کد خبر 957475
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
مایک پمپئو نمایه - کراپ‌شده

وزیر امور خارجه آمریکا در پیام‌هایی توئیتری با اشاره به یک سالگی خروج واشنگتن از برجام، مدعی شد که اعلام روز چهارشنبه ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، برخلاف معیارهای بین‌المللی است.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت که امروز یک سال از تصمیم تاریخی رئیس جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و اتخاذ استراتژی جدید مقابله با ایران می‌گذرد. فشار حداکثری ما تاکنون نیز موفقیت تاریخی بدست آورده است.

بیشتر بخوانید:

هیچ محدودیتی برای ذخایر خود قائل نیستیم

لاوروف: بی‌مسئولیتی آمریکا برجام را به بن‌بست کشاند

ادعای نتانیاهو درباره تعلیق برخی اقدامات برجامی ایران

وی که این پیام‌ها را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، در ادامه نوشت: امروز رئیس جمهور دستور اجرایی را امضا کرد که طی آن تجارت فلزات ایران را که سومین صادرات بزرگ این کشور است هدف قرار داد. ما مانع از منابع مالی می‌شویم که رژیم ایران برای تامین مالی ترور استفاده می‌شود.

پامپئو به تصمیم روز چهارشنبه ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود نیز اشاره کرد و نوشت: اعلام امروز ایران که قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد برخلاف معیارهای بین‌المللی بوده و تلاشی واضح برای به گروگان گرفتن جهان است. ما جامعه بین‌الملل را فرا می‌خوانیم که رژیم ایران را به دلیل تهدید برای توسعه برنامه هسته‌ای خود پاسخگو کند.

صبح روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجدداً اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریباً مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جد AE ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    6 7
    عجب خری است پپئو قیافه خودش وان ترامپ دبوس خلاف کل بشریت است اینها مثل سک هستند اگر فرار کنیم دنبال ما حرکت واز پشت گاز می گیرند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    6 4
    حالا باید کلی تلاش کنیم تا بتونیم به قبل برجام برگردیم... واقعا که زبون دنیارو بلدن رفتن دستمون رو تو پوست گردویی به نام برجام گذاشتن و برگشتن...
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    7 4
    چقد از اقدام ایران ترسیدن. حالا فکرشو بکن دولت ترسوی روحانی همون اول از برجام میومد بیرون. دیگه امریکا جرات این غلطها رو نمیکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس