بندر ینبع

یکی از پیام‌های راهبردی عملیات ارتش یمن را می‌توان در فاصله قابل توجه این منطقه با محل پرتاب پهپاد دانست. فاصله محل انفجار در خط لوله نفتی الجبیل در نزدیکترین منطقه تحت تسلط انصارالله 700 کیلومتر است.

سرویس جهان مشرق - جریان انصارالله یمن در عملیاتی که بزرگترین عملیات از زمان آغاز جنگ رژیم آل سعود ضد این کشور به شمار می‌رود، موفق شد با ۷ هواپیمای بدون سرنشین دو تأسیسات نفتی وابسته به شرکت عربستان سعودی را هدف قرار دهد.

یک منبع نظامی با اعلام این خبر تاکید کرد که هفت پهپاد یگان هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حملاتی را به تأسیسات حیاتی عربستان صورت دادند. وی اظهار کرد: ما آماده انجام عملیات بیشتر و حملات خاص و شدید در صورت تداوم تجاوزات و محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی - اماراتی هستیم.

یمنی‌ها عملیات دیروز را عملیات نهم رمضان نام گذاری کردند. این موضوع در بیانیه نیروهای مسلح یمن مطرح و تاکید شد که این عملیات بعد از رصد دقیق تحولات منطقه، در الدوادمی و عفیف در فاصله ۲۲۰ و ۳۸۰ کیلومتری ریاض انجام شد و باعث شد پمپاژ نفت به لوله‌های انتقال نفت در این تأسیسات کاملاً متوقف شود و تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد عربستان سعودی به جای بگذارد.

موقعیت جغرافیایی بندر ینبع

محمد عبدالسلام رئیس هیئت ملی یمن در مذاکرات گفت: حمله پهپادی نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی عربستان واکنش به جنایاتی است که ریاض مرتکب می‌شود. وی در ادامه گفت که حملات یمن برای مقابله با محاصره ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی و اقدامات تروریستی این ائتلاف انجام می‌شود. رئیس هیئت ملی یمن تاکید کرد که ملت این کشور هیچ گزینه‌ای به جز دفاع از خود ندارند.

این تحول راهبردی علاوه بر اینکه نشان دهنده توان اطلاعاتی و نظامی گسترده کمیته‌های مردمی و نیروهای ارتش یمن به شمار می‌رود، علامت سوال بزرگ و دردناکی را در میان مقامات سعودی ایجاد می‌کند، مبنی بر اینکه آیا نیروهای یمنی می‌توانند در روند تولید و فروش جنون‌آمیز نفت در عربستان که برای جبران کسری بازارهای جهانی در نتیجه پایین آمدن فروش نفت ایران به بی‌سابقه‌ترین حد خود رسیده است، دچار اختلال کنند؟

پیش از این، نیروهای یمنی با هدف قرار گرفتن یک نفت‌کش سعودی در نزدیکی سواحل یمن نشان دادند که می‌توانند در روند انتقال نفت عربستان به بازارهای جهانی اختلال ایجاد کنند. این پیام در آن زمان به سعودی‌ها گران آمد و آنها تلاش کردند با بین‌المللی کردن این موضوع نیروهای یمنی را مجاب کنند که دیگر اقدامات اینچنینی را تکرار نکنند. اقدامی که البته با شکست مواجه شد.

عملیات پهپادی دیروز نشان دهنده صدق وعده عبدالملک الحوثی رهبر جریان انصارالله یمن بود که در چهارمین سالروز تجاوز عربستان و ائتلاف تحت نظر این کشور به یمن اعلام کرد که سال پنجم جنگ شاهد نمایان شدن بی‌سابقه توانمندی‌های نظامی یمنی‌ها خواهد بود و تحولات آینده خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از قبل دنبال می‌شود.

وی همچنین در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود تاکید کرد: ما می‌توانیم ریاض و شهرهای بعد از ریاض و ابوظبی و دبی و اهداف حیاتی و حساس و تأثیرگذار طرف‌های مقابل را هدف قرار دهیم. آنها دقیقاً می‌دانند ما از چه چیزی صحبت می‌کنیم.

** اذعان سعودی به سیلی دردناک یمن / توقف انتقال ۵ میلیون بشکه نفت

عملیات دیروز بی‌سابقه‌ترین عملیات یگان هواپیماهای بدون سرنشین یمنی بود که تأسیسات نفتی واقع در عمق عربستان را هدف قرار داده و باعث شد این تأسیسات از کار بیفتند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای جبران کسری موجود در ارائه نفت در بازارهای جهانی در نتیجه کاهش صادرات نفت ایران حساب ویژه‌ای روی عربستان باز کرده است و پالایشگاه‌های این کشور در حال حاضر با تمامی پتانسیل خود به تولید نفت ادامه می‌دهند تا بتوانند قیمت جهانی نفت را ثابت نگه دارند.

یکی از پیام‌های راهبردی عملیات جریان انصارالله در عربستان را می‌توان در فاصله قابل توجه این منطقه با محل پرتاب پهپاد نیروهای یمنی دانست. فاصله محل انفجار در خط لوله نفتی الجبیل به ینبع که گفته می‌شود بزرگترین پایانه صادرات نفت عربستان به شمار می‌رود، در نزدیک‌ترین منطقه تحت تسلط انصارالله یمن بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر می‌باشد. این در حالی است که برخی منابع گزارش می‌دهند هواپیماهای مذکور از فاصله ۹۰۰ کیلومتری محل انفجار به پرواز در آمده‌اند.

این بدان معنا است که کمیته‌های مردمی یمن به تکنولوژی دست یافته‌اند که قادر است پهپادهای انفجاری با قدرت فرمان و حمل موشک تا شعاع ۹۰۰ کیلومتری را مدیریت کند. علاوه بر اینکه اختلال در عملکرد خطوط انتقال نفت از منطقه الشرقیه عربستان به سواحل غربی این کشور عملاً اقدامات عربستان برای دور زدن تنگه هرمز را به مخاطره انداخته است.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان بلافاصله بعد از این حمله اذعان کرد که حمله مذکور خط لوله‌ای به طول ۱۲۰۰ کیلومتر را هدف قرار داده که روزانه دست کم ۵ میلیون بشکه نفت را از چاه‌های منطقه الشرقیه عربستان به بندر ینبع در سواحل غربی این کشور منتقل می‌کند.

وی اذعان کرد که شرکت آرامکو بلافاصله پمپاژ نفت از طریق این خط لوله را متوقف کرده و به دنبال ارزیابی خسارت‌ها و اصلاح تأسیسات نفتی مذکور است.

الفالح در این اظهارات در حالی که نمی‌توانست خشم خود را از این عملیات نظامی مخفی نگه دارد، عملیات مذکور را اقدامی تروریستی و خرابکارانه توصیف کرد که ضد تأسیسات حیاتی عربستان صورت گرفته است.

به این ترتیب عملیات پهپادی دیروز را شاید بتوان ترمز فعالیت‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور دانست، به این معنا که فشارها بر عربستان و امارات و حتی متحدان غربی آنها در تهدید روند طبیعی انتقال نفت در خاورمیانه در صورت اجرای تهدیدات جنگی این کشورها افزایش پیدا کرده و آنها را از راهکارهای جنگی برای حل و فصل پرونده‌های منطقه‌ای باز می‌دارد.

این عملیات یک هفته پس از ضرب‌الاجل کمیته عالی اقتصادی یمن صورت گرفت که در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتی که جنگ اقتصادی مستمر متجاوزان سعودی و اماراتی ضد یمن ادامه پیدا کند، گزینه‌های بازدارنده و دردناکی در اختیار یمنی‌ها قرار دارد که می‌تواند شامل تمامی بخش‌های مهم و استراتژیک عربستان و امارات می شود. ارگان‌های مناطق تحت اشغال عبد ربه منصور هادی در عدن از پرداخت مطالبات کارکنان دولت در مناطق حامیان جریان انصار الله خودداری می کنند. به همین علت این عملیات دقیقاً یک هفته بعد از ضرب‌الاجل مذکور اتفاق افتاد و نشان داد که تهدیدات جریان مردمی انصارالله و ارتش یمن بیهوده نبوده و نیروهای نظامی یمن تصمیم گرفتند دیگر در برابر تجاوزهای سعودی‌ها و اماراتی‌ها و کشتار مردم این کشور و جنگ اقتصادی وابستگان آنها در داخل یمن سکوت نکنند.

حمله موشکی اخیر همچنین بعد از مجموعه تجاوزهای صورت گرفته از سوی عربستان در نقض توافقات امضا شده میان دو طرف انجام شده و نشان داد که کمیته‌های مردمی در صورتی که بخواهند واکنش قاطع نسبت به این تجاوزها نشان دهند، از پتانسیل و قدرت لازم در این زمینه برخوردار هستند.

نکته قابل توجه در عملیات مذکور اثبات کذب ادعای رژیم آل سعود بود که اخیراً مدعی شده بود تمامی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید هواپیماهای بدون سرنشین در صنعا پایتخت یمن و مناطق مختلف این کشور را هدف قرار داده است. عربستان برای اطمینان دادن به مشتریان اروپایی نفت خود این موضوع را مطرح کرد و جالب بود که تازه‌ترین ادعاهای مطرح شده در این رابطه تنها یک روز قبل از عملیات نظامی نیروهای مردمی یمن بود که توسط ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان در یمن آن را مطرح کرد.

پیش از این نیز سعودی‌ها مدعی شده بودند که تمامی انبارهای هواپیماهای بدون سرنشین یمن و کارگاه‌های تولید و تهیه لوازم یدکی و کارگاه‌های راه اندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای بدون سرنشین و حتی سکوهای پرتاب این هواپیماها را شناسایی و منهدم کرده‌اند.

** عملیات پهپادی، گامی بزرگ به سوی توقف جنگ

به این ترتیب عملیات پهپادی دیروز مرحله جدیدی در روند جنگ یمن به شمار می‌رود، مرحله‌ای که موازنه‌های نظامی سعودی‌ها را به شدت مختل کرده و آن‌ها را عمیقاً به فکر حل و فصل بحران از طریق راهکارهای سیاسی و مذاکرات غیرمستقیم می اندازد. نکته مهم‌تر اینکه این گزینه دیگر تنها منحصر به مقامات ریاض نیست و آمریکا و کشورهای اروپایی نیز برای حفظ امنیت انرژی خود مجبور هستند فشار بر ریاض جهت رسیدن به راهکار مسالمت‌آمیز توقف جنگ در یمن را افزایش دهند.

در پی انتشار خبر حمله پهپادی یمن به سعودی‌ها، همین دیروز قیمت نفت که روندی نزولی را طی می‌کرد، رو به افزایش گذاشت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با بیش از یک دلار افزایش به ۷۱ دلار و ۲۴ سنت رسید. قیمت نفت سبک آمریکا نیز با افزایش ۶۳ سنتی به ۶۱ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید.

ریاض در واکنش به این اقدام نظامی تلاش کرد همان خط خبری را دنبال کند که در زمان حمله به نفت‌کش سعودی در تنگه باب المندب آن را در پیش گرفته بود. به همین علت بود که الفالح مدعی شد که این اقدام تنها عربستان را هدف قرار نگرفته، بلکه امنیت در تمامی خطوط انتقال انرژی در دنیا و اقتصاد جهانی را هدف قرار داده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ریاض طی ۵ سال گذشته تقریباً تمامی زیرساخت‌های حیاتی مردم قحطی زده و محاصره شده یمن را که حتی قبل از جنگ نیز یکی از فقیرترین کشورهای دنیا به شمار می‌آمد، منهدم کرده و باعث بروز بیماری‌های کشنده‌ای نظیر وبا در این کشور شده است. آمارهای جامعه جهانی و سازمان ملل متحد از بروز یک فاجعه انسانی در یمن حکایت دارد، اما پیش از این جامعه جهانی هیچ اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از عملیات نظامی عربستان و متحدانش در این کشور انجام نمی‌داد. شاید تهدید امنیت انرژی این کشورها تلنگر خوبی برای استمرار تلاش‌های آنها برای توقف جنگ در یمن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    4 4
    توان ایارن چقدره
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    60 22
    این کار یعنی سلام بر نفت 200 دلاری
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      4 25
      و سلام بر بنزین 2500 تومانی
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      22 0
      آیا می دانید هر ده دلار افزایش قیمت نفت چند میلیارد دلار کشورهای وارد کننده انرژی رو دچار ضرر و زیان و دچار کسری میکنه؟؟؟حالا فرض کن نفت بپره بالای دویست دلار.کشورهای زیادی ورشکسته میشن.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      11 1
      بنزین که باید هم قیمت کشورهای همسایه میشد در عوضش قیمت ماشین فوق العاده پایین و یه محصول مصرفی میشد اما چه سود که صنعت خودرو اینقدر مافیا داره که صلاح مملکت کنار گذاشته شده تا این دو تا مونتاژ کار ب سودشون برسن
  • COWBOY FR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    71 63
    كم كم داريم به لحظات ملكوتي شليك قاره پيما ها به وقت واشنگتن نزديك ميشيم .
    • آرش ایرانی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      22 9
      دوست دارین قاره پیماهای ما روهم ببینید؟
    • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      39 11
      ما نیروهای تروریستی آمریکا رادر منطقه دفن خواهیم کرد قرار نیست مثل دشمن به شهرها حمله کنیم
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      20 3
      اسمت هم مثل افکارته سال هاست میگین حمله میکنن و هیچ
    • هاشمی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      8 12
      لعنت بر آمریکا اما مسأله اینه که اگر چنین بشه اون وقت نظام دیگه خدا رو بنده نیست و پدر ما ملت اسیر رو درمیاره
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      1 0
      اشتباه مثبت دادم آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    63 39
    انصارالله یمن اگر بتواند دو شهر نجران و جیزان را فتح کند میتوانند امتیازات زیادی از سعودی ها بگیرد در اینجا از زحمات سپاه بابت تسلیح یمنی ها شجاع و مظلوم تشکر میکنم
    • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      16 14
      سپاه آنها را تسلیح نکرده. خود انصارالله سالهاست در کوهها زندگی میکنند و با واسطه از روسیه سلاح می خرند.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
      9 0
      من حاضرم برم یمن کمک حوثی های باشرف اگر این یمنی ها موشکهای مارا داشتن الان فاتحه السعود خوانده بودن
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    31 25
    باور کنیم ملتی که شلوار هم به پا ندارد , این پهپاد ها را ساخته. اینا کار ملتی به غایت مقاوم و به همان اندازه باهوش هست. میدانید که منظورم کیست ؟
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      18 60
      نه نمیدانیم بیشتر طوزیه بدحید خخخخخخخخخخ کار خودته ای شیطوووووون؟!
  • DE ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    50 14
    جامعه جهانی هیچ اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از عملیات نظامی عربستان و متحدانش در این کشور انجام نمی‌ دهد تا جامعه نهانی را از خونریزی و قتل صدها هزار نفر مردم مستضعف مسلمان باز دارد. جامعه نهانی چند درصدی از ملت امریکا را شامل نمیشوند ولی 100 درصد سیاست های جنگ و خون و دلار آنکشور در دستانشان است.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    77 21
    دیگه رسما باید نفت ۲۵۰ دلاری بخریم ببیرم خونه
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      83 16
      بله ملت غیور و همیشه در صف ایران باید بروند صف بنزین و نفت از فردا اونم بنزین 3000 تومنی خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
      4 0
      چه ربطی داره اگه بنزین گرون شد شما برجامو بچسب با ربنای شجریان رو این رئیس جمهورتون آنننننن چنانننننننننننن رونق اقتصادی ایجاد کرده که...
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    10 36
    نفت گران نمیشه. امریکا حواسش به هر چی نباشه به قیمت نفت هست.‌ثانیا ، حوثی ها خط لوله رو زدن که چند روزه تعمیر میشه. اگه تاسیسات اساسی رو میزد کار انتقال نفت تمام بود برای چند هفته.
    • سردار IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      14 67
      این فقط یه تذکر بود برا آمریکا...
    • LB ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
      85 3
      اساسا گران شدن نفت به سود آمریکا است چون الان خودش فروشنده است و مخازنش پره پره
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    3 12
    الان دیگه آمریکا باید وارد عمل بشه چرا که عربستان اگر شکست بخوره دیگه سلاح ازش نخواهد خرید و قیمت نفت هم بالا خواهد رفت کاری هم براش نداره اگر سه هفته ای عراق رو گرفت می تونه یک هفته ای صنعا را بگیره
  • محمد IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    3 71
    این یعنی شکست ترامپ برای جبران کسری قطع نفت ایران خدایا شکرت
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    36 4
    اگر بمب و موشکها با یک تن تی ان تی نباشند اصلا کارایی ندارد و مثل نیش زدن پشه به فیل میماند و تاثیری نمیکند
  • علی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    12 42
    انشالله ورق جنگ یمن داره بر میگرده ذهن آل سقوط سرویسه
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    10 36
    خدایا شکرت که هستی
  • م ش US ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    15 49
    خدایا شکرت
  • SE ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    37 10
    زرشک مشرق بیش از اندازه جوگیر شدی!!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    6 56
    فعلا که امروز نامردها جواب مقاومت رو با بمباران مردم بیگانه داد لعنت بر آل سعود
  • رضا IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    21 33
    دست شیرمردان حوثی درد نکنه خدا توفیق شون بده وانشالله آل یهود به سراشیبی داداش صدامشون افتادن .وبه زودی نابود میشن
  • سریال IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    5 40
    تنها نقطه ضعف عربستان همین نفت
  • arman IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    0 0
    مشرق لطفاً از سازنده این پهپاد ها هم حرف بزن فقیرترین کشور خاورمیانه توان ساخت پهپاد رو نداره
  • کامران IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 0
    لحظه شماری میکنم روزی برسد با سعودیها تن بتن بجنگم اینقدر که از اینا متنفرم
  • علي رستمي IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    بسم الله القاسم الجبارين چرا التماس مي كنيد بياييد نفت ما را ارزان بخريد نفت عربستان خبيث را از طريق يمن يك باره با موشك هاي نقطه زن بزنيد بادست يمني ها قيمت نفت٥ برابر ميشود بعداز كمبود نفت با التماس وخواهش ازما نفت رامجبورند بخرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس