حملات هوایی به شهرها - دفاع مقدس

در پی تهدید عراق به حملات هوایی، در ۵ خرداد ۱۳۶۴ که مصادف با پنجمین روز ماه مبارک رمضان بود، دو فروند جنگنده عراقی به تهران حمله کردند که درنتیجه آن ۵ غیرنظامی شهید و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش مشرق، در پی سوءقصد گروه جهاد اسلامی به جان امیر کویت در شنبه ۴ خرداد ۱۳۶۴ که منجر به جراحت مختصر وی شد، رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد ایران مسئول واقعی این سوءقصد است و تهدید کرد حملات هوایی علیه شهرهای ایران را از سر خواهد گرفت. این در حالی بود که رئیس‌جمهور ایران به مناسبت سلامتی امیر کویته پیامی برای وی فرستاده بود.

در پی تهدید عراق به حملات هوایی، در ۵ خرداد ۱۳۶۴ که مصادف با پنجمین روز ماه مبارک رمضان بود، دو فروند جنگنده عراقی به تهران حمله کردند که درنتیجه آن ۵ غیرنظامی شهید و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند. در همین روز شهرهای باختران (کرمانشاه) گیلان غرب، بانه، مریوان و ایلام هم هدف حملات عراق قرار گرفت. تهران نیز دوباره همان شب موردحمله هوایی قرار گرفت که بر اثر آن ۷ نفر شهید و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. هواپیماهای عراق همچنین در ساعت ۳ بعدازظهر ۱۰ خرداد ۱۳۶۴ دو بمب در محوطه خانه‌های نیمه ساخته آریاشهر تهران پرتاب کردند.

ایران به‌ناچار عملیات مقابله‌به‌مثل را آغاز کرد. در ۱۱ خرداد ۱۳۶۴ ساختمان رادیو و تلویزیون بغداد هدف یک موشک اسکاد - بی ایران قرار گرفت. البته این موشک به یک مرکز بازرگانی اصابت کرد. ۴۰ دقیقه پس‌ازاین حمله و مجدداً چند ساعت بعدازآن هواپیماهای عراقی به تهران حمله کردند.

عراق در ادامه حملاتش به شهرهای ایران، روز ۱۲ خرداد ۱۳۶۴، بار دیگر به ایلام حمله کرد. همان شب نیز کوی نصر در تهران را بمباران کرد که موجب شهادت ۴۰ نفر و جراحت ۶۰ نفر دیگر شد. ایران نیز همان شب برای نخستین بار با موشک پدافند هوایی شباهنگ توانست به یک هواپیمای عراقی در ارتفاع ۷۰ هزار پایی حمله کند که هواپیمای عراقی آسیب دید.

عراق بار دیگر در ۱۵ خرداد ۱۳۶۴ محله سعادت‌آباد تهران را بمباران کرد که ۲ نفر شهید شدند. همان شب نیز هواپیماهای عراقی دوباره به تهران حمله کردند. از این زمان به بعد، موضوع ساخت پناهگاه برای مردم شهرهای ایران در دستور کار مسئولان قرار گرفت. در سحرگاه ۱۷ خرداد ۱۳۶۴، هواپیماهای عراقی برای چندمین بار به تهران حمله کردند. پدافند هوایی ایران ۲ موشک به‌سوی آن‌ها پرتاب کرد که به هدف اصابت نکرد. دوباره همان شب هدف حمله هوایی قرار گرفت. موشک شباهنگ پرتاپ شده نیز به هواپیمای عراقی نرسید.

روز بعد نیز یعنی ۱۸ خرداد ۱۳۶۴ دو فروند هواپیمای F4 نیروی هوایی ایران به بغداد حمله کردند که یکی از آن‌ها هدف اصابت قرار گرفت و برنگشت. در ۱۹ خرداد ۱۳۶۴ بار دیگر هواپیماهای عراقی به تهران حمله کردند. ایران نیز در بعدازظهر ۲۰ خرداد ۱۳۶۴ به‌تلافی حملات چند روز گذشته عراق به تهران، دوباره یک فروند موشک به‌سوی بغداد پرتاپ کرد که بلافاصله در اوایل صبح ۲۱ خرداد ۱۳۶۴ سه فروند هواپیمای میگ ۲۵ سه بمب اطراف کوی نصر تهران پرتاب کردند. سایت‌های نخجیر و آبدانان نیروی هوایی نیز هدف حملات هوایی عراق قرار گرفتند. همچنین در همین روز شهرهای آبادان، اندیمشک سردشت، ایلام و باختران هدف حمله عراقی‌ها قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    1 1
    مشرق! کی چی؟ قراره چیزی بشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس