عراقچی نمایه

اظهارات عراقچی در مورد برادران و خواهران افغانستانی که از دفاع مقدس تا دفاع از حرم خون شهدایشان با خون شهدای ما در هم آمیخته موجی گسترده‌ای از اعتراض‌ها را در پی داشته است.

به گزارش مشرق، عباس عراقچی معاون امورخارجه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری بود. گفته‌های عراقچی در مورد مهاجران افغانستانی آن هم از یک بخش خبری پربیننده واکنش‌های زیادی در پی داشت که با مرور آنها نخستین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است که آیا لازم بود که این دیپلمات ارشد کشورمان از برنامه زنده تلویزیونی به این اظهارات بپردازد؟! چرا که نخستین ویژگی یک دیپلمات کارکشته سخن بجا گفتن و موقعیت‌سنجی است.

عراقچی که برای بررسی تصمیم جدید شورای عالی امنیت ملی کشورمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حاضر شده بود در بخشی از اظهاراتش درباره اتباع افغانستانی در ایران گفت: «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند.»

اظهارات معاون وزیر امورخارجه در حالی بیان شد که بیشترین همراهی و کمک را برای دور زدن تحریم‌ها کشورهای همسایه ایران می‌توانند داشته باشند. همچنین افغانستان کشوری فارسی زبان است که در حوزه تمدنی ایران قرار دارد.

از «ابوذر» تا «فاطمیون»

از سوی دیگر در سال‌های دفاع مقدس تیپ ویژه‌ای از مجاهدان و غیور مردان افغانستانی تشکیل می‌شود. این تیپ را «ابوذر» نامیدند. آنها به دلیل آشنایی با کوهستان به جبهه‌های غرب کشور اعزام شدند.

سال‌ها بعد یکی از رزمندگان آن تیپ نکات قابل تاملی بیان کرده است. برای اینکه پیوند اعتقادی و همسویی آرمانی همسایه شرقی را بهتر درک کنیم ذکر این گفته‌ها لازم می‌نماید: «ما افغانستانی‌ها برای پیمودن راه خمینی و عشق به او زجرهای بسیاری کشیدیم. زجرهایی که شیرین بود. ما فرزند امام خمینی (ره) بودیم و هستیم. آن روزی که تیپ ویژه ابوذر منحل شد، رزمنده‌ها نمی‌خواستند بروند چرا که با هزار آرزو آمده بودند. آن روز دردآورترین روز زندگیمان بود.»

یکی دیگر از رزمندگان آن روزها به نام اکبری گفته است: «در افغانستان پدر و بزرگان ما مقلد امام خمینی (ره) بودند و وقتی ایشان اعلام کردند که امروز جبهه ایران مهم‌تر است با خواست خودمان راهی جبهه‌های غرب ایران شدیم و آرزویمان هم این بود که با دستور امام برای آزادسازی قدس به فلسطین برویم.»

او در ادامه ضمن ابراز تاسف از انحلال تیپ «ابوذر» در این گفت‌وگو که با خبرگزاری دفاع مقدس در بهمن ۱۳۹۴ انجام شده تاکید کرده است: «اکنون بسیاری از ابوذرهای قدیم در لشکر فاطمیون هستند و برخی نیز فرزندهایشان در این لشکر حضور دارند لذا لازم است که مورد حمایت و توجه قرار بگیرند. اکنون پیکر یکی از شهدای فاطمیون در سردخانه است و منتظرند تا پدرش که از رزمندگان تیپ ابوذر بوده است، از افغانستان به ایران بیاید. او هم به دلیل جو افغانستان و دولت آنجا نتوانسته است بیان کند که فرزندم در سوریه به شهادت رسیده است.»

ذکر تیپ «ابوذر» و رشادت‌های آنان در دفاع از کشور در زمان هجوم رژیم بعث به ایران لازم بود چرا که شاید کمتر کسی بداند که آنها در این مسیر حاضر بوده‌اند و شهید هم داده‌اند.

خط بی‌بی‌سی در جدایی دو ملت

اما در مورد فاطمیون و شجاعت‌ها و شهدایشان به دلیل موج فرهنگی و رسانه‌ای که ایجاد شد جامعه اطلاع کافی دارد. نکته مهم این است که در ایامی که فاطمیون در کنار بقیه مدافعان حرم نام مردان شجاع افغانستان را بر تارک تاریخ ثبت می‌کردند رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی نگران از این وضعیت به شائبه افکنی در مورد فاطمیون و چرایی این از جان‌گذشتگی آنها روی آورد.

این خط و روش البته از رسانه‌ای مانند بی‌بی سی چندان دور از انتظار نبود؛ رسانه روباه پیر که با اصل تفرقه بینداز و حکومت کن چندین قرن استعمار سیاه خود را بر مردم مظلوم مناطق مختلف جهان تحمیل کرده و اکنون نیز در شکلی جدید تحمیل می‌کنند.

اما اینکه مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی ما چنین سخنانی به زبان بیاورد بسیار شک برانگیز است. این گونه اظهارات عراقچی نه تنها کمکی به برجام به کما رفته نمی‌کند بلکه آبی است که در آسیاب دشمن ریخته می‌شود. به راستی مشاوران این آقایان و سرمنشا این گونه اظهارات باید شناسایی شوند چرا که چنین اظهاراتی از دو حال خارج نیست یا عامدانه و در جهت منافع دشمن گفته شده و یا از روی ناآگاهی. حالت نخست که تکلیفش روشن است اما در حالت دوم هم چنین‌اشخاصی نباید در دستگاه دیپلماسی کشور باشند. در ابتدای این نوشتار مهم‌ترین ویژگی یک دیپلمات را سخن بجا و به هنگام با محتوای درست ذکر کردیم.

«فارسی» زبانان مظلوم اما غیور

اظهارات عباس عراقچی با موج گسترده اعتراض‌ها در فضای مجازی همراه بود. این اعتراض‌ها نه از جانب برادران و خواهران افغانستانی بلکه از جانب ایرانیان بود. به پاس تمام رشادت‌های یک ملت مظلوم که در هوای زبان «فارسی» نفس می‌کشند و سخن می‌گویند.

علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر عباس عراقچی نوشت: «متاسفانه کمتر حرف زدن و یا کمتر کار کردن برخی از مسئولان کشور، خیرش برای مردم و مملکت بسیار بیشتر است. یکی از این حضرات، جناب عراقچی است که از اظهار نظرات ناصوابش، سخنان اخیرش پیرامون برادران عزیز افغانستانی است و از کارکردهای مضرش، تولد موجود ناقص‌الخلقه‌ای به نام برجام.»

همچنین سیدعزت الله ضرغامی در فضای مجازی نوشت: «بارها در دولت روحانی در مورد بازنمایی متفاوت رسانه‌ای اقدامات آنان تذکر دادم. سخنان جناب عراقچی با هر انگیزه‌ای که بوده باعث رنجش عزیزان افغانستان ما شده است. یک عذرخواهی ساده مشکل را حل می‌کند.»

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته بود: «پمپئو در عراق، برای گسستن دست برادران عراقی از دستان ایرانی‌ها تلاش می‌کند و عراقچی در داخل [ان شاالله] ناآگاهانه دل افغان‌ها را از همراهی با ایران می‌رنجاند.»

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشته بود: «همین فاطمیون افغانستانی بودند که دوشادوش مدافعان حرم از مرزهای ما چندصد کیلومتر آن طرف‌تر دفاع کردند و شهید دادند.»

کسی هم نوشته بود: «آقای عراقچی! اقتصاد و هسته‌ای و روابط بین‌الملل و سیاست را که به باد دادید؛ یک انسانیت را بگذارید برای ملت ایران باقی بماند.»

یکی دیگر از کاربران هم نوشته بود: «روزی که بحث خروج برادران و خواهران افغانستانی را به خاطر تحریم آمریکا به صورت عملی در جمهوری اسلامی اجرا کنند روز مرگ آرمان خواهی و آرزوی تمدن اسلامی خواهد بود.»

شخصی هم اینگونه به این اظهارات واکنش نشان داده بود: «کاش کمی فکر می‌کردیم این حرف‌های ضدانسانی ما چه بر سر آن سه میلیون برادر و خواهر افغانستانی‌مان می‌آورد؛ فکر کن سال‌ها (شاید نسل ها) به خانه و زندگی ات در ایران خو گرفته‌ای و یک دیپلمات با لبخند می‌گوید تو و خانواده ات را دوباره آواره خواهد کرد.»

نقوی حسینی: خدمات‌دهی با افتخار به مهاجران افغانستان

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه درخصوص مهاجران افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی گفت: «عزیزان مهاجر افغانستانی سال‌هاست که در ایران زندگی می‌کنند و بیش از ۳ میلیون نفر از آنها از امکانات و ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنند اما متأسفانه کمیساریای عالی سازمان ملل هیچ خدمت و جبرانی را در قبال این حضور انجام نمی‌دهد و ملت ایران همه این هزینه‌ها را تقبل کرده است.»

وی افزود: «از نظر جمهوری اسلامی ایران خدمات‌دهی به مهاجران افغانستانی کاملاً با افتخار صورت می‌گیرد زیرا آنها مسلمان بوده و تاریخ و فرهنگ مشترک با آنها داریم ضمن اینکه مهاجرین افغانستانی هم به عنوان شهروند ایرانی زندگی کرده‌اشتغال، بهداشت، درمان و آموزش دارند و آنها به مانند دیگر مردم ما از این امکانات و خدمات استفاده می‌کنند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «یکی دیگر از خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین‌المللی کرده است مربوط به مبارزه با قاچاق موادمخدر است که ایران تمامی هزینه‌های این موضوع را پرداخت می‌کند و جامعه جهانی از آن سود می‌برد در حالی که ایران می‌توانست چشم خود را بر این موضوع ببندد و موادمخدر به اروپا رفته و آنها هزینه این کار را بدهند.»

وی تصریح کرد: «نحوه بیان عراقچی درخصوص مهاجران افغانستانی ساکن در ایران خوب نبوده و یا انعکاس خوبی در رسانه‌ها پیدا نکرده است و مراد، منظور و نیت اصلی این حرف آن نبوده است که خدایی ناکرده بی‌احترامی به مهاجرین افغانستانی حاضر در ایران شود.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • RO ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    20 15
    یا احمقه یا خائن
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 0
      دیپلماسی و فشار به طالبان برای باز کردن سدها رو مردم تشنه سیستان و بلوچستان برای شما اصلا معنی خاصی ندارد؟
  • rahmat IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    21 3
    امیدوارم دولت مردان به این اعتقاد برسند که قدرت خدا بالا تر از قدرت کدخداست
  • حسین IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    9 6
    شما که این مطلب نوشتی باید کار کشته باشی مثل عراقچی چرا دور از ذهن به دنبال تنشی...عراقچی گفته اگه پول نده سازمان ملل باید برن این گفتهاش دقیق و بروز گفته چرا چون ما الان تو تحریم هستیم و دلار کم داریم ...و آقای عراقچی داره کاری میکنه که از تحریمها کاسته بشه و از سازمان ملل پول بگیره شما بهت بر نخوره عزیزم این دیپلماسیه
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    11 9
    از کسانیکه با کدخدا بستن توقع بیشتری نخواهد رفت جناب امریکا از برجام خارج گردید مگر افغانستان از برجام خارج گردیده است
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    10 15
    عباس عراقچى از برادران وخواهران افغانستانى ما كه درتمام حال بامابوده اند عذرخواهى كند چون درست بيان نكرده موضوع را
    • بختیاری IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      10 5
      دورود برعراقچی بزار برن ازکشورما افقانها
  • ابوالفضل IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    12 6
    بندازینشون بیرون بابا جوونای ایران زمین هنوز کار پیدا نکردن دارن پیر میشن تا ۴۰ سالگی من دیدم تو خونه بابا زندگی میکنن و بیکار ... باز این افغان ها دهه ۸۰ از طریق کوهستان ها قاچاق مواد مخدر میکردند و میکنند بیش از ۲ میلیون "طبق گفته عراقچی" شغل رو اشغال کردند
    • DE ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 2
      چی چی رو بندازین بیرون الکی از خودت حرف میزنی؟ واقعا حاضری بری کارهای سخت این کارگرهای افغانی رو انجام بدی مردی باش شهامت داشته باش ، سختی کار روتحمل کن برو انجام بده ، بیل بزن ،بار بکش ، سبزی بکار، سنگ بلند کن ، درخت اره کن ................کسی جلوت رونگرفته... یا فقط از سوی دشمنان ایران اجیر شدی نفرت پراکنی و شعارهای توخالی بدی! برادر حنات رنگی نداره! مارو نمی تونی سیاه کنی.
  • ج‌رامندی IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    9 5
    پدر‌ایران‌رودر‌اوردن‌بسه‌دیگه‌برن
  • ساحل خلیج فارس IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 7
    درود خدا بر رزمندگان تیپ ابوذر وفاطمیون ماملت ایران همواره در کنار برادران افغانستانی هستیم وخواهیم ماند
  • محمدرضانظری IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    7 11
    واقعن متاسفم برای اقای عراقچی با این سطح فکر
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    14 16
    درود بر عراقچی
  • علی IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 7
    اصلاً فارسی زبان بودن برادران افغانستانی به کنار آیا آنها انسان مسلمان معتقد به پیامبرمان و قرآن و کعبه هستند یا خیر پس امت اسلامی از کجا باید شکل بگیرد برای من تاجیک افغانستانی پاکستانی عراقی.... مسلمان اگر در راستاي نظر دین اسلام راستین باشند حتی میتوانند از وزیر امور خارجه هم ایرانی تر باشند.
  • RO ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 1
    نمیدونم چرا این گزینه رو مطرح نمیکنن که از کشتی های امریکایی و اروپایی که میان تو حلیج فارس بخاطر تامین امنیت عوارض میگیریم شاید از ترس شاید از خجالت
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    9 4
    مشرق شلوغش نکن حقیقت رو بیان کرده اما عریان
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    8 3
    تو خیلی بدی که در مورد اقای عراقچی همچین صحبتی کردی جمله سخیف به خودت برگردد بی شعور ..فقط تو خبری داری بقیه خبر ندارند .. بدبخت اینهادسیاست است. مشرق نجس بی شعور این را چاپ کن احمق
  • سامان MD ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 2
    یه نگاه به صفحه حوادث بد نیست
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 1
    خائن ها با تقسیم اموال ملت بین بیگانگان هر روز بر نفرت از خود می افزایید.مردشور خودتون و افاغنه را با هم ببرند.ملت در بدبختی دست و پا میزنند امثال شما مشغول بخشش اموالمان به بیگانگان هستید.مشرقی های احمق خائن
  • ایرانی IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    8 4
    اصلا سخیف نیست مشرق از جانب مردم اظهار نظر نکن افغانیها درعین حالی که در ایران بازارکار رااشغال کردن مرتکب سرقت وجنایاتی هم میشوند وهیچ دینی ودلبستگی ای نسبت به ایران ندارن کم کم مثل اسراییلیها خاک ما را بطور کامل اشغال میکنند شما هم درخوابید
  • US ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    22 2
    چرا جو میدید اگر تو عمرشون یه حرف درست زدند همین بود خواهران و برادران ما در سیستان و بلوچستان را کی آب روشون بستند؟؟؟
  • Mori IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 4
    این بابا مثل اینکه می خواست اروپا را تهدید کنه مهاجران به سمت اروپا میان و براشون مشکل ساز می شن ولی گند زد با این حرفش ، اینا دیپلمات هستند مثلا ، دولت بی تدبیر
  • US ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 2
    خدایا همه دشمنان اسلام و مسلمین و همچنین خائنین به نظام و انقلاب را خار و ذلیل و رسوا بگردان الهی امین
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    140 0
    دو دستگی حاکمیتی . بهرحال افغانی ها قراره تا کی ایران باشن
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 2
    انسانها ی سطحی نگر منظور آقای عراقچی رانفهمیدند اینهایی که معترض این صحبتهاهستند همیشه در تصمیمات مهم سطحی فکر می کردند
  • ابوالفضل IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    84 0
    افرین عراقچی باید اونارو اخراج کنن
  • سیداکبر IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 4
    بزرگترین ضربه رو به ملت ایران عراقچی وهمکارانش زدن عراقچی بابد بره نه مهاجرین افغان
  • GB ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 0
    متاسفانه چندصدایی از داخل مملکت ضررش بیشتر از حرفهای عراقچی هست
  • اصغر صیامپور IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 7
    سلام. فقط و فقط حس و حال خراب کردن طرف مقابل را دارید و لا غیر من سخنرانی ایشان را شنیدم حرف حق را باید زد شما فقط و فقط انگیزه تخریبی دارید و الا سخنان ایشان را تحریف نمی‌کردید واقعا حالم به هم خورد از شما
  • نصرت اله IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 3
    امثال عراقچی جز هزینه چیزی برای ملت و نظام ندارند. تمام
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 284
    هزاره های فارس زبان شیعه در میان مهاجران افغان مستقر در ابران یک اقلیتی بیش نیستند. منظور جناب عراقچی، پشتون های وهابی و ضد فارس ،و ازبک های وهابی ضد فارس مستقر در ابران هستند که وبال گردن ملت ابران هستند که باید بروند . چرا سایت مشرق و مصاحبه شوندگان بالا به این نکات بسیار مهم توجه نمی کند ؟در دشمنی و کینه توزی پشتون های افغان که هم وهابی و هم صد فارس هستند نسبت به ایرانی ها و حتی خود هزاره ها که هموطنان آنها هستند شکی نیست.
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 2
    الحمدلله خدا کمک کرد و به همه تفکرش را نشان داد و مکروا و مکر الله
  • علویان AF ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    7 1
    من یک افغانستانی هستم بااین حرفای آقای عراقچی ناراحت نمیشم! فکرمیکنم که ایشان غرض نداشته!همینجوری ازدهنش دررفته است. بخدادرروزهای سخت بادرنظرداشت اوضاع افغانستان همیشه ایرانی های عزیز،ایرانی های باغیرت ومردم خوب ایران باآغوش بازازافغانی ها پذیرایی نموده است..... دوستتان داریم ایرانیها.... دوستیمان پایداربادبه کوری چشم بی بی سی والعربیه وهرچه استکباره.
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 0
    یک روزی پرده ها کنار رود تا آشکار شود چهره‌های درون اینها تا تاریخ قضاوت کند که چه خیانتی بر ملت کردن البرجام و ما ادراک ما البرجام؟
  • FR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    11 0
    لازم نیست بیرونشون کنید خودشون می روند چون وضع افغانستان از ایران داره بهتر میشه از نظر اقتصادی
  • حسن IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    27 17
    حق با عراقچی است
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    476 0
    مشرق چقدر افغانیدوستی خدا شانس بده ! اون وری طرفدار چشم رنگیا وموبارا واروپایی وامریکایی . برو جلو سفارت فرانسه شمع روشن کن این وریا هم طرفدار افغانا بیچاره ملت که دو جناحش عاشق ملتای دیگن
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 1
    چرا دیگر هیچ کس حالش به ایران و ایرانی نمی‌سوزد و باید به افاغنه و عرب‌ها حالشان بسوزد نه ایرانی های بدبخت و بیچاره و فلاکت زده
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 1
    کدوم اعتراض گسترده به اعتراض شریعتمداری وزاکانی میگی گسترده ؟!!!!!!! اعتراض به عراقچی یعنی چی ؟ عراقچی از خودش حرف نمیزنه که . تصمیم گیری شده تو سطوح بالاتر که عراقچی فقط اومد تو شبکه تلویزیون بیانش کرد .
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    227 0
    اتفاقا حرف بسيار درستي زده چرا بايد با وجود اين همه بيكاري و شرايط بد اقتصادي چند ميليون افغاني هنوز در ايران زندگي كرده و از يارانه و بقيه امكانات كشور استفاده كنند.
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 3
    جانم فدای عراقچی
    • ایرانی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      3 1
      ان شاءاله به آروزیت برسی و در آن دنیا با او و سایر کسانی که برجام و ترکمچای و گلستان را به ایران و ایرانی تحمیل کردند، محشور شوی!
  • مسلمان IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    449 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . فقط شما ها باید خفه شید ایران چه تعهدی به امرار معاش اتباع خارجی داره؟؟؟؟ وقتی با این وضع اقتصادی بد داریم دست و پنجه نرم میکنیم عجب نفهمی هستین شما !!!!!!!!!!!
  • هوشنگ IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    242 0
    مگه افغانیا کم تو ایران جنایت کردن که فقط از رشادتهاشون میگین.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    30 0
    ایشان خطر مهاجرت افاغنه از ایران به اروپا را بدلیل فقر گسترده در ایران گوشزد کرده .این مهجرت یکسال است اتفاق افتاده است.
  • fd IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    19 0
    عراقچی راست میگه.پس خودمان چه بخوریم.قیمتها چند برابر شده .چراغی که بر خانه رواست.....
  • doki IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    19 0
    اقدام کاملا درست و بجاییه
  • ناشناس آذری IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    71 0
    مقاله بسیار چرندی بود. اتباع هر کشور باید به وطن اصلی خودشان برگردند مگر اینکه پناهنده باشند و در چارچوب قوانین مربوطه اقامت داشته باشند. اینکه افاغنه همینطوری دلشان بخواهد در ایران سکونت داشته و کسب و کار بکنند و از طرفی برای آنها بودجه و دلار هزینه شود و .... فقط نادانها با این کار و با این سبک اقامت موافق خواهند بود.
  • درود بر جهان اول دوم سوم IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    102 3
    مرگ بر افغانی ها .... خدا میدونه چقدر به دخترای ما تجاوز کردن در ایران
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      4 3
      ساكت باش يهودي خبيث.خدا شر شما اسرائيلي ها رو از سر مردم جهان كم كنه
  • محمد فرزانه IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 0
    دوست عزیز کجای حرف عراقچی را نفهمیدی؟ شاید عراقچی هم همانطور باشد که میگویی اما در این موضوع مطمئنی که بی غرض حرف میزنی؟
  • آمل یک شهرونداملی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 24
    عزیزان افعانی به این حرفها توجه نکنند در حد یک صبحت سیاسی بود.در دهه شصت دشمن دست به هر کار ی زد .ولی ما گفتیم افغانی ها برادران مسلمان ما هستند..چهل سال کنارهم بودیم هستیم.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 4
    می دونم نظرم رو منتشر نمی کنید و لی می گم: یه ضرب المثل مشهدی هست که میگه: طرف حرف زد که نگن لاله ! حکایت آقای عراقچی هست
  • NL ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 0
    این نظام با بی لیاقتی هر چه تمام تر مملکت را به این وضع رسانده و عرضه سیر کردن مردم خودش را ندارد ، چطور می تواند مردم کشور دیگری را سیر نماید؟؟؟؟
  • میثم IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 1
    تیپ فاطمیون چه ربطی به سه میلیون مهاجر داره؟ البته بعید میدونم دولت جرئت اجرای قانون را داشته باشد این حرفا هم همش خط و نشون کشیدن پوچ واسه اروپاس.
  • ح IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    7 2
    درود برعراقچی باید افغانی بره
  • علی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 2
    اظهارات آقای عراقچی درست و سنجیده است . چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه در وضعیت اقتصادی کنونی ما باید به کشورهای اروپایی فشار آورده و مهاجران را بسوی آنها سوق دهیم.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 1
    چطور میگن واردات کالا به ضرر پولداراست چرا نمیگن واردات کارگر افغانی به ضرر کارگراست
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 3
    کارگران افغانی خیلی جدی و پر کار در پیشرفت موثر بودند
  • مشتی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    5 0
    عراقچی دنبال یه موج ساختن جدید بود تا ذهن ونگاه مردم را به اونطرف ببره ظاهراً تا حد زیادی موفق هم شده!!!!
  • حسین IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 1
    مدیران ارشد دولت روحانی پشت سرهم سوتی می دهند
  • سبحان IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 1
    غلط بودن این حرف عراقچی کاملا درسته ولی نباید آنقدر درگیر بازی دولت شد، یه روز با کلیپ مدارس، یه روز هم با اراجیف دارو دسته دولت حواس ها از فتنه اصلی دولت پرت میشه
  • سربدار IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 10
    آقای عراقچی این حرفهای بی ربط شما بوی فتنه می دهد نکند پیش آهنگهای فتنه شما هستید ومکروا و مکر الله والله خیر الماکرین الَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى (14علق ) آیا انسان ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟!وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ و هر کار خیری که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (لازم نیست تظاهر کنید، او می‌داند) عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ(آل عمران 119)
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 5
    دنياي سياست بر اساس منافع ملي است سخن او در صورتي درست است كه سياست كلي كشور ما نيز براساس منافع ملي باشد به جاي حمايت از يمن وسوريه و حزب ا... لبنان و حشد الشعبي عراق و... به منافع ملت ايران بينديشند
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      6 4
      آخه احمق می دونی حزب الله لبنان و بچه های انصار الله یمن و حشد الشعبی عراق و فاطمیون افغانستان دارن برای منافع انقلاب اسلامی می جنگند ، کاش کمی خدا به شما عقل می داد تا کمی جلوتر از نوک بینی تون رو می دیدین در ضمن بگو ببینم پس آمریکا و روسیه و عربستان و امارات و قطر و ترکیه توی سوریه دارن چیکار می کنن ، یکمی فکر کن اونقدر آک نزار او دوگوله رو
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 1
    مشکل از ماست که به این آدم ... تریبون دادیم.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    4 3
    سلام چرا شلوغش می کنید؟ صحبت های امروز صبحشون را بخوانید. می گویند مسول آوارگی افغان ها امریکا و اروپا هستند. پس آنها هم باید هزینه بدهند نه که ماهزینه بدهیم و تحریم هم بشویم. کی در افغانستان پایگاه نظامی مستقر کرده؟ مشرق نیوز لطفا در زمین دشمن بازی نکن.
  • NL ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 0
    التلتحلل
  • مریم IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 4
    چرا نفوذیهای دشمن را از کار برکنار نمیکنید. شنا موافق خواست دشمن. ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی و آشوب خواست دشمنان ماست و امثال عراقچی مجری بلاشرط آن. لعنت بر خائن و منافق
  • خواهر IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 0
    عزیزان ایرانی خون خودتون کثیف نکنیدماهم ازایران خیری ندیدیم کاش عراقچی زودترماروبیرن کنه
  • حسام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 0
    حق با اقای عراقچی هست با این وضعییت وخیم اقتصادی ماندن 3 میلیون افقانی به ضرر اقتصاد ایران است و منافع ملی همیشه باید در الویت باشد
  • سید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 0
    چرا حرفتان با منطقنان هماهنگ نیست،،،حرف درست زده،،،ما خودملن شرایط خوبی نداریم ،جور دیگران بس است،،،
  • محمود IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 3
    مایه تاسف است
  • ط IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    عزیزان افغانی اصلا بهتون برنخوره روزی میرسه ک نماینده افغان تو مجلس داشته باشیم و خشخاش تو شیراز کشت بشه..ب همین راحتی دارن از تمام امکانات کشور ما استفاده میکنن بعدش میگن خفه شو....درست گفته عراقچی...ولی حیف ک حقیقت تلخه
  • DE ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    متأسفانه کمیساریای عالی سازمان ملل هیچ خدمت و جبرانی را در قبال این حضور انجام نمی‌دهد. ------------------------------------------------------------------------------------------- چرا سازمان ملل خدمات برای مهاجرین افغانی در ایران نمیده؟ واقعا درود به شرف ایران و جمهوری اسلامی ایران که خودش این بار به این سنگینی رو 43 ساله بدوش کشیده. چرا به اردوغان هر جوره خدمات و میلیاردها دلار و یورو برای نگهداری مهاجران سوری میدن؟ سازمان ملل تبعیض بزرگی قائل میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس