استیو بنن

استراتژیست پیشین ترامپ رسماً به عنوان مشاور چهره‌های تأثیرگذار راستگرا فعالیت می‌کند تا نامزدهای آنها را به پارلمان اروپایی بفرستد. حضور موافقان تجزیه اتحادیه در پارلمان اروپایی چه پیامدی دارد؟

سرویس جهان مشرق- آخرین باری که اروپا جداً احساس کرد واشینگتن به او خیانت کرده است، ماجرای شنود مکالمات ۲۰۰ تن از سران کشورهای اروپایی بود. آن اتفاق در زمان اوباما یی اتفاق افتاد که خود را حامی اتحادیه نشان می‌داد. اما حالا نوبت ترامپ است و این بار ماجرای مرگ و زندگی است.

یک سال پیش بود که جرج سوروس میلیاردر متنفذ به اروپاییان هشدار داد در یک «بحران حیاتی» قرار گرفته‌اند و هر چه می‌توانسته از یک دهه پیش بر علیه آنها اتفاق بیافتد، رخ داده است چون برخی از اعضا از هدف اصلی اتحادیه بسیار دور افتاده‌اند.

ظاهراً خود اروپاییان هم باور دارند که اروپا دارد با سیاست‌های نادرست خودش نابود می‌شود. نظرسنجی ماه اخیر توسط شورای روابط خارجی اروپا نشان می‌دهد اکثریت اروپاییان بر این باورند که فروپاشی اتحادیه در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده یک احتمال جدی است و حتی یک سوم از فرانسوی‌ها و لهستانی‌ها و یک‌چهارم آلمانی‌ها می‌گویند ممکن است در سال‌های آتی شاهد جنگ میان اعضای کنونی اتحادیه اروپا باشیم.

به نظر می‌رسد یکی از این سیاست‌های نادرست، بازگذاشتن راه نفوذ آمریکا به بهانه اتحاد راهبردی با این کشور است. قضیه سر تداوم یا فروپاشی اتحادیه اروپا است. استراتژیست پیشین ترامپ در این روزها یعنی زمان انتخاباتِ این اتحادیه، در اروپا چه می‌کند؟ آیا شعار «اول آمریکا» ی ترامپ، سر اتحادیه را هم زیر آب می‌برد؟

تور «بَنِن» در اروپا

یکی از هتل‌های مجلل پاریس میزبان استیو بنن، استراتژیست پیشین ترامپ شده است، کسی که از مسئولیت سیاسی کناره گرفت تا با دست بازتری اهداف ترامپ را دنبال کند. رئیس‌جمهور آمریکا بارها نشان داده که از نتیجه همه‌پرسی برگزیت یعنی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا خوشحال است و این همراستا با برنامه احزاب جدید راستگرا در کشورهای اروپایی است.

حالا استیو بنن آزادانه به اروپا سفر می‌کند و در کنار سران احزاب راست فعالیت می‌کند، آن هم از چند ماه پیش تا کنون همزمان با انتخابات پارلمان اروپا که بسیاری گفته‌اند با حضور نمایندگان این احزاب در پارلمان اروپا احتمال فروپاشی این اتحادیه ار داخل قوت می‌گیرد.

او خود را حلقه وصل انقلاب راستگرایان در کشورهای اروپایی می‌داند، و در فرانسه مشاور مارین لوپن، رهبر جبهه ملی سابق و «تجمع ملی» کنونی است. البته سعی می‌کند چندان به نقشش افتخار نکند: «این گروه‌ها به کمک من نیازی ندارند… من فقط یک آمریکایی در پاریس هستم و رابط ترامپ با لوپن نیستم. لوپن دوست شخصی من است».

رهبر حزب راستگرای «جایگزین» در اروپا نیز همین را می‌گوید که به وی نیاز ندارند. اما واقعیت آن است که اگر او دانه نمی‌پاشید، اکنون احزاب راستگرا چنین قد نمی‌افراشتند و این گونه با یکدیگر متصل نمی‌شدند که رسماً میتیگ انتخاباتی مشترک در میلان برگزار کنند.

سال گذشته بنن در کنار لوپن در کنگره سالانه ظاهر شد اما بالاگرفتن انتقادات در مورد مداخله خارجی در انتخابات موجب شد امسال دیدار علنی نداشته باشند.

جالب است که احزابی که خود مدعی اصلی تقویت حاکمیت و استقلال ملی هستند، این چنین راحت پای یک خارجی را به انتخابات کشور خود باز می‌کنند و حتی دور او را چنان با محافظان می‌پوشانند که هموطنان‌شان به وی صدمه نزنند! آن هم مشاور پیشین رئیس‌جمهوری که مورد تنفر بسیاری از فرانسوی‌ها است. این تناقض آن‌چنان محوز تبلیغات احزاب لیبرال علیه راستگرایان شد که مارین لوپن مجبور شد دیدارش با بنن را لغو کند. در حالی که برخی از دستیاران لوپن با بنن دیدار کرده‌اند، رهبر «تجمع ملی» به خبرنگاران می‌گوید بنن «نقشی در ستاد انتخاباتی ندارد».

گوش شنوایی برای این سخنان وجود ندارد. بنن خود در میلان طی یک مصاحبه گفت «همه آنچه من انجام می‌دهم، این است که زیرساخت جهانیِ یک جنبش جهانیِ پوپولیست را فراهم کنم». او راست می‌گوید؛ از نظرسنجی و تحلیل داده‌ها گرفته تا تأمین مالیِ این احزاب با هدایت و کمک استیو بنن انجام می‌شود.

مداخله چنین آشکار راهی برای ریچارد فراند رئیس مجمع ملی و ۶ نفر از رؤسای پیشین این مجمع باقی نگذاشت جز اینکه در یک بیانیه نسبت به حضور وی اعتراض کنند: «ما از تو، آقای بنن، به خاطر این مداخله نابهنگام در مسائل داخلی فرانسه تشکر می‌کنیم چون عملاً به ما نشان داد چرا اکنون به یک اروپای قدرتمند نیاز داریم».

جمع‌بندی

رئیس‌جمهور فرانسه ساکت ننشسته است. امانوئل مکرون در این باره گفت: «ما برای اولین بار است که بین ملی‌گرایان و منافع خارجی‌ها هماهنگی می‌بینیم. هدف‌شان تجزیه اروپا است». اما این صحبت‌ها تا چه حد می‌تواند مؤثر باشد؟ به هر حال اروپا با دولتی متحد شده است که نمی‌خواهد اروپا قدرتمند باشد. دولتی که بحران اقتصادی‌اش اروپا را به هم می‌ریزد و کاسه‌کوزه دعوایش با قدرت‌های شرقی، سر اروپا می‌شکند.

منبع

https://www.nytimes.com/2019/05/24/world/europe/steve-bannon-european-elections-paris.html

https://www.ecfr.eu/article/despite_record_support_eu_voters_fear_collapse_of_political_framework

https://www.businessinsider.com/george-soros-president-trump-eu-collapse-2018-5

https://www.theguardian.com/world/2013/oct/24/nsa-surveillance-world-leaders-calls

http://www.lefigaro.fr/vox/politique/la-nation-assemblee-ne-peut-recevoir-d-ordres-20190521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    3 34
    رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که برای تغییر حکومت در ایران تلاش نمی کند. دونالد ترامپ افزود: به نظر من آمریکا و ایران می توانند به یک توافق مشترک برسند. ایران دارای پتانسیل های اقتصادی بزرگی است. من می دانم که بسیاری از مردم ایران انسانهای بزرگی هستند و آنها این شانس را دارند که با جکومت کنونی به کشور بزرگی تبدیل شوند.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
      0 0
      بچه رو چه جوری گول میزنند؟
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
      0 0
      ریس جمهور آمریکا حرف مفت زد تو باور نکن
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    22 3
    البته در نظر بگیریم ریشه آمریکا در اروپا است. اینها مجموعه امپراطوری کفر و سلطه بر جهان هستند که از چهار قرن پیش به تجاوز و غارت جهان پرداخته اند و آمریکای فعلی زائده ای از اروپا بود. آنهمه غارت و استعمار در چهار گوشه جهان به دست اروپا انجام شد. فریب اختلافات زرگری فعلی شان را نخوریم که اصل این دو یکی است.
  • اذربایجانی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    0 0
    اروپا دیر یا زود منحل خواهد شد کمااینکه قوی شدن چین در همه زمینه ها و سرشاخ شدن با امریکا فرصنی برای اروپا به همراه میاره قدرنمایی بکنه ولی سران اروپایی که از روسیه و چین و احیانا کشورهای قوی اسلامی واهمه دارند یگانه راه را نوکری امریکا میبینند حال انکه امریکا در پی نابودی اروپاس مخصوصا با بیرون کشیدن انگلسنان از ان اروپا هم مجبوره برای مقابله احنمالی با روسیه وچین و کشورهای اسلامی در مقابل امریکا کوناه بیاد و باج بده درحالیکه بر خلاف اروپا.امریکا منحدین قوی دیگه ای همانند کانادا اسنرالیا ژاپن کره جنوبی داره و برای مقابله با چین و روسیه زیاد دنبال منحد نمیگرده
  • جاسم IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    0 0
    اتحادیه اروپا پیر-ترسو-راحت طلب -ضعیف واز همه مهمتر نامتحد و دنباله روی بی چون چرای آمریکاست وساید یکی از ایالات آمریکا که بزودی بزوال خواهد مد
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    0 0
    ترامپ: در پی تغییر رژیم در ایران نیستیم ...!! ترامپ خر هم فهمید بهتر از شما کسی نمیتونه ایران نابود کنه خدمتی که شما به امریکا و اسرائیل کردید هیچ کس نکرد بخاطر شماست که امریکا میتونه جیب عربها خالی کنه بخاطر شماست که اسرائیل تونست رابطه شو با اعراب خوب کنه بخاطر شماست که ایران داره نابود میشه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس