کد خبر 963148
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
پرسپولیس سپاهان

فوتبال ایران در فصل ۹۸-۹۷ روزهای بسیار پرالتهابی را روی سکوهای ورزشگاه‌ها پشت سر گذاشت و در بسیاری از مسابقات درگیری‌ها و مشکلات زیادی به وجود آمد.

به گزارش مشرق، با برگزاری دیدار فینال جام حذفی فوتبال ایران بین پرسپولیس و داماش گیلانیان فصل ۹۷-۹۸ فوتبال ایران به اتمام می‌رسد. فوتبال ایران در یک سال گذشته روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و گاهی اتفاقاتی در برخی ورزشگاه‌ها رخ داد که می‌تواند تا سال‌ها زندگی برخی از هواداران فوتبال را به دلیل مشکلاتی که برایشان ایجاد شد تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاقات تلخ باعث می‌شود که در آینده کمتر کسی شیرینی لیگ جذاب و رقابت نزدیک ۵ تیم بالای جدولی در لیگ برتر را برای کسب عنوان قهرمانی به یاد بیاورد.

در فصل جاری بسیاری از مسابقات در شرایطی برگزار شد که شاهد اوج بی فرهنگی و رفتارهای خشونت آمیز در ورزشگاه‌ها بودیم و سکوها به صحنه جنگ تیم‌ها و تسویه حساب‌های شخصی بدل شد. مسابقاتی که قبل از انجام بازی بوی خون از آن می‌آمد و رجز خوانی‌ها و یارکشی برای آن از هفته‌ها و چند روز قبل از بازی در فضای مجازی آغاز می‌شد.

این مشکلات که چندین سال است فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده متن در حاشیه قرار بگیرد، امسال به اوج خود رسید اما به نظر می‌رسد همچنان اراده‌ای برای مقابله با آن وجود ندارد. شاید اگر بخواهیم بهتر بگویم کسی که توانایی پیدا کردن راهکار و ایجاد مقابله با این بی فرهنگی را داشته باشد در این فوتبال پر مدعا حضور ندارد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه سپاهان در واکنش به اتفاقات دیدار پرسپولیس

 

حسن غفاری از مدیران فوتبالی و عضو سابق کمیته انتقالی در مورد مشکلات این روزهای ورزشگاه‌های فوتبال ایران گفت: «این مسائل دلایل مختلفی دارد. یک عامل ضعف کمیته‌های کمیته انضباطی و حتی کمیته اخلاق در برخورد با متخلفین است که باعث شده این مشکلات به وجود بیاید. قوانین تنبیهی و جرایمی که برای بازیکنان و باشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود مثل زدن به پشت دست یک فرد متخلف است و باشگاه‌ها، بازیکنان و مربیان از این جرایم مالی و انضباطی هیچ نگرانی ندارند. از سوی دیگر هم آموزش لازم را ندادیم و آنها در صحبت خود و رفتارشان درست عمل نمی‌کنند و این باعث ایجاد تنش در بازی و سرایت آن به سکو می‌شود.»

هر بار که فاجعه‌ای در یکی از ورزشگاه رخ داده یک عامل دمه دستی معرفی شده و مدتی مدیران و مسئولان مربوطه در مورد آن اظهار نظر کردند اما عملاً برنامه‌ای برای اصلاح آن ارائه نشده است. بعد از مدتی هم با فروکش کردن تب و تاب حواشی رسیدگی به آن مشکلات به دست فراموشی سپرده شده است.

زمانی لیدرها مقصر اتفاقات تلخ در ورزشگاه معرفی شدند و آنها را مسببان دست نشانده از سوی برخی مسئولان، مربیان و بازیکنان فوتبالی برای موضع گیری علیه یک فرد یا یک تیم مطرح کردند. هر چند این نظریه درست بوداما چه راهکاری برای مقابله با آن ارائه شد و چه اقدامی در این راستا صورت گرفت؟ آیا لیدرها قدرت خود را از دست دادند یا اینکه آیا در رفتار آنها روی سکوها تغییر به وجود آمد؟

روز دیگر شرایط بلیت فروشی و زمان حضور هواداران در ورزشگاه را عامل این پرخاشگری‌ها معرفی کردند. این نظریه هم درست بود. اما اینکه آیا هواداران چند ساعت زودتر به ورزشگاه می‌روند و به دلیل نبود امکانات اولیه با مشکلات زیادی روی به رو می‌شوند آیا باید به دلیلی برای ایجاد این مشکلات عظیم اجتماعی در ورزشگاه‌ها تبدیل شود مسئولان مربوطه امروز از پیدا کردن راه حلی برای آن عاجز باشند.

همه مسائل مطرح شده در این زمینه درست و تاثیر گذار است اما امروز به نظر می‌رسد عواملی دیگری هم وجود دارند که باعث شعله‌ور تر شدن آتش اختلاف روی سکوهای فوتبال ایران شدند.

اگر بسیاری از حواشی رخ داده در سکوهای فوتبال در لیگ امسال را ریشه‌یابی کنیم می‌بینیم که مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای عوامل فوتبالی یکی از مهمترین عوامل در ایجاد این جنگ و جدل‌ها بوده است. فوتبال ایران به صورت دولتی اداره می‌شود و اکثر قریب به اتفاق مربیان و بازیکنان پول‌های خود را از طریق بیت‌المال دریافت می‌کنند. در کشوری که حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد و طبق آمار حدود ۸۵ درصد مردم برای امرار معاش پاک و حلال باید بی نهایت تلاش کنند چرا باید به خاطر اظهار نظرهای بی منطق و بی اساس برخی اعضای فوتبال به جان هم بیفتند و باعث ایجاد اختلاف بین اهالی شهرهای مختلف ایران شوند.

اعضای فوتبالی که به صورت میلیاردی قرارداد می‌ببندند و پولشان از طریق بیت‌المال پرداخت می‌شود چرا باید به خودشان اجازه دهند بدون داشتن سواد فرهنگی و دانش کافی هر حرفی را به زبان بیاورند که اثری به روی جامعه بگذارد که شاید طی سال‌ها با ملیاردها تومان هزینه نتوان تاثیر منفی آن را از بین برد.

اگر امروز پول بیت‌المال به فوتبال و ورزش تزریق می‌شود فقط به خاطر ایجاد نشاط اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و جلوگیری از مشکلات اجتماعی است اما آیا بازیکنان و مربیانی که زندگی خود را به بهترین شکل و بدون دغدغه از این طریق می‌گذراند باید ضعف‌ها و مشکلات خود را در سایه صحبت‌های تفرقه افکنانه پنهان کنند.

غفاری در مورد مشکلات ورزشگاه‌ها تصریح کرد: «از سوی دیگر ورزشگاه‌های ما امکانات لازم را ندارند. در یک بازی مهم هوادار شب قبل از بازی به ورزشگاه می‌رود و پشت در ورزشگاه در سرما یا گرما بدون امکانات می‌خوابد. او ساعت ۹ صبح به صف می‌رود تا بلیت بگیرد و ساعت ۱۳ به ورزشگاه وارد می‌شود در شرایطی که قرار است بازی مثلاً در ساعت ۱۷ آغاز شود. او در این مدت هیچ امکانات تفریحی ندارد و حتی اگر نیاز به دستشویی رفتن پیدا کند در بازگشت می‌بیند جای او را گرفتند. در این شرایط ما هوادار را به نقطه انفجار رساندیم و بازی را شروع می‌کنیم. در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که بازی به خوبی برگزار شود و اتفاقی روی سکو رخ ندهد.»

آیا افرادی که با مصاحبه‌های تحریک آمیز باعث ایجاد درگیری در ورزشگاه شدند امروز می‌توانند پاسخگوی بچه‌ای باشند که به دلیل پرتاب سنگ در حال از دست دادن یک چشم خود است.

اگر امسال را سال سیاه فوتبال ایران روی سکوها بنامیم راه را غلط نرفتیم. اگر راه حلی برای این مشکل پیدا نشود قطعاً در فصل آینده شرایط بسیار بدتر خواهد شد. مسئولان ورزش و فوتبال باید بدون تعارف و در نظر گرفتن مصلحت‌ها به این بحث ورود کنند و با برخورد قاطع با متخلفان و خاطیان اجاز ندهند بیش از این فضای ورزشگاه‌ها به سمت آشوب و جنجال برود. باید با باشگاه‌های متخلف و هواداران خاطی که به خود اجازه می‌دهند هر رفتاری را در یک محیط ورزشی انجام دهند به سخت‌ترین شکل ممکن برخورد شود تا دیگر کسی به خود جرات ندهد در محیط ورزشگاه‌‌ها رفتاری خلاف نظم اجتماعی انجام ندهد.

غفاری همچنین یادآور شد‌: «خیلی از مشکلات به خاطر مصاحبه‌هایی است که برخی از عوامل مسابقات انجام می‌دهند. اینکه یک بازیکن یا مدیر و یا مربی بازی رجز خوانی می‌کند و همان موقع با او برخورد نمی‌شود، سرانجام همین نظرات عامل بی نظمی می‌شوند. اینکه برخی مربیان می‌گویند نتیجه بازی‌ها مهندسی می‌شود خودش ایجاد مشکل می‌کند. این حرف یک نوع توهین است که شامل رئیس فدراسیون تا سایر افرادی می‌شود که در فدراسیون فوتبال فعالت می‌کنند. حتی این حرف را می‌توان توهین به وزیر دانست. وقتی این حرف‌ها بیان می‌شود و با آن برخورد نمی‌شود هواداران هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مثل این می‌ماند که شما از چراغ قرمز مقابل پلیس بگذرید و برخوردی صورت نگیرد. وقتی دوبار این اتفاق افتاد و جریمه نشدید دیگر ترسی از این بابت ندارید و هر وقت دلتان خواست این رفتار را تکرار می‌کنید. این عدم برخورد درست با متخلف در فوتبال ایران هم باعث شده این مشکلات به وجود بیاید.

 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس