کد خبر 961238
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
واردات خوراک دام و طیور در بندر امام خمینی (ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان رشد 85 درصدی ورود کشتی های کالای اساسی به بندر امام در 2 ماه اخیر گفت: در حال حاضر 180 هزار تن روغن و 103 هزار تن شکر در بندر امام خمینی (ره) موجود است.

به گزارش مشرق، امروز اصحاب رسانه از روند عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) و اسکله‌های متعدد این بندر و همچنین پهلوگیری کشتی‌های مختلف برای تخلیه و بارگیری بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: 80 درصد از کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود و این بندر در تامین امنیت غذایی مردم مؤثر است.

عادل دریس اضافه کرد: بندر امام وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی را در سطح کشور دارد و 11 هزار هکتار وسعت دارد که 1300 هکتار آن کاملا عملیاتی است و از این رقم 600 هکتار به شرکت‌های خدمات لجستیک در راستای فعالیت‌های بندر اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید:

نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸

۵ مصوبه ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: به دلیل استقبال مناسب سرمایه‌گذاران ما امروز در بندر امام فضایی برای اختصاص سرمایه‌گذاران دیگر نداریم.

دریس با بیان اینکه در راستای ایجاد شهر لجستیکی غلات در بندر امام فعالیت‌ها پیگیری شود، گفت: در حال حاضر 3 میلیون تن ظرفیت درجا برای غلات ایجاد شده است.

وی ادامه داد: 18 میلیون تن ظرفیت برای نگهداری کالای اساسی و با احتساب سیلوها 21 میلیون تن ظرفیت برای نگهداری غلات وکالای اساسی در بندر امام وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد:‌همچنین 400 هزار تن ظرفیت مخازن برای نگهداری روغن خوراکی و 300 هزار تن ظرفیت مخازن برای نگهداری مواد نفتی در این بندر است.

دریس با بیان اینکه 100 کیلومتر ریل در کنار جاده داریم، گفت: 11 سکوی ریل در بندر امام فعال است.

*رشد بیش از 90 درصدی تخلیه کالای اساسی در بندر امام

دریس بیان کرد: در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشتی‌های تخلیه شده در زمینه کالای اساسی در بندر امام 85 درصد داشته است.

وی افزود: در این مدت وزن کالای اساسی تخلیه شده بیش از 90 درصد رشد داشته است ضمن آنکه موجودی کالا در انبارها و محوطه بندر 60 درصد رشد داشته استت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌ امسال 63 کشتی حامل کالای اساسی تاکنون در بندر امام پهلوگیری کرده است که این رقم در سال قبل 34 درصد بود و شاهد رشد 85 درصدی در این حوزه هستیم.

دریس افزود: امسال تاکنون سه میلیون تن کالای اساسی و پارسال در این مدت زمان 1.6 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده بود.

وی گفت:‌ موجودی انبارها تاکنون 2.8 میلیون تن در سال جاری بوده است که پارسال 1.8 میلیون تن در دو ماه ابتدایی سال بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت:  امکان پهلوگیری همزمان 9 تا 10 فروند کشتی در بندر امام فراهم است،معمولا برای هر کشتی 70 هزار تنی به طور متوسط روزانه 7 تا 8 هزار تن تخلیه انجام می‌گیرد و البته رکورد تخلیه 31 هزار تن را هم در روز در بندر امام داشته‌ایم.

دریس افزود: بسیاری از کالاهای اساسی نظیر جو، ذرت، سویا، کنجاله سویا، کود شیمیایی وغیره عمدتا از این بندر وارد کشور می‌شود و کاغذ و دارو فقط از این بندر وارد کشور نمی‌شود.

وی افزود:‌در بحث کانتیری کالاهای مورد نیاز پتروشیمی در این بندر تخلیه و بارگیری داریم و در این بخش اغلب صادرات مواد شیمیایی داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌در دو ماه گذشته 5 هزار TEU کانتینر تخلیه و 10 هزار TEU کانتینر بارگیری شده است.

دریس افزود: به طور متوسط 45 روز زمان لازم است تا کالای اساسی در کشتی 70 هزار تنی تخلیه شود و سپس صاحب کالا، کارهای اسنادی خود را با سازمان‌های بهداشت و قرنطینه انجام شود تا کالا تخلیه شود و این روند در کل حدود 2 ماه زمان لازم دارد.

وی اضافه کرد:‌در دو ماه ابتدایی امسال 13 هزار و 700 راس دام زنده از طریق بندر امام وارد کشور شد. همچنین کشتی با ظرفیت 27 هزار تن برنج امسال تخلیه کردیم.

وی توجه به کاپوتاژ داخلی از سوی سازمان بنادر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع از منظر پدافند غیرعامل و کاهش قیمت تمام شده کالا مؤثر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:‌امسال 43 هزار تن کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار داشته‌ایم.

دریس ادامه داد: در حال حاضر 89 هزار تن شکر فله و 180 هزار تن روغن در بندر امام (ره) موجود است ضمن آنکه 14 هزار تن شکر در حال تخلیه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس