کد خبر 962769
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
آنکارا

یک روزنامه ترکیه‌ای نزدیک به دولت این کشور، در گزارشی به نقل از منابع نظامی نوشت که دو مکان در نزدیکی آنکارا برای استقرار سامانه پدافند موشکی روسی در نظر گرفته شده است.

به گزارش مشرق، ژنرال «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دولت این کشور در حال بررسی مکان احتمالی برای استقرار سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ هستند که قرار است به زودی از روسیه تحویل بگیرند.

بعد از این اظهار نظر، روزنامه «ینی شفق» نزدیک به دولت آنکارا در گزارشی دو مکان را نام برد که به احتمال زیاد محل استقرار سامانه پدافندی جدید ترکیه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چرا اردوغان اس -۴۰۰ پوتین را به اعتماد ناتو ترجیح می‌دهد؟

منابع نظامی به این روزنامه گفتند که آتش‌بارهای سامانه پدافندی اس -۴۰۰ هنگام ورود به ترکیه، ابتدا قرار است در آنکارا، پایتخت این کشور مستقر شود.

گفته می‌شود دستگاه امنیتی-دفاعی ترکیه پایگاه هوایی «آکینجی» را برای محل احتمالی استقرار این سامانه در نظر گرفته است.

این پایگاه که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شده، در واقع یک فرودگاه نظامی در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر آنکارا است. دولت ترکیه البته نام این پایگاه را بعد از اینکه در ژوئن ۲۰۱۶ از سوی کودتاچیان مورد استفاده قرار گرفت، به «مرتد» تغییر داد. این فرودگاه پیشتر مورداستفاده فرماندهی یکم نیروی هوایی ترکیه بود اما بعد از کودتای نافرجام، اداره آن به صنایع هوافضای ترکیه سپرده شد.

البته منابع نظامی ترکیه همچنین می‌گویند که وزارت دفاع این کشور همزمان در حال بررسی منطقه «دوغان‌تپه» واقع در شهر کوچک «عایاش» آنکارا برای استقرار سامانه اس -۴۰۰ است و به زودی گزارشی درباره محل نهایی این سامانه منتشر می‌شود.

آکار در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «هابرترک» با بیان اینکه احتمالاً تحویل سامانه‌های موشکی روسی به ماه ژوئن نرسد، افزود: «اما در ماه‌های بعداً از آن قطعاً انجام می‌شود. فرآیند آن شروع شده است».

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس -۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس -۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس -۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف -۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف -۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رحمن IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    2 4
    فعلا در استانبول
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    8 2
    خوب ترکیه می داند آمریکا یک یک متحدینش را دارد از میدان به در می کند تا اسرائیل دوم را تشکیل بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس