مرتضی مبلغ

یک فعال اصلاح‌طلب با اشاره به برخی افراد و ساز و کارها در ایران تأکید کرد: آنها نمی‌گذارند خواست انتخاباتی مردم محقق شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مبلغ: نمی‌گذارند خواست انتخاباتی مردم محقق شود!

«مرتضی مبلغ»، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه کانال امتداد آنرا بازنشر داد؛ در اشاره به نظام انتخاباتی در ایران گفته است: سازوکارهایی که در بخش‌هایی از قدرت جریان دارد و بخشی از نیروهایی که در کشور هستند و متاسفانه در قدرت هم حضور و نفوذ دارند، سبک‌شان این است که هر گاه رای مردم طبق نقطه‌نظرشان نباشد با تمام قدرت در برابر آن می‌ایستند، سنگ‌اندازی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند چیزی که خواست مردم در انتخابات است، محقق شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی برای چگونگی و یا اصل حضور در انتخابات آتی نرسیده‌اند؛ تصریح می‌کند: سازوکارهایی در روند اداری کشور وجود دارد که سازوکارهای غیرسازنده، نامطلوب و مخربی است؛ یعنی در مقابل رای و خواست مردم عمل می‌شود.

مبلغ همچنین می‌افزاید:

«مردم می‌دانند که اصلاح‌طلبان دلسوزانه و به نفع خود مردم تلاش می‌کنند، اما سوال‌شان این است شما که می‌گویید و ما هم که در انتخابات شرکت می‌کنیم، آیا در برابر نتیجه رأی ما به این شکل مخدوش، یا تخریب و مساله‌سازی مقاومت می‌شود. در واقع فضا به گونه‌ای است که سازوکارها اجازه نمی‌دهد آن چیزی که خواست عمومی است، درست اتفاق بیفتد.این مشکل بزرگی است که امروز رخ داده و سوال همه مردم و حتی اصلاح‌طلبان است که این روند تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند ؟»[۱]

*همانطور که واضح است این قبیل صحبت‌ها به جای عذرخواهی اصلاح‌طلبان از مردم و نظام اسلامی و به منظور مقصّرتراشی بیان می‌شوند.

و گرنه آقای مبلّغ حکماً در جریان هستند که در قضایایی مثل مجلس ششم، شورای شهر اول و شورای شهر فعلی اثری از نظارت استصوابی نبوده است که اینک شاهد یک کارنامه مشحون از استعفا، تحصن، انحلال و ناکارآمدی هستیم.

جالب آنکه ستاد جریان سیاسی خاص در قضیه انتخاب شهردار تهران نیز با هیچ نظارتی مواجه نبوده است که ۳ شهردار و ۲ سرپرست روی دست مردم گذاشت.

۵ مدیر طی ۳ سال که البته مخرج مشترک تمام آنها نیز ناکارآمدی بوده است.

جدای از این مقولات مشخص نیست این ساز و کارها و افراد ذی‌نفوذ در دولت دوم اصلاحات و اعتدال کجا بوده‌اند که نتوانسته‌اند از بروز خواست انتخاباتی مردم جلوگیری کنند!

از طرفی چرا همه در اوضاع کشور نقش دارند الّا «تَکرار می‌کنم» لیدر اصلاح‌طلبان و تأکید رجال آنها بر اینکه ما فدائیان روحانی هستیم، ما به راهی می‌رویم که روحانی نشان بدهد و ما تضمین روحانی هستیم؟

پس مشخص است که مسئله ستاد جریان سیاسی خاص که مردم ایران کارنامه صدر تا ذیل آنها را در دولت اصلاحات و دولت فعلی اعتدال چشیده‌اند؛ نظارت استصوابی و یا ساز و کارهای خاص! در نظام اسلامی نیست.

ادعای چپ‌ها درباره عدم تحقق خواست مردم که نوعاً به سمت نظارت استصوابی اشاره دارد؛ غیر از قیاس تاریخی؛ به لحاظ عقلانی هم با مشکلات بزرگی مواجه است.

خاصّه اینکه در تمام دموکراسی‌های پیشرفته دنیا امر «نظارت کاربردی» اِعمال می‌شود و کسانی که خواستار نبود آن باشند نادان فرض می‌شوند و اساساً جز در ایران؛ شاهد مخالفت با این بایسته عقلانی نیستیم.

***

مردم درباره گرانی‌ها به دولت شک کرده‌اند

«امیر خجسته»، نماینده همدان و عضو کمیسیون اصل ۹۰ به تازگی در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است:

«قیمت شکر از سه هزار تومان به ۹ هزار تومان می‌رسد؛ گوسفند مولد را از ایران خارج می‌کنند و پیازی که خودمان تولید و گاه صادر می‌کنیم ناگهان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد؛ آیا اینها کار آمریکاست؟ یک عده به وسیله باند و رانت این کارها را انجام می‌دهند و با خارج هم در ارتباط هستند. آنها گوسفند را می‌خرند و در دریا می‌ریزند

او می‌افزاید:

«گرانی‌ها نشان از اوضاع‌واحوال آشفته‌ای دارد که تیم اقتصادی دولت ایجاد می‌کند. نمی‌گوییم تیم اقتصادی دولت این کارها را انجام می‌دهد، اما نسبت به این مشکلات و گرانی‌ها بی‌تفاوت هستند و مردم هم به سکوت آنها شک کرده‌اند.»

خجسته تصریح کرده است:

«آیا این به دلیل اقدامات آمریکاست یا اقدام داخلی خودمان است که در بازار التهاب ایجاد کرده‌ایم؟ خدا کند این موضوعات تسویه‌حساب نباشد و تسویه‌حساب سیاسی را به اقتصاد مردم گره نزنند. البته من معتقد نیستم که بی‌خیالی مسئولان نسبت به گرانی‌های اخیر به دلیل تسویه‌حساب سیاسی است، اما مردم حرف‌هایی می‌زنند و می‌گویند مگر می‌شود مسئولان تا این حد بی‌تفاوت باشند.»

در بخش دیگری از صحبت‌های این نماینده مجلس همچنین می‌خوانیم: ما از ابتدای انقلاب تحریم بودیم، اما تاکنون چنین فشاری به مردم وارد نشده بود. در حال حاضر باید تحریم را دور بزنیم، اما این کار را نمی‌کنیم و سنگرها را یکی پس از دیگری در اختیار دشمن قرار می‌دهیم. [۲]

*ما قضاوت درباره صحبت‌های خجسته را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل هشدار داده بودند که خرابکاری در فضای اقتصادی کشور یک مقوله عمدی است و سابوتاژ (خرابکاری) اقتصادی را دنبال می‌کند.

آنها تصریح داشتند که انداختن تقصیر این خرابکاری‌ها که می‌رود تا به گرانی‌های وسیع‌تر منجر شود! بر گردن دلال‌ها و یا مقولاتی مثل صادرات و تحریم‌ها کار درستی نیست و آبشخور گرانی‌های آینده در داخل قرار دارد.

در همین زمینه لازم به توضیح است که برخی تئوریسین‌های اصلاح‌طلب که سوابقی در فتنه ۸۸ نیز دارند مدت‌هاست که در اشاره به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی که دولت پدید آورده؛ از این می‌گویند که دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد، سال ۹۸ سال بی‌ثباتی است، امکان عبور مردم از همه‌چیز وجود دارد، ایران مثل غزه شده است و صبر فعلی مردم نیز «رخوت» است ![۳]

این مقولات نشان می‌دهد که جریان سیاسی خاص شرایط فتنه اقتصادی را برای کشور طراحی کرده است و به مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها به چشم هیزم نگاه می‌کند.

مشکلات و گرانی‌هایی که همانطور که عمده کارشناسان مبرّز کشور تصریح دارند؛ بعید است ریشه خارجی داشته باشد.

قبل از خجسته، حجت‌الاسلام حسینی‌کیا، دیگر نماینده مجلس نیز در اشاره به گرانی‌ها تصریح کرده بود: «بی تدبیری دولت در مهار گرانی شائبه همراهی دولت با مافیای قدرت و ثروت را تقویت می‌کند .»[۴]

***

شریعتی:

اقدام روحانی مقدمه مذاکره بود؛ وابستگان دو طرف دیدار کرده‌اند

«سعید شریعتی»، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان دولت روحانی، به تازگی در بخشی از مصاحبه با امتداد (ارگان رسانه‌های حزب اتحاد ملت) در اشاره به اقدام جدید دولت روحانی در برجام گفته است:

«از نظر من، این بیانیه، پایان برجام نیست، بلکه آغاز فصلی جدید در روابط ایران در عرصه بین‌المللی است. بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی، آغاز مسیری است که نتیجه آن در چندماه آینده روشن خواهد شد. در مجموع، به اعتقاد من، ایران به دنبال ارتقا بخشیدن به مواضع خود در مناسبات جهانی و مذاکرات بین‌المللی است. چرا که با توجه به رفتار طرف اروپایی در طول یکسال گذشته، منطقی است که ایران نیز به دنبال گفت‌وگوی بی‌واسطه با آمریکا باشد.»

او همچنین می‌افزاید:

«همان‌گونه که رئیس جمهور نیز در سخنان خود به وضعیت مواضع اروپایی‌ها انتقاد کرده و این اتحادیه را منفعل در برابر کدخداگری آمریکایی‌ها خوانده است، نشان می‌دهد که ایران نیز به دنبال حل مسائل با طرف اصلی مسئله خواهد بود.»

این فعال فتنه ۸۸ در ادامه صحبت‌های خود نیز می‌گوید:

«به نظر می‌رسد که مجرای مذاکره و گفت‌وگو در این بین مطرح بوده و ایران با انتشار این بیانیه و مواضعی از این دست، درصدد خواهد بود که با دست پر به میدان مذاکره پا بگذارد. البته اگر چنین تصمیمی در میان باشد، به حکم عقلانیت باید از آن استقبال کرد.»

شریعتی تصریح کرده است:

«مقدمات دور جدید مناسبات میان ایران و ایالات متحده در ماه‌های گذشته فراهم شده است. از مذاکرات در سطح بازرگانان و تجار مورد اعتماد طرفین تا برخی سطوح دیپلماتیک و حتی برخی وابستگان نظامی دو طرف. مؤید این اخبار، دیپلماسی فعالی است که در هفته‌های اخیر از جانب جواد ظریف شاهد بودیم و وزیر خارجه در سفرهای خود به نیویورک، سوریه، روسیه و در آکسیون‌های متفاوت و قابل ملاحظه‌ای را از خود به نمایش گذاشت.»

این فعال اصلاح‌طلب این نکته را هم ذکر می‌کند که: مجموعه گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها و اعلام مواضع ظریف به باور من حاوی این پیام بود که قول و قرارهای رد و بدل شده در سطح دیپلماسی پنهان از سوی مقامات ایران تایید می‌شود!

*شریعتی در اظهارات خود از ارائه تحلیلِ صرف، فراتر رفته و ادعاهای وی درباره "قول و قرارهای پنهان" نیاز به تأیید رسمی مقامات کشور و پیگیری از سوی مراجع ذیربط دارد.

اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان این روزها به دنبال القای دوگانه «یا مذاکره یا جنگ» با آمریکا هستند و اینطور وانمود می‌کنند که در فرجام رفتارهای این روزهای آمریکا چیزی غیر از این دوگانه وجود ندارد!

این در حالی است که گزینه جنگ یک دروغ جاهلانه بیشتر نیست و ماجرای مذاکره نیز با توجه به تجربه شکست‌خورده برجام، کأن‌لم‌یکن است.

ضمن اینکه تحلیلگران خوشبین معتقدند ایران اسلامی از مقطع فعلی نیز مثل تمام مقاطع حساس گذشته عبور خواهد کرد و بازار این دوگانه القایی نیز رو به سردی می‌گذارد.

مع‌الوصف اما برخی تحلیلگران محتاط از این می‌گویند که در این فضا، احتمال یک ضلع سوم نیز وجود دارد و آن ایجاد «فتنه اقتصادی» است. فتنه‌ای که به زعم این افراد سالهاست در ستاد اصلاح‌طلبان در حال طرح‌ریزی است و هریک از اضلاع دوگانه جنگ یا مذاکره نیز قرار است در فضای روانی، مقوّم آن باشند.

***

1_ yon.ir/Djc1w

2_https://etemadonline.com/content/292191

3_ mshrgh.ir/956746

4_ mshrgh.ir/949213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    97 7
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      31 3
      بازی هماهنگ اروپا و آمریکا با سیگنال داخلی‌! ما از داخل گران میکنیم ومیگیم کار تحریم است! ترامپ هم از خارج شماره تلفن بفرستد! خیانتها در تاریخ ثبت میشود
  • مهرناز IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    53 4
    امان از ناکارامدی مدیران اصلاح طلب " مانند اخوندی که 5سال پول وزارت را گرفت ودرجیب مبارکش گذاشت " امابا افتخار گفت یک واحد مسکن مهر را فتتاح نکرد "چرا؟چنین سخن پراکنی می کنید " ناکارمدی شما مدیران اصلاح طلب "یا دولت پنهان به اصطلاح شما " نگذاشتند.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      24 3
      اصلاح طلب=کسیکه از کل بدنش فقط دهانش کار میکنند برای ستایش کدخدا و اهانت به مردم.
    • مظلوم IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      21 1
      به اندازه ای که از دشمنان و ریاکاران داخلی ضربه و خسارت خوردیم . که از خارجی ها نخوردیم .یک ا... اکبر واقعی نیاز است .بسم..
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    51 2
    یکبار هم که شده باید ریشه خائنین رو خشک کرد هر چند که ریشه گسترانده باشن و با نابودیشون خیلی چیزها از بین بره اما بعد از اون فرصتها فوران میکنن
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    40 3
    شروع صبح شنبه ، با افساد طلبان حال به هم زن
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    31 1
    البته سرطان اصلاحات دفعتا حادث نشده که بخوایم ضربتی از بین ببریمش اغلب سرطانها حاصل سبک زندگی هستن باید این سبک ملایم رو در برخورد با انگلها و میکروبهای بیماری زا تغییر داد
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    24 2
    اصلاح طلبان دلناسوزانه دارند به مملکت گند میزندد.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    38 1
    اگر دست سربازان گمنام امام زمان (ع) را باز بگذارند براحتی خواهند توانست منشاء فتنه اقتصادی که دنباله فتنه سیاسی ده های قبل است را کشف و خنثی کنند . در فتنه اقتصادی اخیر انگشت اتهام و شک مردم به طرف سران فتنه سیاسی است . چهار دهه است که خط نفوذ انگلیس و امریکا در داخل انقلاب اسلامی با شگردهای امنیتی و نظامی و ترور و در دهه اول انقلاب و با فتنه فرهنگی و سیاسی در دهه دوم انقلاب واکنون با فتنه اقتصادی همگام با دشمنان ایران و اسلام مشغول عملیات هستند .و تا هنگامی که دست این نفوذی ها از هرم قدرت و تصمیم گیری کوتاه نشود امال مادی و معنوی و عدالت اجتماعی در ایران پیاده نخواهد شد .
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    24 2
    مبلغ: نمی‌گذارند خواست انتخاباتی مردم محقق شود!؟!!!!!!!!!!!!! راست میگی از جمله صادارت پیاز ، واردات تراریخته، انهدام مرغ ایرانی ارین، در معرض خطر نابودی قرارد دادن بذور بومی کشاورزی من جمله برنج ایرانی و ..... همه از شاهکارهای دولت است اما مردم قدر نمی دانند و برخی در قدرت مخالف ان هستند.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    20 1
    "اقدام روحانی مقدمه مذاکره بود؛ وابستگان دو طرف دیدار کرده‌اند" دقیقا همینطور بود پاسخ اقای روحانی یک اللللللللللللللللللللللللللللللتماس خاص برای مذاکره بود نه تهدید.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    31 1
    ایران با خود امریکا مذاکره کرد و خود امریکا از برجام خارج شد خدا شفا بده!!!!!!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    31 1
    مردم به دولت در مورد گراني ها شك ندارند بلكه يقين دارند بزرگترين گرانفروش و دزد جيب هاي ملت ؛ خود دولت است
  • عبدالله IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    22 0
    ............ بستگان دولت نیز هستند !!؟؟خداوند متعال رحم نماید
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    26 3
    مشرق دیرگرفتی چون ماخیلی وقته شکمون به یقین تبدیل شده.ولی کو حامی ملت. مشرق گرامی انتشاریادت نره.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    22 2
    دولت مملکت را ول کرده همه گرانی ها مقصر دولت است
  • محسن IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    26 3
    مردم در مورد گرانی به دولت شک نکرده اند ! بلکه یقین دارند ناراضی تراشی استراتژی افساد طلبان است تا زمینه را برای کدخدا آماده کنند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    11 1
    خدا بیامرزد پدرت را، هیچ نشانی از او نداری.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    13 1
    دقیقا جریان سیاسی خاص شرایط فتنه اقتصادی را برای کشور طراحی کرده است و به مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها به چشم هیزم نگاه می‌کند. اما چرا کسی با این جریان برخورد نمیکنه؟
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    12 1
    جالبه که کل دولت از اول انقلاب دست همینا بوده، سال 88 رأی نیاوردند آشوب به پا کردند و به خواست مردم احترام نگذاشتند. الانم دولت دست خودشونه اینقدر تهوع آور و بی وجدان و بی غیرت
  • سید IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    9 2
    فقط باید باید باید به حرف حضرت آقا گوش و عمل کنن. فقط بایستی انقلابی و بسیجی باشن. یعنی دلسوز یعنی حامی مردم روا مدار خدایا که در حریم وصال رقیب محرم و حرمان نصیب من باشد
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    11 0
    با این روند لاکپشتی که آقایان می روند بنظر نمی رسد کاری از پیش ببرد. این دولت فقط ادای کار کردن و دفاع از منافع ملی را در می آورد فقط کافی است یک تصمیم دیگر بگیرد تا زمان این دولت به انتها برسد
  • پويا IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    12 1
    گراني كار خود دولت است و به عمد كار به اينجا كشيده شده ، خدا نگذره از كساني كه به اين دولت راي دادند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    8 1
    امام ره فرمودند رابطه با آمریکا برای همیشه باید قطع باشد. بعضی ها هنوز این سخن را درک نکردند. برجام و رفتارهای آمریکا موید دلایل صحت سخن امام ره بود
  • مجید IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    8 0
    همین ......هستند که باعث شود ترامپ تحریم زیاد کند به پشتوانه همین نفو ذی ها....
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    10 0
    خدا لعنت کند فتنه گران را
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 11
    ماا صلاح طلبانیم
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      6 0
      خب حالا با اطمینان به تو می گویم خاک بر سرت!!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 2
    وقتی حکومت به بیراهه بره مردم می توانند با فشار و نهایتا انقلاب درستش کنند وقتی دولت به بیراهه بره مردم می توانند با فشار و انتخابات درستش کنند اما الان مردم هم به بیراهه رفته اند که مقصر اصلی اش هم حکومت و دولت است مردم به عنوان دشمن به هم نگاه می کنند تفکر بازیگر طنزی که می گفت نزنی می زنند ازش ندزدی ازت می دزده و ....
  • ناشناس AE ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    17 0
    ننجون کروبی هم فهمیده گرونی کا ر دولته شیخ حسن فریدون
  • DE ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    10 1
    مدیریت اقتصاد داخلی را بدست نیروهای جهادی دلسوز بسپارند.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    7 0
    اصلاح طلبان دلسوز زکی.
  • US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    2 1
    یعنی اگر کسی غیر از این بگوید باید در عقل سلیم او شک کرد ، هر تکانه ی خارجی و داخلی بهانه ایست برای آشفته شدن بازار ، بدون هیچ توجیهی . هدف ها و منافع پشت پرده ی این انفعالات باید واکاوی شود .
  • کاربر IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 0
    لااقل مردم رااینقدردرتنگناقرارندین اگرشمانمایندگان میدونین جارچی میرحسین فاش کنین کارمند جه گناهی کردیم بایدهرچه بالأخره اخبارراباز خون دل بخورطم
  • علی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    2 0
    چرا از زبان مردم سخن می گوید ما به دولت نفوذیهاشک نکردیم مطمئن هستیم هدفشان فشار به ملت است تا به اهداف شومشان برسند از جمله تضعیف جایگاه ولایت فقیه و همچنین بتن ریزی روی موشکها .
  • ناشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 0
    اینکه فعلان سیاسی اقتصادی و اجتماعی فعلی که سر کار هستند در پنج سال کارنامه بسیار سیاهی برای خود بجا گذاشتند و حتی بیم این را داریم که در انتخابات علی رغم توسعه رهبری و علمای دینی شرکت نکنند . چون دولت روحانی از همه لحاظ پدر مملکت را در آورده و چیزی برای گفتند ندار . سفره مردم را کوچک کرده بیکار و....زیادشده فاتحه برجام خوانده شده و سال گردش هم گرفتیم .رانت و پارتی بازی . اختلاس پدر مردم را درآورده خلاصه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس