دکتر محسن وفامهر

طراح و مجری اسکله‌های فلزی پل متحرک فاو گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه پس از حمله عراق به ایران نسیمی وزیدن گرفت که احساس مسئولیت در آحاد ملت ایران شکوفا شد.

به گزارش مشرق، طراح و مجری اسکله‌های فلزی پل متحرک فاو با بیان این‌که نخبگان جهادی در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه پس از حمله عراق به ایران نسیمی وزیدن گرفت که احساس مسئولیت در آحاد ملت ایران شکوفا شد.

دکتر «محسن وفامهر» منتخب دومین آئین تندیس فداکاری دانشجویان ایران با بیان این‌که در این دوران همه مسلمانان به دفاع از کشور اسلامی برخاستند، در ادامه اظهار کرد: مردم از همه اقشار به‌ویژه جوانان در عرصه دفاع مقدس حضور یافتند و به‌صورت خودجوش و جهادی وارد عمل شدند.

وی با بیان این‌که این جوانان همگی مبتکر، خلاق و ایده‌پرداز بودند، افزود: آن‌ها با انگیزه الهی وارد میدان شدند که قطعاً با یاری خدا توانستند در پرتو آن فعالیت‌های جهادی نخبگانی را شکل دهند که همگی از اقشار و حرف مختلف با نبوغ و استعداد سرشار بودند که سبب شد در این‌باره هم‌فکری کنند.

طراح و مجری اسکله‌های فلزی پل متحرک فاو با بیان این‌که مقرر بود در جزیره مجنون و فاو و والفجر ۸ پل متحرک فاو و اروندرود اسکله‌های شهید پازوکی برای معبر لشگر حضرت رسول (ص) زده شود، ادامه داد: بدین ترتیب و از طریق این پل نیرو، ادوات سنگین و ماشین‌آلات زرهی به سمت دیگر رود اعزام می‌شد از فراز رود خروشانی با عرض تقریبی ۱ کیلومتر که در مواقع جزر و مد ارتفاع آب به ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر می‌رسید ۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت که اهالی محل از آن به عنوان رودخانه وحشی یاد می‌کردند.

وفامهر با بیان این‌که به ما مأموریت داده شد مسیری را برای عبور لشگر ۲۸ پیرو عملیات بچه‌های والفجر ۸ برای پشتیبانی رزمنگان اسلام باز کنیم، در ادامه خاطرنشان کرد: من در آن سال‌ها سال دوم دانشگاه در رشته عمران بودم که در این رشته صحبتی از سازه پل متحرک نشده بود.

وی با بیان این‌که این اتفاق نقطه عطفی در زندگی من محسوب می‌شود، گفت: البته پیش از اجرای این طرح فعالیت‌هایی چون ساخت نخستین مسجد بین راهی طی ۳ ماه (۹۰ روز) هم‌چنین ساخت پناهگاه‌هایی در عمق ۷ متری زمین در مدت ۹۹ روز را هم داشته‌ام.

منتخب دومین آئین تندیس فداکاری دانشجویان ایران با بیان این‌که ۲۱ پناهگاه چند منظوره برای منطقه ۱۱ آموزش پرورش احداث کردم، افزود: یک پناهگاه هم برای وزارت آموزش پرورش واقع در خیابان ۳۰ تیر در آن زمان ساختم که بعدها به بیمارستان سینا تحویل و تغییر کاربری داد که هم‌اکنون ۱۰ تخت اتاق عمل در آن مستقر است که البته می‌توان در مواقع اضطرار از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده کرد.

وفامهر با بیان این‌که در آن زمان ساخت و ساز پناهگاه‌ها تا ۲ سال طول می‌کشید، ادامه داد: زمان‌بندی، هزینه و بهره‌برداری موثر پل متحرک فاو هم طی ۴۵ روز انجام شد که همگی در شرایط بمباران و جنگی اتفاق افتاد.

وی با تأکید بر این‌که طراحی و اجرای این پل نقطه عطف زندگی من بشمار می‌رود، افزود: هیچ وقت لحظه‌ای که فرمانده لشگر آقای کوثری پل را افتتاح کردند را فراموش نمی‌کنم چون ارزش و اهمیت این پل در آن بود که در معرض دید دشمن بود و نمی‌توانستیم پل عادی را طراحی کنیم.

طراح و مجری اسکله‌های فلزی پل متحرک فاو گفت: دشمن روزی ۱۰ سورتی پرواز در آن منطقه برای بمباران هوایی داشت اما به لطف خدا پل به گونه‌ای طراحی شد تا ادوات زرهی، کامیون‌های پر از مهمات و نیروهای گردان ظرف ۳ دقیقه به آن سوی رودخانه منتقل شوند.

وفامهر با بیان این‌که این طرح نمونه بارزی از حرکت جهادی جمع ۹ نفره بود که هر یک در حوزه کاری خود متبحر بودند، خاطرنشان کرد: برای انتقال کامیون مهمات رزمندگان ناگزیر بودند ۷۰ قایق را بسیج کنند تا با رد کردن موانع از قبیل سیم خاردار و … به دست رزمندگان برسد که زمان زیادی می‌برد و این در حالی است که وقتی ماشه تفنگ ژ س زده می‌شد در هر دقیقه ۶۰۰ تا ۶۵۰ گلوله شلیک می‌کردند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون این طرح در دانشگاه‌های نظامی دنیا تدریس می‌شود، افزود: ما نیز پس از مدت‌ها این اختراع را به ثبت رساندیم.

منتخب دومین آئین تندیس فداکاری دانشجویان ایران با اعتقاد به این‌که دفاع مقدس باعث شکوفایی خلاقیت‌ها در افراد شد، تصریح کرد: فشارها، تهدیدها و تنگناها خلاقیت را در اذهان پرورش داد تا با کمترین ابزار و امکاناتی بیشترین بازدهی حاصل شود.

وفامهر با بیان این‌که روحیه ایثار و فداکاری باید از دوران مدرسه به‌ویژه دوران دبستان و کودکی به فرزندان آموخته شود، گفت: مدرسه، هیئات مذهبی، خانواده، والدین و محیط‌های آموزشی در این زمینه موثر هستند و در نتیجه تعلیم و تربیت دینی و مذهبی است که فرد متعهد و مسئول با روحیه جهادی پرورش می‌یابد.

وی افزود: بدین ترتیب مصداق بارز آیات قرآنی نمود حاصل می‌کند که دوست داشتن کشور از ایمان است که آخرین نمونه بارز آن در امدادرسانی هم‌وطنان در سیل اخیر بود که روحیه ایثارگری و جهادی به صورت الهی در وجود افراد شعله‌ور شد چون زمینه آموزه‌های دینی در آن‌ها وجود داشت.

طراح و مجری اسکله‌های فلزی پل متحرک فاو با انتقاد از کم‌رنگ شدن آموزش‌های عقیدتی و ایدئولوژی در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: با تعلیم و تربیت اسلامی روحیه جهادی و ایثارگری پرورش می‌یابد.

وفامهر با بیان این‌که در سال ۸۴ در دومین آئین تندیس فداکاری دانشجویان ایران دانشجوی دکترا عمران بودم، افزود: برگزاری این قبیل مراسم به تشویق و ترغیب افراد برای تداوم فعالیت و سبقت گرفتن افراد در انجام امور خیر منجر می‌شود و سبب می‌شود که به لحاظ روحی و روانی جامعه‌ای ایده‌آل در مسایل قرآنی اسلامی تربیتی، اخلاقی و حتی علمی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که من در این مراسم با فرزند کوچکم شرکت و به بالای سن رفتم، یادآور شد: به لحاظ مسایل تربیتی هم خواستم تا لوح تقدیر توسط فرزندم گرفته شود که ضمن حفظ جنبه تربیتی خاطره‌ای بیاد ماندنی برای ایشان باشد.

منتخب دومین آئین تندیس فداکاری دانشجویان ایران با بیان این‌که هم‌اکنون در سمت استاد تمام دانشگاه علم و صنعت فعالیت می‌کنم، گفت: پیش از این مدیرکل دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه علم و صنعت بودم که طی ۲ سال ۱۰۰ هزار متر مربع دانشکده و … احداث کردم که از آن جمله دانشکده مهندسی برق، صنایع، علوم پایه، ریاضیات، دانشکده شیمی، طرح و توسعه مسجد در اراک، دانشکده مهندسی در بهشهر و… که همگی با نرخ و تعرفه دولتی و با نوع نگاه و معماری و سازه متفاوت بوده است.

وفامهر با بیان این‌که دو سال هم مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگر دانشگاه بوده است، افزود: طی آن ۲ سال ۱۲۰ نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر معدل بالای ۱۶.۵ را کسب کردند و ۴ نفر (دانشجوی شاهد و ایثارگر) رتبه نخست ۴ رشته در دانشگاه شدند که از آن‌ها تقدیر شد.

وی با اشاره به روز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: شهید «مصطفی وفامهر» پسرعموی بنده هم که جزو خط‌شکن‌ها محسوب می‌شد در روز ۴ خرداد (پس از آزادسازی خرمشهر) به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس