کد خبر 963711
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟

استفاده یا عدم استفاده از مکمل‌های سوخت یکی از چالش‌های موجود در میان صاحبان خودرو است. آیا استفاده از این افزودنی‌ها می‌تواند در روند سوخت و ساز خودروها موثر باشد یا تبلیغات این حوزه جنبه تجاری دارد.

به گزارش مشرق، مکمل‌های سوخت یکی از افزودنی‌های رایج برای خودروها به حساب می‌آید که در زمان سوخت‌گیری در کنار بنزین یا گازوئیل به باک خودرو افزوده شده تا عملکرد خودروها را در زمان فعالیت بهبود ببخشد.

این مکمل‌ها با توجه به مواد تشکیل دهنده خود انواع مختلفی دارند که در مدل‌های متفاوت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

تاکنون بارها بر سر ضرورت یا عدم ضرورت استفاده از این مکمل‌ها برای خودرو در میان صاحب نظران صحبت‌هایی شده اما همچنان برخی صاحبان خودرو نسبت به تاثیر این مواد افزودنی ابهاماتی در ذهن خود دارند.

به صورت کلی استفاده از مکمل‌های سوخت با هدف بهبود عملکرد موتور خودرو در سوخت و ساز و افزایش راندمان خودرو دنبال می‌شود.

نگاهی به سطح بازار نشان می‌دهد، انواع مختلف افزودنی‌های سوختی در جایگاه‌های سوخت یا تعمیرگاه‌ها و یا فروشگاه های محصولات خودرویی وجود دارد که در قالب مدل‌های تثبیت کننده‌های سوخت، تقویت کننده‌های اکتان، پاک کننده‌های انژکتورشور و ضد یخ گازوئیل تقسیم می‌شود.
کارکرد این افزودنی‌ها به این صورت است که به طور مثال، تثبیت کننده سوخت با هدف خارج کردن رطوبت و خوردگی از سیستم، تقویت کننده اکتان با هدف روان کننده برای حفاظت از سایش قطعات داخل موتور و افزایش راندمان، پاک کننده‌های انژکتورشور به منظور بهبود عملکرد خودرو در قسمت انژکتور خودرو و در نهایت ضد یخ گازوئیل برای گردش بهتر سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته استفاده از مکمل‌های سوخت با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف متفاوت است و یا اگر خودرو در زمان طولانی مدت خاموش مانده برای شروع آن باید از مکمل متفاوت سوخت استفاده کرد تا با از بین رفتن رسوب داخل سیستم، خودرو به راحتی شروع به کار کند.

برخی کارشناسان خودرو معتقدند در صورتی که طول عمر خودرو و پیمایش آن بالا است، استفاده از این مکمل‌ها می‌تواند اثربخش باشد.
این در شرایطی است که در این بخش نظرات مخالف متعددی نیز وجود دارد به گونه‌ای که کارشناسان و فعالان حوزه پالایش و پخش بارها بر نیاز نبودن استفاده از این مکمل‌ها تاکید داشته و معتقدند که سوخت توزیع شده به میزان لازم افزودنی‌های مورد نیاز را دارد و تبلیغات موجود در این زمینه جنبه تجاری دارد و در موضعی جدی‌تر شرکت پخش فرآورده های نفتی فروش هرگونه مکمل‌های سوخت را در جایگاه‌های سوخت غیرقانونی می‌داند.
**عرضه غیرقانونی مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها
در همین راستا، علی فرجودی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: عرضه و فروش هر نوع مکمل تحت عنوان بهبود اکتان سوخت و یا مواردی از این دست از نظر شرکت ملی پخش مورد تایید نیست و این شرکت عرضه این موارد را مجاز نمی‌داند.

وی افزود: اگر در جایگاهی عرضه هر گونه بهبود دهنده سوخت صورت گیرد تخلف محسوب شده و اگر صاحبان خودرو با این موضوع برخورد کردند می‌توانند از طریق سامانه شکایت و پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به شماره ۰۹۶۲۷ موضوع را اطلاع‌رسانی کرده تا با آن برخورد کنیم.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: استفاده از این دست مکمل‌های نه از سوی سازمان ملی استاندارد و نه از سوی سازمان ملی حفاظت محیط زیست و نه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و آزمایشگاه‌های مرجع مورد تایید بوده و هیچکدام از ادعاهای عرضه‌کنندگان این افزاینده‌ها تحت عنوان اکتان افزا یا مواردی از این دست تایید نمی‌کند.

فرجودی با تاکید بر این مسئله استفاده از مکمل‌های سوخت مورد تایید هیچیک از نهادهای ذیصلاح که در این زمینه صاحب نظر هستند نیست، افزود: هموطنان ما نباید فریب تعدادی از سودجویانی که در قالب تبلیغات نادرست تلاش می‌کنند که این موضوع را جا بیاندازند که این مکمل‌ها تاثیری بر کیفیت سوخت آن‌ها می‌گذارد بخورند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور بنزین معمولی با اکتان ۸۷ بنزین سوپر با اکتان ۹۵ و بنزین یورو ۴ با اکتان ۹۱ و ۹۳ عرضه می‌شود که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است و سوخت یورو نیز به صورت کامل با استانداردهای روز اروپا مطابقت دارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی عنوان کرد: تاکنون هیچیک از مصرف‌کنندگان این سوخت‌ها چالشی با استانداردهای سوخت عرضه شده ندارند و گزارشی در زمینه آسیب‌دیدگی به دلیل استفاده از این سوخت‌ها منتشر نشده است.

فرجودی اعلام کرد: از سوی دیگر گزارشی نیز در خصوص تاثیرات مثبت استفاده از مکمل‌های سوخت در بهبود عملکرد موتور خودرو از جهت نوع سوخت مورد استفاده منتشر نشده است.

وی در پایان از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه عرضه این فرآورده‌ها در جایگاه سوخت اطلاع‌رسانی کرده تا با موضوع رسیدگی شود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 0
    کیفیت بنزین خیلی پایین است ماشین من وقتی بنزین غیر سوپر میزنم تنگی نفس میگیره و هوپ میکشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس