منتجب

یک فعال اصلاح‌طلب از ضرورت برگزاری رفراندوم برای «نظارت شورای نگهبان» سخن گفت!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تقلّب سیاسی ۷۰ درصدی مهرعلیزاده!

«محسن مهرعلیزاده»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: همه می‌دانند اگر در زمان فعلی مسائلی از جمله بیکاری و عدم امکان تامین شغل وجود دارد، به دلیل سیاست‌های دهه شصت در جهت فرزندآوری بیشتر بوده است.

او در ادامه صحبت‌های خود همچنین اظهار می‌کند:

اینکه این دو موضوع یعنی مشکلات درازمدت و توانایی دولت در حل مسائل فعلی را با هم مخلوط کنیم، صحیح نیست. شاید بیش از ۷۰ درصد این مسائل ناشی از مشکلات درازمدت و فشارهایی است که آمریکا با تحریم‌ها بر کشور ما اعمال کرده و کمتر از ۳۰ درصد آن مواردی است که دولت امروز با همه این مسائل نمی‌تواند به نحو مطلوب کار کند و خود را با ضربه‌ای که به پیکر اقتصاد کشور می‌خورد، تنظیم کند. [۱]

*مهرعلیزاده در حالی دامان دولت از تقصیر عمده در مشکلات کشور را پاک می‌کند که کارشناسان ارشد کشور نظر دیگری دارند.

به اذعان عقل و به اعتراف عمده کارشناسان و مقامات ارشد ایران، اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ما کمتر از میانگین ۳۰ درصد است و عامل ۷۰ درصد دیگر مشکلات سوءمدیریت‌ها و تقصیرهای دولت است.

مثلاً چندی قبل، مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران در بخشی از یک مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب اعتمادآنلاین تأکید کرد: تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که آثار تحریم روی اقتصاد کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد است و بقیه آن به رفتارهای اقتصادی خودمان بر می‌گردد .[۲]

مقام معظم رهبری نیز چند سال قبل طی بیاناتی فرمودند: «من، هم در این دولت و هم در دولت قبل گفتم مشکلات اقتصادی ممکن است ۲۰ تا ۴۰ درصد مربوط به تحریم‌ها باشد؛ بقیه مربوط است به ما؛ ما باید درست عمل کنیم. برنامه و مدیریت لازم است .»[۳]

این اظهارات مهرعلیزاده، یکی دیگر از قطعات بازی چندگانه اصلاح‌طلبان برای مبرّی سازی دولت آقای روحانی از مشکلات موجود و مقصّرتراشی برای گرانی‌ها ارزیابی می‌شود.

بازی چندگانه‌ای که که قطعات دیگر آن شامل «کم‌اختیاری روحانی» و «دولت پنهان» است.

جالب آنکه مردم ایران در حالی طی ماه‌های اخیر مشکل گرانی را احساس می‌کنند که مدیران اصلاح‌طلب دولت صراحتاً اعلام کرده‌اند نظارت بر قیمت‌ها را خلاف اصول علم اقتصاد می‌دانند...

گفتنیست، یکی از اصلی‌ترین علل بی‌کارنامگی و ناکارآمدی مدیران اصلاح‌طلب، اعتقاد به جملاتی است که بر زبان مهرعلیزاده نیز جاری شده است.

علی‌الظاهر اینست که آنها کار نمی‌کنند چون معتقدند «۳۰ درصد» ارزش خودکشی ندارد و باید به وسیله لوبیای سحرآمیز مذاکره به دنبال تحقق آن «۷۰ درصد» بود...

***

ابن‌الوقتی فتنه‌ساز و موسوی‌سوز «تاجزاده»

«مصطفی تاجزاده»، فعال اصلاح‌طلب و از عاملان وضع موجود، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، درباره انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ گفته است: از درون و بیرون با موانعی مواجه شده‌ایم که برای اولین بار اصلاح‌طلبان هنوز نتوانسته‌اند برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات به تصمیم قاطع برسند.

او می‌افزاید:

«شاید هم اجماع گذشته را در انتخابات آینده نداشته باشیم. زیرا یک عده معتقدند به هر قیمت باید در انتخابات شرکت کنیم یعنی اگر نامزدهای رده اول ما را رد صلاحیت کردند یک گام کوتاه بیاییم و اگر صلاحیت نامزدهای رده دوم را هم رد کردند، یک قدم دیگر عقب می‌رویم تا بالاخره به یک لیست برسیم. من معتقدم ما نباید به هر قیمت در انتخابات حاضر شویم یعنی اگر نامزدهای اصلی را رد صلاحیت کردند باید به مردم اعلام کنیم ما با این لیست می‌خواستیم در انتخابات شرکت کنیم اما چون نامزدهایمان رد صلاحیت شدند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. در این صورت مسئولیت به عهده شورای نگهبان است. اگر کشور را خوب اداره کردند خدا پشت و پناهشان باد و همینطور ادامه دهند و اگر بد اداره کردند، خواهیم گفت ما این وضع را پیش‌بینی کرده بودیم.»

تاجزاده همچنین ادامه می‌دهد: به هر رو شرایط تغییر کرده است و دیگر نمی‌توانیم بگوییم مردم چون نمی‌خواهیم امثال رسایی در مجلس باشند، بیایید به این لیست رای بدهید. امروز مردم می‌پرسند این نمایندگان قرار است برای ما چه کاری کنند و اساساً چقدر اختیار دارند تا تغییراتی ایجاد کنند؟! اگر آنها از اختیاراتی برخوردار نیستند چرا باید رای داد؟! [۴]

*آقای تاجزاده در تکرار تئوری حضور مشروط حجاریان، طوری صحبت می‌کند که انگار این برای نخستین بار است که اصلاح‌طلبان مشغول تحریم انتخابات و شرط‌گذاری برای آن هستند!

و انگار نه انگار که این جریان خاص سیاسی بود که در جریان انتخابات مجلس هفتم و انتخابات مجلس نهم نیز صراحتاً مرتکب رفتار دشمنانه شرط گذاری و تحریم انتخابات شد.

مسئله مهم‌تر اما اشاره تاجزاده به گزاره همیشگی «خواهیم گفت ما این وضع را پیش‌بینی کرده بودیم!» است.

این در حالی است که تاجزاده و رفقای او از سال ۸۴ به این سو، همانند کاراکتر گلام در سریال گالیور، بصورت کاملاً جوان‌سرانه مدام مشغول بیان گزاره «من می‌دانستم» هستند… و جالب آنکه در این من می‌دانستم‌ها نیز با ملغمه‌ای از راست و ناراست؛ جهانی که تصویر می‌شود که صرفاً جهان منطبق با نیازهای وقت اصلاح‌طلبان است و دست آخر نیز به فتنه منجر می‌شود.

نیازهایی که یک روز محتاج است فدایی روحانی باشد، روز دیگر خواهان استعفای او!

یک روز برای لیست امید «تَکرار می‌کند» و امروز مثل تاجزاده می‌گوید دیگر به این لیست رأی نمی‌دهد.

روز دیگر انتخابات را نامشروع می‌خوانند و روز بعد در انتخابات شرکت می‌کند.

زمانی از این می‌گوید که مشکلات با برجام رفع می‌شود و روز دیگر که مشکلات رفع نمی‌شود می‌گوید چون درباره موشک‌ها مذاکره نکردیم دستاورد نداشتیم و...

بدیهیست که منظور تاجزاده از پیش‌بینی می‌کردیم! در صبح فردای انتخابات ۹۸ نیز همین تلوّن و ابن‌الوقتی است نه چیز دیگر.

به سخن دیگر اینکه؛ ایران اسلامی با یا بدون اصلاح‌طلبان خوب اداره بشود؛ این نیاز وقت و ابن‌الوقتی هسته سخت اصلاحات است که تعیین می‌کند چه چیزی با تیتر «پیش‌بینی» به مردم گفته شود نه واقعیات روز کشور.

اصلاح‌طلبان ثابت کرده‌اند که در شرایطی که ایران اسلامی بر اساس تمام آمارها جز سیرترین کشورهای جهان است؛ همنوا با ترامپ، به مردم ایران خواهند گفت که شما گرسنه‌ترین مردم جهان هستید ![۵]

کما اینکه شخص تاجزاده زمانی گفته بود: این جامعه لجن است؛ گرسنه‌ایم و می‌خواهند بروند دریای مدیترانه .[۶]

همانطور که آنها در سال ۸۸ نیز از روز، شب ساختند و درباره یک انتخابات پرشور و کاملاً قانونی، از این گفتند که تقلّب شده و چند میلیون رأی تغییر کرده!

برخی محافل تحلیلی معتقدند، نیاز امروز اصلاح‌طلبان که به تمام پیش‌بینی‌های آنها سمت و سو داده است؛ ایجاد فضای «فتنه اقتصادی» در کشور است.

نیازهایی که سبب‌ساز اصلی معضلات امروز جبهه اصلاحات و حصر و انزوای سران این جریان خاص سیاسی است.

***

منتجب‌نیا: نظارت شورای نگهبان را به رفراندوم بگذارید!

«رسول منتجب‌نیا»، از فعالان اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز، خواهان برگزاری رفراندوم درباره برخی مقولات از جمله نظارت شورای نگهبان شده است.

او در این باره می‌نویسد:

«موضوع مورد مناقشه دیگر، نظارت شورای نگهبان است. اینکه نظارت این شورا چگونه باید باشد. در ابتدا شورای نگهبان نظارتش را به نظارت استصوابی در تمام مراحل تفسیر کرد و در دوره چهارم مجلس آن را به صورت قانون درآوردند. مساله‌ای که اختلافات و تشنج‌های فراوانی را در پی داشت و در دوره‌های مختلف انتخابات خسارت ‎ های قابل‌توجهی را به ملت و نظام وارد می‌کند.»

منتجب‌نیا در خاتمه نیز تصریح کرده است:

«بنابراین ما موارد زیادی داریم که محل اختلاف هستند و همان‌طور که می‌بینید، تا به امروز ارگانی نبوده که بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند و به نتیجه برساند. بهترین راه همان است که اصل ۵۹ قانون اساسی می ‎ گوید؛ یعنی ارجاع این موضوعات مورد اختلاف به مردم. چون مردم تصمیم گیرنده هستند و دولت خدمتگزار مردم است. از این منظر اشاره رئیس جمهوری به موضوع همه‌پرسی اهمیت پیدا می‌کند. فرصت و امکان همه‌پرسی که تاکنون چندان مورد استفاده واقع نشده، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به کار بیاید و باعث رفع مشکلات شود و ما را از بسیاری از بن‌بست‌ها خارج کند.» [۷]

*اظهارات منتجب‌نیا در حالی است که هیچ عقلی در هیچ نظام دموکراتیکی در جهان، واضحات عقلانی را به رفراندوم نمی‌گذارد.

ضمن اینکه اگر تعدادی از رجال سیاسی کهنسال درباره یک مسئله سیاسی شبهه یا ان‌قلت داشته باشند؛ این مسئله دلیلی بر برگزاری رفراندوم نیست.

زیرا راه رفع شبهه، نه رفراندوم! که مطالعه و تفکر و مباحثه است. چیزی که عملاً در اردوگاه اصلاحات وجود ندارد و موجب شیوع پیرمغزی در این اردوگاه شده است.

مسئله نظارت تامّه یا استصوابی مقوله‌ای است که در تمام نظامات دنیا و در چارچوب دادگاه‌های قانون اساسی، شوراهای نظارت، نظارت‌های وزارت کشور و غیره وجود دارد و جالب آنکه در هیچیک از این نظامات هم گویا قوه عاقله‌ای پیدا نشده که مدعی مناقشه‌برانگیز بودن این نظارت‌ها باشد و برای آنها درخواست برگزاری رفراندوم کند!

بدیهیست که مسئله همه‌پرسی و انتخابات، هرگز به معنی گذاشتن گزینه‌های غیر عقلانی در سبد انتخاب مردم نیست بلکه عقلانیت و منطق تأیید می‌کند که باید گزینه‌هایی در سبد انتخاب مردم قرار بگیرند که عقلانیت نیز آنها را تأیید کند.

***

1_ https://www.khabardaan.ir/News/547281.html

2_ mshrgh.ir/951532

3_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=32016

4_ https://etemadonline.com/content/308885

5_ mshrgh.ir/944980

6_ mshrgh.ir/891831

7_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/259343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    35 8
    خدا دهانتان را بشکند. رهبر معظم انقلاب فرمودند سیاست فرزند کم زندگی بهتر اشتباه بود اونوقت مسئول ظاهرالصلاح چی میگه. کی میشه شر شما از انقلاب کم بشه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    32 5
    آقای منتجب نیا ! تو بیا گند رفقای اصلاح طلب شورای شهرت رو که بدون نظارت شورای نگهبان وارد شدن جمع کن ،نمیخواد از این پیشنهادها بدی..
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
      34 4
      در جمع بندی سخنان سخیف این جماعت به این نتیجه می رسیم که اصلاح طلبان تهوع آورند!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    32 5
    اگه جمعیت ایران به اندازه سال 60 هم بود این اصلاح طلبان بی عرضه و دنباله های تدبیریشون، بازهم عرضه مملکت داری نداشتند.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    20 4
    رفراندوم محدوده قانونی در قانون اساسی دارد در مورد تکلیف یک نهاد اساسی مانند شورای نگهبان رفراندوم برگزار نمی کنند شما سواد اگر داری این اظهارات شما فتنه انگیزی است و عمدا برای سست کردن نهاد شورای نگهبان مطرح می کنی بهتر است در مورد مسلمان بودن شما رفر اندوم بگذاریم یا در مورد ایرانی بودن اصلاح طلبان و یا خائن بودن و نبودنشان
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    17 3
    دست اصلاح طلبان دست خیانت است تا حالا کشور ما از این جماعت جز خیانت و دغل و تقلب وجر زنی مطلب دیگری ندیده است. از زمانی که خاتمی امد این مملکت رو به افول رفت خداوند شر این جماعت را از سر ایران عزیر اسلامی و تشیع و ا سلام کم کند .
  • بهزاد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    14 5
    اون که کت وشلواری است که وابسته به نهضت ازادی ونفاق وفتنه گر شناخته شده است عرد ناشتا میدهد . ولی این که لباده پوشیده ولباس روحانیت را غصب کرده دارد به اسلام وشریعت اسلامی مان توهین میکند باید اول این لباس را از تنش در بیاورد وبعد علیه شورای نگهبان مخالفت بکند مفت خور نانونمک امکامزمان که خوردی به اینجاها رسیدی مثل گوشت سگ وخوکحرامت باشه که علیه دین اقدام نکنی
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    14 3
    باز این اسهال طلب حرف زد
  • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    16 3
    از دامان تَکرار چه مونگول هایی پا به عرصه سیاست ایران مقتدر گذاشتند دوران بزن دررو شما هم تمام شده
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    16 4
    چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید حال روز فعلی اصلاح طلبان است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    14 4
    وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾ و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد مى‏ گويند ما خود اصلاحگريم (۱۱) أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۲﴾ بهوش باشيد كه آنان فسادگرانند ليكن نمى‏ فهمند (۱۲) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۱۳﴾ و چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ايمان آوردند شما هم ايمان بياوريد مى‏ گويند آيا همان گونه كه كم خردان ايمان آورده‏ اند ايمان بياوريم هشدار كه آنان همان كم‏خردانند ولى نمى‏ دانند (۱۳) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿۱۴﴾ و چون با كسانى كه ايمان آورده‏ اند برخورد كنند مى‏ گويند ايمان آورديم و چون با شيطانهاى خود خلوت كنند مى‏ گويند در حقيقت ما با شماييم ما فقط [آنان را] ريشخند مى ‏كنيم (۱۴) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿۱۵﴾ خدا [است كه] ريشخندشان مى ‏كند و آنان را در طغيانشان فرو مى‏ گذارد تا سرگردان شوند (۱۵)
  • GB ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    13 5
    همه فهمیندن مسئولین چقدر بی لیاقت و بی کفایت هستن وگرنه با بدترین تحریم ها این بلا سر کشور نیومده بود!شما خراب کردید و آبروی خودتون رفت تا ابد و در تاریخ این ننگ پاک نمیشه حتی اگر بمیرید ما دهه 60 تی ها برای فرزندانمان تعریف مکنیم که شماها چقدر بی عقل و بی تدبیر هستید، بهتره فقط سکوت کنید، اینجور حرف زدن یعنی تو لجن دست پا میزنید
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    11 3
    یک مشت قاتل روانی و همسر کش و فاسد هر روز بیانیه میدن میخوان مسائل کشور رو حل کنن ! شما بلد نیستید مشکل زیپ شل شلوار همکارانتون رو حل کنید حالا میخواهید مشکلات کشور رو حل کنید؟
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    4 2
    آقای مهرعلیزاده! همه می دانند چین یک و نیم میلیارد جمعیت دارد ولی دولت پرکارشان برای همه شان شغل ایجاد کرده!! همه می دانند شما بی عرضه اید و باز همه می دانند شما هرگز اشتباهات خود را قبول ندارید و همیشه سعی دارید به گردن نظام بیاندازید!!!!
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    4 2
    دولت اعتدال ضربه را بر پیکر اقتصاد وارد می کند بعد نمی تواند خودش را با ضربه اش تنظیم کند!! یعنی یک دولت اینقدر بی دست و پا؟!!
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    5 4
    طبق برآورد کارشناسان، کشور ایران استعداد تامین غذا و اشتغال و کشاورزی 560 میلیون نفر را دارد بی عرضگی خودشان را به گردن مردم و نظام نیندازند لطفا.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    0 1
    لجنزار سرطان زامبی به نظر شما کدام لقب شایسته اصلاحات و اصلاحاتی هست به نظر من همه لقب ها
  • اصلاحاتی توبه کرده IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    0 1
    آقای منتجب نیا ! رفقای اصلاح طلب شورای شهرت که بدون نظارت شورای نگهبان وارد شدن جواب بده چه گلی بر سر مردم زدند ،نمیخواد از این پیشنهادها بدی..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس