بانک مرکزی

سایت اینترنتی بانک مرکزی آمار و ارقام قدیمی درباره شاخص‌های پولی و ارزی ارائه می‌دهد.

سرویس اقتصاد مشرق - در صفحه اول سایت اینترنتی بانک مرکزی، آخرین نرخ تورم مربوط به آبان سال ۱۳۹۷ است. این در حالی است که بانک مرکزی دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد نرخ تورم را تا اطلاع ثانوی به منظور بررسی مشترک با مرکز آمار منتشر نمی‌کند. اکنون ۵ ماه از آن زمان گذشته اما بانک مرکزی اعلام نکرده که نتایج جلسات مشترک با مرکز آمار چه شد؟

لازم به ذکر است از آنجا که تورم بانک مرکزی چند درصد بالاتر از رقم مرکز آمار بود، سانسور تورم از سوی بانک مرکزی، احتمالاً ناشی از سیاسی‌کاری این بانک بوده است.

در بخش نرخ ارز هم سایت بانک مرکزی قیمت ارزهای رایج را به طور نادرست اعلام می‌کند. در سایت بانک مرکزی، نرخ دلار آمریکا ۴,۲۰۰ تومان درج شده است. این در حالی است که دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد و نرخ مرجع برای اقتصاد ایران و فعالان بازار، نرخ‌های سامانه نیما است.

در سامانه نیما که نرخ‌های آن توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، قیمت دلار بالای ۱۰ هزار تومان است. در بازار آزاد هم نرخ دلار بالای ۱۴ هزار تومان است. هرچند انتظار نداریم بانک مرکزی نرخ بازار آزاد را در سایت خود منتشر کند اما این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی حداقل آمار سامانه نیما را به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی یا در کنار آن منتشر کند.

ارقامی هم که بانک مرکزی برای پوند انگلیس، یورو، درهم و سایر ارزها در سایت خود منتشر می‌کند، بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی است که در اقتصاد کشور کارکردی دیگر ندارند.

بدین ترتیب هم‌اکنون بانک مرکزی از مرجعیت فعالان اقتصادی و مردم برای اطلاع از آمارها و شاخص‌های اقتصادی همچون تورم و ارز کنار رفته و متقاضیان مجبورند به سایت‌های رسمی و غیررسمی و فضای مجازی مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    0 0
    بله نیروگاههای تجدیدپذیر هم منتظر اصلاح این اطلاعات هستند.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    1 0
    آیا رابطه ای بین دهها میلیارد دلار جهانگیری که رانتی توزیع شد و وفور مولتی میلیاردرهای پورشه سوار در چندسال اخیر وجود دارد؟ تمام این دلارهای ریز و درشت نامشروع باید توسط قوه قضاییه برگردانده شود
  • پسر IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    0 0
    مملکت ما داریم ، هیچ چیزش روی اصول نیست
  • SE ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    0 0
    این بانک مرکزی نیست بانک اصحالاته
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    0 0
    توصیه میکنم بانک مرکزی برای توضیح نرخ تورم از واحد "درصد" دیگه استفاده نکند و بعد از این، شاخص ها را به "برابر" توضیح دهد چرا که ارقام درصد کمی بزرگ هستند! مثلا ۱۰۰ درصد، ۲۰۰، ۳۰۰ و گاهاً چهارصد درصد و لذا به جای ۱۰۰ درصد میتوان از واحد زیبا با ارقام کمتر مثلاً "۲برابر" استفاده کرد و برای ارقام کوجک تر مثلا ۵۰% از واحد 1.5برابر استفاده نمایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس