صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۵ خرداد

بدون توجه به مطالبه اصلی مردم همچنان موضوعات دست چندم همچون رفع حصر سران فتنه، برنامه نود، ربنای شجریان، کنسرت خیابانی، حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزشگاه و…را به عنوان مطالبات جامعه جا می‌زنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** صوفی: روحانی در سیاست خارجی، اختیارات ویژه می خواهد!

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من فکر می‌کنم منظور آقای روحانی از اعطای اختیارات ویژه، در حوزه بین‌الملل است که مبسوط الید باشد و بتواند در مواجهه با سایر دولت‌ها در سطح دنیا ابتکار عمل را در دست داشته و به سرعت تصمیم بگیرد. من فکر می‌کنم بیشتر منظور رئیس‌جمهور ناظر بر این حوزه است».

برخلاف ادعای این فعال اصلاح طلب، یکی از مواردی که دولت روحانی در آن مبسوط الید بود، برجام بود. دیدارهای مکرر و متعدد وزرای خارجه ایران و آمریکا-ظریف و کری- که حتی به پیاده روی ۱۵ دقیقه ای نیز رسید. گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما و دیدار ظریف و اوباما در سازمان ملل تنها برخی از مصادیق اقدامات ویژه دولت روحانی در سیاست خارجی است.

در دولت روحانی، انجام مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شد. ریاست تیم مذاکره کننده هسته ای نیز از دبیر شورای عالی امنیت ملی به وزیر امور خارجه رسید.

دولت آقای روحانی برجام را با اختیارات ویژه امضا و اجرا کرد. روحانی و ظریف در اظهاراتی جداگانه اعلام کردند که «مسئولیت کامل مذاکرات بر عهده شان است». متاسفانه دولت در اجرای برجام به ۲۸ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی توجه نکرد و بی دستاوردی برجام نیز دقیقاً از همین جا نشأت گرفت.

همانطور که صاحبنظران و کارشناسان به درستی اعلام کردند، مشکل دولت آقای روحانی، نداشتن اختیارات نیست، بلکه فقدان اهتمام و اراده برای حل مشکلات کشور است.

** برنامه ۹۰ را برگردانید، مشکل بیکاری، تورم و مسکن حل می شود!

روزنامه صدای اصلاحات در مطلبی با عنوان «۹۰ را برگردانید» در صفحه اول نوشت: «جمعی از استادان، فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با نگارش نامه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، از او خواستند که برنامه نود را با اجرای عادل فردوسی پور به آنتن تلویزیون برگرداند…حذف برنامه نود از تلویزیون…اثری جز دلسردی مردم به خصوص جوانان نخواهد داشت».

اکنون بر طبق نظرسنجی های متعدد، مطالبه اصلی مردم مشکلات معیشتی است. بخش اعظمی از مردم کشورمان اکنون با مشکلاتی از جمله گرانی کالاهای اساسی، اجاره بهای سنگین واحدهای مسکونی، افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، افزایش قیمت خودرو، حقوق معوقه، اشتغال، رکود در واحدهای تولیدی و…دست و پنجه نرم می کنند.

اما طیف اصلاح طلب بدون توجه به مطالبه اصلی مردم همچنان موضوعات دست چندم و حاشیه ای همچون رفع حصر سران فتنه، برنامه نود، ربنای شجریان، کنسرت خیابانی، حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزشگاه و…را به عنوان مطالبات اصلی جامعه جا می زنند!


** برای حل بحران اقتصادی در کشور، راهی جز دیپلماسی وجود ندارد!

روزنامه جهان صنعت در مطلبی نوشت: «به دلیل اینکه درصورت وقوع جنگ، ایران بیشترین خسارت را خواهد دید و دوستان منطقه‌ای و جهانی‌اش همچون دوران جنگ عراق و ایران بسیار اندک خواهند بود، بهترین راهبرد استفاده از دیپلماسی برای اجتناب از وقوع جنگ و حل بحران کنونی به ویژه بحران اقتصادی خواهد بود».

در روزهای گذشته «حیدر مستخدمین حسینی» کارشناس اقتصادی حامی دولت گفته بود: «دولت یک برنامه استراتژیک در حوزه اقتصاد تدوین نکرده که بر پایه آن برنامه‌هایش را اجرایی کند… یکی از عوامل، بحث نقدینگی است که در زمان ابتدای دولت آقای روحانی، میزان نقدینگی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود و این رقم در حال حاضر به حدود دو هزار هزار میلیارد تومان رسیده که در حقیقت چهار برابر شده است».

علیرغم تجربه پرهزینه و عبرت آموز برجام، طیف اصلاح طلب همچنان بدون توجه به ظرفیت های عظیم داخلی، مشکلات اقتصادی را به سیاست خارجی پیوند می زند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    21 9
    برنامه ۹۰ نان و گوشت نمیشه برای ما
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    16 14
    مرده شور برنامه 90 را ببرد با مجری جیغ جغوی آن
  • سید US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    9 1
    اصلاح طلبان تهوع آور!
  • احمد IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    8 3
    اگر با پخش نود حل نشد، با پخش ربنای شجریان حتما حل میشه. اگر نه دیگه رفع حصر همه مشکلات عالم رو حل می کنه.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 1
    برنامه نود و درآمدهایش متعلق به
  • DE ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 2
    روحانی در سیاست خارجی، اختیارات ویژه می‌خواهد!//من کاملا موافقم. شاید امریکایی ها را مجبور کرد درون نیروگاههای اتمیشان بتن بریزند و سانتریفوژهاشان راگِل بگیرند و غنی سازی را رها کنند.ضمنا تنها روحانی میتواند صنعت و تولیدامریکایی ها و اروپایی ها را تحریم و ساقط کند.چرا دستش را بسته اید.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      3 0
      چطور نفوذی؟
  • AE ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    5 1
    اختیار از این ویژه تر میخواد روحانی کشور رو ویران کرده.دیگه چه اختیاراتی بهش بدند که ندادند.؟؟؟!!!
  • ن GB ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 1
    نه شما برنامه های مورد علاقه مردم رو قلع وقمع کنید مشکلات حدف میشه
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 0
    اتفاقا این برنامه ای که به جاش گذاشتند، مشکل بیکاری را حل کرد.
  • سعید NL ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    3 1
    اگر به این دولت گرین کارتی اختیارات زیادی داده شود کشور به حراج می رود
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    1 0
    برگردید به قانون ...به این اسانی .قیمت خانه را این جور تعییین کنید تا ببنیم دست این دلالان بی دین از سر این مردم .بر داشته شود ..........خانه به قیمت .تمام شده با سود 10 درصد .با تعیین قیمت مصالح بکار برده شده دران توسط کارشناس دادگستری و وتعیین قیمت خانه توسط این کارشناس ومهر دادگستری ...بستن درب بنگاههای معاملاتی .دزد ............و برهم زن معاملات .ثبت در دفاتر اصلی اسناد دولت .وارائه خانه با برگه تعیین قیمت دادگستری .از طریق اینترنت برای فروش ........این می شود قانونی که هیچ کس ضرر نمیکند نه سازنده .نه خریدار...........هر دو با خیال راحت معامله میکنند .دادگاهها خلوت می شود ...........مردم سرو سامان میگیرند دزدی ودستبرد زدن به سرمایه مردم جلوگیری می شود ........این درست نیست که خانه متری زیر یک میلیون ساخته شود به متری 20 میلیون فروخته شود ..کلاهتان را قاضی کنید .......این قدر مردم خودتان را ندوشید ..صد رحمت به ترامپ .که حداقل عربها را می دوشد .شما فقط زورتان به مردم خودتان رسیده که جنس 10 تومانی را به 100 تا 1000 تومان بفروشید .خجالت بکشید از این مردم این را برای مسکن و شهر سازی بفرستید .خواهش میکنم
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    0 0
    تازه راحت شدیم از برنامه نود..... چی بود بابا بیکاریدها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس