شخصی زیادی هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

مطیعی سال ۹۷ هم شعر دیگری با مضمون صف اولی‌ها خواند که متن کاملش در خبر «متن اشعار مطیعی در نماز عید فطر / ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز» قابل دسترسی و مطالعه است. این شعر که در قالب مثنوی بلندوبالایی سروده شده، در واقع دعوت مسئولان و به اصطلاح افراد نشسته در صف اول، به خدمتگزاری بیشتر به مردم است. از جمله ابیات مهم این مثنوی که کلیدواژه «صف اول» هم در آن‌هاست، می‌توان به «ای نشسته صف اول! صف ایثار آنجاست / آن سوی «نرده» … ببین… لذت دیدار آنجاست» یا «صف اول، صف خدمت، صف مردم‌داری / یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری» و «گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست / صف اول منشین، بین جماعت جا هست» اشاره کرد.

با وجود بیان سخنان سیاسی در برخی هیأت‌های مذهبی، عده‌ای بر این عقیده بودند که شعرخوانی سیاسی برای اولین‌بار توسط مطیعی انجام شده است. به هرحال، مطیعی شعر خود را پیش از اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب قرائت کرد.

یکی از اتفاقات خبری که پس از این رویداد به وقوع پیوست، واکنش خودِ مطیعی به حواشی مربوط به شعر خوانده شده بود. او چند روز پس از انتشار خبر شعرخوانی و واکنش‌هایی که نسبت به آن نشان داده شد، ۱۵ تیرماه ۹۶ در یک جلسه مذهبی در هیأت شهدای گمنام، شعر دیگری خواند که چنین مطلعی داشت: «ای دوستان که در صف دوم نشسته‌اید» شعر جدیدی که مطیعی خواند، با این سطور شروع می‌شد: «ای دوستان که در صف دوم نشسته‌اید! / ‏‬ وی دوستان که در صف سوم نشسته‌اید! / ای دوستان که در صف چارم به هردلیل / ‏‬ یا اینکه جایی از صف پنجم نشسته‌اید! / ای دوستان… شما… نه… شما… پشت نرده‌ها» و سخن کلی‌اش هم این بود که روی سخن شعر با همه کسانی بود که در صفوف مختلف نشسته بودند.

با این حال میثم مطیعی در عید فطر سال بعد نیز به خواندن شعری انتقادی درباره وضعیت عمومی جامعه و سیاست و اقتصاد پرداخت که مثل شعر قبلی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. مهمتر از همه این واکنش‌ها اما نمایش مسیری بود که میثم مطیعی به عناون یک مداح اهل بیت در توجه به مسائل روز جامعه نشان داده بود.

علاوه بر حاشیه‌هایی که شعر مطیعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت، اتفاقی هم در بازار نشر افتاد و کتابی با عنوان «ای نشسته صف اول» در حوزه شعر منتشر شد که دربرگیرنده تعدادی شعر انتقادی بود. این اتفاق همزمان با برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رخ داد و به موجب آن، کتاب «ای نشسته صف اول» شامل اشعار اجراشده توسط مطیعی در سال‌های پیش از نماز عید فطر ۹۶ توسط انتشارات کتابستان معرفت چاپ شد. این کتاب با گردآوری محمدرضا وحیدزاده به مرحله چاپ رسید و اشعارش به‌صورت گروهی توسط محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، علی‌محمد مؤدب، مهدی جهاندار، رضا یزدانی و چند شاعر دیگر انقلاب سروده شده بودند.

کتاب مورد نظر ۱۶ مثنوی بلند انتقادی را از شاعران نامبرده در بر می‌گیرد که طی مراسمی در غرفه انتشارات کتابستان در نمایشگاه کتابِ امسال رونمایی و جشن امضایش نیز برگزار شد. در حال حاضر و پس از برگزاری نمایشگاه کتاب، نسخه‌های چاپ دوم این کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

آیا عیدفطر امسال هم شاهد خوانش شعری انتقادی از سوی میثم مطیعی پیش از خطبه‌های عیدفطر خواهیم بود. اگر پیش‌بینی‌ها ستاد استهلال درست باشد چهارشنبه صبح خیلی‌ها منتظر شنیدنش هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 1
    بسوزید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس