کد خبر 957963
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

به گزارش مشرق، آقای کمال خرازی "رئیس شورای راهبردی روابط خارجی" در دیدار مقام فرانسوی گفته است "اروپا با تسریع در اجرایی کردن اینستکس از مرگ برجام جلوگیری کند. مردم ایران نسبت به اروپا به دلیل اجرا نکردن تعهدات برجامی و تبعیت از سیاست‌های تحریمی ترامپ به‌شدت بدبین هستند".

بیشتر بخوانید

خرازی: فرصت اروپا محدود است

بخش دوم این سخنان، درست، اما بخش اول آن کاملاً غلط است. تعهد اروپا در برجام، عبور از تحریم های نفتی و مالی و بانکی بوده است. برجام از اروپا اینستکس نمی خواهد، ما نیز همین طور.

اروپا عمداً در یک سال گذشته، تعهدات برجامی را به وعده راه اندازی کانال مجعولی به نام SPV فروکاست و وعده کرد مدل مبادله نفت با غذا و دارو را به اجرا بگذارد. آنها این وعده را تا اواخر پاییز طول دادند اما با آغاز سال میلادی جدید، مدعی شدند جای SPV می خواهند کانال INSTEX را راه اندازی کنند که چهار پنج ماه است روی کاغذ مانده و مدعی اند #شرط راه اندازی این کانال هم، اجرای مطالبات و استانداردهای FATF توسط ایران می باشد!

این گروکشی در حالی است که طبق ادعا، اروپا قرار است از طریق INSTEX ، در ازای دریافت پول نفت فروخته شده ایران به کشورهای غیر اروپایی، به ایران فقط غذا و دارو بفروشد و خود، به تحریم های نفتی و مالی و بانکی آمریکا پایبند می ماند.

فارغ از سود و زیان واقعی معاملات پسا برجامی با شرکت های اروپایی مانند توتال، رنو، پژو و زیمنس و …، حداقل انتظار برجامی ایران از اروپا، عمل این شرکت ها به تعهدات و توافقات خود با ایران است.

ضمن اینکه باید تحریم های مالی و بانکی در اروپا برداشته شود تا به تعبیر آقای خرازی بتوان برجام را از مرگ نجات داد، نه اینکه وزیر خارجه بگوید حتی یک حساب بانکی هم نمی توانیم در لندن افتتاح کنیم.

منبع: کانال تلگرام محمد ایمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس