کد خبر 957404
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
برجام، سوریه و ونزوئلا محور مذاکرات ظریف و لاوروف در مسکو

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه برجام در وضعیت اضطراری است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی باید برای بقای این توافق مسئولیت بپذیرند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مسکو به سر می‌برد، پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در توئیتی نوشت: «مشورت‌های اساسی در روسیه. همگرایی دیدگاه‌ها از جمله درباره اینکه در نتیجه رفتار آمریکا و ناکامی اروپا در ایفای تعهداتش، برجام در وضعیت اضطراری است. اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی باید برای بقای برجام مسئولیت بپذیرند. انتخاب ایران تعامل سازنده است، با بازیگران معتبر و (البته) ذی مدخل.»

صبح امروز (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است. همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد جزئیات اقدامات ایران به اطلاع وی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

امروز (چهارشنبه) و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای توقف برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد.

در این بیانیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

محمدجواد ظریف در راستای رایزنی‌های مستمر با همتای روس خود دیشب (سه‌شنبه) در رأس هیأتی وارد مسکو شد. وی امروز با لاوروف درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و به خصوص برجام به رایزنی پرداخت و پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس