فرهاد نیلی

در بررسی‌های به عمل آمده، اطلاعاتی به دست آمده است که آقای دکتر فرهاد نیلی منزلی را در ایالت مریلند آمریکا، شهر مونت‌گُمری خریداری کرده‌اند.

سرویس اقتصاد مشرق - از گذشته یکی از گزاره‌های همیشه درست در نزد مسئولان دولتی و اقتصادی کشور، حضور فعال در مجامع بین‌المللی بوده و هست. لذا حضور افرادی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نهادها پیش فرض گرفته و این حضور لازمه استفاده از فرصت‌های موجود در این نهادها عنوان شده است.

نهادهای بین‌المللی اقتصادی که جمهوری اسلامی ایران در آنها حضور دارد متعدد بوده اما دو نهاد به دلیل جایگاهشان در اقتصاد بین‌الملل بیش از سایر نهادها اهمیت دارد. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دو نهادی هستند که پس از جنگ جهانی دوم با هدایت آمریکا تاسیس شدند و نقش مهمی در نظم جدید ایجاد شده به رهبری آمریکا دارند. طبیعی است که حضور فعال ایران در این دو نهاد برجسته برای دولتمردان مختلف ایرانی اهمیت ویژه داشته باشد.

اما در طول سال‌های مختلف که جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی در این نهادها داشته است، گزارشی از عملکرد و فعالیت نمایندگان ایران در این نهادها منتشر نشده است. عدم ارایه گزارش به حدی است که حتی رسانه‌ها به اشتباه مسئول تعیین نماینده ایران در بانک جهانی را بانک مرکزی می‌دانند، در صورتیکه وزارت اقتصاد مسئول تعیین نماینده در بانک جهانی است. [۱] تاکنون به این صورت بوده است که وزارت اقتصاد نماینده ایران در بانک جهانی و بانک مرکزی نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول را تعیین می‌کند. لذا این دو نهاد باید توضیحی درباره عملکرد نمایندگان ایران در این دو نهاد مهم بین‌المللی ارایه بدهند.

با جستجو در وب سایت این دو دستگاه متولی گزارشی در این زمینه یافت نمی‌شود. تنها یافته‌ها حکایت از آن دارد که نماینده ایران در بانک جهانی از سال ۱۳۹۴ آقای دکتر فرهاد نیلی برادر دکتر مسعود نیلی دستیار اقتصادی سابق رئیس جمهور است [۲] ، و آقای مجرد نیز نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول است [۳] که دوره ماموریت ایشان بیش از ۱۰ سال شده است و ایشان هنوز نمایندگی ایران را به عهده دارد.

با توجه به آنکه دوره چهارساله نمایندگی ایران در بانک جهانی رو به اتمام است، فرصت مناسبی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گزارشی از عملکرد نمایندگان خود در این دو نهاد مهم منتشر کنند. خصوصاً با توجه به جنگ اقتصادی که دشمن علیه مردم ایران تحمیل کرده است، عملکرد این افراد می‌تواند بسیار موثر باشد.

فرهاد نیلی برای ما یا برای آنها؟

هرچند اطلاعات درباره آقای مجرد خیلی وجود ندارد، اما از آقای فرهاد نیلی به دلیل آنکه در فضای اقتصادی کشور شناخته شده هستند، مطالب مختلفی وجود دارد. در جستجوهای انجام شده با کلید واژه فرهاد نیلی و بانک جهانی حتماً به این مطلب خواهید رسید که تیترش اینگونه است:

«فرهاد نیلی: «FATF» برای بانک‌ها همان «FIFA» برای فوتبال است» [۴] این شباهت سازی ساده‌انگارانه از نماینده ایران در بانک جهانی محل تعجب است. در طول سال گذشته مباحث کارشناسی فراوانی در کشور در مورد FATF انجام شد و در نهایت بدنه کارشناسی کشور پذیرفت که اجرای استانداردهای FATF برای کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، امری مضر است. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به همین دلیل لوایح پیشنهادی دولت را تصویب نکرد. حال سوال این است که نماینده ایران در بانک جهانی این موضوع را نمی‌داند و یا اینکه مساله دیگری در کار است؟

مشرق پیش از این هم، در گزارشی به نقش تعیین کننده محفلی از اقتصاددانان لیبرال و نولیبرال موسوم به «حلقه نیاوران» در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور، دست‌کم از دوران ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت. حلقه‌ای که دست‌کم ۳ دهه است بر نهادهای مهم اقتصادی چون سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد دارایی و… سلطه دارند.

گزارش مشرق درباره «حلقه نیاوران»:

دوگانه اقتصاد «لیبرالی» یا اقتصاد مقاومتی / آیا «حلقه نیاوران» مرد میدان جنگ اقتصادی است؟

چه کسانی FATF را در داخل «پخت و پز» می‌کنند؟/ سوءاستفاده از فوتبال برای تبلیغ FATF

«فرهاد نیلی» برادر کوچکتر مسعود نیلی، یکی از چهره‌های آکادمیک به شدت تاثیرگذار بر سیاست‌های اقتصادی دولت است و مانند برادر عضو حلقه نیاوران است. و او نماینده ایران در بانک جهانی بوده است. این دو برادر به اقتصاد لیبرالی و تئوری «دست نامرئی» آدام اسمیت، برای همه بسیار دلداده هستند و خود این دو برادر در سخنرانی‌های متعدد، سمینارها و مقالات و کتب خود برای ترویج اقتصاد لیبرالی تلاش بسیار کرده‌اند.

تلاش فرهاد نیلی برای استقرار در آمریکا با خرید خانه

در بررسی عملکرد نیلی در طول چهار سال گذشته، اطلاعاتی به دست آمده است که آقای دکتر فرهاد نیلی منزلی را در ایالت مریلند آمریکا، شهر مونت‌گُمری خریداری کرده‌اند. شهری که در زمره مکان‌های ثروتمندنشین کشور آمریکا محسوب می‌شود. راستی‌آزمایی این موضوع، کار دشواری نیست. این منزل واقع در بخش چهارم و در منطقه ۲۷ آن، در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفته است. از این رو باید به سایت دولتی داده‌های املاک و مستغلات ایالت مریلند رفت [۵] .

اطلاعات اولیه درخواستی، مشخص کردن شهرستان و شیوه جستجو است. در قسمت شهرستان، مونت‌گُمری و در قسمت جستجو، املاک فروش رفته را انتخاب می‌کنیم.

در صفحه بعد، مشخصات تکمیلی لازم است. بازه زمانی اول ژوئن تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۶، بخش را ۰۴ و منطقه را ۰۰۲۷ وارد می‌کنیم (چون در لیست داده‌ها تاکید شده چهاررقمی باشد). یافته شامل ۱۰ رکورد می‌باشد که مشخصات تکمیلی آنها با کلیک کردن بر روی «زمان انتقال»، نشان داده خواهد شد. کار دشواری نخواهد بود که در پنجمین رکود، نام مالک به عنوان آقای فرهاد نیلی مشاهده گردد.

با داشتن اطلاعات دقیق منزل می‌توان، تصاویر اولیه آن را در سایت‌های خرید و فروش املاک نیز ملاحظه کرد. کافیست به سایت زیلو سر بزنیم و مشخصات ملک را وارد کنیم [۶] تا عکس‌های آن نمایش داده شود:

https://photos.zillowstatic.com/p_f/ISly8k38xsf2960000000000.jpg

https://photos.zillowstatic.com/p_f/IS5m4w2vocz7960000000000.jpg

https://photos.zillowstatic.com/p_f/ISliskouythd860000000000.jpg

طبق این اسناد، آقای فرهاد نیلی در سال ۲۰۱۶ این خانه را به مبلغ ۷۰۵ هزار دلار خریداری کرده است. در صورت صحت این موضوع، کسانی که آمریکا دیده‌اند اذعان می‌کنند که خرید خانه آن هم با این کیفیت، نشان دهنده تمایل صاحب آن به اقامت دایم در آمریکاست. در غیر اینصورت اقتصادی است که به اجاره خانه روی آورده شود. لذا به نظر می‌رسد آقای فرهاد نیلی تمایل دارد که در آمریکا اقامت طولانی مدت داشته باشد. البته هر فردی این حق را دارد که محل اقامت خود و خانواده خود را تعیین کند اما آیا این چنین فردی می‌تواند کشوری به عظمت جمهوری اسلامی ایران را در نهادهای بین‌المللی نمایندگی کند؟

حال مناسب است که مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توضیح دهند که چرا کسی که تمایل اصلی‌اش ماندن و اقامت در آمریکاست، چهار سال به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی بوده است؟ عملکرد ایشان در دفاع از منافع ملی و معیشت مردم چه بوده است؟

مشرق آماده است پاسخ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و آقای نیلی را درباره این موضوع منتشر کند.


[۱] - این فقر اطلاعاتی را در اخبار منتشر شده درباره انتصاب آقای فرهاد نیلی به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی می‌توان مشاهده کرد.

[۲] - فرهاد نیلی نماینده ایران در بانک جهانی شد، خبرگزاری ایسنا، ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

[۳] - از انتصاب ایشان خبری یافت نشد اما در گزارشی که در سال ۱۳۹۴ در سایت بانک مرکزی درباره دیدار رئیس وقت بانک مرکزی با مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، از آقای مجرد به عنوان نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول یاد شده است.

[۴] - روزنامه اعتماد، ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    42 49
    خوشا به حالش
    • حسین PL ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      100 0
      ما دانشجو بودیم تا چند سال پیش یک یورو نمیتونست خانواده از ایران بفرسته اروپا , ارتباط بانکی که بر قرار نیست , برای خروج ارز هم محدودیت هست خوب این چطور تونسته حداقل یک میلیون دلار را از کشور خارج کنه ؟ بسیار مهم هست که پیگیری بشه چه شبکه ای خروج ارز از کشور را برای اینها مهیا میکنه , همون شبکه نیست که امثال خاوری ها از اون استفاده کردند؟
    • AE ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      78 3
      حداقل میشه یه چیزی رو یاد گرفت از این قضیه،سامانه املاکی که دارن خیلی عالیه به راحتی خریدار و فروشنده و قیمت ملک کاملا مشخصه،خیلی از موضوعات قابل پیگیری و شفاف تر هست
    • معلم مدرسه، ساکن زیرخط فقر IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      28 2
      خداروشکر، باخودش نمیتواندببردبه آن دنیا
    • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
      2 11
      حالا پته ی همدیگه را رو آب نریزین. ما همتونا میشناسیم. تو را دیده ایم بیرونتونم بذارو برو. عاشقان ماتریالیست دنیادوست. تورو خدا فقط نگین ما بی فرهنگیم
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
      2 0
      مشرق افرین بابت توجه به این نکته خیلی مساله مهمی است مطمئن باشید با پیگیری دقیق او معلوم می شود که موردی مشابه دری اصفهانی است
  • کرمانشاهی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    64 9
    منتظر حضرت عزرائیل هم باش یواش یواش دارن تشریف میارن دکتر جون
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    74 3
    همه این دولت قبله شون غربه .دیر یازودجسمشون هم به اونجا منتقل میشه !
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      28 25
      همه این نظام اینطورند
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    49 2
    مبارک باشد. حالا از کجا آورده؟
    • سید US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      27 16
      ظاهراً صف نفوذی ها در این دولت را پایانی نیست!!!!!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    36 6
    به هر حال ایشان خیلی خیلی خیلی زحمت کشیده ولذا ضروری است چند سالی در آمریکا استراحت مطلق نمایند .
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    66 4
    شهید دادن برای بدبخت ها این طور زندگی کردن برای این نا بسم اله ها دنیا همین است
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      2 0
      شهدا با هدف الهی حرکت کردند و نسبت دادنشون به بدبختی جهالته.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    41 1
    چشم آقای دژپسند روشن!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    43 2
    چه خونه ای؟ با کدام پول خریده؟
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    27 77
    تهمت زدن آسان است ولی پس گرفتنش کار خدا ست. چرا آدم مرتکب گناه شود وقتی مطمئن نیست و کل ماجرا حدس و گمان نویسنده است. شاید ارثیه همسرش باشه. شاید یک کتابی در اونجا نوشته و حق التالیف گرفته. شاید جواهر خانوادگی داشته فروخته. چرا بدون مدرک سرک میکشین؟ اینجا صحبت از 750 هزار دلاره و طبق قانون نانوشته وقتی میخوای در امریکا خانه بخری فقط کافیه 10% اولیه را پرداخت کنی و بقیه را سی ساله بپردازی. شما اونی که 1550 میلیارد تومن به بانک سرمایه بدهی داره را ول کردی؟ رفتی سراغ این مقدار پول؟
    • حسین PL ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      52 2
      یعنی اتفاقی همه این بانکیها و مسئولینی که آمریکا میرن همسرشون ارثیه میلیونی داره ؟ احتمالا در مورد خاوری هم قبل از لو رفتن اختلاس همین را میگفتن و وقتی در رفت کانادا تازه مشخص شد قضیه از چه قراره
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      31 1
      موضوع اصلی پولش نیست موضوع علاقه ایشون به اقامت در خاکِ دشمن ترین دشمن ایرانه، میدونی که علاقه ملاطفت میاره
    • ایمان IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      34 3
      شما اینقدر ساده لوحی که نمی فهمی ایشون نماینده یک ملته! و اون رو با یه بانک مقایسه می کنی
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      38 1
      عزیز دلم فعلا بحث پولش نیست که از کجا آورده ای.الان بحث اینه که نماینده ایران در اون سازمان جرا باید بخواد اقامت داشته باشه در آمریکا؟اینه که خطرناکه
    • علی US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      19 3
      برادر جان، چه تهمتی؟ انصافا خودت نظرت رو بخون ببین باور میکنی این تخیلاتت رو.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    45 3
    بانک مرکزی شده مرکز جاسوس های ثروتمند
    • SE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      21 2
      صهیونیسم همیشه در پی نفوذ و تسلط بر مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی و رسانه ای بوده
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    60 4
    ایران محل جولان وطن فروشان و جاسوسان
    • ناشناس IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      38 1
      استارت این غارتگری ها سی ساله وبلکه بیشتر دراین مملکت خورده الان دیگه گندش در آمده لیبرال سرمایه داری نه از ملت است نه برای ملت طبقه رانت خوار فاسد ودزد از مشخصه های بارز سوداگرایانه ومنفعت طلب است....
  • AE ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    15 12
    خودمان رای دادیم
    • AE ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
      5 2
      اگه نهادهای نظارتی در انجام وظایفشان در تایید صلاحیت ها کوتاهی نکرده بودند ما الان چه رایی داده بودیم؟
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    28 5
    شاهکار اصلاح طلبان انتصاب افرادی در پست های استراتژیک است که هیچگونه تهعدی نسبت به ایران و انقلاب ندارند.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    33 0
    مسعود نیلی برادر این فرد با ارائه تز گرون کردن دلار در دو سال قبل به بهانه تشویق صادرکنندگان عامل اصلی تورم وحشتناک و بلبشوی اقتصادی فعلیه . خدا بحق علی ازشون نگذره که اینطور اقتصاد کشور رو نابود کردن
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
      3 0
      می دانید با این نظریه چقدر از مردم را بدبخت کرده و به خاک سیاه نشاندند؟ خریدن این خانه و ده ها و صدها مثل آن توسط دیگر وابستگان حکومت در خارج از ایران به قیمت بی خانمان شدن میلیون ها ایرانی بوده است! الان در ایران خریدن یک آپارتمان کوچک هم برای بسیاری از مردم نبدیل به رویا شده و ای آقا و امثال او خودشان را آماده میکنند تا در خانه های رویایی به زندگیشان با ثروتهای افسانه ای بادآورده آغاز کنند.
  • FR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    18 16
    کاش منم میتونستم.دیوانه نیست که به جهنم برگرده
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      1 0
      پس بی ملاحظه شرافت را قی کنید و به دزدها بپیوندید
  • دکتر عمرانی GB ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    34 9
    با سلام،درست یا غلط موضوع بماند که بماند مسئله اصلی،در عدم شفافیت و نبود اطلاع رسانی کافی در مجموعه جمهوری اسلامی است،تا زمانی که دیانت و سیاست تلفیق شده باشند،همین بس که آش همان و کاسه همان چرا،نباید شرایط اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در چنین مواردی و چنین مشاغلی به حدی ضعیف و کند باشد که وقتی شخص دچار یک حرکت نامتعارف و نامتعادل میشود مورد شناسایی قرار بگیرد. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی دو اهرم انضباطی پولی و مالی جهانی به شمار می آیند،آیا جامعه کنونی نباید از نماینده کشورش در این دو نهاد مطلع باشد و از روند و چند و چون نظم کاری آن با خبر باشد؟ علی ایحال،به فرمایش امام راحل، اقتصاد،مال خر است. مردم را چه به اقتصاد،مردم دنبال عزاداری و مراتب شیعه گری باشند. باشد تا،صبح دولتشان بدمد و از خریت خارج شوند.
    • حسین IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      16 10
      این همه بافتی، (درست و غلط قاطی) که چیو برسونی؟ تنها حرف درستی که پیدا کردم اطلاع از وضعیت مسئولینه. از ابتدا تا انتهای تصدی گری
    • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
      4 0
      جناب اقای دکتر عمرانی، آیا جنابعالی هم خر تشریف دارید؟ و یا اقتصاد دان هستید؟ و یا عزاداری میکنید تا آدم شوید؟ . خیر جنابعالی هم یک منافق بالفطره مانند آیشان هستید که بحال ایشان غبطه میخورید و اگر میدان می داشتید ، بدتر از ایشان عمل میکردید.!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    12 1
    از کجا میتونه آورده باشه، از جیب ملت پ ن سهمش از سفره انقلاب برداشته و رفته الهی به اونجا نرسیده با درد بی درمان بمیره
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    21 2
    آزموده را دو باره ازمودن خطاست ما از اصلاحات جز دغل و خیانت به کشور چیز دیگری ندیدیم . مرگشان باد
  • FR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    5 0
    ميدوني چرا ارزان هست هر چند كه امت حزب الهي پولش را ميده چون بايد چمن بزنه و برگ درختهاش هم همه جا ميريزه و بايد جارو بزنه دولت قانون اساسي را اجرا بكنه مسيله جنگ اقتصادي حل ميشه ولي خوب مسيله كار و برگ درختان زمين ريخته شده ميماند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    31 0
    نهادهای نظارتی -> مثل همیشه خواب عمیق
    • SE ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      10 9
      بزرگرترین نهاد نظارتی یعنی وزارت اطلاعات در اختیار همین قشر است و جاسوسهایی که با پوشش محیط زیست مشغول جاسوسی از پایگاهای موشکی بودند را تبرئه میکند و جاسوس نمیداند این یعنی اینکه هرجا اصحالیست طاقوت طلبی مسئول اس لنگ میزد و اعتمادی به آن دستگاه نیست
  • SE ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    28 13
    چرا این حقیقت را نمی پذیریم که در 40 سال گذشته به موازات نظام سازی جدید ماسون پروری جدید هم توسط غرب خبیث به شدت اجرا شده و اوضاع نابسامان امورز را همین ماسونها در عیان و نهان در درون نظام رقم میزنند
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    24 5
    اینا رو ول کن! عجب سیستم مالی شفافی دارن این لعنتی آمریکایی‌ها ..!! حالا حالاها چین به پای امریکا نمیرسه
  • ناشناس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    8 15
    انشالله با انتخابات مجلس شروع فروپاشی زالوهای مفت خور لیبرال چه چپ چه راست برای دولت سازی وتغیر ساختارها وقوانین تاب اسلامی که اصلی ترینش سامان دهی بانکهای ربوی هست به اجرا دربیاید
  • FI ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    14 10
    شما هم مثل او هستید فقط موقعیت مثل او برایتان پیش نیامده!
  • CA ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    21 0
    مشرق در خواب هستی !!!! اوضاع خراب تر از آنست که فکر میکنی خود مسولین گفته اند طی ۶ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز خارج شده ...
  • CA ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    15 1
    ایشون سهم اش را از سفره انقلاب برداشته. کار بدی نکرده....
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    14 11
    کشوری که که درگیر جنگ اقتصادی است فرمان دهان آن باید از جنس شهیدان باشد ازجنس رهبری علی گونه آن باشند. نه مرکانتیلیست‌های پول پرست و رفاه طلب، ضروت تشکیل دولت جوان حزب اللهی بیش از پیش است
  • حامد IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    17 1
    قبول کنیم که امروز اکثر مدیران ارشد دولتی از طبقه ای خاص هستند . طبقه ای که یا در خارج به دنیا آمده است، یا مدت زیادی در خارج زندگی کرده ، یا فرزندانش و حتی همسرش ساکن خارج است. دلبستگی زیاد به غرب دارند. از طبقه ای اشرافی و ثروتمندند. گذشت آن دوره ای که شعار ساده زیستی و پابرهنگان وجود داشت. امام آن همه پابرهنگان می گفت چون این روزها را پیش بینی می کرد.
  • محموداعرابی IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    14 2
    خداروشکر یه ایرانی دیگه تونست به مدارج بلندی در دولت دوازدهم برسه.. حالا یه سوال چرا مریلند ؟ میرفتی ال ای تو بورلی هیلز که احساس غربت نکنی عزیزدل..ماکه بخیل نیستیم کلنگ
  • CA ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    6 0
    همه مسولین دارند سهم خودشون را بر می دارند. تنها کاری که از دستشان برمیاد
  • رضی IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    8 0
    از مشرق درخواست دارم لیست کلیه افرادی که به نمایندگی از ایران (وازرت امورخارجه-کلیه وزارت خانه ها و...) در کشورها، سازمان ها و نهادهای بین المللی با هر عنوانی با هر رده ای (بجز نظامی ها) حضور دارند را منتشر نماید یا از دولت و بویژه وزارت امور خارجه انتشار آن را مطالبه نماید تا معلوم شود در این چهل سال چه کسانی و با چه خط و ربطی منافع این مردم را به بازی گرفته اند.
  • CA ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    4 5
    تنها راه نجات کشور ، برکناری شیخ حسن روحانی است
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    48 0
    به به داخل کشور بترکون خودت خانواده برن در بلاد کفر عشق و حال کنند تورم سالیانه 1 درصد اما اینجا از دست گرمی 300 400 درصد شروع میکنند چون اینجا قراره جیب ها رو پر کنند خارج خرج کنند
  • US ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    20 0
    مردم شهید دادند برای این؟ فساد در زمین و دریا پدیدار شده.
  • US ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    15 1
    بیخود نیست از جنگ میترسند، اگر جنگی بشود دیگر مردم نمیروند جان بدهند تا بعدا اینها بیایند سر کار با رانت و رشوه و دزدی و بدون هیچ حساب رسی و شفافیت.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      2 0
      مردمی که پای جنگ هم میایستند در دفاع از تنها نظام شیعی جهان و ولایت فقیه است نه دزدهای لیبرال مسلک که اگر دفاع مقدس دستشان بود یه تکه از خاک ایران باقی نمیماند.
  • حمیدرضا RO ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    12 0
    آن کسانی که ادامه ماموریت ایشان را بعد از 4 سال در آمریکا به مدت 6 سال دیگر تمدید کرده اند مشکل دارند. در کدام ماموریت خارجی در حال حاضر یک مامور 10 سال اقامت می کند؟ این مسئله در دولت فعلی اتفاق افتاده است.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    5 0
    نیروهای امنیتی و قوه قضائیه خوابند؟ فردا که پناهنده شد همه شروع می کنند به افشاگری.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    6 0
    خدا وگیلی پس چرا اینقدر مرگ برامریکا میگوئید شما که ازخونه ها ومنطره هاشون وتمام تکنولوزیهاشون تا صدرصد استفاده میکنیر
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    1 0
    چه جالب! لیبرال ها که همیشه منتقد هستن بیشترین بهره برداری رو کردن!! حالا فهمدید علت اصرار این جماعت برای مذاکره به چه دلیل است؟
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    2 0
    حق ؟از سر قبر پدرش آورده این پول رو جالبه همه با هم فامیل و...تا رانت نباشد پستی نیست مملکت کثیفی داریم
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    2 0
    بعد همین ها منتقدین رو متهم به کاسبی از تحریم می کردن! آقای رئیسی بسم الله اجازه مفت خوری از بیت المال رو ندید...من به سهم خودم راضی نیستم ارزنی از بیت المال تو جیب این مفت خورهای ساکن آمریکا بره
  • RO ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    0 0
    به نظرم یه جوخه اعدام خارج از مرزها لازم داریم گور پدر وجهه بین المللی و این حرفا اونا که هرچه میخان بار ما میکنن
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    0 5
    سلام یا ایها الذین آمنوا ان بعض الظن اثم از کجا فهمیدید که قصد اقامت دارند؟ مبلغ پرداخت شده بابت خرید خانه را چگونه تخمین زدید؟ منشا پول پرداخت شده و حلال و حرام بودنش را چگونه قضاوت کردید؟
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      2 0
      بلکه جناب مقدس ماب تا امثال شما هستید نظارت چه کشکیه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    2 0
    شهدا جان بدهند اون وقت امثال فرهاد نیلی به عنوان مسئول جمهوری اسلامی که از این نظام حقوق می گیرد و در شرایطی که امریکا در حال جنگ اقتصادی با ماست ویلای گران قیمت و نجومی در آمریکا بخرد.
  • محمد IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    3 0
    تف بر حیثیت هر چه نامردم حرامزاده نکبت زاده
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    2 0
    هنوز خیلی زوده که آثار رای اشتباهتون رو بفهمید. با گرگ همنشین شوید ولی با فتنه گران و حامیان آنها نه.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    1 0
    بالا خره تو جمع کردی رفتی برو .......که
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    2 0
    جناب فرهاد نیلی راحت باشید. بخورید بیاشامید اما اصراف نکن. تشکر چند خونه در نیویورک بخرید و کاناد. تشکر از مسولین بازرسی و امنیتی کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس