کد خبر 959881
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
حجاب

درین متن چند پرسش پربسامد در موضوع حجاب را ابتدا بررسی و سپس به یک راه حل اجمالی می پردازیم. طبیعی است که همه شبهات منحصر به این موارد نیست.

به گزارش مشرق، در این متن چند پرسش پربسامد در موضوع حجاب را ابتدا بررسی و سپس به یک راه حل اجمالی می پردازیم. طبیعی است که همه شبهات منحصر به این موارد نیست.

آیا حجاب واجب است؟

قریب به اتفاق فقها حجاب را جز ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسیرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم شیرازی و…با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که قسمت های یاد شده و مو و دور گردن و غیره پوشیده شود.

بیشتر بخوانید:

موضع پلیس در مقابل کشف حجاب

بعد از نزول این آیات داریم که عایشه زنان انصار را چنین ستایش می کرد که " حتا یک نفر آنان مانند سابق بیرون نیامدند و سر خود را با روسری مشکی می پوشاندند."

اما آیا حجاب اجباری است؟

سوال را باید دقیق کرد. اجبار به چه معنا؟ ما در دین اجبار نداریم. نه در اعتقاد و نه در عمل. پس بدین معنا حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم.

تفاوت ایندو چیست؟

فرد مسلمان می تواند نماز نخواند و روزه نگیرد. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. حجاب برخلاف نماز و روزه امر فردی و در خلوت نیست و بروز اجتماعی دارد. یعنی فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما به جهت اجتماعی نمی تواند خلاف قانون عمل کند.

دین اختیاری است. مردم می توانند دینی که پذیرفتند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان متضمن ضرر اجتماعی و یک حکم.
جلوگیری از ضرر جامعه مقابل آزادی و تعرض فرد از بینات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.

آیا حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است؟
برخی معتقدند در زمان انبیا حجاب اجبار نبوده است. اولاً در این رابطه اجماع نیست. مثلاً به اعتقاد شهید مطهری اساساً دوره ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد. و احتمالاً این شدت حجاب بیانگر اهتمام حکومت نبوی در اجرای این دستور الهی است.با این حال استدلال ما اینجا نیست.حجاب امری اجتماعی است.

احکام اجتماعی و حکومتی عقلا و شرعا جزأ اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست و کاملاً منطبق با شرایط زمان و مکان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آنروز جامعه باشد. مثل اینکه امیرالمومنین مالیات بر اسب قرار می دهند حال آنکه در زمان پیامبر اینطور نبوده است. یا اینکه برخی ائمه در دوره خود خمس را از شیعیان نمی گرفتند.

پس قانون گذاری برای حجاب جزء اختیارات حاکم است و نیازی به انطباق با دوره زعامت اهل بیت ندارد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر الزام آور باشد. همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد. مثلاً زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را تا آرنج هم بالا بزنند اما هیچ گشت ارشادی به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد. هردو خلاف شرع است اما یکی بجهت اجتماعی و عرفی می تواند مساله قانون نباشد و مجری قانون از کنار آن عبور کند.

وقتی برخورد با بی حجابی در زمان اهل بیت نداشتیم پس این مجازات از کجا آمده است؟

مجازات در حقوق اسلامی ۴ عنوان دارد. دیات و قصاص و حدود و تعزیر. حدود در شرع آمده است. دیات و قصاص هم روشن است و برای جرائم عمدی و غیرعمدی و جبران است. اما تعزیر کاملاً بر اساس شرایط زمان و مکان است که حاکم وضع می کند. حجاب نیز تعزیری است مثل بسیاری از مجازات های دیگر.

چرا کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است؟

"خب مردها تحریک نشوند".این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی ایندست مسائل نیست.توجه کنیم اینکه گفته می شود کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است به جهت اینست که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلاً نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری.اما ماجرا ازین نیز فراتر است. شهری که قرارست محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می شود. وظیفه یک حکومت ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی.

اگر قانون حجاب را نخواهیم چه باید کرد؟ مشروعیت این قانون از کجاست؟

اگر بحث درون دینی نکنیم؛ با منطق دموکراسی و حقوق بشری نیز، قانون مشروعیتش را از رعایت مصلحت اکثریت می گیرد. یعنی اقلیت به حکم اخلاق و عقل لازمست حق اکثریت را رعایت کنند. قانون حجاب بر مبنای مصلحت مسلمین نوشته شده است.

چه کسی گفته طرفداران حجاب اکثریت اند؟ رفراندوم بگذاریم.

از رفراندوم هراسی نیست. اما منطق این بحث ایراد دارد. انتخاب دین اختیاری است اما انتخاب اجزای دین اختیاری نیست. یعنی یک جامعه می توانند اسلام را با رای کنار بگذارند و البته در قیامت حساب پس می دهند اما اجزای دین را نمی شود به رای گذاشت. انتخاب ملت ایران نیز اسلام است. مهمترین شاهد نیز رفراندم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب مدل اجرایی جمهوری اسلامی رای دادند.

آن رای پدران ما بود و ما قبول نداریم. تکلیف چیست؟

پاسخ به این شبهه دو وجه دارد. سلبی و ایجابی. بخشی ایجابی اش این است که رفراندوم با انتخابات ها و مشارکت سیاسی مردم در طول انقلاب بارها تمدید شده است. یعنی اینطور نیست که یک بار رفراندوم برگزار شده باشد و تمام.

اما وجه سلبی اش این است که اگر یکی فردای رفراندوم جدید گفت من این را هم قبول ندارم و باید مجدد رفراندوم شود تکلیف چیست؟ این دور باطل است و پایانی ندارد.

گشت ارشاد تا امروز چه کسی را باحجاب کرده است؟ چرا اصرار به اجرا داریم؟
گفته شده است قهریه در موضوع برخورد با بدحجابی بی تاثیر است. بی تاثیر در چه چیز؟ برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است بی حجاب، باحجاب شود. غلط فاحشی است.برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است حجاب در جامعه رشد کند. این نیز غلط فاحشی است.پس گشت ارشاد چیست؟ گشت ارشاد دفاع از حق الناس است؛ چیزی فراتر از حق الله. حجاب فردی، تکلیف شرعی و حق الله است ولی وظیفه نظام دفاع از حق الناس است.

اشتباه سوال کننده اینست که تصور می کند رفتار قهری برای اصلاح بدحجاب است. آن نیز هست ولی اولویت اول نیست. برخورد قهری برای صیانت از جامعه دینی است.

قوانین حکومت باید بنحوی باشد که نتنها اهل حجاب احساس غربت نکنند، بلکه فضای اجتماعی نیز به خودی‎ خود مشوق آن‌‎ها باشد. قانونی شدن حجاب یکی از روش‌‎هایی است که فضای اجتماعی را با خواست درونی اهل حجاب، هماهنگ می‎کند.

کسانی که معتقدند حجاب باید اختیاری باشد که هرکس هرطور تمایل داشت به خیابان بیاید احتمالاً حاضر نیستند عواقب این حرف شان را بپذیرند. اگر حجاب محدودیت نداشته باشد، آنگاه نباید انتظار داشته باشند خانواده به سبک شرقی و اسلامی اش حریم و حرمت داشته باشد. رها سازی جامعه و اباحه گری روی دیگرش روابط نامشروع زن و مرد و بهم خوردن کانون خانواده وغیره است. آنچنان که امروز در غرب شاهدیم. حجاب اختیاری یک زنجیره است که روی دیگرش ابزاری شدن زن در جامعه است. پای عوارض این زنجیره می مانیم؟

پس قهریه صیانت از جامعه ایست که قرارست بستر ذکر و معنویت و تدین باشد نه الزاماً باحجاب کردن بی حجاب. با این توضیح روشن می شود که برخورد با بدحجابی ممکن است بر فردخاصی تاثیر نداشته باشد اما جامعه را امن کرده است. فرض کنید وضعیت امروز را ۲۰ سال پیش داشتیم. آیا با افول دینداری مواجه نبودیم؟

تذکر؛ روشنست که از فلسفه قهریه دفاع می کنیم نه رفتارهای غلط و خشونت بار. توجه کنیم که از الزام دفاع می کنیم نه خشونت. کمربند ایمنی الزام است اما خشونت نیست.

چه باید کرد؟

امر به معروف و نهی از منکر چه فردی و چه حاکمیتی اش دارای یک پیش نیاز ضروری و اولیه است و اینکه فرد خاطی باید آن امر را معروف یا منکر بداند. مساله حجاب هنوز برای بخشی از جامعه روشن نیست.

اینجاست که مساله مدارا در اسلام مطرح می شود. مدارا یک اصل تربیتی است که با فرد همدلی و همراهی می کند تا در گام های بعدی مساله برایش روشن شود. مدارا با تسامح و تساهل متفاوت است. مدارا یک صبر فعال و آگاهانه است و تسامح و تساهل غفلت و بی اعتنایی ناشی از اباحه گریست.

به همین جهت اجرای قانون تنها محصور به گشت ارشاد نیست و ۲۳ نهاد دیگر باید در این خصوص نقش آفرینی کنند که متاسفانه تعطیلند.

توجه شود که امر مدارا برای متن مردمست و ساختارشکنی هایی شبیه کمپین چهارشنبه های سفید ازین موضوع خارج است و نیازمند مواجهه قهری است. مقصد در چهارشنبه های سفید به گفته سرشاخه اصلی آن براندازی است نه حجاب اختیاری یا اجباری.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    16 3
    من هم یک سوال بپرسم مشرق جواب بده .ایا به نظر شما قبل از انقلاب مردم با حجابتر بودند یا الان.دوم چند درصد مردم حجاب رو فقط به خاطر ریا واینکه دولت بهشون گیر نده یا از کار بیرون نندازه میزنند
    • ریحانه سادات IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      3 0
      باسلام واحترام حالا قبل اتقلاب باحجاب تربود بعداتقلاب یاهرزمان دیگه ای مهم اصل حجابه که برای حفاظت از بانوان وحفظ شان آنهاوجلوگیری ازگسترش فساد درجامعه لازمه رعایت بشه
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    3 8
    بسیار متقن و مفید
  • علی AE ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    1 12
    این پاسخ به شبهات شما بسیار شبهه آفرین است. مثلا با رای اکثریت میشود دین را کنار گذاشت که این بر طبق نظریه حوزه عمومی یورگن هابرماس است که اساسا دین را برساخت میداند و برای دین اصالت ذاتی قائل نیست ولی در ادیان الهی ایگونه نیست و برای حاکمیت دین مبارزه و بعد از استقرار برای قوام آن جهاد را تشریح کرده اند. از سردبیر محترم مشرق خواهشمندم که در پاسخگویی از متخصصان خبره استفاده کنند و همچنین در برخی از پاسخها پارادوکس و تضاد دیده میشه. لطفا این بخش را تا بازبینی مجدد حذفش کنید
  • AE ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    27 9
    سوال بزرگ و اصلی این است : چرا جامعه از تمام آنچه دستورات دین و اخلاق و انسانیت است ، رها شده ولی فقط روسری را با کتک و خشونت اجرا می کنید ؟! چرا فقط زورتان را به زنان می رسانید ؟!
  • ج د ا IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    3 8
    کاملا درست و منطقی است / برسد به دست احمق هایی که خواسته و یا ناخواسته سرباز رژیم صهیونیستی شده اند و همراه و همکار با دشمنان اسلام و نظام پای بر زمین میکوبند و صدای بی حجابی سر میدهند / اینها حقیقتا دشمنان اسلام و کشور هستند و مصالح کشور که هیچ حتی مصلحت خودشان را هم نمیدانند که در حفظ حجابشان است / بدتر از آنها مردان بی غیرتی هستند که در بی حجابی عزیزانشان داغ تر هستند و نه تنها غیرت را کنار گذاشته اند بلکه از بی حجابی آنها لذت هم میبرند و حمایت جدی از این بی حجابی دارند / این احمق ها هستند که از لج نظام و اسلام و به قول خودشان آخوندا ، نه تنها با حجاب بلکه با اصل خانواده هم مشکل دارند و اصل ازدواج را هم دست و پاگیر میدانند و به قول خودشان ازدواج را عامل بدبختی و گیر افتادن میدانند و دوست دارند روابط خارج از ازدواج داشته باشند و ازدواج سفید را همین بیشعورها پدید آوردند البته با کمک و حمایت مادی و معنوی دشمنان نظام و ایران ( از طریق شبکه های ماهواره ای معاند مثل من و تو و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام )
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    42 8
    اصلن منطقی نبود مخصوصن بخش رفرادومش، قشنگ مغلطه و پیچوندن
  • بهزاد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    4 76
    لعنت بر انان که در این مملکت اسلامی تلاش میکنند بی حجابی والواطی را به صحن جامعه بکشانند ننگ بر اونهایی که مسئولیت ووظیفه دارند جلوی این نامردان را بگیرند ولی نمیگیرند بلکه خودشون هم با فاسدان اخلاق هماهنگ وهمراهند ...
  • فری IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    3 82
    بسمه تعالی 1) حجاب غلط است، پوشش اسلامی درست است. 2) دلایل تاکید بر پوشش اسلامی دقیق تر و واضح تر آورده شود. 3) کمی هم از آمار فجایع انسانی در کشورهای فاقد پوشش ارایه کنید. 4) و یک سوال؟ داشتن پوشش اسلامی چه محدودیتی ایجاد می کند که برخی حاضر به رعایت آن نیستند؟ یا به طور واضح چکاری میخواهید انجام دهید که پوشش اسلامی مانع آن است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس