1.jpg

رسانه‌های فارسی‌زبانی که تجمع چندنفره در گوشه و کنار ایران را به خبر یک خود تبدیل می‌کنند در پوشش اخبار راهپیمایی پرشور روز قدس واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند.

به گزارش مشرق، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان حالا چهل سالی است که به فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی و در حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین، «روز قدس» نام گرفته است. راهپیمایی روز قدس فقط به ایران اختصاص ندارد و مردم آزاده عراق و سوریه و یمن و بحرین و الجزایر هم هرساله ندای آزادی قدس را سر می‌دهند.

مردم روزه‌دار کشورمان نیز امسال با حضور پرشور خود در دفاع از حق مردم فلسطین و محکومیت معامله قرن به خیابان‌ها آمدند و حماسه‌ای دیگر خلق کردند.

اما رسانه‌های فارسی زبانی که کوچک‌ترین تجمعات در دورافتاده‌ترین نقطه ایران را پوشش می‌دهند در قبال این راهپیمایی چه واکنشی نشان دادند؟

در ادامه محتوای اخبار منتشر شده در کانال تلگرامی تعدادی از این رسانه‌ها در روز قدس (جمعه ۱۰ خردادماه ۹۸) را بررسی می‌کنیم.

بی‌بی‌سی فارسی

این رسانه سلطنتی انگلیس از آغاز این مراسم هیچ مطلبی درباره راهپیمایی روز قدس منتشر نکرد تا اینکه پس از انتقاد رسانه‌های داخلی مجبور شد در ساعت ۱۹ (پس از گذشت بیش از ۸ ساعت از آغاز مراسم) یک مطلب منتشر کند. اما بی‌بی‌سی در همین تصویر هم سیاست خاص خود را به اجرا گذاشت و تصویری منتشر کرد که اصلاً جمعیت حاضر را نشان نمی‌داد.

صدای آمریکا(VOA)

این رسانه تحت حمایت ایالات متحده نیز در روز قدس ۸۷ خبر را روی خروجی خود قرار داد. جالب آنکه آن‌ها در این روز تجمع چند نفره مردم خاش در اعتراض به کارت سوخت که هیچ تصویری هم از آن موجود نبود را پوشش دادند اما راهپیمایی بی‌شمار مردم روزه‌دار در حمایت از فلسطین را بایکوت کردند.

البته مطلبی مانند «مسابقه زروآزمایی با انگشت شصت پا در بریتانیا» برای این رسانه آمریکایی نیز از درجه اولویت بالایی برخوردار بود.

رادیو فردا

رادیو فردا از دیگر رسانه‌های فارسی زبان نیز از ۳۲ مطلب منتشر شده در کانال تلگرامی‌اش هیچ خبری را درباره برگزاری راهپیمایی روز قدس بازنشر نکرد این درحالی بود که تصویر نوازش یک سگ توسط مدودوف از خبرهایی بود که در پروتکل رسانه‌ای آن‌ها در روز جمعه قرار داشت.

دویچه‌وله فارسی

رسانه آلمانی دویچه‌وله که بخش فارسی‌زبان آن به انتشار اخبار هدفمند درباره ایران اختصاص دارد هم در روز قدس سعی کرد هیچ خبری از راهپیمایی در ایران را پوشش ندهد اما گویا خبر بازگرداندن زباله‌های کانادا توسط فیلیپین برای این رسانه در روز قدس مهم‌تر بوده است.

من‌وتو

اما من‌وتو از شیوه تازه به کار گرفته شده توسط رسانه‌های ضدانقلاب از جمله آمدنیوز استفاده کرد، یعنی فیلم‌های نامعلومی از خلوت بودن راهپیمایی روز قدس را منتشر کرد؛ فیلم‌هایی که اصلاً مشخص نیست برای چه ساعتی و برای چه خیابانی است (عمدتاً محل ضبط ویدئوها مربوط به خیابان‌های فرعی منتهی به مسیر اصلی راهپیمایی است).

در ادامه چند نمونه از ادعاهای مطرح شده در من‌وتو را با هم مرور کنیم.

در بخشی از ویدئو گزارشگر من‌وتو، ادعا می‌شود که این فیلم کل جمعیتی است که از اسلامشهر برای راهپیمایی روز قدس آمده است.

اما بدنیست عوامل این رسانه که بودجه مالی آن‌ها هنوز محل بحث است، فیلم واقعی حضور مردم اسلامشهر در راهپیمایی امسال روز قدس را ببینند.

دانلود

* ادعای دیگر من و تو به جمعیت کم مردم تبریز در این مراسم اختصاص داشت.

ادعایی که قطعاً با دیدن این تصاویر و فیلم‌ها به خنده‌دار بودن این ادعا پی خواهند برد.

* ادعای دیگر من وتو به تهران اختصاص داشت که برای روشن شدن موضوع، آن‌ها را به مشاهده این تصاویر دعوت می‌کنیم:

البته همین وضعیت در همه استان‌های کشورمان نیز وجود داشت که مراجعه به سرویس عکس خبرگزاری‌ها موید این موضوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس