کد خبر 958457
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
مطالب جعلی چگونه به کتاب‌های درسی مدارس وارد می‌شوند؟

از همان اول ابتدایی می‌خواهیم همه را مذهبی بار بیاوریم. کلاً روی دنیای بعد از مرگ سرمایه گذاری کرده‌ایم و خبری از این دنیا نیست. حتی متون نثر هم نتیجه گیری اش تابلوی ان سوی پل صراط را در می‌دارد.

کانال تلگرامی گل سرخ درباره پدیده ساسی مانکن در مدارس نوشت:

" کتب درسی مقصرند"

امروز وسوسه شدم این ترانه‌ی" جنتلمن" که کل سیستم اموزش و فرهنگی رو به" لرزوندن" وا داشت رو گوش بدم.
هم اهنگش رو شنیدم و هم متن ترانه اش رو خوندم.
انصافاً متنش در حد بچه‌های زیر ۱۸ سال نبود.
ولی ریتم شاد و دلنشینی داشت.!!!
گفتم بزار یه ابتکار به خرج بدم و متنش رو با یکی از شعرای کتب درسی عوض کنم و به اصطلاح جامه‌ی مجاز بر تنش کنیم.

کتاب هفتم رو باز کردم؛
دیدم شعر اول که کلاً مضمونش حرم و زائر و گلدسته هست و بی احترامی به مقدسات می‌شد.
ورق زدم شعر مولوی اومد: از خدا جوییم توفیق ادب بازم مضمون سنگین بود و مقدس.
گفتم شاید شعرای شادش اخر کتاب باشه. تندتر ورق زدم؛ به گفتار پیغمبرت راه جوی...
تمام اشعار پوسته و محتوای دینی داشتند و نمی‌شد پا در کفش دین کرد هرچند این رسم رو مداحان محترم سال هاست که به پا کرده‌اند.


رفتم سراغ کتاب هشتم؛
به نام خدایی که جان افرید....


شعر بعدی: پیش از اینها فکر می‌کردم خدا خانه‌ای دارد میان ابرها

شعر بعدی: از علی اموز اخلاص عمل …شیرحق را دان منزه از دغل

بعدی: خارکش پیری با دلق درشت...
هشتم هم همه ی شعراش تم مذهبی اعتقادی و تعلیمی و اندرزی محض داشت.
گفتم شاید مؤلفان و برنامه ریزان اموزش و فرهنگی سن دانش اموزان رو در نظر گرفتن، رفتم سراغ کتاب نهم:

شعر اول: به نام خداوند جان و خرد...

شعر دوم: آفرینش همه تنبیه خداوند دل است..

شعر سوم: در پیله تا به کی بر خویشتن تنی… پرسید کرم را مرغ از فروتنی

شعر بعدی: جوانی گه کار و شایستگی ست.. گه خودپسندی و پندار نیست

شعر بعدی: یوسف گمگشته باز اید...

شعر اخر:
بیا تا براریم دستی زدل.. که نتوان براورد فردا زگل

هر سه کتاب فارسی رو بستم و بوسیدم در ردیف بالای کتابخانه بین قران و نهج البلاغه جای دادم.

کتاب‌های مان اصلاً در حد سن و سال و شور و نشاط دانش اموزان نوشته نشده‌اند.
از همان اول ابتدایی می‌خواهیم همه را مذهبی بار بیاوریم. کلاً روی دنیای بعد از مرگ سرمایه گذاری کرده‌ایم و خبری از این دنیا نیست. حتی متون نثر هم نتیجه گیری اش تابلوی ان سوی پل صراط را در می‌دارد.

درونمایه ی همه ی آنان نصیحت و اندرز است و بس.
من معلم ادبیات، اگر در لابه لای این متون که رده‌ی سنی بالای چهل سال را نشان رفته ولی در کتب متوسطه جا خوش کرده، شعری شورانگیز نخوانم یا داستانی دلنشین تعریف نکنم، کلاس، اصلاً حوصله‌ی تحمل مرا نخواهد داشت!!
مطالب و محتوای کتب بیشتر سنین بالای شصت سال را جذب می‌کند انانی که از جوانی خود بهره‌ی کافی را برده‌اند و در سراشیبی مرگ و زندگی چاشنی دین و مقدسات را به عمر خود اضافه می‌کنند.
کتب درسی با این مضامین در برابر نوجوان و جوانان پر شور این دوره کم اورده و به حاشیه زده شده.
باید چند نمره و امتیاز در نظر بگیری تا یک نوجوان فلان شعر کتاب را حفظ کند ولی هم او تمام اشعار خواننده‌ها را با بهترین شکل و کیفیت اچ دی می‌خواند و اجرا می‌کند!!

اگر شاگردان امروز ترانه‌های کوچه بازاری و زیر زمینی را به شور و شوقی وصف ناپذیر می‌خوانند مقصرش نه من معلم و مدیر و ناظم هستیم و نه خانواده و پدر و مادر
مقصر کتاب‌هایی هستند که با سنین دانش اموزان منطبق نیستند
کسل کننده هستند
تک بعدی هستند
فقط امر و نهی هستند و بس

متن‌های نویسندگان نچسب و سفارشی هم اضافه بفرمائید!

به امید بازنگری متون کتب ادبی و بیان مطالبی سرشار از شور و نشاط و در عین حال سنگین و موقر.

منصور اسعدی
۲۰ اردیبهشت ۹۸ شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    46 11
    درون گفتار شما پر از مغلطه وجود دارد که می خواهید علت این پدیده را در شعر های دینی جستجو کنید
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    9 10
    برای همین سر ادبیات خواب بودم
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      2 0
      به خاطر وجود همین معلم نماها هستن که بچه ها روز به روز از فارسی دور می شوند معلم ادبیاتی که خود علاقه ای به گنجینه های فارسی ندارد.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    26 1
    ادبیات و شعر و فرهنگی که در کتب شعرا و ادبای قدیم و جدید این کشور است متون درسی را تشکیل می دهد و هر کدام به جای خود حاوی متن پربار و موسیقی مناسب و وزن متناسب هستند هریک از اشعار کتب درسی این قابلیت را دارد که با آهنگی زیبا و دلنشین خوانده شود آهنگ مورد تظر شما سبک و جلف و در خور همان کلمات سخیف است دنیای ادبیات فارسی هزاران سال است فرهنگ وهنر ایران را به نسلهای بعد منتقل کرده بدون نیاز به ابتذال و جلف بازی و سبکسری
  • حسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    6 57
    احسنت بهترین تحلیلی بود که خوندم.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      34 1
      خخخخخ
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    12 37
    درسته این افراد مورد علاقه عام هستن ولی چون منحرفند جامعه رو به بیراهه می برن و دچار نقص می کنند.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    46 0
    مشکل این آهنگ ها فقط شعرش بود؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    34 1
    نقد غیر علمی و سلیقه ای بود حالا اگر در کتاب های درسی به جای استفاده از ادبیات کهن و میراث ادبی، از شعرهای کوچه بازاری استفاده کرده بودند، حالا نویسنده می گفت، پدیده ساسی مانکن نتیجه همین تغییر ذائقه ای است که کتاب های درسی به بچه ها داده!!!!!!!
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      9 0
      موافقم
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    28 10
    سیستم آموزشی وکتب درسی ما واقعا افتضاح هست. به یه خانه تکانی اساسی نیاز داره
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    6 42
    به این میگن دفاع بد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    8 1
    ساسي مانكن زير زميني تمام حيثيت و آبروي نهادهاي فرهنگي و تربيتي و آموزشي و رشته هايي را كه آنها را در طول اين چهل سال بافتند بر باد داد.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    2 49
    رهبری چند سال قبل گفته بود چرا برای جوانها سرودهایی با مضامین قشنگ ساخته نمی شود که مثلا برای کوهنوردی مناسب باشه و .... و حین رفتن به کوه اینها را گوش بدن و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس