قاسمیان

به عبارتی اگر غیبی در عالم وجود دارد که قطعا همین‌طور است، این غیب در امور مشهودات تاثیر می‌گذارد و اگر شما سعی کنید تاثیر این غیب را حذف کنید و بگویید تاثیر آن را نادیده می‌گیرم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام قاسمیان در قسمت هشتم برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» شبکه اول توضیحاتی را درباره عقل منور و عقل مادی ارائه داد. به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام قاسمیان در بخشی از صحبت‌های خود در این برنامه گفت: نوعی از عقل وجود دارد که شاید امروز به آن عقل منور یا عقلانیت دینی و قرآنی در مقابل عقلانیت صرف عادی و مادی می‌گویند، قرآن از عقلانیت مادی به سفاهت و جاهلیت یاد می‌کند.

به عبارتی اگر غیبی در عالم وجود دارد که قطعا همین‌طور است، این غیب در امور مشهودات تاثیر می‌گذارد و اگر شما سعی کنید تاثیر این غیب را حذف کنید و بگویید تاثیر آن را نادیده می‌گیرم، این بدان معنا نیست که شما به حق رسیده‌اید، بلکه تاثیر پارامترهای مهم را در نظر نگرفته‌اید و واقعا این سفاهت است. ممکن است کسی بگوید چه ربطی دارد که شما از جنگ پیغمبر و بنی اسرائیل نشانه‌هایی را برای زندگی امروز می‌آورید؟ در حالی که ملاک‌هایی که در این داستان‌ها وجود دارد مهم است و آن هم جریان حقی است که قد علم کرده و در مقابل طاغوت مبارزه می‌کند؛ ملاک‌ها مهم است. در سوره مبارکه انفال آمده: هنگامی که خدا وعده داد که یکی از این دو طایفه برای شماست، یعنی یا کاروان تجاری یا کاروان جنگی سر راه شما قرار خواهد گرفت؛ شما دوست داشتید با کاروان تجاری برخورد کنید اما خدا کاروان دیگری را دوست داشت.

در حقیقت خدا اراده کرده بود که حق را با فرمان خودش تثبیت کند. برای اینکه حق احقاق شود و خدا باطل را ابطال کند. رزمندگان بدر تا حدی کار را تمام شده می‌دانستند که به حالت استغاثه رسیده بودند و خدا جواب آنها را داد، خدا در این سوره می‌گوید با هزار ملک به رزمندگان یاری رساندم و رزمندگان تنها اثر حضور ملائکه را در جنگ اینطور احساس کردند که قلب‌های‌شان آرام شده و قطعا یاری‌دهنده‌ای جز من نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس