صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت

روحانی در سال ۹۲ در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** کرباسچی: ترس ما از آمریکا، بخاطر منافع ملی است!

«غلامحسین کرباسچی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «روز یکشنبه درست چند ساعت بعد از جلسه افطاری فعالان سیاسی با رئیس جمهوری تعدادی از روزنامه‌های اصولگرا به بهانه انتشار مطلبی در هفته‌نامه صدا، حملات تندی را علیه اصلاح‌طلبان شروع کردند. آن‌ها مدعی هستند که صدای ترامپ از حلقوم اصلاح‌طلبان بیرون آمده و اصلاح‌طلبان با القای دوگانه جنگ و صلح می‌خواهند زمینه‌ساز تسلیم و سازش شوند آنچنان که در مورد برجام اتفاق افتاد. محور مشترک آنها هم این بود که شما اصلاح‌طلبان از تهدیدهای امریکا ترسیده‌اید؟» گفت: «ما ترس شخصی که نداریم، این ترس هم اگر هست حتماً ترس از آسیب به منافع ملی است. منتها برداشت اصلاح‌طلبان و تحلیل‌هایشان ممکن است با آنچه دیگر جناح‌ها یا گروه‌های سیاسی داشته باشند، متفاوت باشد. آقایان شاید اطلاعات دیگری دارند که ما از آن خبر نداریم. فکر نمی‌کنم که هیچ آدم سیاسی در اظهارنظر و تحلیل این گونه موضوعات مهم و ملی، مسأله شخصی و از جمله ترس شخصی را دخالت بدهد. ترس اگر وجود دارد، ترس به خطر افتادن منافع ملی و مردم و مجموعه انقلاب و نیروهای آن است. به هر حال الان کسی نمی‌تواند منکر شود که شرایط تحریم و آنچه که از بیرون کشور به ما تحمیل شده و مشکلات اجرایی داخلی و کارشکنی‌هایی که در مقابل دستگاه‌های اجرایی می‌شود، مشکلاتی را برای مردم درست کرده است».

کرباسچی در ادامه گفت: «نگرانی‌های اصلاح‌طلبان و سیاسیون ناشی از خطرآسیب دیدن کشور و انقلاب است. البته ممکن است که کسی اطلاعاتی داشته باشد که ما اصلاح‌طلبان آن را نداشته باشیم و براساس این اطلاعات، اعتماد به‌نفس فوق‌العاده‌ای در آنان باشد و مطمئن باشند که آب از آب تکان نمی‌خورد و یا اینکه امکان دارد از شرایط زندگی مردم و مشکلاتی که آنان دارند، خبر نداشته باشند. اما اصلاح‌طلبان و یا سیاسیونی که با مردم سروکار دارند می‌دانند که آنان گرفتار هستند و نگرانی‌شان هم بابت معیشت آنان است. آقایان تندرو اگر اشتراک مساعی کنند و آن اطلاعات اعتماد به‌نفس‌آور را هم در اختیار مردم بگذارند شاید نگرانی‌های ما هم رفع شود».

کرباسچی در این گفتگو ضمن اذعان به ترس و وحشت اصلاح طلبان از یاوه گویی های مقامات آمریکایی، ژست طلبکار به خود گرفته و تاکید کرده که «ممکن است که کسی اطلاعاتی داشته باشد که ما اصلاح‌طلبان آن را نداشته باشیم و براساس این اطلاعات، اعتماد به‌نفس فوق‌العاده‌ای در آنان باشد و مطمئن باشند که آب از آب تکان نمی‌خورد». برخلاف این اظهارنظر اتفاقاً اصلاح طلبان به خوبی از توانمندی‌های کشورمان مطلع هستند؛ اما مسئله اینجاست که متاسفانه طیف اصلاح طلب هیچ اعتقادی به اقتدار ملی، توان دفاعی، ظرفیت‌های عظیم داخلی و استعدادهای جوانان کشور ندارد.

این طیف از یکسو ضمن حمله به مدافعان حرم، توان دفاعی و قدرت موشکی کشور را هزینه زا جازده و مدعی است که باید برجام موشکی امضا شود و از سوی دیگر مدعی است که ما ایرانی‌ها قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت!

لازم به ذکر است که خرداد ۹۷ جمعی از اصلاح طلبان از جمله کرباسچی به همراه چند تن از اعضای گروهک نهضت آزادی و برخی گروهک‌های برانداز مقیم خارج (نظیر فدائیان خلق و…) که وجه مشترکشان همکاری در فتنه ۸۸ است، نامه تسلیم‌طلبانه‌ای امضا کرده و خواستار مذاکره با دولت ترامپ شدند.

کرباسچی در همان مقطع در دفاع از این نامه حقارت آمیز گفته بود: «در صورتی که آمریکا ضمانت دهد دیگر بدعهدی نکند ایران می‌تواند با ترامپ پای میز مذاکره بنشیند»!

** داماد رئیس جمهور: در دولت روحانی از چاه درآمدیم و در چاله‌ایم!

«کامبیز مهدی زاده» - داماد روحانی که چندی پیش به عنوان معاون وزیر صمت منصوب شد اما در پی اعتراض‌های گسترده، موضوع این انتصاب منتفی شد- در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «پای روحانی بایستیم» نوشت: «دولت گذشته نه‌تنها در عرصه سیاست داخلی با مشکل بی‌تدبیری مواجه بود؛ بلکه با سخنان خارج از عرف سیاسی در عرصه بین‌الملل به گونه‌ای عمل کرده بود که غربی‌ها بتوانند با اعتمادبه‌نفس هر روز علیه ایران قطع‌نامه صادر کنند و ایران را منزوی‌تر از روز قبل جلوه دهند... امروز ما از چاه درآمده‌ایم؛ اما همچنان در چاله‌ایم».

مهدی زاده در ادامه نوشت: «کجا در تاریخ سراغ داریم کشوری از فصل هفتم منشور ملل متحد به سلامت بیرون آید؟ او این کار را با همه مصائب و مشکلاتش به جان خرید تا عزت و اقتدار ایرانی خدشه‌دار نشود. او سنگ صبور شد و همه سختی‌ها، تهمت‌ها و ناسزاها را به جان خرید تا ایران سربلند بماند... امروز زمان اتحاد است؛ نه کینه‌ورزی و گرفتن انتقام. او پای عزت مردم ایران ایستاد و به همه نشان داده هم مرد مذاکره‌ایم و هم مرد دفاعیم. پای او بایستیم، او را تنهاتر نگذاریم».

حامیان دولت با توهین به شعور مردم همچنان تقصیر و قصورهای دولت را به گردن دولت قبل، دولت پنهان، منتقدان و تحریم‌ها می‌اندازند. این طیف همچنین با ادعاهایی همچون «دور شدن سایه جنگ» و «به تاریخ پیوستن قطعنامه‌های ضدایرانی» در پی دستاوردسازی خیالی برای دولت هستند.

چندی پیش «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضع اقتصادی کشور باذ لحنی طلبکارانه گفته بود: «می‌گویند شما می‌گویید شاخص‌ها خوب است؛ ولی مردم این را احساس نمی‌کنند. اقتصاد را به ته درّه برده‌اید و ما داریم هنر می‌کنیم که آن را بیرون بیاوریم ولی هنوز ته دره قرار دارد و معلوم است که بهبود را حس نمی‌کنیم».

روحانی در سال ۹۲ در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد». در حال حاضر قریب به ۶ سال از روی کارآمدن دولت روحانی سپری شده است اما دولت به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی برای ارائه به افکار عمومی ندارد.

** موسوی: روحانی در بهترین شرایط ۹ درصد از رأی جامعه را داشت

«سیدفاضل موسوی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «رئیس‌جمهور در این جلسه به نوعی اتمام حجت کرد و گفت که در بسیاری از مسائل که نیاز است دولت دخالت کند، اختیاری ندارد و تصمیم‌گیری‌ها در جای دیگری صورت می‌گیرد. نشست باید برگزار شود که دولت حرف‌های مردم و جریان‌های سیاسی را بشنود نه اینکه از خود سلب مسئولیت کند و بگوید به من ربطی ندارد. دولت روحانی تا کنون اراده‌ای برای شنیدن مطالبات جریان‌های سیاسی نشان نداده است. این موضوع حتی در مواجهه دولت با جریان‌های سیاسی همسو نیز مشهود است؛ چه رسد به جریان‌های منتقد. وقتی نزدیکان رئیس‌جمهور می‌گویند هیچ‌کس در رأی‌آوری آقای روحانی نقشی نداشته و نقش جریان اصلاح‌طلب انکار می‌شود، باید دانست که احتمالاً گوشی هم برای شنیدن مطالبات این جریان نخواهد بود. ایشان در بهترین شرایط ۹ درصد از رأی جامعه را داشت و حمایت همه‌جانبه جریان ریشه‌دار اصلاحات باعث شد که به مقام ریاست جمهوری برسد. چنین چیزی در رویای برخی نمی‌گنجیید. بارها به رئیس‌جمهور گفته شد که اگر در حل مسائل سیاسی محدودیت‌هایی وجود دارد، دست کم در حل مشکلات مربوط به قیمت‌ها فعالیت شود. یا در موضوع انتخاب وزرا تذکر داده شد که کابینه همسو با مطالبات مردم نیست، اما توجهی صورت نگرفت.

فعالین اصلاح طلب از یکسو اینگونه القاء می‌کنند که روحانی بدون حمایت اصلاح طلبان به هیچ عنوان شانس پیروزی در انتخابات را نداشت و از سوی دیگر اینگونه القاء می‌کنند که روحانی در حال حاضر از اصلاح طلبان مشورت نمی‌گیرد.

این طیف سیاسی کار، با این ترفند از یکسو در پی امتیازگیری حداکثری از روحانی است و از سوی دیگر در پی آن است تا از پاسخگویی درباره کارنامه روحانی شانه خالی کند. این در حالی است که وضع موجود نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حقيقت IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    4 40
    هر زمان به خودتون مغرور شديد ، به هيروشيما و ناكازاكي فكر كنيد . . .
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      32 1
      اگر آمریکا جرأت استفاده از بمب اتمی داشت در سوریه و برای حذف بشار اسد استفاده میکرد ته مانده قدرت پوشالی آمریکا لجنهایی مثل تو هستند که در فضای مجازی لجن پراکنی می کنند یا به شکل رفقای داعشیت مردمان بی دفاع و بی سلاح را می کشند
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      23 0
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
    • سید IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      27 0
      ما انقلابیون هرگاه ناامید می شویم به یاد قرآن و غرق شدن فرعون و لشکرش در نیل می افتیم! و شما نادانان را هم اندرز می دهیم که در هنگام غرور ضمن داشتن پوشک به یاد بویینگ سقوط کرده در لاکربی باشید!
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      26 0
      چطور روبتان می شود از کشتار جمعی یانکی در شهرهایی که یک میلیون زن و کودک کشته شدند بجای تنفر از آمریکا و محاکمه رژیم آمریکا از آن حرف می زنید - آمریکا همان موقع در ذهن بشریت مرده است مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      18 0
      ما مرد عزت و اقتدار هستیم و به وقتش تو دهن آمریکا و نوچه هاش می زنیم اما تو هم فکر پوشک بزرگسالان برای خودت باش
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      2 2
      تمام شهرهای آمریکا رو با بمب اتمی ویران می کنیم
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    29 1
    دزد محکوم از غارت شهرداری تو نگران جیب و چپاول ات هستی آمریکا کیلوئی چنده؟
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    21 0
    کرم های اسلاحتلب از کشور ما گم شید بیرون
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 25
    من از ناوهای آمریکایی می ترسم
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      11 0
      از پوشک استفاده کن مثل رفقای آمریکاییت
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      10 0
      چون یه سوسک متعفنی
    • NL ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      5 1
      من سلاخی یانکی را دوست دارم
  • م ث IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    14 0
    این داماد نیست انگار مادر عروس است هی میگوید عروس چقدر خوشگل است ماه است گل است.......
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      2 0
      ترسو است
  • محمد IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    12 0
    عده أي با ديدن ناو امريكا خود را خيس كرده اند وحالا مدافع ملت شده اند
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    14 0
    ترس ما هم از کرباسچی بابت اینه که ممکنه بگه خلیج فارس تو طرحه بخواد با لودر خرابش کنه
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    10 0
    ** داماد رئیس جمهور: در دولت روحانی از چاه درآمدیم و در چاله‌ایم! نظر عروس خانم چیه ! دهنتو ببند خجالت بکش
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      8 0
      کاش در همان چاه مانده بودیم و گیر شما لیبرال ها نمی افتادیم .
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    14 0
    آقای کرباسچی شمارو نمی‌گم ما از خدا می‌ترسیم نه از آمریکا.این افساد طلبان هستند که توچاهی که روحانی کنده گیر کردند.
  • DE ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    3 7
    کرباسچی: ترس ما از آمریکا، بخاطر منافع مالی ماست!//
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      4 0
      کرباسچی: ترس ما ، بخاطر منافع ملی است! کرباسچی احتمالا تابعیت آمریکایی داره
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      2 0
      شاید ترس دکتر کرباسچی از باد رفتن منافع مالی و ثروتهای چند صد میلیاردی حزبش باشد !
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    2 0
    آقا داماد ! تو اینو نگی پس چه کسی باید بگه؟ البته که شما و دور و بری هاتون از ته چاه در اومدین و توی بیت المال غلت میزنید
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    0 0
    معلوم نیتس چه گندی زدن میترسن غربی ها دستشون رو کنه
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    2 0
    آقای کرباسچی شما بیت المال شهرداری تهران را در انتخابات خاتمی خرج کردید از خدا نترسیدید؟ شما در باره جنگ سوریه همین اراجیف را در انتخابات ۹۶ سر هم کرید حالا دنبال چی هستبد
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    2 0
    آقای داماد نفهم خودتی
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    5 0
    در جواب کامبیز مهدی زاده باید گفت تو یکی دهنت و ببند حداقل در دولت احمدی نژاد اقتدار داشتیم در مقابل دشمنان جتایتکار
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    4 0
    ترس شما از نزدیک شدن وعده خداوند درباره منافقین وخائنین به اسلام و ملت و وطن است.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    کرباسچی: ترس ما از آمریکا، بخاطر منافع ملی است! البته منافع ملی آمریکا
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    تا امثال کرباسچی هستند آمریکا امیدواره
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    آقای کرباسچی زمان اختلاست و زرباتی که به امنیت ملی میزنی به فکر چی هستی حیف این خاک پاک که امثال شما در آن نفس می کشند. خدا به راه راست هدایتتان کند
  • DE ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    4 0
    داماد رئیس جمهور: در دولت روحانی از چاه درآمدیم، اما همچنان در چاله‌ایم!// چه حرف پر مغزی است .چاه همیشه پر از آب گواراست و بدون چاه اکثر مردم دنیا آب آشامیدنی ندارند ولی چاله همیشه پر از آب و لجن متعفن است .حالا متوجه شدید این بوی تعفن از کجا میاد.
  • CA ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    فقط کافی هست که آمریکا از بمب اتم استفاده کنه اون وقت از نقشه جغرافیای حذف میشه! تمامی گندهایی که تا حال زده به کنار ولی مساله بمب اتم خیلی حواشی داره. فکر نکنند که ایران دست بسته هست! آمریکایی ها بایستی گورشون رو کم کنند از این منطقه برند بیرون. حالا ما با این اصلاح طلب ها خوش رفتاری کردیم خیلی روشون زیاد شده ولی به وقتش میبینند که خوش خدمتی برای ارباب چه عواقبی داره!
  • کارگزاران (کثیف و نجس ) سازندگی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    2 0
    بیچاره کرباسچی از ترس حمله امریکا روزی 10بسته پوشک بزرگسال در روز مصرف می کند و این اواخر هم اصلا شاش بند شده .
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    این کرباسچی یکی از دست پرورده های : اکبر هاشمی است که همه اعضای این حزب کثیف و منحط : کارگزاران سازندگی به زباله دان تاریخ پیوستند . ضمنا اینها ترس را از هاشمی رفسنجانی به ارث برده اند بطوریکه خود اکبر رفسنجانی در زمان موشک بارانهای تهران از ترسش به همراه خانواده به کنار سدلتیان می رفت و به جت اسکی سواری می پرداخت و پس از عیاشی و افتادن ابها از اسیاب دوباره با هلی کوپتر به کاخ سعداباد (کاخ فرح پهلوی) برمی گشت .
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    2 0
    کرباسچی نترس و شلوارت رو خیس نکن ! پوشک ببند.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    1 0
    اصلاح طلبان ترسو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس