کد خبر 962924
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
روحانی نمایه

اظهارات روحانی مبنی بر لزوم اعطای اختیارات ویژه به رئیس جمهور، واکنش‌های مختلفی بین شخصیت‌های سیاسی داشت و فعالین حزبی و نمایندگان مجلس این اظهارات را به نقد کشیدند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور چند روز پیش در دیدار شخصیت‌های حوزوی اظهاراتی داشت که در فضای سیاسی کشور به درخواست اختیارات ویژه از سوی وی معروف شد.

او در این اظهارات گفت: «در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

بیشتر بخوانید:

ابتکار: انتظارها از رئیس جمهور با اختیارات وی سازگاری ندارد!

چرا روحانی صلاحیت داشتن اختیارات ویژه ندارد؟

این اظهارات اما واکنش‌های مختلفی بین شخصیت‌های سیاسی داشت و شخصیت های حزبی و نمایندگان مجلس این اظهارات را به نقد کشیدند. گزیده اظهارات این شخصیت‌ها به شرح ذیل است:

* میرسلیم: اگر اختیارات روحانی کم بود برای دور دوم نامزد نمی‌شد

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اگر اختیارات روحانی کم بود برای دور دوم نامزد نمی‌شد، گفت: دولت سوء تدبیر را به حساب اختیارات نگذارد.

* قاضی‌زاده: رئیس‌جمهور با کدام اختیار از خطوط قرمز و قانون عبور کرده است؟

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: آقای روحانی در طول مدت ریاست جمهوری‌اش از خطوط قرمز و قوانین مجلس عبور کرده و برنامه‌اش هم در خصوص تعامل با آمریکا شکست خورده و سؤال اینجاست که اختیار نداشته که عبور از قانون و خطوط قرمز را مرتکب شده و دیگر برنامه‌اش برای اختیارات جدید چیست.

آقامحمدی: حتی رفسنجانی هم نمی‌گفت اختیارات لازم را ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: حتی هاشمی‌رفسنجانی هم با وجود آنکه می‌خواست همه کارها مطلقاً در ید خودش باشد، هیچ‌گاه نگفت اختیارات لازم را در ریاست جمهوری ندارد.

مبلغی: تصمیم و تشخیص درباره افزایش اختیارات رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کارآمدی امری نسبی است و مقام معظم رهبری تشخصیص می دهند که با افزایش اختیارات کارآمدی رئیس جمهور بیشتر یا کمتر می شود.

* افروغ: اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص افزایش اختیارات کلی‌گویی است

نماینده ادوار مجلس گفت: افزایش اختیارات رئیس‌جمهور باید منوط به اختیارات مشروط و ذیل نظارت‌هایی صورت بگیرد که اگر موفقیت و کارآمدی حاصل نشد، این اختیارات پس گرفته شود.

پژمانفر: دادن اختیارات بیشتر به رئیس‌جمهوری که برنامه‌ای ندارد سم مهلک برای کشور است

عضو هیات رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس گفت: دادن اختیارات بیشتر به رئیس‌جمهور در حالی که هیچ برنامه‌ای برای آن ندارد یک سم مهلک است.

بادامچیان: اگر رویکردها تغییر کند نیازی به اختیارات ویژه برای رئیس جمهور نیست

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: باید دید روحانی واقعاً دنبال اختیارات است یا هدف دیگری را دنبال می‌کند.

* دهقان: از اختیارات رئیس‌جمهور بعضاً به جای دور زدن تحریم‌ها برای دور زدن قانون استفاده می‌شود

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: با موافقت مقام معظم رهبری، اختیارات ویژه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها به رئیس‌جمهور داده شده که بعضاً به جای دور زدن تحریم‌ها، قوانین را دور می زنند.

* عامری: روحانی با اطلاع از اختیارات خود وعده حل مشکلات را داد

دبیرکل جمعیت ایثارگران گفت: آقای روحانی اختیارات خود را می‌دانست و قول‌هایی که داد دقیقاً بر همین اساس بوده است.

عباسی: رئیس‌جمهور برای فرار از پاسخگویی می‌گوید اختیارات بیشتر می‌خواهم

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: رئیس‌جمهور برای فرار از پاسخگویی می‌گوید اختیارات بیشتر می‌خواهم.

* نوروزی: مشکل آقای روحانی استفاده از نیروهای ناتوان است، نه فقدان اختیارات

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به ۵۰ درصد از قوانین مصوب مجلس عمل نکرده است، گفت: مشکل آقای روحانی نداشتن اختیارات نیست، بلکه مشکل ایشان استفاده از نیروهای شکسته خورده است.

* مگر روحانی برای کنترل قیمت ارز و خودرو اختیارات کافی نداشت که دنبال اختیارات بیش‌تر است

نماینده ادوار مجلس با تأکید بر اینکه روحانی در مقایسه با تمامی رؤسای جمهور گذشته از اختیارات بیش‌تری برخوردار بوده است، گفت: اختیارات رئیس‌جمهور در مذاکرات خارجی بی‌سابقه بوده است.

اولادقباد: رئیس‌جمهور بر اساس وظایف و اختیاراتش در قانون اساسی عمل کند

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: حوزه اختیارات رئیس جمهوری در قانون اساسی تعریف شده است و توقع می‌رود بر اساس وظایف و اختیاراتش در قانون اساسی عمل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • AE ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    2 0
    احسنت.خیلی عالی.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    0 0
    رییس جمهور ضعیف , اختیارات بیشتر برای ملت میتونه مخربتر باشه تا همین الان هم زبادی اختیارات داشته که مملکت به این روز و وضع دچار شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس