کد خبر 958257
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
آیا دعوای چین و آمریکا تجاری است؟

نیویورک تایمز نوشت: دعوای چین و آمریکا، تجاری نیست، اینها ظاهر قضیه است، دو کشور به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان به دنبال سیطره و نفوذ خودشان در جهان هستند و به همین دلیل مذاکرات آنها شاید دهه‌ها طول بکشد.

به گزارش مشرق به نقل از نیویورک تایمز، جنگ تجاری یک‌ساله بین آمریکا و چین ثابت کرد که کشمکش‌های تجاری بین دو کشور می‌تواند تا دهه‌ها ادامه یابد زیرا دو کشور در پی به سلطه درآوردن جهان و افزایش ثروت‌شان هستند.

مذاکره تجاری دو کشور هفته گذشته به شکست انجامید، چرا که هر دو همچنان به مواضع سرسختانه خودشان پافشاری می‌کردند. بنابراین اینکه تنش‌های تجاری دو کشور به نقطه امنی برای توافق برسد، کم‌رنگ‌تر شده است. 

بیشتر بخوانید:

ایالات متحده آمریکا به شدت نگران نقش کشور نوظهوری مانند چین در اقتصاد جهانی است. آمریکا همچنین نگران تاکتیک‌های چین از جمله در به دست گرفتن شرکت‌های مهم فناوری در آمریکا و اروپا و همچنین توسعه شعبات صنایع مهم و حیاتی و پیشی گرفتن چین از شرکت‌های رقیب خارجی است. بنابراین دولت آمریکا تلاش می‌کند تا نفوذ اقتصاد چین در ایالات متحده و دیگر کشورها را محدودتر کند، و فعالیت‌های چین را به حداقل برساند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا وضعیت بلندپروازی چین و روسیه و ایران را در یک سخنرانی که در لندن برگزار شد، با بیان این جمله توصیف کرد «نوع جدیدی از چالش» که از نظر اقتصادی به غرب نزدیک است، اما چنین راهی را هیچ وقت اتحاد جماهیر شوروی ادامه نداد. 

ایالات متحده آمریکا همواره در برابر سرمایه‌گذاری‌های چین در شرکت‌های آمریکایی مانع‌تراشی کرده و همواره نوعی از تکنولوژی را امتحان کرده که بتواند به چین صادر کند و بتواند نقش چین را درباره نسل آینده شبکه‌های فناوری آمریکا کمرنگ‌تر کند و همواره تلاش کرده تا کشورهای دیگر را برای استفاده از تجهیزات چینی مأیوس کند. 

اخیرا FBI بررسی‌های خود را درباره محققان چینی در آمریکا را افزایش داده و همچنین وزارت دادگستری این کشور احتمال جاسوسی‌های بازرگانی و تجاری درباره تکنولوژی آمریکا را تحت مداقه شدید قرار داده است به طوری که اوایل امسال آمریکا از حکم دولتی برای بازداشت منگ‌واژوا مدیرعامل شرکت هووایی استفاده کرد. آمریکا واژوا را به دلیل دورن زدن تحریم‌های ایران بازداشت کرد. 

براساس آکادمی چینی و آکادمی آمریکایی، محدود کردن پشرفت چین یک روش قدیمی است و این نگرانی وجود دارد که تلاش‌های دولت آمریکا به محدوده قرمز وارد شده و باعث تشدید تبعیض علیه چین و شهروندان این کشور شود که درنهایت این نگرش به آمریکا ضربه خواهد زد. به عنوان مثال ۳ پرفسور چینی که پیش از این ویزا برای رفت و آمد به آمریکا داشتند ویزایشان در سال گذشته لغو یا اینکه تحت بررسی دقیق قرار گرفت. 

در این زمینه دیوید لمپتون یک دانشجوی چینی در دانشگاه استنفورد گفت که ما دهه‌هاست که درد مذاکره با آمریکا را می‌چشیم و اگر این توافق به نتیجه هم برسد، چالش‌های عمده ما را برطرف نخواهد کرد. و این کشمکش و درگیری بین دو کشور ادامه دارد. 

براساس این گزارش، مذاکرات تجاری چین و آمریکا هفته گذشته بدون توافق تجاری بین دو کشور پایان یافت. دولت آمریکا روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه ۲۵ درصد اعمال کرد و همچنین اعلام کرد که احتمالا روی ۳۰۰ میلیارد دلار هم همان تعرفه ۲۵ درصد اعمال خواهد کرد. دو کشور هنوز به توافقی که باعث ایجاد فرصت تجاری بین دو کشور شود نرسیده‌اند. مقامات دو کشور آمریکا و چین روز جمعه اعلام کردند که باید مذاکراتشان را ماه آینده در پکن ادامه دهند.

لیوتی معاون نخست‌وزیر چین شکست مذاکرات را اعلام کرد و گفت تنها یک امیدواری برای مذاکرات بین دو کشور باقی مانده است، اما در عین حال ترامپ در توئیتی مذاکرات دو کشور را سازنده اعلام کرد. 

صلح تجاری بین دو کشور چین و آمریکا شاید بتواند تجارت آنها را به شرایط مناسبی برگرداند اما تنش‌های دوکشور را در راستای رسیدن به سلطه جهانی از بین نخواهد برد.

مشاور ترامپ واکنش های چین را یک واکنش خشونت اقتصادی می‌نامد. آقای لیو که مذاکرات تجاری چین را پیش می‌برد اشاره کرد که افزایش تنش‌ها وجود دارد و رسانه‌های چینی هم به آن اشاره کرده‌اند. 

ترامپ روز یکشنبه پیشنهاد کرد که چین به سادگی در معامله با آمریکا همچنان تأخیر می‌کند و امیدوار است که یک دولت دموکرات درانتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برنده شود و بتواند این مذاکرات را با آنها به پیش ببرد. ترامپ درعین حال تأکید کرد که آن زمان برای چینی‌ها بسیار بدتر خواهد شد اگر مجبور بشوند که در دور دوم با من مذاکره کنند، بنابراین عاقلانه این است که اکنون تصمیم بگیرند و مذاکره کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 0
    اتفاقاً یکی از دلایل فرستادن ناو و بمب افکن، همین داستان یک کمربند یک راه چین هستش و دوم هم نزدیک شدن به معامله قرن ترامپه.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    1 2
    آمریکا از چین بهتره. بهترین تولیدات رو آمریکایی ها دارن . چین بزرگترین جاعل و کپی کار دنیاست
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      0 1
      از دشمن دشمنان ما استفاده کنیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس