فیلم/نهاوندیان: مردم عامل افزایش تورم هستند!

«آقای فتح‌الفتوح» به جای «عذرخواهی» و نظارت بر قیمت‌ها می‌گوید مردم تا بهار صبر کنند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصلاحات در سودای زمین زدن روحانی

شجاع‌پوریان: روحانی به حرف حجاریان گوش کند و برود

ولی‌ا… شجاع‌پوریان، از نمایندگان چپ ادوار مجلس، طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه همدلی با اشاره به نوشته اخیر سعید حجاریان مبنی بر اینکه روحانی استعفا کند و در اسفند ۹۸، ۲ انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس با هم برگزار شود! نوشته است:

«در شرایط فعلی دو راه حل، پیش روی روحانی قرار دارد: اول اینکه بر اساس دیدگاه سعید حجاریان مبنی بر استعفای روحانی و انتخاب رئیس جمهور جدید در دوم اسفند همزمان با انتخابات مجلس، زمینه برای رئیس‌جمهوری آینده فراهم شود تا دولت جدید با قرابت بیشتر با بدنه اصلی حاکمیت فعالیت خود را آغاز کند یا اینکه روحانی مسئولیت خود را در شرایط فعلی امروز مشخص کند و اگر قرار است دولت هزینه ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا را بدهد، سایر ارکان و قوا که در این تصمیم موافق هستند، در پیامدهای آن شریک و سهیم باشند. وقتی دکتر روحانی ۱۹ بار درخواست ملاقات با دولتمردان آمریکایی را به خاطر تصمیم حاکمیت رد می‌کند، شایسته نیست شرایط اقتصادی امروز کشور را صرفاً به دولت نسبت داد و از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی شانه خالی کرد.»

او در این یادداشت همچنین می‌نویسد:

دکتر روحانی فاقد اختیارات لازم برای هرگونه تغییرات در سطوح کلان است و بسیاری از مطالباتی که این روزها نسبت به دولت مطرح می‌شود، اصولاً در حیطه اختیارات روحانی و هیچ رئیس‌جمهوری نیست و با علم به چنین ساختار و شرایطی باید این روزها بهترین تدابیر برای ایجاد آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی کشور به کار گرفته شود. [۱]

* سعید حجاریان پیش از این در یادداشتی با کنایه به رأس نظام اینطور گفته بود که حالا که نمی‌گذارند دولت کار کند پس بهتر است روحانی استعفا کند و در اسفند ۹۸، ۲ انتخابات برگزار شود ![۲]

این سخنان در حالی است که بیش از ۹۵ درصد بودجه و اجرائیات کشور و از جمله درآمد نفت، پتروشیمی و مالیات در اختیار دولت است و گزاره «نمی‌گذارند» بیش از آنکه عقلانی باشد خنده‌دار است!

از طرفی مشخص نیست این «نمی‌گذارندها» در روزگار انتخاب روحانی در ۲ انتخاب ریاست جمهوری و مثلاً در جریان پیروزی کامل اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر پنجم کجا بوده‌اند و یا چرا هنگامی که مذاکره‌کنندگان برجامی روحانی مشغول عبور از خطوط قرمز کشور بودند خبری از اشاره به آنها نبود.

جالب‌تر آنکه آقای روحانی هم در ایام دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ نه تنها هرگز سخنی از نمی‌توانم و نمی‌گذارند و اختیار ندارم! نمی‌گفت بلکه تأکید داشت که راه‌حل‌ها را می‌داند، زبان بین‌المللی را بلد است و توانایی لغو تحریم‌ها را نیز دارد.

دردآورتر اینکه هجوم معمّرین اصلاحات به رهبری نظام و طرح بحث «همسو و ناهمسو با حاکمیت» در حالی است که رهبر انقلاب اگرچه از روز اول ابراز کردند که نسبت به برجام خوشبین نیستند و نگاه‌ها باید به داخل کشور باشد اما هرگز با اقدامات دولت مخالفت نکردند، در مقابل اجرا نشدن دستورات خود به روحانی قیام نکردند و فی‌المثل دستور مجازات گذرکنندگان از خطوط قرمز کشور در مذاکرات هسته‌ای را نیز صادر نکردند.

به دیگر سخن اینکه دولت از فرط آزادی و اختیار است که جرأت به بیان «اختیار ندارم» پیدا می‌کند و گرنه کیست که نداند دولتِ اصلاح‌طلبان طی ۶ سال گذشته هرچه خواست در اجرائیات کشور انجام داد و با هیچ مانعی هم مواجه نبود.

در این گیر و دار البته باید به طراحی اصلاح‌طلبان برای زمین‌زدن دولت نیز توجه داشت.

مقوله‌ای که از چند ماه قبل مورد رصد تحلیلگران قرار گرفته است [۳] اما ستاد جریان سیاسی خاص همچنان آنرا انکار می‌کند و حتی در اقدامی عجیب، این فرایند را به اصولگرایان نیز نسبت می‌دهد!

این مسئله باید مد نظر افکار عمومی باشد که چرا سعید حجاریان به جای پذیرش مسئولیت حمایت از روحانی، به جای ارائه راهکار برای استشفای وضع موجود و به جای تأکید بر اینکه استعفای روحانی احمقانه‌ترین گزینه است؛ اما بصورت علی‌الدوام از کنار رفتن روحانی صحبت می‌کند؟! (کما اینکه او اولین نفریست که گزینه استعفای روحانی را مطرح کرد)

برخی محافل تحلیلی اینطور به این سؤال پاسخ می‌دهند که اساساً مقولاتی مثل سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، لوبیای سحرآمیز جلوه‌دادن برجام، طراحی پروژه‌های منجر به گرانی و سابوتاژ اقتصادی و تشویق روحانی به استعفا؛ قطعات یک پازل هستند که قرار است کشور را به شرایط «فتنه اقتصادی» هول بدهد.

کما اینکه سعید حجاریان و دوستان او در کنار زمینه‌چینی برای مستعجل جلوه دادن دولتی که خود با «تکرار می‌کنم» روی کار آورده‌اند؛ از دادن آدرس خیابان به مردم، اصرار بر به راه افتادن سیل مردم در خیابان‌ها و ریشخند کردن رخوت مردم در مقابل حاکمیت نیز غافل نمانده‌اند...

مجموعه وبلاگ مشرق، طی ۳ سال گذشته در گزارش‌های متعددی؛ نشانه‌ها و دلایل مختلف طراحی پیش‌گفته را ارائه کرده است.

گفتنیست، مصطفی کواکبیان، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس اخیراً در نطق خود در مجلس خطاب به روحانی گفته است: امروز از شما پذیرفتنی نیست که بگویید چندان اختیاری ندارم به هر حال شما به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و ریاست دهها شورای جورواجور دارای اختیارات گسترده‌ای هستید و اگر هم در مواردی طبق قانون اساسی باید مسائل به تصویب و نظر مقام معظم رهبری برسد در عمل و در طول این چند سال مشخص شده است که ایشان با توجه به نظر مشورتی کارشناسان و متخصصان تصمیم می‌گیرند و جای هیچگونه تعلل و درنگی برای تحقق وعده‌هایتان وجود ندارد بخصوص که برخلاف نظر ما مجلسیان شما شورای اقتصادی سران قوا را هم در اختیار دارید.

به گزارش فارس، وی می‌افزاید: آری بنده برخلاف نظر عده‌ای که شما را به کناره‌گیری دعوت می‌کنند از شما می‌خواهم محکم بایستید و به وظایف و اختیارات خود با جدیت و هماهنگی کابینه و تیم اقتصادی دولت و با اولویت به رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم عمل کنید. [+]

***

«آقای فتح‌الفتوح» به جای «عذرخواهی» و نظارت بر قیمت‌ها می‌گوید مردم تا بهار صبر کنند!

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در یک دیدار با اشاره به مسائل روز کشور گفته است:

«در این شرایط هرکسی وظیفه دارد به سهم خود به جای مسئولیت‌گریزی و فرافکنی، مشارکت فعالانه داشته باشد و هم اکنون فرصتی است که ما به فعالان بنگاه‌های اقتصادی کمک کنیم، تاب آوری کنند، چون به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر ما ۹ ماه باقی مانده سال پیش رو را بگذرانیم، دشمن از ادامه فشارها ناامید خواهد شد!»

به گزارش جماران، او همچنین می‌گوید: واقعیت این است که بهبود اوضاع اقتصادی ایران قبل از برجام اتفاق افتاد و باید تلاش کنیم، پیام کشورمان پیام استقامت و ابتکار باشد، هرکدام از ما باید خود را مسئول بدانیم و برای بهبود شرایط، احساس و پیشنهاد منطقی داشته باشیم. [۴]

*نهاوندیان همان فردی بود که در ایام دولت یازدهم برجام روحانی را «فتح‌الفتوح» نامید.

مع‌الوصف گزینه‌ای که این روزها در میان برخی دولتمردان و حامیان اصلاح‌طلب آنها پررنگ‌تر شده؛ «محاسبه اشتباه» است!

جدای از اینکه نهاوندیان سابقه خوبی در پیش‌بینی آینده ندارد و به سبب اوضاع کنونی هم بایستی به جای ارائه راهکار؛ در پیشگاه مردم عذر بخواهد؛ اما سخن اساسی اینجاست که دشمنان ایران طی ۴۰ سال گذشته در کدامین مقطع برای همیشه دست از تهدید و فشار برداشته‌اند؟!

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با چه محاسبه‌ای به این نتیجه رسیده است که آمریکا و اذنابش در نوروز ۹۹ دست از فشار علیه ایران برمی‌دارند؟

این قبیل نتیجه‌گیری‌های غلط و محاسبات اشتباه؛ آسیب‌های جدی بر آستانه تحمل عمومی می‌گذارد. کما اینکه در ماجرای برجام گذاشت.

افکار عمومی و رسانه‌ها هنوز وقّاتی آقایان را به یاد دارند که چگونه از صبح فردای بدون تحریم، در پایان زمستان، پس از اجرایی شدن برجام وغیره حرف می‌زدند و تمام این وعده و وعیدهای ناشیانه کشور را با آسیب‌های بزرگی مثل انتظارات تورّمی، احساس فقر روانی، شکسته شدن سیل نقدینگی و غیره مواجه ساخت.

دولتمردان به جای عمل وقّاتی؛ باید به مردم بگویند که در بهار ۹۹ همان خبری خواهد بود که در بهار ۹۸ بود و این عملکرد ماست که بهبود شاخص‌های اقتصادی در آینده را رقم می‌زند...

***

لبخند تلخ رحمانی‌فضلی به «شاه داماد»!

«کامبیز مهدی زاده» داماد رئیس‌جمهور روحانی که چندی پیش به عنوان معاون وزیر صمت منصوب شد اما در پی اعتراض‌های گسترده، موضوع این انتصاب منتفی شد، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «پای روحانی بایستیم» نوشته است:

«دولت گذشته نه‌تنها در عرصه سیاست داخلی با مشکل بی‌تدبیری مواجه بود؛ بلکه با سخنان خارج از عرف سیاسی در عرصه بین‌الملل به گونه‌ای عمل کرده بود که غربی‌ها بتوانند با اعتمادبه‌نفس هر روز علیه ایران قطع‌نامه صادر کنند و ایران را منزوی‌تر از روز قبل جلوه دهند... امروز ما از چاه درآمده‌ایم؛ اما همچنان در چاله‌ایم». [۵]

*این اظهارات سیاه‌نمایانه و تأکید مؤکد بر اینکه مردم ایران در چاله قرار دارند در حالی است که وزیر کشور بعنوان رئیس ستاد تبلیغات اقتصادی چندی قبل گفته بود:

«چنانچه مواردی مثل ناامید کردن مردم، سیاه نمایی و آمار غلط و تحلیل‌های مبنتی بر آمار نادرست داده شود اول از طریق همین ستاد تذکر داده می شود و اگر تذکرات بیش از دو بار تکرار بشود و توجهی نشود قوه قضاییه ورود می کند .»[۶]

او همچنین در یکی دیگر از جلسات ستاد تبلیغات اقتصادی صراحتاً از قوه قضائیه خواسته بود به طور جدی و مؤثر از قوانین مصوب این ستاد حمایت و با یأس‌آفرینی برخورد کند .[۷]

اظهارات داماد روحانی همچنین در حالی است که به نظر می‌رسد او اظهاراتش را از روی حرف‌های سیاه‌نمایانه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور کپی کرده است!

مردی که تاکنون دو مرتبه تأکید کرده ایران اسلامی در «شرایط ته درّه» قرار دارد .[۸]

گفتنیست مقام معظم رهبری در مقابل تمام سیاه‌نمایی‌های که اصرار دارند کشور در شرایط شعب ابی‌طالب، ته درّه و غیره قرار دارد؛ با استناد به آمار و دلایل متقن تأکید فرمودند که ایران اسلامی در «شرایط بدر و خیبر» قرار دارد.

آگاهان سیاسی معتقدند اصرار کسانی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور برای ایجاد «فتنه اقتصادی» صورت می‌گیرد.

***

1_ http://hamdelidaily.ir/engine/print.php?newsid=61570

2_ mshrgh.ir/958039

3_ mshrgh.ir/944976

4_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1186801

5_ mshrgh.ir/958842

6_ mshrgh.ir/955210

7_ mshrgh.ir/930784

8_ mshrgh.ir/818894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    14 1
    این ارزوی کثیف رو با خودتون به گور میبرید
    • مظلوم IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      4 0
      چرا با عناصر نفوذی و پیش قراولان دشمنان قسم خورده مردم و کشور برخورد قاطعانه انجام نمیشود .
  • مهدی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    14 1
    شاید منتشر نکنید ولی واقعا اگر قرار بود ما از تو تخم مرغ شانسی اعضای این دولت رو خارج کنیم الان این حرف ها رو نمیشنیدیم
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    8 0
    خانه از پای بست ویران است
  • مهدی ظ IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    14 0
    الهی بمیرممممممممممممممممم چه سختیهایی هم شاه داماد کشیدن ....توی گرونی اجاره خانه و هزینه خورد و خوراک و پوشک بچه اونم اوایل زندگی موندن ......الهی که شرمنده عروس خانم نشی شاه داماد
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    12 0
    این شجاع پوریان دیگه چه عتیقه ای هست! به عتیقه تر از خودش اقتدا می کند
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      3 2
      ان شاالله كه روحاني به حرف شجاعپوريان و حجاريان گوش بده
  • ناشناس IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    15 0
    جناب نهاوندیان بگویید تا پایان دولت دوازدهم صبر کنید تا کاملا کارد به استخوان برسد و استخوان را نیز ببُرد
  • مهدی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    11 0
    واقعا که آقای رئیس جمهور چندی چیش نشر ناامیدی در کشور را سم مهلک برای کشور دانستند حالا چه شده که معاون و داماد ایشان و همچنین خودشان مروج ناامیدی در کشور شدند؟!! اگر اختیار نداشتی چرا خود را صاحب کلید حل مشکلات مردم می دانستی؟!! اگر اطلاع از اختیارات رییس جمهور نداشتی و کاندید شدی که انتساب صفت «ناشایستگی برای رئیس جمهوری» حداقل صفتی است که بر پیشانی تان باید بنشیند یا می دانستی و وعده داشتن کلید را دادی که در آنصورت نمی توان جز «فریبکاری» نام دیگری بر آن گذاشت. بس کنید این بازی ها را آقای محترم، مردم را درازگوش فرض نکنید.
  • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    6 0
    فقط می توان گفت اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    4 0
    بله درست است ممکن است دشمن فشار حداکثری به ما بیاورد تا بتواند ما راتا جای ممکن تضعیف نماید و سد مقاومت ما را بشکند اما نکته دیگر اینجاست که دشمن این کار را میکند چون میداند دولت فعلی بهترین زمینه برای اجرای سیاستهای آمریکا را داراست (چون سیاست اصلی دولت حمایت از لیبرلیسم در همه جهات است)و اگر این فرصت را از خود بگیرد و یک دولت انقلابی و مخالف لیبرالیسم در ایران مستقر شود تمام آنچه رشته است پنبه شود،لذا بیاید و در سال آینده که تقریبا سال آخر دولت فعلی است کمی عقب نشینی استراتژیک نماید و فشار را کم کند، شاید امتیازاتی هم بدهد تا در انتخابات سال 1400 زمینه پیروزی کاندیدای مورد حمایت دولت فعلی را فراهم نماید، و پس از انتخابات دوباره برنامه های قبلی خود را پیگیری نماید و روز از نو و روزی از نو
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    6 0
    یعنی من اگه خدای نکرده بجای اصلاح طلب ها بودم با این گندی که به مملکت زدن روم نمیشد سرمو بالا بگیرم حالا اینا روی سنگ پای قزوین رو سفید کردن
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    بزک نمیر بهار میاد شیخ حسن و یار و قالش با خیار میاد
  • AE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    0 1
    بهتر است یک بازنگریس اساسی در قانون اساسی صورت گیرد تا دیر نشده وراه برای حضور افراد شایسته در اداره مملکت بازشود تا به سمت سال 57 واز نوع آن نرویم که دیگر شنیدن صدای معترضان دیر شود.
  • رضا IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    1 0
    مگر حجاریان هنوززنده است که اکنون بذای هم مسلکانشون نسخه می پیچد؟
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    1 0
    نهاوندیان و اعضای دولت رو باید تا 9 ماه توی یک انقرادی انداخت و بهشان فقط نون و اب داد ببینیم میتونن 9 ماه تحمل کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس